کد خبر 874182
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
دیسک کمر

جراح مغز و اعصاب با بیان چند نکته اساسی درباره دیسک کمر، شرایط و علل این کمر دردها را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهدی خواجوی جراح مغز و اعصاب گفت: روزانه افراد زیادی با گزارش رادیولوژیست از ام‌آرآی مراجعه می‌کنند که در عمده آنها برجستگی دیسک گزارش شده است.

وی ادامه داد: اما باید بدانید کمردرد به‌عنوان دومین درد شایع در انسان بعد از سردرد علل بسیار متنوعی دارد و هر برجستگی دیسکی عامل اصلی کمردرد نیست.

بیشتر بخوانید:

چگونه از کمر درد در رانندگی‌ طولانی جلوگیری کنیم؟

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه در ۳۵ درصد افراد ٢٠ تا ۴۰ سال اگر ام‌آرآی انجام دهند درجاتی از برجستگی دیسک دیده می‌شود گفت: نکته مهم آن است که این برجستگی‌ها الزاما علت کمردرد بیماران نیست.

وی ضمن اذعان بر اینکه تقریبا تمام افراد بالای ۶٠ سال اگر ام‌آرآی انجام دهند تعدادی از دیسک‌ها بیرون‌زدگی دارند، تشریح کرد: اما در یک‌سوم این افراد بیرون‌زدگی دیسک شدید می‌تواند کاملا بدون علامت باشد و فقط در ام‌آرآی‌هایی که بی‌دلیل انجام می‌شود دیده شود و منجر به درمان‌های اضافی و غیرضروری و صرف وقت و هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ پس تشخیص علت اصلی کمردرد فقط با معاینه یک جراح مغز و اعصاب دلسوز امکان‌پذیر است نه متخصصان رشته‌های دیگر که به‌علت پول‌ساز بودن این حوزه در آن ورود کرده‌اند و انواع درمان‌های غیرضروری را انجام می‌دهند.

این جراح مغز واعصاب توصیه کرد:‌ حتما در مواردی مثل کمردرد با متخصصی که به او کاملا اعتماد دارید مشورت کنید و هرگز گزارش ام‌آرآی یا سایر اقدامات رادیولوژیک که انجام داده‌اید را خودتان تفسیر نکنید یا به تفسیر افراد غیرمتخصص اعتماد نکنید.

خواجوی معتقد است که درمان جراحی باز دیسک کمر یا درمان با لیزر یا تزریقات درون کمر هرکدام اندیکاسیون‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان یک روش درمانی را برای همه بیماران تجویز کرد؛ هر بیمار نیاز به درمان مخصوص خودش دارد که توسط پزشک ماهر و مورد اعتمادش تعیین می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس