صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۴ تیر

نکته قابل تأمل اینجاست که روزنامه‌های اصلاح‌طلب، آب‌رسانی به مردم خوزستان را ندیدند اما هم‌زمان در واکنش به احتمال فیلتر اینستاگرام، فریاد وامصیبتا سر دادند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** جلوگیری از فیلتر اینستاگرام از آب‌رسانی به مردم خوزستان مهم‌تر است

روز چهارشنبه پروژه عظیم آب‌رسانی خرمشهر و آبادان به همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران به نتیجه رسید. با همت جهادی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) و کار کردن ۳ شیفته برای تکمیل خط لوله غدیر خوزستان سرانجام ۲ روز زودتر از تاریخ ۱۵ تیر این خط لوله افتتاح شد.

استاندار خوزستان در توضیح این طرح گفت:

«این طرح از قبل در دست اجرا و طبق برنامه در دست پیگیری بود و این کار جهادی به تمام معنای کلمه از ۱۰ ماه پیش شروع شده بود و کاری که در حالت استاندارد برای اجرای آن ۲۴ ماه وقت لازم بود ظرف ۱۰ تا ۱۱ ماه انجام شد».

در حقیقت مدیریت جهادی، زودتر از موعد خط لوله آب‌رسانی آبادان و خرمشهر را برای افتتاح تحویل مسؤولان داد.

اما این اقدام تحسین برانگیز و مهم که خرسندی هموطنانمان در خوزستان را در پی داشت، هیچ جایی در صفحات اول روزنامه‌های اصلاح طلب نداشت. اصلاح طلبان بارها ثابت کرده‌اند که با مطالبات و دغدغه‌های عموم مردم، فرسنگ‌ها فاصله دارند.

نکته قابل تأمل اینجاست که روزنامه‌های این طیف سیاسی، آب‌رسانی به مردم خوزستان را ندیدند اما همزمان در واکنش به احتمال فیلتر اینستاگرام، فریاد وامصیبتا سر دادند.

اما مسئله فقط به سانسور اقدام جهادی سپاه ختم نشد. این طیف به دلیل آلودگی شدید به سیاسی بازی و سیاسی کاری حتی به فعالین جهادی نیز نیش و کنایه می زند که چرا برای کمک به مردم خوزستان، به این شهر می‌روید!

در همین رابطه روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «مأمور ویژه رئیسی در خوزستان» نوشت:

«شرایط ویژه کشور اصولگرایان را از سایه خارج کرده است. آنان که زمانی موفق نشدند آرای مردم را کسب کرده و بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه زنند حالا فرصت را مناسب دیده و با تیر اظهارنظرها و بازدیدهای سرزده چند هدف را می‌زنند. هدف نخست آنان بهره‌برداری تبلیغاتی و موج‌سواری بر فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم است اما کار به همین جا ختم نمی‌شود و این طور که معلوم است آقایان وضعیت موجود را یک دوره کارورزی برای خود تصور کرده‌اند. همین است که بی‌توجه به مسوولیت‌ها و جایگاه واقعی خود راهی میادین شده‌اند. از خرمشهر گرفته تا بازار تهران. سفر قالیباف به جنوب کشور و مستندسازی از اعتراضات هدفمند برخی در بازار؛ دیگر قدیمی شده و مصداق تازه این مدعا ماموریتی است که سید ابراهیم رییسی به حاج حسین یکتا سپرده است...

رییسی از جایگاه تولیت آستان قدس وارد عمل شده و یکتا را به حکم مسوول بنیاد کرامت امام رضا بودن راهی خوزستان کرده است اما سؤال اینجا است که نحوه همکاری این مجموعه با نهادهای اجرایی همچون استانداری و فرمانداری چگونه است. این مجموعه چه کمکی خواهد کرد و نهادهای اجرایی چه الزامی به همراهی با این مجموعه دارند؟»

** طبق مفاد برجام، اجازه شکایت از آمریکا را نداریم!

روزنامه شرق در یادداشتی نوشت:

«برجام یک معاهده یا یک موافقت‌نامه حقوقی بین‌المللی یا حتی اجرائی نیست که الزام حقوقی برای طرف‌های آن ایجاد کرده باشد و خروج از آن برای آنها دشوار باشد. برجام یک معاهده نیست که به تصویب مجالس کشورهای ذی‌ربط رسیده باشد. سند مربوطه حتی امضای کشورهای ذی‌ربط را هم ندارد. برجام یک تعهد سیاسی و داوطلبانه است. پنج بار در سند برجام تصریح شده که این یک «برنامه عمل داوطلبانه» است...بنابراین برجام تعهد یا الزام حقوقی برای طرف‌های آن ایجاد نکرده که یکی از آنها بتواند از طریق دیوان، طرف یا طرف‌های دیگر را به انجام تعهدات ناشی از برجام وادار کند».

اعضای تیم مذاکره کننده بارها تاکید کرده بودند که متن برجام براساس بی اعتمادی نوشته شده است. این در حالی است که موضوع مهم حقوقی تحت عنوان «مکانیسم شکایت در صورت بدعهدی» در متن این توافق کاملاً یکطرفه و به ضرر ایران تنظیم شده است.

علت عدم اعتراض رسمی ایران به نقض برجام، وجود بند ۳۷ یا همان «مکانیزم ماشه» در متن برجام است که در صورت اعتراض ایران به نقض توافق توسط طرف‌های مقابل، در نهایت تحریم‌ها علیه ایران باز می‌گردد! متن ضعیف برجام به گونه‌ای تنظیم شده که طرف مقابل تعهدات را نقض می‌کند ولی اگر دولت ایران اعتراض کند در نهایت قطعنامه‌های شورای امنیت که به طور مشروط لغو شده دوباره علیه کشورمان باز می‌گردد! این بخشی از متن «فتح الفتوح برجام»! است.

** شفافیت به سبک تدبیر و امید!

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:

«تصمیم دولت روحانی برای شفاف‌سازی، تصمیمی راهبردی برای پالایش جامعه از آمار غلط و نورافکندن بر تاریکخانه فساد است»

سند ننگین ۲۰۳۰ در حوزه فرهنگی،FATF در حوزه بانکی و مالی،IPC در حوزه نفتی، برجام در حوزه سیاسی، اقتصادی و قراردادهای خرید هواپیما و خودرو تنها بخشی از محرمانه‌های دولت روحانی است.

متاسفانه شفافیت در دولت تدبیر و امید نمره قبولی نمی‌گیرد.

** دورشدن سایه جنگ، برای دفاع از برجام کافیست

روزنامه بهار در یادداشتی نوشت:

«با برجام و خروج ایران از ذیل فصل هفتم شورای امنیت، سایه شوم جنگ از کشور دور شد و شاید برای دفاع از برجام و تلاش برای ماندگاری آن، همین یک اصل کافی باشد».

قرار بود با اجرای برجام تمامی تحریم‌های ضد ایرانی یکباره لغو شده و دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شده و مشکل رکود، گرانی، بیکاری، ازدواج، مسکن و حتی آب خوردن مردم نیز رفع شود.

اما همانطور که منتقدان از ابتدا به درستی عنوان کردند، به دلیل متن ضعیف و یکطرفه برجام، هیچ دستاوردی از این توافق عاید کشورمان نشد. بی دستاوردی برجام کار را به جایی رساند که اصلاح طلبان، دور شدن سایه جنگ را که محصول قدرت دفاعی و امنیتی کشورمان و مدیون مجاهدت‌های حافظان امنیت و شهدای مدافع حرم بود، به نام دستاورد برجام جازده و برای آن سوت و کف و هورا بکشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس