کد خبر 876926
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵
اوزیل

مسوت اوزیل در بیانیه‌ای پس از خداحافظی از تیم ملی آلمان ، ارکان سیاسی این کشور را متهم به نژادپرستی کرد.

به گزارش مشرق، او بیانیه طولانی خود را این‌گونه شروع کرد: آنچه بیش از همه مرا  آزار داد، رفتار فدراسیون فوتبال آلمان و در راس آن، راینهارد گریندل(رئیس فدراسیون) بود.بعد از عکسم با اردوغان، یواخیم لوو از من خواست تعطیلات را کوتاه کنم و به برلین بیایم تا بیانیه‌ای مشترک بدهیم و سوتفاهم ها را برطرف کنیم.می‌خواستم به گریندل توضیح دهم  پیشینه و نیاکان من، دلیل دیدار با اردوغان بود، نه چیزی بیش‌تر اما  او بیش‌تر  علاقه داشت ماجرا را سیاسی جلوه دهد و عقیده من را نادرست جلوه دهد. می‌دانستم خبرنگاران در مورد سیاست صحبت خواهند کرد، نه فوتبال. شاید دیدار من با اردوغان حس نژادپرستی برخی‌ها را بیدار کرد!

اوزیل در ادامه افزود: در همان روزها، من با رئیس جمهور آلمان، فرانک والتر اشتاینمایر ملاقات کردم. رئیس جمهور آلمان برخلاف گریندل، کاملا حرفه‌ای برخورد کرد و حتی نسبت به صحبت هایم در مورد خانواده، میراث و تصمیماتم علاقه از خود نشان داد. گریندل عصبانی شد چون اجازه پیدا نکرده بود عقاید سیاسی‌اش را تبلیغ کند. من با رئیس جمهور توافق کردم که یک بیانیه مشترک صادر کنیم تا تلاشی دیگر برای تمرکز روی فوتبال انجام داده باشیم.از زمان به پایان رسیدن جام جهانی، گریندل به درستی به خاطر تصمیماتش زیر فشار انتقادات بوده است. او در برلین به من گفته بود ماجرا تمام شده است. این بیانیه به خاطر گریندل نیست، خودم تصمیم گرفتم  صحبت کنم. می‌دانم بعد از آن عکس، رئیس فدراسیون دیگر نمی‌خواست من در تیم باشم و حتی نظرش را صریحا و بدون هیچ مشورتی در توئیتر ابراز کرد؛ در حالی که یواخیم لوو و اولیور بیرهوف پشت من ایستادند و  حمایت کردند. از نظر گریندل و هوادارانش، زمانی که می‌بریم، من آلمانی هستم و زمانی که می‌بازیم، یک مهاجر. به خاطر همین تناقضات با وجود پرداخت مالیات در آلمان، انجام کارهای خیریه در مدارس و بردن جام جهانی ۲۰۱۴ با تیم ملی، هنوز در جامعه پذیرفته نشده‌ام. با من متفاوت رفتار می‌شود. سال ۲۰۱۰ به عنوان نمونه موفق تطبیق با جامعه آلمان، به من جایزه دادند، سال ۲۰۱۴  بالاترین جایزه ورزشی در آلمان را گرفتم و در سال ۲۰۱۵، سفیر فوتبال این کشور بودم. آیا آلمانی نیستم؟ آیا شرایط خاصی برای آلمانی بودن وجود دارد که من ندارم؟ دوستان من لوکاس پودولسکی و میرو کلوزه هرگز آلمانی-لهستانی خطاب نمی‌شوند پس چرا من را آلمانی-ترک خطاب می‌کنند؟  ماجرا به خاطر ترکیه است؟  یا دین من، برایشان مشکل‌ساز است و با اسلام مشکل دارند؟ من متولد آلمان هستم و در آلمان تحصیل کرده‌ام پس چرا مردم نمی پذیرند یک آلمانی هستم؟

 بازیکن تیم آرسنال در ادامه  افزود: برند هولتشهاور(سیاستمدار آلمانی) به خاطر عکس با اردوغان و ریشه ترکیه‌ای، من را فردی خطاب کرد که با بز، رابطه جنسی برقرار می‌کند!  ورنر اشتیر، رئیس بخش تئاتر آلمان به من گفت گورت را به سمت آناتولی گم کن!  انتقاد و سوءاستفاده از من به خاطر نیاکانم، خط قرمزی غیرقابل قبول برای عبور است و استفاده از تبعیض نژادی برای پروپاگاندای سیاسی، باید سریعا با برخوردی در حد استعفا و اخراج همراه شود. این افراد از عکس من با اردوغان استفاده کردند تا فرصتی برای بروز نژادپرستی خود که قبلا مخفیانه بود، پیدا کنند و این برای جامعه خطرناک است. آنها هیچ فرقی با آن هوادار آلمانی ندارند که بعد از بازی با سوئد به من گفت: اوزیل برو گمشو ای ترک بی مصرف! گورت را گم کن ای خوک ترک! حتی نمی‌خواهم در مورد ایمیل‌ها سراسر تنفر و تماس‌های تهدیدآمیزصحبت کنم. همه آنها، نماینده آلمان قدیم و نژادپرست هستند؛ آلمانی که من به آن افتخار نمی‌کنم. از کارهای گریندل ناامید هستم اما شگفت زده نشدم. در سال ۲۰۰۴، زمانی که نماینده مجلس بود، گفت  چندفرهنگی بودن در واقعیت یک افسانه و دروغی ابدی است. او همان کسی هستی که علیه قانونی شدن دو ملیتی بودن رای داد و گفت که اسلام، در شهرهای آلمان بیش از حد ریشه یافته است رفتاری که فدراسیون فوتبال آلمان و برخی دیگر در قبالم داشتند، باعث شده دیگر نخواهم پیراهن تیم ملی آلمان را بپوشم.

 بازیکن سابق رئال مادرید در پایان اظهار داشت: حس می‌کنم کسی من را نمی خواهد و تمام افتخاراتی که از سال ۲۰۰۹  با این تیم به دست آورده‌ام، فراموش شده است. افراد با سابقه نژادپرستی، نباید اجازه پیدا کنند در فدراسیون فوتبال کشوری کار کنند که  بیشترین دوملیتی در جهان را دارد. با ناراحتی زیاد و در نظر داشتن اتفاقات اخیر، من دیگر برای تیم ملی آلمان بازی نخواهم کرد. عادت داشتم پیراهن تیم ملی آلمان را با افتخار و هیجان بپوشم اما حالا چنین حسی ندارم. این تصمیم به شدت برای من سخت بود زیرا  همیشه همه چیزم را برای هم‌تیمی‌ها، مربیان و مردم خوب آلمان می‌گذاشتم اما وقتی مقامات فدراسیون فوتبال آلمان چنین رفتاری می‌کنند و  به ریشه ترک من بی‌احترامی و خودخواهانه من را درگیر پروپاگاندای سیاسی می‌کنند، نمی‌توانم تحمل کنم. نژادپرستی هرگز و هرگز نباید پذیرفته شود.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • حسین IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    83 65
    خود اردوغان هم کم نژاد پرست نیست.
    • NL ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      1 0
      اره رجب از اینها خوشش نمیاد فقط هم نژادهای خودشو دوست داره
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    77 65
    خیلی بیشعور بودند کسانی که تو را خوک خطاب کردند !
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      9 37
      توازاونم بی شعورتری
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      4 4
      خخخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      3 14
      خودت شبیه چی هستی؟
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      8 5
      تو هم شبیه شیطان هستی. او هم یک نژاد پرست بود.
    • فاطمه IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      16 2
      مشرق جان تو حق نداری اظهارات توهین آمیز را منتشر کنی .
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    71 15
    سلبريتى هاى مهربون ما كجان بيان بگن سياست از ورزش جداست!!!!
  • محمد IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    51 4
    حقوق بشر در غرب یک واژه برای سوء استفادس!
  • ES ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    46 60
    چرا ترکها همیشه تبعات کارهای اشتباه خود را به نژاد پرستی ربط می دهند ؟! این بابا با اردوغان که دست کمی از چنگیز خان نداره عکس یادگاری گرفته حالا توقع داره توی آلمان بهش به به و چه چه بگن
  • ایرانی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    39 73
    دستشان درد نکنه تو خود فروخته چرا باید اردوغان فاشیست عکس بندازید اردوغان دشمن کرده
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    57 65
    حقته ! وقتی با بزرگترین دشمن قومت عکس می گییری از خوک هم پست تری !
  • 01 IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    62 11
    این که براشون کار کرده و افتخار افریده باهاش این طور رفتار کردن، قابل توجه اون بی مایه های بی مصرف که فکر میکنن اروپا اونا رو آدم حساب میکنه!
    • BE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      23 1
      واقعا که گل گفتی
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    24 18
    توی هر کشوری بغیر از کشور خودت مخصوصا آلمان یه مهاجر بیشتر نیستی ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس