روزنامه های دوشنبه

یکی از کارویژه های جریان غربگرا، جازدن نقاط قوت به عنوان چالش و دردسر است. همان جماعتی که مدعی شد که با حل شدن مساله هسته‌ای، همه مشکلات اقتصادی کشور رفع می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر رونق اقتصادی می‌خواهید، موشکی را بدهید برود!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز با عنوان «چه شد آن امید فراوان» به قلم «فریدون مجلسی» نوشت:

«آمریکا...برای ایران ۱۲ پیش‌شرط برای مذاکره قائل شده است و در ایران هم دعوت به مذاکره با آمریکا، پذیرفته نشده است. در چنین شرایطی که دیگر از هجوم شتابان شرکت‌های غربی و شرقی خبری نیست و در شرایطی که اصولگرایان مجلس...پیوستن به...FATF... را معلق کرده‌اند، فرانسوی‌ها خروج شرکت‌های جاافتاده و سودآور خودشان را به بهانه اینکه سود آنها قابلیت انتقال بانکی ندارد، اعلام می‌کنند. با اینکه اروپاییان با خروج آمریکا از برجام مخالفت کرده‌اند و رقابت‌ها و مشکلاتی با آمریکا دارند، اما در رابطه با ایران گویی مایل هستند بدون آنکه امتیازی داده شود، ایران را به تعهدات برجامی پایبند کنند. نخست‌وزیران انگلیس و آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه قبلاً هم با انتقاد از برنامه موشکی ایران، رابطه و مبادلات جدی را به رفع تهدید نسبت به موجودیت اسرائیل اعلام کرده بودند. اکنون که جنگ در یمن شدت یافته و در سوریه هم عملیاتی از سوی نیروهای آمریکا یا اسرائیل انجام شده است، باید دید در صورت تداوم این روند دولت چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت».

یکی از کارویژه های جریان غربگرا، جازدن نقاط قوت به عنوان چالش و دردسر است. همان جماعتی که توان هسته‌ای را هزینه زا و دردسر جا زد و مدعی شد که با حل شدن مساله هسته‌ای، همه مشکلات اقتصادی کشور رفع می‌شود، اما در نهایت «هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها باقی ماند».

حال این جریان دوباره به خط شده و مسئله موشکی را نیز هزینه زا معرفی کرده و حتی پا را فراتر گذاشته و مسئله موجودیت رژیم کودک کش اسرائیل را نیز مطرح کرده است.

«ریچارد هاویت» (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران)- سال ۹۵- گفته بود: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود؛ هرچند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر حل نشده است... نیروهایی در داخل ایران، درحال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود... اکنون اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان دهیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

** با رفع حصر و کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه، امید را به مردم تزریق کنید!

«حمیدرضا جلایی‌پور» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«حاکمیت باید پیام حکمرانی خوب به جامعه بدهد...حاکمیت باید از دیپلماسی نرمال دفاع کند. مسئول اجرای دیپلماسی باید وزیر خارجه باشد، مقام نظامی نباید تعیین‌کننده دیپلماسی باشد. حاکمیت باید از جامعه‌مدنی زنده در ایران دفاع کند. دفاع دولت روحانی از حضور خانواده‌ها در ورزشگاه مهم بود. به بازی دادن مردم سر اجرای کنسرت‌ها باید پایان داده شود. مردم باید از حاکمیت، عمل و علائمی واقعی را ببینند...حاکمیت نباید اجازه بدهد که برنامه‌های سیاسی صداوسیما جولانگاه استثناگرایان باشد؛ تمام حاکمیت باید هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی را به سوی شفافیت و مالیات‌دهی تشویق کنند؛ محصورین دیگر در حصر نباشند؛ مردم امیدوار شوند انتخابات آزادی در پیش خواهد بود. چون مردم دیده‌اند که نظارت حداکثری استصوابی چه بلایی بر سر کیفیت مدیریت جامعه آورده است؛ نظامیان در سیاست خارجی و منطقه‌ای ایران مداخله نکنند؛ دستگاه قضایی بخش ویژه برای برخورد با منتقدان سیاسی نداشته باشد و مجری عدالت باشد؛ محذوفان سیاسی بتوانند تشکل و رسانه خود را داشته باشند. این علائم در عمل به مردم امید می‌دهد و مردم دوباره به حکمرانی ایران اعتماد خواهند کرد».

اشتغال جوانان، گرانی کالاهای اساسی، افزایش سرسام آور اجاره خانه، تأمین مسکن، ازدواج، رکود واحدهای تولیدی، قاچاق، واردات بی رویه اجناس لوکس و همچنین اجناس دارای مشابه داخلی و در نهایت مدیریت نادرست نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از جمله مسائل اصلی مردم و کشور است. اما اصلاح طلبان، با آدرس غلط و توهین به شعور مردم، حواشی را پررنگ کرده و مسائلی همچون رفع حصر سران فتنه و برگزاری کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه را به عنوان دغدغه مردم جا می‌زنند.

اصلاح طلبان که کابینه دوازدهم را در اختیار دارند، نه تنها در اجرای وظایف خود کوتاهی کرده و از پاسخگویی طفره می‌رود، بلکه خود را در جایگاه شاکی نیز نشانده و آدرس غلط نیز می‌دهد.

** با تغییر رفتارهای منطقه‌ای، برجام را ادامه دهیم!

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم یکی از دیپلمات‌های ارشد دولت اصلاحات نوشت:

«مساله حفظ و حراست از برجام، باید در صدر اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی قرار بگیرد و نباید اجازه داد اقدام‌های تحریک‌آمیز و ایذایی کشورهایی مانند امریکا، اسراییل و عربستان سعودی ما را از تمرکز بر نگهداری این نقطه استراتژیک منحرف کند. استقامت و مداومت جمهوری اسلامی ایران در برجام، زمینه‌ساز اعتماد بیشتر جهان به رفتار باثبات، منطقی و قابل پیش‌بینی ایران خواهد شد. ایران برای عبور از این شرایط ویژه و حاد، نیازمند ایجاد آرامش در منطقه است. در این راستا یکی دیگر از اولویت‌های در شرایط ویژه کنونی باید گفت‌وگو با همسایگان و شاید تجدیدنظر در برخی رفتارهای منطقه‌ای است».

بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها با لحنی طلبکارانه اعلام کردند که ایران باید همچنان یکطرفه تعهدات خود را انجام دهد و تضمینی هم از سوی طرف اروپایی برای اجرای تعهدات وجود ندارد.
از سوی دیگر مقامات ارشد اروپا اعلام کردند که در برجام، منافع آمریکا را مدنظر قرار داده و در موضوع موشکی و منطقه‌ای با واشنگتن هم نظر هستند.
متاسفانه برخی دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب، برجام را از یک رویکرد دیپلماتیک به یک موضوع حیثیتی تبدیل کرده و بدون توجه به این مسیر خسارت بار، همچنان اصرار دارند که ایران باید یکطرفه برجام را ادامه داده و امتیاز بدهد و انتظار امتیازگیری نیز نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    77 26
    خدا لعنت کند سران فتنه را. انشاالله در حصر ابدی جهنم گرفتار شوند .
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    41 8
    اگر نوكران داخلى امريكا واروپا خفه شوند انها هيچ غلطى نميتوانند بكنند متاسفانه رييس جمهورما اختيارش رادست اين أراذل داد حالا انقدر جسور شده اند كه براى همه خط تعيين ميكنند
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    33 25
    یعنی اگه همین باعث بشه جنگ جهانی سوم راه بیفته بازم موشک و نمیدیم بره!
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      27 7
      همین موشک باعث حفظ ناموست میشه، همین داشتن موشک از وقوع جنگ جلوگیری میکنه.
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      0 0
      بابا موشکی رو بدیم بره مگه نشنیدین میگن دنیای فردا دنیای گفتمان هاست
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      1 0
      اول تو ...ت رو بده بره بعد راجع به موشکی صحبت میکنیم
  • US ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    26 14
    اگر ۲۰ میلیون نفری که ادعا میکنند به روحانی رای داده اند دلار های خود را از خونه بیارن بیرون و تحویل دولت بدهند مشکلات اقتصادی حل میشود. فقط کافیست روحانی از مردم بخواهد دلار نخرند
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      0 0
      چي شد چه خبر شد
  • AE ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    26 15
    این رو هم بدید بره، فراد اسهال طلب ها میگن برای رونق اقتصادی باید شلوارتون رو هم بکشید پایین!
    • US ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      17 6
      نه جونم میگن شلواراتون رو هم بدید بره.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    20 11
    متاسفانه بعضی هاشون میگن ناموس اصلاح طلب هارا بدهید تا اوضاع اقتصادی خوب شود
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    9 0
    رونق گرفتن کارها از ابرپیمانکاران ودادن ان به مردم عادی است البته با کنترل ونظارت کیفی
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    15 5
    من واقعا متعجبم این جلایی پور ضد انقلاب هرچه میخواهد می گوید و از هر دوطرف گله مند است . هم مدعی است آزادی بیان نیست و هم طی این سال ها هرچه خواسته گفته و هم دستگاه های نظارتی هیچ برخوردی با او نمی کنند . البته عاقبت این آدم ها را دیده ایم .
  • محمد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    18 7
    خدیا این نظام از شر منافقان خلاص کن
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    15 6
    مرگ سرخ به از زندگی ننگین است.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    8 2
    هر چی میکشیم از دست این افساد طلبها است.بایددست اینها را منصبهای دولتی قطع کردتنها راهش دادن امور مملکت بدست افراد مومن انقلابی ودست پاک است.لعنت خدا براین منافقین افسادطلب
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    8 9
    رونق اقتصادی که میگن امپراطوری زالو صفتهاست . نه نمیخواهیم این مدل پیشرفت رو
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    14 7
    در هنگامه جنگ و تحریم دشمن خواسته اصلاح طلبان نه معیشت مردم است و نه دلسوزی برای وطن بلکه فقط رفع حصر و ورود زنان به ورزشگاهها و برگزاری کنسرت مختلط گویی باید برقصیم و تجهیزات دفاعی را به آمریکا تحویل دهیم و داعش در شهرهایمان جولان دهد تا مشکل حل شود واقعا احمقند اینها
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    3 1
    حوادث ثابت کرد که اصلاح طلبان خیلی کودنهستند و با این کهه بدعهدی آمریکا را با چشم خود می بینند با تمام اعضای حواس خود حس مس کنند اما باز هم نمیفهمند
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 0
    مگه موشک دست دولته که بتونه در موردش تصمیم بگیره ؟!
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    3 0
    شما که شرفتونم دادید رفته
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 1
    هر حرف احمقانه ایی را دیگر اشاعه ندهید.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    1 1
    این منفی دهنده ها چرا نظر نمیدن این کیه این کدوم جونری هست
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 1
    این بیشرافای اسلاحتلب کشور رو به این روز انداختن حالا براش مرثیه می خونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس