کد خبر 876589
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
نقدینگی

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی سهم و نقش نقدینگی در تحولات و التهابات چند ماه اخیر در بازارهای دارایی به ویژه بازار ارز را انکار کرد.

به گزارش مشرق، حمید زمان زاده در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی در سال های اخیر در دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع در محدوده کمتر از 25 درصد بود در حالی که رشد نقدینگی در سال های پیش از آن ، بالاتر بود، افزود: با توجه به این موارد، سطح نقدینگی حدود 1600 هزار میلیارد تومان فعلی، عجیب و غریب نیست.

وی اضافه کرد: معمولا در هر دولتی نقدینگی پس از 4 سال دو برابر شده است بنابراین نقدینگی و کنترل نکردن آن، عامل التهابات اخیر بازار نبوده است.

زمان زاده با بیان اینکه منشاء التهابات اخیر در بازار، پولی نیست، گفت: مسائلی مانند تحریم ها، رکود اقتصادی و کاهش درآمد نفتی موجب شد تا نرخ های سود بانکی افزایش یابد و این موضوع موجب ایجاد تورم انباشته شد اما این تورم بیشتر از 10 تا 15 درصد نخواهد بود و این موضوع ظرفیت ایجاد افزایش 100 درصدی را در بازار ارز و یا دیگر بازارها نداشت.

بیشتر بخوانید:

تصمیم جدید سران ۳ قوه در خصوص نقدینگی

اذعان یک رئیس کل اسبق به خطای دولت

معاون پژوهشی پژوهشکده بانک مرکزی تاکید کرد: منشاء جهش نرخ ارز و سکه، تحریم های جدی احتمالی امریکاست و بسیاری افراد با احتمال کسب سودهای آتی وارد بازار ارز و سکه شدند.

زمان زاده افزود: نباید آدرس اشتباه بدهیم و عامل اصلی التهابات اخیر در بازار ارز، سیاست های پولی و نقدینگی و یا نحوه مدیریت آن نبوده است.

وی گفت: برای هدایت نقدینگی، ابتدا باید بازار ارز را مدیریت کنیم و کاهش دستوری نرخ ارز اشتباه است بلکه باید سعی کنیم ارز را در نرخ های بالا تثبیت کنیم به نحوی که فعالان اقتصادی و مردم به این نتیجه برسند که بازار ارز بازدهی چندانی ندارد در نتیجه ثبات ارز در نرخ های بالاتر برای مدیریت نقدینگی بهتر از کاهش دستوری نرخ ارز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس