تظاهرات عراق

تظاهرات‌کنندگان عراقی در استان‌های مختلف این کشور با تداوم اعتراضات خود خواستار پاسخگویی دولت مرکزی به مطالبات خود شدند.

به گزارش مشرق، شنبه (امروز ۱۴ جولای) نیز ساکنان استانهای مختلف عراق با آمدن به خیابان‌ها خواستار تحقق مطالبات خود شدند.

بهبود سطح خدمات‌رسانی از جمله فراهم کردن برق و آب و همچنین پایان فساد اداری در رأس مطالبات مردم است.

بیشتر بخوانید:

نشست اضطراری شورای امنیت ملی عراق

عکس/ معترضین عراقی به سوی پالایشگاه بصره رفتند

وبگاه شبکه خبری «السومریه» عراق نوشت: تظاهرات‌ها در چند شهر عراق در اعتراض به وضعیت بد معیشتی ادامه یافت و به برخی استان‌های دیگر هم سرایت کرد. همزمان مقامات، حالت آماده‌باش امنیتی اعلام کرده و تهدید کردند که با نفوذی‌ها به تجمعات اعتراضی مردم برخورد می‌کنند.

طبق گفته السومریه، برخی منابع در نهاد اطلاعات نظامی گفته‌اند که نیروهای امنیتی عراق در آماده‌باش کامل 

از دیروز (جمعه ۱۳ جولای) دامنه اعتراضات مردمی به وضعیت نابسامان داخلی عراق افزایش یافته است و ساکنان استانهای بصره، میسان، ذی قار، بابل، دیوانیه، واسط، کربلا و نجف اشرف با برگزاری تظاهرات‌های متعدد، به تداوم وضعیت جاری در کشور اعتراض کردند.

حمله به مقر احزاب در بابل

معترضان به وضعیت بد خدمات رسانی و فساد اداری در عراق، امروز در بابِل به دو مقر حزب «الدعوة» و «الفضیلة» در شهر «حله» حمله کردند.

 پایگاه خبری «شفق نیوز»، با انتشار این خبر به نقل از شاهدان عینی نوشت که تظاهرات‌کنندگان، همچنین پل «الهنود» و خیابان امام علی (ع) در این استان را مسدود کردند.

تداوم تظاهرات در بصره

به نوشته «موازین نیوز»، امروز همچنین، ده‌ها نفر از ساکنان شهرستان «سفوان» در استان بصره، تظاهرات کردند و خواستار بهبود وضعیت خدمات‌رسانی شدند. معترضان با در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعار، از دولت و مقامات مسئول خواستند تا به مطالبات آنها پاسخ دهد.

سرتیپ ستاد «جاسم السعدی» نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المربد» اظهار داشت از صبح امروز پنج تظاهرات در استان بصره آغاز شد که تا به این لحظه کاملا مسالمت‌آمیز بوده و همه جاده‌ها باز است و هیچ آسیبی به اموال عمومی یا نهادهای دولتی وارد نیامده است و همه چیز تحت کنترل نیروهای امنیتی است.

طبق این گزارش، بیکاری، کمبود آب و قطعی برق در سایه بالا رفتن دمای هوای و فساد اداری موجود در کشور دلیل اصلی آمدن مردم عراق در استانهای مختلف به خیابان‌ها است.

جرقه تشدید این اعتراضات از روز یکشنبه در بصره که یکی از غنی‌ترین استانهای عراق از نظر نفت و گاز هستند، زده شد و از دیروز جمعه (۲۲ تیر) ساکنان استانهای ذی‌قار، میسان، کربلا، دیوانیه، نجف و بابل نیز همراه با سایر عراقی‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند و به وضعیت جاری در کشور اعتراض دارند.

مسدود شدن گذرگاه مرزی با کویت

همزمان که کویت از آماده‌باش نیروهای خود در مرز با عراق خبر داد، یک منبع خبری به شبکه خبری السومریه اعلام کرد که معترضان در بصره، امروز شنبه گذرگاه مرزی سفوان در مرز عراق و کویت را بستند.

فهرست مطالبات ۱۰ بندی ساکنان بصره

اهالی استان بصره، فهرستی از ۱۰ مطالبه خود را تحویل دولت فدرال داده‌اند که عذرخواهی شخص نخست‌وزیر، دادن غرامت به متضرران و خانواده‌های قربانیان و دادن غرامت به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار به ساکنان این استان بابت محرومیت‌های چند سال اخیر از جمله آن است.

به گفته یک منبع آگاه محلی، پس از دیدار طولانی شیوخ و جوانان و فعالان بصره درباره تحولات اخیر، یک فهرست شامل ۱۰ درخواست تنظیم شد و ضرب الاجلی سه روزه به دولت برای پاسخگویی به این مطالبات تعیین کردند. 

این مطالبات عبارتند از: برکناری فرماندهی عملیات بصره و تعین افسری از ساکنان این استان به جای او، تحویل کلیه عاملان قتل «سعد المنصوری» (وی در تظاهرات روز هشتم جولای کشته شد)، اخراج کلیه کارگران خارجی و استفاده از جوانان بصره به جای آنها به میزان ۶۰ درصد، تخصیص مبلغی از صادرات نفت به میزان ۱۰ درصد به طور ماهیانه، اجبار شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفتی به احداث مراکز بهداشتی و بیمارستانها و مراکز توانبخشی، دادن غرامت به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار به ساکنان این استان بابت محرومیت‌های پنج سال اخیر، اجرای دستکم ۱۰۰ پروژه راهبردی سالانه از سوی وزارت نفت، احداث سد بر شط العرب و اجرای پروژه‌های شیرین سازی آب، مستثنی کردن استان بصره از قطعی‌های مستمر برق، عذرخواهی نخست‌وزیر از ساکنان بصره به دلیل تعدی‌های نیروهای امنیتی و دادن غرامت به خانواده‌های خسارت‌دیدگان و قربانیان.

تداوم تظاهرات در استان نجف و کربلا

به نوشته الموازین نیوز، صدها نفر از مردم نجف اشرف، امروز نیز با برگزاری تظاهرات خواستار بهبود سطح خدمات‌رسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیکاران شدند.

«الغد پرس» نوشت که گزارش‌های خبری حاکی از آن است که استان کربلا نیز امروز شاهد تظاهرات‌های مردمی است.

از سوی دیگر، به نوشته «بغداد پست»، «خضیر الجبوری» ریاست شورای استاندار نجف نیز رسما اعلام کرد که فرودگاه بین‌المللی این استان بازگشایی شده و خسارتی به این فرودگاه وارد نیامده است و از صبح امروز کلیه پروازها در حال انجام است.

آماده‌باش کامل نیروهای امنیتی عراق

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق امروز در واکنش به تداوم اعتراض‌های مردمی در سراسر این کشور، همه نیروهای امنیتی کشور را به حالت آماده‌باش درآورد و طی حکمی، دستور هشدار از نوع (ج) را که بالاترین سطح هشدار امنیتی در عراق به شمار می‌رود، صادر کرد.

وی از تمامی فرماندهان امنیتی  و افسران نظامی خواست تا بر سر پستهای خود حاضر شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس