فیلم/دلارهای 4200 تومانی کجا خرج شده اند؟

طی ماه‌های اخیر که قیمت ارز و سکه لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کرد، مسئولان بهانه‌های مختلفی برای این گرانی مطرح کردند که در این گزارش مشاهده خواهید کرد.

سرویس اقتصاد مشرق- در ماه‌ها و بلکه روزهای اخیر، افزایش بی‌ضابطه و غیرمنطقی قیمت ارز و سکه در بازار علاوه بر اینکه انتقادات بسیاری از سوی مردم به همراه داشت، باعث بالا رفتن لحظه‌ای قیمت سایر کالاها نیز شد.

بیشتر بخوانید

چرا دولتی‌ها نمایندگان را جدی نمی‌گیرند؟!+ جدول

اما در طرف مقابل، هر بار مسئولان بجای اینکه دنبال حل مشکل اصلی باشند و صادقانه با مردم سخن بگویند، از ابر و باد و مه و خورشید و فلک کمک گرفتند تا به هر بهانه ای شده نقش تصمیمات غیرکارشناسی و ضعف‌های فراوان خود را در کنترل بازار و مدیریت قیمت‌ها کم‌رنگ کنند.

نکته مهم در این میان این است که چرا هیچکدام از مسئولان نمی‌خواهند قبول کنند مقصر روند افزایش قیمت‌ها خود آن‌ها و تصمیمات اشتباهشان است و نتیجه بی‌تدبیری و نبود برنامه‌ریزی است. و چرا هیچ‌کدام از مسئولین بخاطر به‌وجود اوردن وضع موجود برکنار نمی‌شوند و یا استعفا نمی‌دهند و یا دستگاه قضایی با آن‌ها به دلیل تکمیل پازل دشمن در فشار آوردن بر مردم برخورد نمی‌کند؟

در جدول زیر به بررسی برخی از پرشمارترین بهانه‌هایی که مسئولان و رسانه‌ها برای افزایش قیمت‌ها مطرح کردند، می‌پردازیم.

ردیف

مسئولیت

تاریخ

قیمت وقت

بهانه گرانی

اظهارات

۱

ولی‌الله سیف

(رئیس سابق بانک مرکزی)

۲ بهمن ۱۳۹۶

    دلار: ۴.۶۷۰

    سکه: ۱.۵۲۸.۰۰۰

حباب نرخ ارز در بازار در اوج قیمتی قرار دارد و در روزهای آتی روند کاهش نرخ ارز شروع خواهد شد و حباب قیمت دلار از بین خواهد رفت.
۲

حسن حسینی شاهرودی

دبیر کمیسیون اقتصادی

۵ بهمن ۱۳۹۶

    دلار: ۴.۵۲۰

    سکه: ۱.۵۱۹.۰۰۰

شبکه‌های اجتماعی دشمنان ما در شبکه های اجتماعی به بی ثبات کردن بازار داخلی دامن می زنند. قطعا آنهایی که بدنبال تحریم ما هستند تلاش دارند اقتصاد کشور را ناکارآمد کنند یا حداقل بازار ایران را ناکارآمد جلوه دهند.
۳

حسن روحانی

(رئیس‌جمهور)

۱۷ بهمن ۱۳۹۶

    دلار: ۴.۶۷۵

    سکه: ۱.۵۲۶.۰۰۰

روانی

در سال‌های قبل ما همیشه در ماه‌های دی و بهمن در مشکلاتی بودیم برای تامین نیازهای‌مان اما امسال این چنین نیست، بنابراین گرانی نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد.

۴

ولی‌الله سیف

(رئیس سابق بانک مرکزی)

۱۷ بهمن ۱۳۹۶

    دلار: ۴.۶۷۵

    سکه: ۱.۵۲۶.۰۰۰

ترامپ ترامپ آرامش اقتصاد ایران را نشانه گرفته و با سناریوی ایجاد التهاب تصنعی به دنبال تضعیف سرمایه‌گذاری در ایران است
۵

محمدباقر نوبخت

(سخنگوی دولت)

۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    دلار: ۴.۹۳۰

    سکه: ۱.۵۸۵.۰۰۰

تقاضای کاذب مگر چه اتفاقی افتاده که قیمت دلار این همه بالا رفته، فقط در بازار تقاضای کاذب بوجود آمده است.
۶

محمدباقر نوبخت

(سخنگوی دولت)

۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    دلار: ۴.۹۳۰

    سکه: ۱.۵۸۵.۰۰۰

حباب با محاسبات ما قیمت دلار زیر۴ هزار تومان است ودرحال حاضر قیمت دلار حباب است و باید بترکد.
۷

ولی‌الله سیف

(رئیس سابق بانک مرکزی)

۸ فروردین ۱۳۹۷

    دلار: ۵.۰۴۱

    سکه: ۱.۷۳۰.۰۰۰

انتظارات غیرواقعی تقاضای امروز بازار ناشی از مصارف واقعی نبوده و انتظارات نقش مهمی ایفا می‌کند؛ لذا حساسیت زیادی به تحولات غیراقتصادی وجود دارد و عملا نوسانات کوتاه مدت بازار را این بخش از تقاضا شکل می دهد.
۸

ولی‌الله سیف

(رئیس سابق بانک مرکزی)

۲۱ فروردین ۱۳۹۷

    یورو: ۶.۱۷۵

    سکه: ۱.۷۴۵.۰۰۰

دشمنان درخصوص نرخ ارز نیز عوامل غیراقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده موثر است. متاسفانه دشمنان از خارج از مرزها و به شکل های مختلف بر این موضوع دامن زده و در تلاشند تا شرایط را برای ملت سخت تر کنند.
۹

ولی‌الله سیف

(رئیس سابق بانک مرکزی)

۲۱ فروردین ۱۳۹۷

    یورو: ۶.۱۷۵

    سکه: ۱.۷۴۵.۰۰۰

امارات و عربستان تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد، در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد از این رو جای پاهایی دیده می‌شود که حتی کشورهای اطراف ما از جمله امارات و عربستان نیز بی‌تقصیر نیستند.
۱۰

ولی‌الله سیف

(رئیس سابق بانک مرکزی)

۲۱ فروردین ۱۳۹۷

    یورو: ۶.۱۷۵

    سکه: ۱.۷۴۵.۰۰۰

تلگرام التهابات اخیر دربازار ارز کار دشمن است و نباید مارا نگران بکند.  افزایش قیمت دلار در «تلگرام» صورت میگرفت و معامله اصلی صورت نمی‌گرفت
۱۱

صدیف بدری

(عضو کمیسیون عمران)

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    یورو: ۷.۹۸۱

    سکه: ۲.۰۹۳.۰۰۰

حباب افزایش قیمت مسکن حباب است و دولت هرچه سریع‌تر با ساماندهی وضعیت ارز این مشکل را حل کند.
۱۲

محمدباقر نوبخت

(سخنگوی دولت)

۲۲ خرداد ۱۳۹۷

    یورو: ۸.۱۸۳

    سکه: ۲.۴۹۹.۰۰۰

حباب تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم در بازار مسکن،خودرو و سکه باعث به وجود آمدن حباب شده و وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که با مسببان این افزایش قیمت‌ها برخورد جدی داشته باشد.
۱۳

ولی‌الله سیف

(رئیس سابق بانک مرکزی)

۲۲ خرداد ۱۳۹۷

    یورو: ۸.۱۸۳

    سکه: ۲.۴۹۹.۰۰۰

روانی

به نظر می رسد اتفاقات به وجود آمده بیشتر عامل روانی دارد که به تدریج می تواند برطرف شود.

۱۴ روزنامه جمهوری اسلامی ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    یورو: ۸.۳۵۴

    سکه: ۲.۵۷۵.۰۰۰

مخالفان دولت به وجود آمدن شرایط کنونی که یکی از عوامل بالا رفتن قیمت‌ها و نابسامانی اقتصادی است، نتیجه سیاست‌های دولت نیست. عوامل خارج از اراده دولت و در مواردی برخلاف سیاست‌های دولت، در پدید آمدن شرایط کنونی نقش اساسی داشتند و دارند.
۱۵

حسن یونس سینکی

(معاون وزیر صنعت)

۲ تیر ۱۳۹۷

    یورو:۹.۰۴۹

    سکه: ۲.۶۶۰.۰۰۰

رسانه‌ها

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مردم از شما انتظار تنظیم بازار را دارند و چه کارهایی را در دستورکار دارید، گفت: من از رسانه‌ها انتظار دارم که اینقدر چرت و پرت به مردم نگویند تا ما حرف‌هایمان را بزنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که به هر حال مردم از شما انتظار دارند با لبخند پاسخ داد و گفت: مردم چه انتظاری از ما دارند؟ ما هم مثل مردم!

۱۶

ولی‌الله سیف

(رئیس سابق بانک مرکزی)

۱ مرداد ۱۳۹۷

    یورو: ۱۱.۰۹۹

    سکه: ۳.۴۵۳.۰۰۰

آمریکا

اعلام سیاست‌ها و اقدامات جدید خصمانه از سوی دولت آمریکا با هدف قطع کامل درآمدهای ارزی کشور و همراهی برخی از شرکت‌های بین‌المللی با برنامه‌های اعلام شده، باعث شکل گیری التهاباتی در بازار ارز شد.

۱۷

محمد کشتی‌آرای

(عضو اتحادیه طلا)

۱ مرداد ۱۳۹۷

    یورو: ۱۱.۰۹۹

    سکه: ۳.۴۵۳.۰۰۰

حباب عامل اصلی منجر به افزایش لحظه‌ای قیمت طلا و سکه در بازار شده که اولین عامل نرخ ارز و دومین دلیل تقاضای زیاد است که باعث ایجاد حباب در قیمت‌ها شده است.
۱۸ سایت اقتصادآنلاین ۷ مرداد ۱۳۹۷

    یورو: ۱۲.۵۷۱

    سکه: ۴.۱۷۰.۰۰۰

مافیا  ۲ صراف بزرگ که هرکدام بیش از چند صرافی دارند و صرافی های معتمد بانک مرکزی بوده و با افراد ذی نفوذ در بانک مرکزی و نهادهای مختلف در کشور مرتبط هستند عامل افزایش چند روز اخیر قیمت دلار هستند.
۱۹

ابراهیم محمدولی

رئیس اتحادیه طلا

۸ مرداد ۱۳۹۷

    یورو: ۱۳.۲۶۵

    سکه: ۴.۳۹۱.۰۰۰

حباب الان حباب سکه بالای یک میلیون تومان است. امیدواریم مسئولان سیاستی بگذارند که بخش اقتصادی ضرر و زیان نکند.
۲۰

محمدرضا پورابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی

۸ مرداد ۱۳۹۷

    یورو: ۱۳.۲۶۵

    سکه: ۴.۳۹۱.۰۰۰

پتروشیمی‌ها

در حالی که پتروشیمی ها امسال سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشتند تنها دو و یک دهم میلیارد دلار ثبت کردند و مابقی به جاهای دیگر رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    40 0
    اقتصاد لیبرالی افسار گسیخته و مفت خوران بیت المال،سرمایه داران دم کلفتی را در کشور بوجود آورده اند که هر چقدر هم بخواهند می توانند سکه و ارز بخرند تا خزانه را خالی کنند تا جاییکه قشر متوسط تبدیل به فقیر شوند و تبدیل با کشوری شبیه برزیل شویم. رییس جمهور در صحبتهای انتخاباتی اش عرض کرده بود که همه کشور ها فقیر دارن!!!! مهم اینه که آقازاده ها گرین کارت شان باطل نسود ما بدرک.
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
      14 1
      این اعتراضات اتفاقا مشکوک است. دولت اگر ترسی ندارد به درخواستهای تجمع مجوز دهد قطعا مردم خودشان آرامش را حفظ میکنند . اما دولت مجوز نمیدهد چون برایش افت دارد یکدفعه دهها و صدها تجمع در سراسر علیه کشور علیهش و ناکارامدی و رانت و .... شکل گیرد. نظام به فکر اصلاح جدی ساختاری، قوانین و چینش مدیران و خصوصا مبارزه با فساد باشد و از اعتراضات نترسد چون تبی که انسان را نکشد قوی ترش میکند . افق روشن است
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
      19 0
      با بی ارزش کردن پول مردم را به جان هم انداخته اند...صاحبخانه ها ازخجالت مستاجران در می آیند و کارفرمایان از خجالت کارگران
    • احمد IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
      3 0
      علت اصلی سود بیست درصدی بانکها تو سالهای گذشته بوده که بانک مرکزی به بهانه کنترل تورم، کاهشش ندادن و نرخ ارز و تورم رو به صورت اسمی کنترل کردن. برای پرداخت این سودها پول چاپ کردند. نقدینگی چهار برابر شد. تا اینکه فنرش در رفت دیگه توانایی کنترل ندارن. رشد قیمت ارز و طلا یا به عبارتی کاهش ارزش پول ملی یک شبه اتفاق نیفتاده. یک شبه اثرش معلوم شده. الان هم به نظر نمیاد دولت برنامه ای برای اصلاح این وضعیت داره. اقتصاد کشور مثل آدم معتادی شده که هر بار یه جوری با دلار نفتی، برجام یا مخدرهای دیگه سرپا نگه داشته شده. یکبار باید تصمیم گرفته بشه که این معتاد اعتیاد رو ترک کنه. متاسفانه این دولت عرضه تحمل فشارهاش رو نداره.
  • علی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    9 0
    یا باید این حباب ها بترکد یا دولت یا هردو و اینکه چرا نماینده ها بحساب نمی ایند توسط دولت چون همین جریان جنبش دانشجویی را حرف مزخرف مینامید نمایندگان مردم در مجلس نیز از دیدگاه اینان مزخرفند و باید جلوی شان استخوانی ( امتیازی و رانتی ) انداخت تا کاری نکنند و پاچه دولت را نگیرندکه نمی کنند البته نه همه آنها
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    10 1
    عزیزم اقتصاد نیوکنزی همین است دیگر
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    41 1
    آن مو وقع که داشتید به لیست بی بی سی رای می دادید باید به امروز فکر و فکر امروز را میکردید خخخخخخخ
  • FR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    26 0
    علت اصلی اوضاع فعلی ، بی لیاقتی دولت و مجلس میباشد. راهکار برون رفت از بحران، انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و مجلس است.
    • AE ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
      12 0
      موافقم روحانی خودش گفت که رفراندوم خوبه الانم اگه سرحرفشه باید رفراندوم بشه
  • FR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    10 7
    تلگرام طلایی رو ببندین درست مبشه
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    19 1
    یکی از دلیلاش هم اینه که اقازاده هاوسرمایه دارا دارن سرمایشون رو تبدیل به دلاروسکه میکنن که فلنگ روببندن
  • افوس IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    13 0
    مردم سلام!! مشرق تمام اخبارت رو تحت الشعاع برخورد با تروریست های اقتصادی قرار بده!! دشمن تو کشور داره جولان میده ، باور کن این تروریست های اقتصادی از داعش و صدام بیشتر ضربه میزنند!!! به دستگاه قضا فشار حداکثری بیار تا بجنبه.
  • ناشناس IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    11 0
    همین جدول برای اثبات دروغگویی مقامات کافیه!
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    16 0
    یک عامل بسیار مهم دیگر را فراموش کردید .ازدواجهای حکومتی .بگفته استاد رحیم پور ازغدی عده ای با ازدواهای بین خود طبقه ای در راس تشکیل دادند که ثروت و قدرت را بین خود تقسیم کرده وبه میلیونها بسیجی وانقلابی اجازه ورود نمی دهند.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    26 2
    من رسما به خود دستگاه قضایی مشکوک هستم.خیانت دولت که مسجل شده است. اما قوه قضاییه عمدا فرصت را به هدر داد. چه در عدم برخورد با مفسدان ارزی و جه در آزاد کردن فله ای اغتشاشگران دیماه 96.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    4 0
    نقدینگی زیاد شده چون افراد ویژه خوار و فسادطلب دارن پولها را ازسیستم بانکی خارج میکنند .تا به اهداف فاسدتر بعدیشون برسن .اینقدر خوردن که دارن بالا میارن.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    1 0
    اقتصاد بر پایه دلالی و واسطه گری یعنی یک عده روزبروز مجهز به پول سیاسی می شوند و بر جامعه مسلط می شوند.... رانتهای پتروشیمی در زمان هاشمی به کسانی به ارث رسید که هم اکنون اقتصاد ایران به آنها گره خورده است.....
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      0 0
      طی سه سال گذشته هر روز یک پتروشیمی آتش می گرفت و در آخر پتروشیمی ها که برای کمیته امدادیها و مددجویان بهزیستی توسط دکتر احمدی نژاد در نظر گرفته شده بود توسط 4 درصدی ها از لیست سهام عدالت خارج و جزو املاک بابای گور به گور شده 4 درصدی ها و روسایشان شد و در این فتنه ارزی همین پتروشیمی ها باعث افزایش قیمت دلار و سکه بودند . پس ملتی که با توهم پرده در پیاده رو به خائنین اقتصادی رای داده اند بکشند
  • مرتضیsk IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    0 1
    همان موقع که تقصیرات به گردن دولت ماقبل قبلی یا سپاه و قالیباف مینداختن باید توان! این دولت دستتون میومد باین اوضاع وخیم اقتصادی و جو روانی جامعه و اعتراضات ، خیانت ها روشن تر شد ولی به چه بهایی!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    0 1
    نظر اقتصاد آنلاین و پور ابراهیمی را باهم جمع کنیم میشه یه چیزی که دور از واقعیتت نیست .و نشان می دهد دست ویژه خواران توی کاره.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    1 1
    تو جنگ اقتصادی هم بنی صدر داریم. همانهایی که شمش ها ی خزانه را تبدیل به سکه کردند و به زالوهای میلیاردر اقتصادی ایران تقدیم کردند. کسانی که ماشینشان میلیاردی قیمت دارد سکه ۴ میلیونی پول خوردشان هست. ما می مانیم و ....
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    باید یه داس دست گرفت و درو کرد آدم های بی خاصیت نظام رو فقط همین .
  • پ IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    8 0
    از ماست که برماست و خود کرده را تدبیر نیست مگر ...
  • جواد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    تنها راه چاره فقط طرح عدم کفایت رییس جمهور و دادن امور بدست اقتصاددانان متعهد و مجرب کشور بدور از جناح و جریان و فقط مطیع امر رهبر هست مثل انقلابی که در صنایع موشکی یا نانو یا فضا شد و دست این پیرو پاتالهای ثروتمند و گرین کارت دارو کوتاه کرد و ثروت باد اورده شان را داد دست قوه قضاییه ای که تغییر کرده باشد و عادل باشد نه این وضع موجود
  • NL ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 1
    مایه شرمساری است
  • اقتصاددان IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    دولت در حال آزاد کردن اقتصاد است! این اتفاقات تنها بر اساس همین روند قابل تحلیل است وگرنه اگر ماجرای دیگری بود خود رهبری هم دخالت میکردند . دولت روضه هایی خوانده که این فرض را تایید میکند و به زودی در بسته ارزی جدید همه قیمتها آزاد میشود و تورم به بیش از 150 درصد میرسد. تازه این فرض خوش بینانه است وگرنه ممکن است وضعیت خراب تر هم بشود که در آن صورت مردم یا سر به شورش کور بر میدارند یا با پدیده خودکشی های دسته جمعی مواجه میشویم.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    1 3
    مشرق نیوز و همه برادران و خواهران ایمانی! از این بعد هر جا دشمن در تلگرام و نظایر آن فراخوان داد شرکت کنید و با مشتهای گره کرده و یکصدار صدار دهید "حلخالی روحت شاد. خلخالی روحت شاد". این شعار دو معنی دارد اول خطاب به مسوولان فاسد نظام که ما در آرزوزی اعدام انقلابی مفسدان هستیم. دوم خطاب به منافقین و بهاییان که این شعار آنها را تها ته خواهد سوزاند و ضمنا خواسته واقعی مردم هم بیان می شود بی آنکه دشمن مجال سوء استفاده یابد. پس این پیام را به همه برادران و خواهران حزب اللهی که می شناسید انتقال دهید. خلخالی روحت شاد. خلخالی روحت شاد
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    8 0
    آقا چرا باورتون نمیشه! به پیر به پیغمبر کار خود دولته ! نه دست آمریکا تو کاره و نه اسراییل بلکه اونها فقط بهانه اند برای پیشبرد اهداف دولت! وای بحال ملتی که دولتش کاسب کار بشه!
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    افزایش نرخ ارز عامدانه توسط رئیس و هیات دولت دنبال شده و در جهت فشار وارد کردن به ملت برای درخواست مذاکره با آمریکا توسطمردم بوده. الان دلار حباب 7 هزار تومانی دارد که متاسفانه قابل شکستن نیست و امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی نیست
  • رحمن IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    1 0
    یکی از بی حال ترین سازمانها قوه قضائیه است که اصلا تروریست اقتصادی را نمی فهمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس