کد خبر 873949
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
قسمت اول: اندیشکده «مطالعات چین-آمریکا»

به اعتقاد برخی روزنامه نگاران و تحلیلگران مثل مارک پری شاید بانفوذ ترین نهادی که اکنون بر کاخ سفید و دولت آمریکا تاثیر می گذارد، بنیاد دفاع از دموکراسی ها باشد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری نیشن در مطلبی با قلم جیمز کاردن نوشت: بنیاد دفاع از دموکراسی ها به کشتن توافق هسته ای ایران کمک زیادی کرد ولی ظاهرا از این مساله راضی نشده و اکنون خواستار اعمال تحریم های شدید و جدید علیه کلیه کشورهایی است که با ایران همکاری تجاری دارند.

بر اساس این گزارش، دولت ترامپ متحدان اروپایی آمریکا را به اعمال تحریم های سخت و شدید تهدید می کند، از جمله این تحریم ها محروم کردن آنها از سیستم مالی آمریکا است، اکنون این کشورها هستند که باید درباره حفظ همکاری تجاری با ایران تصمیم بگیرند.

بیشتر بخوانید

می‌خواهند پروژه «یلتسین‌سازی» را در کشور تکرار کنند

نیشن افزود: اوایل ژوئن "سیگال ماندلکر" مقام سابق وزارت دادگستری و امنیت داخلی آمریکا که اکنون به عنوان معاون موقت وزیر خزانه داری فعالیت می کند، در سخنانی در بنیاد دفاع از دموکراسی ها که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است،هشدار داد: شرکت هایی که در حال همکاری تجاری با ایران هستند، با ریسک های قابل توجهی روبرو هستند و این ریسک ها با اعمال مجدد تحریم های هسته ای علیه ایران، بزرگتر و جدی تر خواهد شد. ما فعالیت های ممنوعه با ایران را به حساب می آوریم.

بر اساس این گزارش، به اعتقاد برخی روزنامه نگاران و تحلیلگران مثل مارک پری شاید بانفوذ ترین نهادی که اکنون بر کاخ سفید و دولت آمریکا تاثیر می گذارد، بنیاد دفاع از دموکراسی ها باشد.

این گزارش افزود: طی سال های گذشته، این بنیاد کمک زیادی به مخالفان برجام کرده است تا این توافق هسته ای با ایران را از بین ببرند و اکنون این بنیاد به دنبال تشدید یک جنگ اقتصادی نه تنها علیه ایران است بلکه قصد دارد این جنگ اقتصادی را علیه کشورهای اروپایی به راه بیندازد تا آنها را مجبور کند که بخشی از سیاست دولت ترامپ در قبال ایران باشند.

نیشن نوشت: امروز رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی مارک دوبوویتز است. وی یکی از طراحان و معماران اصلی بسیاری از تحریم هایی است که اکنون علیه ایران اجرا می شود. وی مشاوره های زیادی به کنگره ، وزارت خزانه داری آمریکا و کاخ سفید درباره قانون تحریم های ایران داده است.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا تلاش های دوبوویتز برای از بین بردن توافق هسته ای ایران را یکی از مهم ترین تلاش های صورت گرفته توسط رئیس این اندیشکده آمریکایی برشمرده است.

بر اساس اعلام وبسایت بنیاد، دوبوویتز ریاست یک تیم 40 نفره از تحلیلگران سیاسی را بر عهده دارد که طی سال های گذشته مقاله های و تحلیل های زیادی را در انتقاد از برجام منتشر کرده است. کارشناسان بنیاد دفاع از دموکراسی ها بارها در شبکه فاکس نیوز حاضر شده اند و در 18 ماه قبل از امضای برجام در سال 2015 میلادی نیز کارشناسان این بنیاد 17 بار علیه برجام در کنگره صحبت کرده اند.

نیشن افزود: یکی از مخالفان سرسخت و مشهور برجام ، جان هانا از مقام های ارشد این بنیاد است. وی زمانی دستیار جان بولتون مشاور فعلی امنیت ملی ترامپ بوده است. وی از منتقدین خستگی ناپذیر برجام به شمار می رود. وی پیش از این در سخنانی در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که "با گذشت یک سال از اجرای برجام شاهد تشدید رفتارهای بد ایران هستیم."

وی افزود: کنگره باید هر کاری که می تواند انجام دهد تا مطمئن شود ایران هیچ گونه معافیت های جدیدی از تحریم ها دریافت نخواهد کرد آن هم در صورتی که تهران حاضر به دادن امتیازهای بزرگ و جدیدی نباشد.

در ادامه این مطلب می خوانیم: اکنون با توجه به پیروزی که بنیاد دفاع از دموکراسی در از بین بردن برجام به دست آورده است، این بنیاد به دنبال چیزهای بزرگتری است. باربارا اسلوین از تحلیلگران شورای آتلانتیک در این باره گفت: بنیاد دفاع از دموکراسی اکنون از کمپین اعمال حداکثر فشار علیه دولت و مردم ایران حمایت می کند. یکی از مهمترین فشارهایی که این بنیاد به دنبال اعمال آن علیه ایران است، تشدید تحریم ها است.

این گزارش افزود: 21 ماه می ریچارد گلدبرگ از مشاوران ارشد دوبوویتز با انتشار مطلبی در روزنامه وال استریت ژورنال به دولت ترامپ پیشنهاد داده است تا تحریم هایی را علیه صنایع معدن، ساختمان سازی و مهندسی ایران و سایر بخش های راهبردی مهم اعمال کند. گلدبرگ و دوبوویتز همچنین از اروپایی ها خواستند تا اقداماتی را برای قطع دسترسی بانک مرکزی ایران به شبکه بین المللی سوئیفت انجام دهند. اقدامی که با مخالفت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روبرو شده است.

نیشن ادامه داد: یک ماه بعد یعنی 20 ژوئن گلدبرگ و دوبوویتز با انتشار مطلب دیگری در روزنامه وال استریت ژورنال به آلمان و سایر متحدان اروپایی هشدار دادند که دولت ترامپ در برابر اقدامات کشورهای اتحادیه اروپا در همکاری مالی با بانک مرکزی ایران در استفاده از سیستم سوئیفت اقدام قاطعی را نشان خواهد داد. ترامپ باید بانک مرکزی کشورهای اروپایی را که با ایران همکاری می کنند، به عنوان ناقض تحریم ها در نظر بگیرد و دسترسی آنها را به دلار آمریکا و سیستم مالی بین المللی قطع کند.

این گزارش نوشت: بی شک هدف نهایی لغو برجام و مشارکت در اعمال تحریم های اقتصادی شدید علیه ایران، تغییر نظام سیاسی در تهران است، همان طور که تعدادی از تحلیلگران بنیاد دفاع از دموکراسی بارها آن را آشکارا اعلام کرده اند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین PL ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
    8 2
    دلار را حذف نکنید انوقت انتظار هر بلایی را داشته باشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس