کد خبر 875344
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
اردوگاه باهنر

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ماجرای فروش اردوگاه شهید باهنر را رسانه‌ای کرد و در نامه به رئیس‌جمهور خواهان بررسی ماجرا شد، در این رابطه مسئولان آموزش‌وپرورش هنوز واکنشی نداشته‌ و سکوت کرده‌اند.

به گزارش مشرق، فروش اردوگاه شهید باهنر خبری بود که روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از آن سخن گفت.ماجرا مربوط به سال 95 است، طبق گفته‌های او در این سال، آموزش‌وپرورش به فروش اردوگاه شهید باهنر به یک سوم قیمت در قالب اجاره به شرط تملیک  اقدام کرده است.

البته  خبر فروش اردوگاه شهید باهنر پیشتر توسط محمد حقانی رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در جلسه این شورا رسانه‌ای شده و او دراینباره گفته بود: باخبر شدیم که یکی از بانک‌ها می‌خواهد در قسمتی از این باغ ساخت و ساز انجام دهد و در مکاتبه با بانک و وزارت آموزش و پرورش آنها گفته شده که این پهنه، پهنه سبز و حفاظت ویژه است و اجازه تغییر کاربری داده نمی‌شود.

حالا یکبار دیگر، حمیدرضا حاجی بابایی از این موضوع پرده برداشته و در نامه به رئیس‌جمهور نسبت به فروش اردوگاه شهید باهنر به عنوان بزرگترین مرکز فرهنگی متعلق به معلمان و دانش‌آموزان هشدار می‌دهد و خواستار برخورد با مسببان آن است.

هر چند که رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس حتی نام شرکتی که اردوگاه باهنر با نصف قیمت به آنجا فروخته شده است را رسانه‌ای کرده است اما برای بررسی بیشتر مسئله، ابعاد مختلف آن و انعکاس نظرات آموزش‌وپرورش درباره این موضوع مهم تلاش کردیم با مسئولان معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش وپرورش صحبت کنیم اما مسئولان مربوطه در اینباره سکوت کرده و حاضر نیستند به تشریح زوایای مختلف این موضوع برای جامعه وسیع مخاطبان خود ( 13.5 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی)  بپردازند.

با توجه به سکوت مسئولان معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش ناچار شدیم ابعاد مختلف این موضوع را  از حسین فرزانه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش در دوره حضور دانش‌آشتیانی بپرسیم.

حسین فرزانه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره فروش اردوگاه شهید باهنر اظهار کرد:‌ این موضوع مربوط به دوره آقای فانی بود که در زمان ما نیز ادامه داشت و کل ماجرا که در بودجه سال97 هم مشابه آن را شاهد هستیم این است که دولت مصوب کرده بود برای پرداخت بدهی کارمندان، اوراق بهادار در اختیار وزارتخانه‌ها قرار بگیرد تا این اوراق را در بازار بفروشند و بدهی کارکنان خود را پرداخت کنند.

وی افزود: برای وزارت آموزش‌وپرورش هم حدود چهار هزار میلیارد تومان مصوب کرده بودند البته ما خیلی اعتراض کردیم که به بازنشسته‌ها به عنوان پاداش نمی‌توانیم اوراق بهادار بدهیم.

معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌آن سال آن 4 هزار میلیارد تومان در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گرفت که دو هزار و 700 میلیارد آن را دولت تبدیل به نقد کرد و هزار و 300 میلیارد آن را اوراق بهادار داد.

فرزانه ادامه داد: طبق قانون برای اینکه اوراق بهاداردر بورس قابل خرید و فروش باشد باید پشتوانه دارایی داشته باشد تا بلافاصله به نقد تبدیل شود البته بار مالی آن را خود دولت تأیید و سود و قسط آن را در بودجه تأمین می‌کند و تا الان هم که پیگیری کردم هیچ تأخیری در آن نبوده و پرداخت‌ها توسط دولت در حال انجام است.

معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: برای اینکه در مسیر ارائه اوراق بهادار به بورس مشکلی پیش نیاید یک ضمانت ملکی از دستگاه‌ها می‌خواهند در بحث ارائه اوراق بهادار به دستگاه‌ها کل رقم 12 هزار میلیارد تومان بود که چهار هزار میلیارد آن برای وزارت آموزش و پرورش بود.

فرزانه مطرح کرد: در آن زمان برای ضمانت ملکی بحث‌های مختلف و نظراتی متفاوتی ارائه شد برخی می‌گفتند اردوگاه نیشابور یا ساری را به عنوان ضمانت بگذارند و در نهایت اردوگاه شهید باهنر انتخاب شد البته بخشی از فضای اردوگاه مربوط به دوران قاجار و بخشی در دامنه کوه بود که قابل اندازه گیری نبودند بنابراین بخشی از اردوگاه که حدود هفت یا هشت هکتار بود از طریق شهرداری و وزارت مسکن نقشه برداری شد و به عنوان ضمانت در گروی بانک قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بحث فروش اردوگاه شهید باهنر مطرح نیست، افزود: وام‌دهنده اوراق بهادار خود دولت و پرداخت کننده هم خود دولت است و به دلیل آن که پول کم بود این اوراق را به دستگاه‌ها دادند تا براساس آن بدهی کارکنان خود را پرداخت کنند و بدهی مربوط به آن را نیز دولت پرداخت می‌کند و وقتی بدهی به طور کامل پرداخت شد، سند اردوگاه شهید باهنر آزاد می‌شود.

با توجه به اهمیت موضوع و ورود سازمان بازرسی به ماجرای فروش اردوگاه شهید باهنر، نیاز است تا جنبه‌های مختلف آن از سوی آموزش‌وپرورش اطلاع رسانی شود، چرا که در توضیحات رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نام شرکت«واسط مالی شهریور سوم» آمده است که مشخص نیست این شرکت متعلق به کجاست و چرا آموزش‌ و پرورش باید بزرگترین مرکز فرهنگی خود را به این شرکت بفروشد؟ و با وجود اینکه هم‌اکنون برنامه‌های آموزش‌ و پرورش در این اردوگاه برگزار می‌شود، ماجرای فروش آن به چه صورت است؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس