ارز مسافرتی

دو بانک تجارت و پارسیان که مسئولیت تامین ارز مسافرتی برای زائران عتبات را داشتند، از پرداخت ارز به این مسافران امتناع می‌کنند در حالی که به راحتی می‌توان برای مسافرت به سایر کشورها ارز دریافت کرد.

 سرویس اقتصاد مشرق - ماجرای پرداخت ارز مسافرتی برای سفرهای خارج از کشور به یکی از پرمناقشه‌ترین مسایل حوزه بانکی کشور طی ماه‌های اخیر تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان نسبت به ضرورت حذف این یارانه برای سفرهای غیر ضروری هشدار داده‌اند.

عمده دلیل اصلی که مخالفان پرداخت این ارز به مسافران مطرح می‌کنند، سواستفاده برخی شرکت‌های مسافرتی از این یارانه است بطوریکه هم‌اکنون تعدادی از این تورها در ازای دریافت ارز داده شده به مسافران،‌ آن‌ها را به‌طور رایگان به مسافرت می‌برند و در مقابل ارزی را که با قیمت حدود ۵۰۰۰ تومان خریداری کرده‌اند با قیمت بیش از ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

بیشتر بخوانید

یارانه ۶ هزار میلیاردی برای سفر به ترکیه و تایلند +جدول

یارانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای سفرهای خارجی

از سوی دیگر، بی‌توجهی و ضعف بانک مرکزی سبب شده، تخصیص این ارز که برای هزینه‌های شخص در کشور خارجی پرداخت می‌شود تنها مختص به سفرهای تفریحی و... باشد و سایر سفرها بخصوص زیارتی از آن محروم بمانند.

گرچه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که ۱۴ اردیبهشت ماه امسال صادر کرد، وظیفه پرداخت ارز به مسافران عتبات را به دو بانک تجارت و پارسیان محول کرد و آن‌ها موظف به پرداخت ۲۵۰ هزار دینار ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات شدند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که هیچ‌کدام از این دو بانک و بانک‌های دیگر برای این مسافران ارز تخصیص نمی‌دهند.

در بیانیه بانک مرکزی آمده است:

در حال حاضر تأمین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق پنج بانک ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان امکان‌پذیر است و در این بین، تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات صرفاً از طریق دو بانک تجارت و پارسیان انجام می شود.

حسب هماهنگی های به عمل آمده با سازمان حج و زیارت و به منظور تسهیل شرایط مسافرت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات، تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت (به طور کلی اعم از زمینی یا هوایی) به میزان 250 هزار دینار عراق صرفاً از طریق تمام شعب ارزی منتخب بانک‌های تجارت و پارسیان در سطح شهر و با ارایه فهرست مشخصات زائران که توسط دفاتر سازمان مورد اشاره تایید شده باشد، بدون ارایه بلیط و گذرنامه بلامانع است.

طی تماس خبرنگاران مشرق با شعب ارزی این دو بانک که وظیفه تخصیص ارز را داشتند، آنچه اعلام شد این است که هیچ دستور و بخشنامه ای برای تخصیص ارز مسافرتی برای افرادی که برای  زیارت به عراق می‌روند دریافت نکرده‌اند.

در این زمینه می‌توان به پاسخ شعبه ارزی یکی از این دو بانک حاضر سازمان حج و زیارت اشاره کرد که در این زمینه گفت:

بانک مرکزی هیچ ابلاغی برای پرداخت ارز نداشته و از شهریور پارسال تا کنون به زائران عتبات ارزی تخصیص داده نشده است. وی دلیل اصلی این ماجرا را ناتوانی دولت در تامین ارز مسافرتی برای سفر عتبات ذکر کرد.

در واقع در حال حاضر نه بانک‌تجارت و نه بانک پارسیان هیچ‌کدام به زائران حرم‌های اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، باوجود اینکه دسترسی ایران به منابع دینار بسیار راحت‌تر از سایر ارزهاست، هیچ ارزی تخصیص نمی‌دهند ولی در مقابل برای سفرهای تفریحی و گشت‌وگذار به راحتی دلار و یورو می‌دهند.

طبق اماری که مدتی قبل منتشر شده است، بانک مرکزی از ۲۱ فروردین ماه امسال تا 21 تیرماه و در مدت سه ماهه، در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارز بابت سفرهای خارجی هموطنان پرداخت کرده است. که با این وجود می‌توان گفت سهم سفرهای زیارتی از این یارانه پرداختی صفر بوده است.

این درحالیست که هنوز مدت زیادی از توصیه رهبرانقلاب در نماز عیدفطر برای سفرهای خارجی نگذشته است. ایشان در خطبه‌های نماز عید فطر فرمودند:

رفتن به سفرهای خارجیِ تفریحی، به کشورهای گوناگون -البتّه غیر از سفرهای زیارتی به عتبات یا به حج، این مورد نظر نیست؛ آن این‌قدر خرج و هزینه‌ای هم بر دوش کشور نمیگذارد، دارای برکاتی هم هست- سفرهای تفریحی، سفرهای زائد با بهانه‌های گوناگون را کنار بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 72
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    45 36
    به ما گفتن برای سفر به ترکیه ارز مسافرتی نمیدیم. 1 مرداد 1397 بانک ملی بود فک کنم.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      25 14
      به من دادم . همکارم هم همین دیروز گرفت رفت ترکیه
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      25 9
      دروغ نگو . برو ببین مقابل سفارت ترکیه چند صدنفر وایسادن
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      45 8
      به همه میدن . اما فقط برای تفریح
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      7 2
      فکر کنید یا حتما، یا توی خواب بود
    • من من IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      10 2
      داداش جلوی سفارت ترکیه صف وای نمیستن.. ترکیه بدون ویزا می تونن برن ایرانیا..
  • کیان US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    خب منطقیم هست چون مردم بیشتر دوست دارن برن ترکیه و تایلند تا سفر زیارتی باید به نظر مردم احترام گذاشت به زور نمیتونید به جای تایلند بفرستینشون کربلا
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      88 31
      هر کس لیاقتش یه جاست یکی حرم کربلا یکی هم کثافت خونه های تایلند
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      83 11
      احمق جان.... فقط سه ملیون نفر می رن اربعین .... میفهمی فقط اربعین سه ملیون نفر... لابد اینها مردم نیستند
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      83 8
      سلام دوست عزیز لطفا نگید مردم، پارسال 3 ملیون ایرانی با شوق در پیاده روی اربعین شرکت کردن، خود من اگر پولم نداشته باشم قرض میکنم میرم
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      82 18
      الحمد لله که مردم هیچ مشکلی اعم از گرسنگی و بیکاری و فقر ندارند و تنها مشکل این 2.5 میلیون نفر که ترکیه رفتند نیاز به تنوع در رابطه جنسی است و دیگر با فاحشه های خیابان فرشته ارضا نمی شوند پس باید زنا در ترکیه را هم تجربه کنند.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      69 7
      یه کم فکر کن. کسی رو به زور نمیفرستن کربلا. منتها باید لااقل امکانات سفر به کربلا با جایی مثل تایلند از جانب دولت ایران برابر باشه بلکه تسهیل هم بشه.
    • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      17 1
      اره دوست دارن برن ساحل آنتالیا ..........
    • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      58 11
      مردم هوس باز و شهوت ران
    • منا IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      75 10
      امیدوارم ....شب اول قبر هم فاحشه های تایلندی شفیعت بشن..
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      6 0
      متن خبر که میگه به زور نمی ذارن برن عتبات!
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      59 2
      خیلی بی شعوری با اون منطق اشتباهت فقط کسایی میتونند برن کربلا که امام حسین دعوتشون کرده باشه و لیاقت داشته باشند حتی اگر ارز هم ندن اونایی که عشق امام حسین دارن میرن کربلا
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      4 1
      خوشحالم که رفیق های عزیزم جوابت را دادند اما خواستم بگم متاسفم برای بی شعوریت برو همون تایلند دیگه هم برنگرد
    • محمد ابراهیم IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 0
      الان از کجا نظرسنجی کردی مردم بیشتر دوست دارن برن ترکیه. با خودت سنجیدی؟ شما همین آمارهای اربعین پارسال رو نگاه کنی لازم به توضیح بیشتر نیست.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    74 4
    بانک مرکزی هیچ ابلاغی برای پرداخت ارز نداشته و از شهریور پارسال تا کنون به زائران عتبات ارزی تخصیص داده نشده است
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    73 2
    مسوولان دزد ضد انقلاب در حال فروپاشی داخلی ایران هستند
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    34 1
    ۳۰۰ میلیون دلار بی زبون دادن برای مانیا و ..پ
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    62 0
    خدا لعنت شون کنه
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    52 2
    ارز دادن یا باید برای همه ممنوع باشد. یا اگه دادن باید به هر مسافری بدهند. چه اون مسافر بخواد بره حج یا کربلا و چه تایلند و ترکیه. در غیر این صورت بی عدالتی است
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    20 3
    تو وضعیت فعلی و هجمه‌های اقتصادی بالا از خارج و داخل، خرج کردن هزار دلار تو ترکیه و تایلند بی‌مسئولیتی محض هست، خب شما برو همون هزار دلار رو تو داخل خرج بکن پولش هم به خودمون میرسه! یکم بخاطر بقیه از تفریحاتت کم کن شما، قرار نیست اگر درآمدمون بیشتره فراموش کنیم وضعیت کشور رو تا وقتی ما مردم حواسمون به این چیزا نباشه چه انتظاری از مسئولین دارید؟
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      20 5
      در این شرایط کشور خروج ارز حتی به عراق و عربستان هم خیانت است
    • مسعود IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      14 7
      خب سفر به عتبات رو هم فراموش کن . پولتو عوض خرج کردن تو عراق همین جا تو ایران برو مشهد !!!!!!!!!
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    24 2
    ای کاش بجای این مسئولین وطن فروش یک اسراییلی در راس بانک مرکزی بود انوقت برای حفظ اعتبار خودش این پولها را به مسافران تایلند و ترکیه نمی داد
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    29 3
    مسئولین برای انگل زاده ها ارز دارند اما برای مردم دیگر نه، خدایا از این بی عدالتی ها آتیش می گیرم
  • بیکار IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    5 0
    حرفای مهماندار هواپیما کاملا درسته بخدااگریک غیرمسلمان بیارن درصدراجراییات کشور کشور گلستان میشه هرچندکه درکشور خودمون ادمای مسلمان متدین کارامد زیادداریم ولی فقط بعلت خارج بودن ازمحدوده هزارفامیل حاکم امکان حضورندارن وبعنوان یک انقلابی ایا مسیولین دراین چهل سال خارج ازمحدوده افراد خاص وپیروسالخورده بیسواد کسی رو گذاشتن وارد بشه ؟
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    7 2
    کارکشور مابجایی رسیده که حالا پسر اکبر مرحوم مقروق استخر خودش رودرقواره ریاست جمهوری دیده !!! وای برما
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      1 0
      غرق
  • مهدی US ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    9 0
    ارز مسافرتی کلا باید خذف وقطع شود وپولش صرف امثال داروونیازها بسیار ضروری مردمشود
  • رضا IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    11 4
    شما چرا سر 500 یا 1000 یورو با هم کلکل می کنید در حالی که بچه های مسولین برای درس و زندگی تو خارج میلیاردی خرج می کنن حالا این بدبختی که با 500 تا می ره مسافرت کار کرده معادلش ریال میده مثل اونا رانت خوار نیست حالا هر جا دوست داره بره با پول خودش میره دولت هم وظیفه اش تامیین درخواست مسافره که جز مردم هست با هم مهربان باشید
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 5
    جایزه دلار میدن بریم آنتالیا و تایلند!؟ لابد در تورهای مسافرتی هم رانت و آقازاده هست!!! خخخخخ قربون آقا امام حسین برم، تنها جایی که هیچکس جرٱت نمیکنه باهاش بیزینس راه بندازه اینجاست!! بقیه جاها که میگن قرض بگیرید تا استطاعت پیدا کنید برید!!! :)
  • AE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    1 7
    وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون...الا ان حزب الله... IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ 5 1 پاسخ من نمیدونم باباجون این روزنامه های اصلاح طلب هوششون ذاتی و خدادادیه یا از جایی کسب کردن!!!!!........خخخخخخخخخاخخخخاخخخخاخ....نامه تمام و طومارشون به هم پیچیده شد...حالا عزیزان به اصطلاح و به ظاهر اصلاح طلب برید حالشو ببرید!!!!!...خخخخخخخخخخاخخخخاخ... IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ 9 3 پاسخ اصلاح طلبان وطن فروش طومارشون به هم پیچیده شد... US ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ 8 20 پاسخ اصلاح طلبان = ستون پنجم دشمنان ایران
  • سید IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    2 8
    اصلاح طلبان با مدیریت افراطی و تفریطی خود از اول انقلاب تا حالا مردم رو به نیستی کشوندن. از هاشمی و موسوی و خاتمی تا روحانی و دور دوم احمدینژاد. مدیریت لیبرالی در قلب انقلاب.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    4 7
    اونیکه با زنش یا خواهرش یا دخترش میخواد بره آنتالیای ترکیه نمایش غیرت دادن ارز برای چیشه ؟ خودشون بلدن چطور تو همون پلاژها پول دربیارن
  • محمد AE ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    8 0
    آنقدر نیازهای اساسی مردم برزمین مانده که نه لازم است به میلیونها نفر زائر عتبات ونه به مسافرتهای صرفا تفریحی ارز دولتی پرداخت شود .سفر هزینه دارد اگرکسی توان پرداخت هزینه هاراندارد اجباری به رفتن به مسافرت راندارد .زیارت عتبات عالیات مستحب است درنتیجه اولویت بانیازهایی است که اگربرآورده نشود مردم دچارمشکل شوند مانند کالاهای اساسی،دارو و...
  • فرشاد IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    3 4
    بله هما برای کثافتکاری در ترکیه و تایلند ارز فراوان تقسیم می کنند مسئولان آنجوری....
  • BE ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    12 4
    آبروی ایران رو میبرن خیلی از همین هایی که میرن ترکیه
  • DE ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    2 3
    سفر به حرمات باید یارانه داشته باشه. چون احتمال مرگ هست.
  • ابراهیم IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    11 0
    من که قادر به یک سفر داخلی هم نیستم. هزینه ها خیلی سنگین است
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
      7 0
      ابراهیم خیلی ها مثل تو حتی برای نان شب شان هم مشکل دارند، آسیب های اجتماعی از یک طرف، گرانی ها از یک طرف....
  • محمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    3 4
    جهت گذراندن دوره آموزشی وعملی 2030باهزینه دولتی درکشورهای خاص بدیهی است که این دوره ها درکشورهایی مانند عراق برگزار نمیشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس