کد خبر 875486
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
هیات دولت نمایه

کارشناسان بر این عقیده‌اند که نگاه کلان دولت به جناحی‌گری و ‌محفلی‌گری باید پایان بپذیرد و در انجام تغییرات در بخش‌های اقتصادی کابینه این نگاه حاکم نباشد.

به گزارش مشرق، وقتی در شرایطی قرار داریم که تمام تلاش دشمنان جمهوری اسلامی برای ضربه زدن به مردم و کشور از کانال اقتصادی است، باید افرادی کار را به دست بگیرند که بتوانند در مقابل «جنگ اقتصادی» به پا شده از سوی معاندان علیه کشور طرح و برنامه جدیدی ارائه دهند و با قدرت مقابل آن بایستند و این مسئله شدنی نیست مگر با تغییر رویه و ترمیم کابینه از سوی دولت.

بیشتر بخوانید:

«اَرِنج» تیم روحانی باید تغییر کند


دولت دوازدهم در این روزها به دلیل ناکارآمدی تیم اقتصادی آن و مواجه شدن با بحران‌های اقتصادی همچون گرانی کالاها، افزایش نرخ ارز و مسکن خود را تحت فشار می‌بیند. در شرایط کنونی نه تنها منتقدان دولت خواهان تغییر در تیم اقتصادی دولت هستند، بلکه حامیان دولت هم که نقش موثری در پیروزی حسن روحانی در انتخابات داشتند به صراحت اعلام کرده‌اند که از تغییر در ترکیب کابینه حمایت می‌کنند و خواهان آن هستند.


همچنین بسیاری از مردم، رسانه‌ها، کارشناسان و متولیان امور نیز بر این عقیده هستند که ایجاد تغییرات در بدنه کابینه و بهره‌گیری از چهره‌های توانمندتر می‌تواند راهکاری برای مرتفع کردن بخشی از مشکلات موجود باشد، حتی این موضوع در مقطعی مورد تاکید رئیس‌جمهور هم بود و از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به شدت بر تغییر کابینه تاکید داشته و دارند.


در این میان برخی هم تصریح می‌کنند که صرفا ایجاد تغییر و تحول در کابینه موثر نیست و باید تغییر رویه نیز در دستور کار دولت باشد، چرا که اگر قرار باشد تفکر همان تفکر اقتصادی قبلی باشد هیچ فایده‌ای ندارد و مشکلی حل نمی‌شود. اما هر چه هست آنچه از اظهارنظرها بر می‌آید این است که کابینه حسن روحانی چه به دلیل بالابودن میانگین سنی و چه به دلیل ایجاد نظم و انضباط مالی و اقتصادی در بازار و چه به‌لحاظ رویه و رویکرد نیازمند تغییرات آن‌هم به صورت جدی و قطعی است.


اما متاسفانه به نظر می‌رسد دولت برنامه خاصی برای ایجاد تغییرات در کابینه ندارد. چندی پیش حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اظهارات برخی چهره‌های سیاسی کشور مبنی بر ترمیم تیم اقتصادی دولت اظهار کرد: تصمیم گیرنده نهایی در این باره شخص رئیس‌جمهور است و مطلب خاصی هم تاکنون درباره تغییر در کابینه مطرح نشده است.


روزگذشته نیز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره این موضوع که آیا رئیس‌جمهوری می‌خواهد از طریق مجلس اقدام به ایجاد تغییر در کابینه کند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد. او همچنین درباره نقش خود در جدا شدن معاون اول از دولت و کنار رفتن خودش از سازمان برنامه و بودجه نیز تصریح کرد: تمام این شایعات دروغ است.


در چنین حالتی و با در نظر گرفتن اظهارات سخنگوی دولت در رد موضوع «تغییر کابینه از طریق مجلس» از سوی او، نگاه‌ها برای تغییرات در کابینه متوجه شخص رئیس‌جمهوری می‌شود چراکه بر اساس اصول ۱۳۳ و ۱۳۶ قانون اساسی هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند در انتخاب وزیران بر رئیس‌جمهور اعمال نظر کند و او برای تعیین وزرای کابینه خود از اختیاراتی کامل برخوردار است.


این در حالی است که رویکرد دوگانه روحانی نیز بر ابهامات تصمیم دولت در این زمینه افزوده است.


یک بام و دو هوای دولت


روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد چندی پیش در مطلبی به چرایی مقاومت روحانی در برابر تغییرات در کابینه پرداخت و نوشت:« تا اینجای کار همه مایل به تغییر کابینه هستند اما رویکرد دوگانه رئیس‌جمهور در این خصوص مسئله را قدری مبهم می‌کند. واضح است که آقای روحانی از عملکرد تیم خود راضی نیست؛ چرا که اگر بود آنها را به دو گروه «ناامید» و «امیدوار» تقسیم‌بندی نمی‌کرد. اگر کابینه فعلی توانسته بود رئیس‌خود را راضی کند از آنان که «با یک اخم یا یک نامه می‌ترسند»، گلایه نمی‌کرد. او می‌خواست پاشنه‌ ورکشیده‌ها را دور هم جمع کند اما خروجی کار نشان می‌دهد که موفق نشده است. خودش هم خوب می‌داند که موفق نبوده و قصد ایجاد تغییرات دارد اما نه آن تغییراتی که مورد نظر سیاسیون و نمایندگان مجلس است. روحانی هنوز هم در مقابل تغییر وزرا مقاومت می‌کند.»


این روزنامه همچنین نوشت: «سیاست یک و بام دو هوای دولت در مورد عملکرد کابینه ادامه دارد و باید دید که ثمره مقاومت در برابر مطالبه ترمیم کابینه برای روحانی چیست؟»


رودربایستی‌ها سبب عدم ترمیم کابینه


محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس و از حامیان دولت معتقد است که رئیس‌جمهور در ایجاد تغییر در کابینه دچار رودربایستی و تعارفات شده است.


 وی درباره چرایی خودداری دولت از ترمیم کابینه تصریح کرده است: در حقیقت عدم ترمیم کابینه توسط دولت نیز برای نمایندگان قابل هضم نیست، بنابراین ممکن است در درون دولت رودربایستی‌هایی وجود داشته باشد که این تعارفات سبب شده به این موضوع مهم پرداخته نشود، در حالیکه شرایط کشور چنین تعارفاتی را پذیرا نیست.


وکیلی درباره اینکه اگر دولت برای ترمیم کابینه کار خود را انجام ندهد احتمال این وجود دارد که مجلس برای تغییرات ورود کند، عنوان کرد: مجلس از هر امکاناتی برای تغییرات جزئی و کلی به منظور پاسخگو کردن نظام اجرایی کشور بایستی استفاده کند و تعلل در شرایط فعلی حتما سبب ایجاد خسارت‌های بزرگی می‌شود.


نقش چهره‌های دولتی لابی کار در عدم تغییر


از سوی دیگر در شرایطی که همگان اتفاق نظر دارند که باید تغییراتی در تیم اقتصادی کابینه و تفکر اقتصادی دولت انجام بگیرد، اما طی روزهای اخیر آنچه شاهد آن هستیم، مؤید و بیانگر این مسئله نیست و به نوعی می‌بینیم که سمت و سوی اتفاقات به جهت دیگری در حال حرکت است که این رویه و اقدام نه تنها مشکلی از مشکلات اقتصادی فعلی را حل و گره از گره‌های کشور را باز نمی‌کند، بلکه باعث ادامه رویه و روند فعلی خواهد شد که حتما مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.


گویا لابی چهره‌های اقتصادی کابینه هم در دولت و هم در مجلس آن‌قدر قوی و قدرتمند است که اولا مسئله تغییرات را مشمول زمان و تأخیر کرد تا در این فرصت راهکار یا راهکارهای جایگزینی برای تغییرات در نظر گرفته شود و در ثانی اگر لازم باشد، سمت و سوی تغییرات را عوض کند که درحال حاضر شاهد هر دوی این رویدادها هستیم.


آنچه در اوضاع کنونی کشور بسیار اهمیت دارد و می‌تواند در رفع بخشی از مشکلات کارساز باشد، انجام تغییرات در بین چهره‌های اقتصادی و تفکر اقتصادی دولت است. این موضوع را در گفت‌وگو با کارشناسان و چهره‌های خبره می‌توان به خوبی دریافت. هر روزی هم همین رویکرد فعلی حاکم باشد که با تصمیمات خلق‌الساعه اخیرشان رانت‌های میلیاردی را برای عده‌ای فراهم کرده‌اند و دود سوءمدیریتشان به چشم مردم و بیت‌المال رفته است، خسارت‌ها بیشتر و بیشتر خواهد بود.


مردم همچنان در انتظار تغییر رویه و ترمیم کابینه


بنابر آنچه گفته شد انجام تغییرات در بخش‌های کند و ناتوان دولت حتما یکی از اولویت‌هاست و در این بین تغییر در حوزه‌های اقتصادی دولت حتما باید از اساسی‌ترین تصمیمات رئیس‌جمهور و دولت برای بهبود اوضاع و شرایط و حاکم شدن تفکری که در نهایت بتواند نسبت به رفع مشکلات اقدام کند، باشد؛ همچنین جدای از افراد، تفکر کهنه، ناکارآمد، ناتوان، غیرعلمی و منسوخ حاکم بر بخش‌های اقتصادی کشور نیز باید عوض شود.


اما آن‌گونه که سایت حامی دولت هم گفته طبیعی است سرعت در تصمیم‌گیری و انجام تغییرات، از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به بهبود اوضاع از نظر ذهنی و روانی کمک کند. با این وجود، عجیب است که هنوز هیچ خبری از تغییرات نیست و همچنان افکار عمومی منتظر اقدامات دولت هستند.


به قول انتخاب، حال باید از دکتر روحانی و تیم بسته اقتصادی رئیس‌جمهور پرسید، منتظر چه هستید و تصور می‌کنید، قرار است سیاست‌های سوخته تیم فعلی، چه معجزه‌ای بکند؟ آخرین تیر غیب تفکرات و استراتژی‌های ناقص تیم اقتصادی فعلی، تداوم افزایش قیمت سکه و دلار است که لابد این هم، از دسته حباب‌های ناتمام است!


وقتی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که تمام تلاش دشمنان جمهوری اسلامی برای ضربه زدن به مردم و کشور از کانال اقتصادی کارسازی می‌شود، باید افرادی روی کار بیایند که علاوه‌بر تغییر تفکر، بتوانند در مقابل «جنگ اقتصادی» به پا شده از سوی معاندان علیه کشور طرح و برنامه جدیدی ارائه دهند و با قدرت مقابل آن بایستند.


کارشناسان بر این عقیده‌اند که نگاه کلان دولت به جناحی‌گری و ‌محفلی‌گری باید پایان بپذیرد و در انجام تغییرات در بخش‌های اقتصادی کابینه این نگاه حاکم نباشد. باید دولت شرایطی را فراهم کند که بتواند از همه افراد توانمند از هر جناح و گروهی به منظور بهبود شرایط مردم و کشور بهره بگیرد. این موضوع علاوه‌بر اینکه در جهت ایجاد اتحاد و انسجام داخلی می‌تواند تعبیر شود، حتما به رفع مشکلات، بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و ایجاد تفکرات نو و جدید برای مقابله با فشارها خواهد انجامید.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی GB ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    0 0
    اولین انتظار از دولت این است که از آن انتظاری نداشتن باشی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس