کد خبر 874759
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵
داروخانه نمایه

کمتر از صد سال پیش وجود بسیاری از داروهایی که امروزه در همه داروخانه‌ها به آسانی پیدا می‌شود و بهبود بیماریمان با مصرف آنها کاملا بدیهی فرض می‌شود، رویایی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید.

کمتر از صد سال پیش وجود بسیاری از داروهایی که امروزه در همه داروخانه‌ها به آسانی پیدا می‌شود و بهبود بیماریمان با مصرف آنها کاملا بدیهی فرض می‌شود، رویایی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. با اکتشافات دارویی تأثیرگذاری آشنا شوید که مسیر پزشکی و سرنوشت بشریت را تغییر دادند:

پنیسیلین

در سال ۱۹۲۸/۱۳۰۷ دکتر الکساندر فلمینگ، باکتری شناس بیمارستان سنت لوئیس لندن، مشاهده کرد که کپکی در ظرف کشت میکروب رشد کرده است. او مشاهده کرد که باکتری‌ها در تمام ظرف به استثنای نقاطی که کپک در آن رشد کرده است وجود دارند. فلمینگ متوجه شد کپک نوعی خاصیت ضد باکتریایی دارد و آن را پنی‌سیلین نامید. در سال ۱۹۴۰/۱۳۱۹، هوارد فلوری و ارنست زین، دانشمندان دانشگاه آکسفورد، به تولید پنی‌سیلین به عنوان یک عامل درمانی اقدام کردند. پنی‌سیلین در اواسط دهه ۱۹۴۰ به تولید انبوه رسید. تولید پنی‌سیلین یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های پزشکی به شمار می‌آید. زیرا کشف آن به نوآوری در زمینه آنتی‌بیوتیک‌ها و پیشرفت آنها منجر شد.

برآوردها نشان می‌دهد پنی‌سیلین تاکنون جان بیش از ۸۰ میلیون انسان را از مرگ نجات داده است و بدون کشف آن، ۷۵ درصد از جمعیت فعلی جهان وجود نداشت! این دارو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند ذات الریه، مخملک و بیماری‌های دیگری مانند عفونت گوش، پوست و گلو مورد استفاده قرار گرفته است. بتازگی، یک نمونه کوچک از کپک ۹۰ ساله پنی‌سیلین از آزمایشگاه اصلی الکساندر فلمینگ، با قیمت بیش از ۱۴۶۰۰ دلار آمریکا فروخته شد!

انسولین

قبل از سال ۱۹۲۱/۱۳۰۰، ابتلا به دیابت یا بیماری قند مساوی با حکم اعدام بود! بیماران برای جلوگیری از بروز علائم دیابت باید گرسنگی‌های شدیدی را تحمل می‌کردند تا این‌که دانشمندان در اواخر قرن نوزدهم انسولین را به‌عنوان هورمون تولید شده توسط پانکراس سالم که قند خون را تنظیم می‌کند شناسایی کردند؛ اما تلاش برای جداسازی این هورمون شکست خورد تا آن‌که فردریک گرانت بانتینگ، پزشک و فیزیکدان دانشگاه تورنتو کانادا در سال ۱۹۲۱ موفق به جداسازی انسولین و استفاده از آن درمورد انسان شد. این دارو در سال ۱۹۲۳/۱۳۰۲ به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت. باور بر این است که تولید انسولین راه را برای درمان‌های هورمونی آینده در زمینه‌هایی مانند پیشگیری از بارداری، تقویت سلامت زنان و نیز در زمینه استفاده از اپی‌نفرین در درمان شوک آنافیلاکسی، ایست قلبی و خونریزی سطحی، هموار کرده است.

اِتِر

کشف اتر ۳۰۰ سال پیش از آنکه کراوفورد لانگ، دکتر جراح آمریکایی در سال ۱۸۴۲/۱۱۸۳ از آن به عنوان یک ماده بیهوش‌کننده برای بیرون آوردن تومور از گردن بیماری به نام جیمز ونابل استفاده کند، اتفاق افتاده بود.

استفاده از اتر به عنوان داروی بیهوشی نشان داد این امکان وجود دارد که با استفاده از یک عامل، عملکرد مغز به گونه‌ای ضعیف شود که عمل جراحی بدون احساس درد انجام شود.

از آن زمان به بعد و در دهه‌های گذشته، مواد بیهوش‌کننده جدید و پیشرفته‌تری بر پایه اتر ساخته شده‌اند.

آسپیرین

بقراط از پوست درخت بید برای تسکین درد استفاده می‌کرد، با این حال تا سال ۱۸۹۹/۱۲۷۸، هنگامی که فلیکس هافمن شیمیدان و داروساز آلمانی، اسید استیل سالیسیلیک را از بید جدا کرد تا بیماری روماتیسم پدرش را بهبود ببخشد این دارو کشف نشد. هافمن یک مشتق شیمیایی اسید سالیسیلیک را که آسپیرین نامیده شد تولید کرد و روش‌های تجاری برای تولید این دارو را توسعه داد. در حال حاضر، آسپیرین به‌طور گسترده‌ای برای تسکین درد و مبارزه با التهاب ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرفین

اولین اپیویید طبیعی است که در سال ۱۸۰۴/۱۱۸۳ توسط یک داروساز آلمانی به نام فردریش آدام سرتورنر از تریاک استخراج شد. سرتورنر درحالی که سعی داشت بخش خواب‌آور فرآورده گیاهی تریاک را جدا کند، مرفین را کشف کرد. دو دهه بعد و در سال ۱۸۲۷/۱۲۰۶ یک شرکت آمریکایی تجاری‌سازی این دارو را آغاز کرد. هرچند این دارو یک ماده مخدر به شمار می‌آمد اما مزایای استفاده از آن به‌عنوان داروی مسکن، بیشتر از احتمال معتادکردن بیماران به مصرف آن بود. بدون این ماده مخدر دارویی، میلیون‌ها نفر بویژه سربازانی که در میدان جنگ بودند، براثر شدت دردی که تحمل می‌کردند، جان خود را از دست می‌دادند.

مهارکنندههای اچآیوی

آزمایش‌های اولیه روی نخستین مهارکننده پروتئازی اچ‌آی‌وی (HIV) به نام ساکویی ناویر در سال ۱۹۸۹/۱۳۶۸ آغاز شد و متعاقب آن در سال ۱۹۹۵/۱۳۷۴ تجویز این داور برای مقابله با بیماری ایدز مورد تایید قرار گرفت.

مهارکننده ساکویی ناویر نخستین‌بار توسط محققانی از دو شرکت دارویی سوئیسی و آمریکایی تولید شد. چهار ماه بعد، دو مهارکننده دیگر پروتئاز، به نام‌های ریتوناویر و وینینوویر نیز مورد تایید قرار گرفتند.

از آن زمان تاکنون مهارکننده‌های پروتئاز بیشتری تولید شده‌اند و جان بسیاری از افراد مبتلا به ایدز را نجات داده‌اند.

داروهای شیمیدرمانی

شیمی‌درمانی برای درمان سرطان، نخستین‌بار و به شکل ناموفقی با استفاده از گاز خردل که در جنگ جهانی اول به عنوان سلاح مورد استفاده قرار می‌گرفت، انجام شد. اما از آنجا که گاز خردل در عین حال که سلول‌های سرطانی را می‌کشت، به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رساند نمی‌توانست برای مدت زیادی از مرگ بیمار جلوگیری کند.

در سال ۱۹۵۶/۱۳۳۳، دو دانشمند به نام‌های روی هرتز و مین لی در تولید داروی متوتروکسات به موفقیت دست یافتند. متوتروکسات اولین دارویی است که توانست ضدسرطان مورد استفاده قرار بگیرد و یک تومور نادر به نام کوریوکارسینوما را درمان کند. این موفقیت در چند دهه گذشته، به پیشرفت‌هایی در شیمی درمانی منجر شد و نرخ بقا را در میان بیماران مبتلا به سرطان افزایش داد.

بوتاکس

بوتاکس نام اختصاری سمی است که از یک باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید. این سم می‌تواند باعث مسمومیت شدید غذایی شود. تزریق این سم به بدن با دوز بسیار کم باعث می‌شود ارتباط بین اعصاب و ماهیچه‌ها مسدود شود؛ خاصیتی که از آن برای درمان استفاده می‌شود. در دهه ۱۹۷۰/۱۳۴۹ میلادی، چشم پزشکی به نام دکتر آلن بی‌اسکات، روی این سم به‌عنوان درمانی برای افرادی که دچار لوچی یا انحراف چشم بودند تحقیق کرد و نام آن را اکولینوم نامید. در سال ۱۹۸۹/۱۳۶۸ این دارو تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای درمان لوچی (اختلال انحراف چشم) و اسپاسم غیرطبیعی پلک دریافت کرد. دو سال بعد شرکت دارویی چند ملیتی آلرگان، امتیاز تولید اکولینوم را با قیمت ۹ میلیون دلار خرید و نام آن را به بوتاکس تغییر داد. این دارو امروزه به‌طورگسترده‌ای به مصارف زیبایی می‌رسد، اما در موارد زیاد دیگری از جمله درمان برخی اختلالات عصبی، درمان گرفتگی‌های ماهیچه‌ای در گردن، فک، دستگاه ادراری تحتانی و مثانه نیز کاربرد دارد.

وارفارین

در سال ۱۹۲۰/۱۲۹۹ یک بیماری ناشناخته در یک گله گاو در شمال ایالت متحده و کانادا دیده شد. گاوها بر اثر خونریزی شدید و غیرقابل کنترل در جراحت‌های خیلی کوچک تلف شدند. در سال ۱۹۲۱/۱۳۰۰ فرانک اسچوفیلد، دامپزشک کانادایی اعلام کرد مرگ گاوها به‌دلیل خوردن یک نوع علف کپک زده که از شبدر شیرین به‌دست می‌آید بوده است که عملکرد آن مانند یک ماده ضدانعقاد قوی است. شناخت این ماده در شبدر به عنوان یک راز باقی ماند تا این‌که در سال ۱۹۴۰/۱۳۱۹ دکتر کارل پاول، شیمیدان از ایالت ویسکانیسن آمریکا و دانشجویش هارولد کمپل موفق به استخراج مولکول دیکومارول از شبدر شدند. وارفارین نسخه قوی‌تر دیکومارول است و استفاده‌های دارویی از آن، زمانی آغاز شد که مشخص شد ویتامین K اثر آن را معکوس می‌کند. ۶۰ سال بعد وارفارین برای درمان مشکلات ناشی از ایجاد لخته خون مورد استفاده قرار گرفت.

واکسن آبله

در گذشته بسیاری از مردم و بویژه کودکان، جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری‌های عفونی از دست می‌دادند.

این شرایط بویژه در طول دوره همه‌گیر شدن بیماری آبله فاجعه آفرید و بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. این شرایط ادامه داشت تا این‌که یک پزشک انگلیسی به نام ادوارد جنر در سال ۱۷۹۸/۱۱۷۷ واکسن آبله را کشف کرد. تحقیقات جنر نشان می‌داد شیردوشان تقریباً هرگز (حتی وقتی از مبتلایان به آبله پرستاری می‌کنند) دچار آبله نمی‌شوند. او با استفاده از این حقیقت توانست با تزریق ویروس آبله گاوی به افراد، آنها را از ابتلا به بیماری مرگبارتر آبله مصون سازد. این پیشرفت، بعدها راه را برای تولید بسیاری از واکسن‌های دیگر بازکرد که افراد را دربرابر بیمارهای عفونی فلج اطفال، مالاریا و سرخک، مصونیت می‌بخشیدند.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس