این روزها همه چیز به کام زنان است حتی دانشگاه‌های ویژه و بیمارستان‌های خاص برایشان در راه است اما زمزمه‌های تأسیس دانشگاه‌‌های ویژه زنان برخی از دانشجویان را برای ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف نگران کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و در چند سال اخیر جاده‌های پیشرفت را شتابان طی کرده‌‌اند به گونه‌ای که هم اکنون درصد بالایی از ورودی‌های دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند.

اما در درون دانشگاه‌ها با وجود اینکه بیشترین ورودی دوره های کارشناسی و کاردانی به زنان اختصاص دارد اما از مجموع بیش از 3میلیون و 340 هزار دانشجو در کشور بیش از یک میلیون و 708 هزار نفر زن و بیش از یک میلیون و 641 هزار نفر مرد هستند. البته در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری وضعیت به شدت ورودی کارشناسی نیست و ترکیب جنسیتی به نفع مردان است.

افزایش تعداد دانشجویان دختر و گرایش آنها به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مسئولان وزارت علوم را به فکر تأسیس دانشگاه ویژه زنان انداخته است و کار تا جایی پیش رفته است که بسیج جامعه زنان نیز خبر از تأسیس دانشگاه علوم انسانی ویژه زنان را داده است که علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از طریق کنکور وارد آن شوند.

هم اکنون دانشگاه الزهرا (س) به عنوان غول دانشگاه‌های تک جنسیتی در کشور مشغول به فعالیت است و کارنامه درخشانی را نیز در این زمینه از خود به جای گذاشته و دانشجویان آن از سطح علمی بالایی برخوردارند.

آرامش روانی، اختلاط کمتر میان دانشجویان دختر و پسر، توجه صرف به تحصیل، دور ماندن از مسائل حاشیه‌ای و فراهم آمدن زمینه‌ لازم برای افزایش پذیرش زنان در هیئت علمی از جمله مزایای گسترش دانشگاه‌های ویژه زنان است؛ وجود این محاسن موجب شده است تا تعداد زیادی از دانشجویان دختر و خانواده‌هایشان تمایل زیادی به تحصیل در دانشگاه الزهرا (س) تنها قطب علمی کشور که مخصوص زنان است، داشته باشند بنابراین تقاضای بسیاری برای تأسیس شعبات دانشگاه الزهرا (س)در سایر مناطق کشور مطرح شده است.

اسلامی شدن فضای دانشگاه، حاکمیت فضای معنوی و تلاش علمی در میان دانشجویان را می‌توان مهم‌ترین دلایل مسئولان برای گسترش دانشگاه‌های تک جنسیتی عنوان کرد اما هم اکنون تعدادی از نمایندگان مجلس، اساتید و دانشجویان  با این جریان مخالف هستند و تفکیک جنسیتی یعنی جداسازی کلاس‌های درس دانشجویان دختر و پسر و تأسیس دانشگاه‌های تک جنسیتی را ظلم و توهین به قشر دانشجو می‌دانند.

سعدالله نصیری قیداری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در‌خصوص تفکیک جنسیتی می‌گوید: انجام تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها امکان پذیر نیست و اجرای چنین کاری چه در داخل به لحاظ علمی و چه در خارج به لحاظ فضای فرهنگی به ما آسیب خواهد زد.
 
این نماینده مجلس عنوان می‌کند:ما زمانی می‌توانیم تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را اجرایی کنیم که امکان انجام چنین کاری را داشته باشیم،یعنی در صورت اجرای چنین طرحی باید دانشگاه‌های ما از تعداد کافی اساتید مربوط به بخش بانوان برخوردار باشد، آزمایشگاه‌های لازم برای این کار مهیا باشد و در کل فضای آموزشی کافی در دست باشد که در حال حاضر چنین نیست و به لحاظ زیر ساختی امکان اجرای چنین طرحی وجود ندارد.

وی می‌افزاید: انجام این کار باعث خواهد شد که بخش خواهران آموزش عالی ما آسیب جدی بیند. باتوجه به اینکه بانوان در چند سال اخیر درصد بالایی از قشر دانشجو را تشکیل می‌دهند و در دانشگاه‌ها نقش فعال‌تری نسبت به آقایان پیدا کرده‌اند به طوری که اکنون انعکاس بین‌المللی این مساله در فضاهای فرهنگی دنیا امتیاز خوبی برای کشور ما محسوب می‌‌شود، اجرای چنین کاری چه در داخل به لحاظ علمی و چه در خارج به لحاظ فضای فرهنگی به ما آسیب خواهد زد.

نظرات نمایندگان موافق و مخالف این طرح به ترتیب زیر است:


سید  جواد زمانی                     
 
در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، ماهیت رشته به شکلی است که تفکیک آن‌ها کار درست و عاقلانه‌ای است اما تعمیم این موضوع به صورت کلی اشتباه و نادرست است.
                       
                                                                   
علی عباسپور  
 
تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها اصلا امکان‌پذیر نیست، ما نمی‌توانیم این بحث‌ها را در شرایطی که مشکلاتی همچون کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و مشکلاتی از این قبیل داریم را مطرح کنیم و با توجه به زیرساخت‌های دانشگاهی کشور و سطح بالای شعور و فرهنگ ایرانی ـ‌اسلامی در بین دانشجویان احساس می‌کنم که بحث‌هایی در این رابطه صحیح نیست و امکان‌پذیر هم نیست چرا که نگاه‌های برون‌گرای فرهنگی همچون همین طرح تفکیک جنسیتی بیشتر توهین به دانشگاهیان کشور است.
 
سعدالله نصیری  
 
انجام تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها امکان پذیر نیست و اجرای چنین کاری چه در داخل به لحاظ علمی و چه در خارج به لحاظ فضای فرهنگی به ما آسیب خواهد زد زمانی می‌توانیم تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را اجرایی کنیم که امکان انجام چنین کاری را داشته باشیم، در حال حاضر چنین نیست و به لحاظ زیر ساختی امکان اجرای چنین طرحی وجود ندارد. 


اما در کنار مخالفان سرسخت، طرح تأسیس دانشگاه‌های تک جنسیتی طرفداران زیادی نیز دارد فاطمه آلیا یکی از موافقان اجرای طرح تأسیس دانشگاه‌های تک جنسیتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: تأسیس دانشگاه‌های تک جنسیتی تقاضای تعداد زیادی از زنان جامعه است چرا که این دانشگاه‌ها فرصت بیشتری را به زنان برای ادامه تحصیل می‌دهد.

این نماینده مجلس معتقد است هدف اصلی از تأسیس دانشگاه‌‌های تک جنسیتی جداسازی دختران و پسران دانشجو از یکدیگر نیست بلکه هدف مهم حاکمیت روح معنوی و تلاش علمی در میان دانشجویان است.

 فاطمه   آلیا  
 
تأسیس دانشگاه‌های تک جنسیتی درخواست تعداد زیادی از دختران دانشجوست و هدف اصلی از ایجاد این دانشگاه‌ها حاکمیت روح معنوی و تلاش علمی در میان دانشجویان است.
 
                                                         
 فاطمه آجرلو  
 
ایجاد دانشگاه‌های ویژه زنان یکی از مؤلفه‌های مهم اسلامی شدن دانشگاه‌هاست و موجب ایجاد فضایی سالم برای تحصیل و کاهش اختلاط بی حد و مرز در این محیط‌ها می‌شود.
 فاطمه رهبر   تأسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی توهین به دانشجو محسوب نمی‌شود، گفت: گزارش‌های زیادی از اختلاط‌های غیر ضروری در محیط دانشگاه به دست ما رسیده است. گسترش تعداد دانشگاه‌های تک جنسیتی در تمام استان‌های کشور حق انتخاب بیشتری را به افراد برای ادامه تحصیل می‌دهد، برخی از جوانان تمایل زیادی دارند تا تحصیل خود را در دانشگاه‌های تک جنسیتی ادامه دهند.
 
 علی کریمی

حتی الامکان باید از اختلاط بی مورد دختران و پسران دانشجو جلوگیری کرد و این سیاستی است که خانواده‌ها،‌مجلس، روحانیت و علاقه‌مندان به نظام و مراجع تقلید بر روی اجرای آن تأکید دارند. مجلس هر حمایت قانونی و بودجه‌ای لازم را از تأسیس دانشگاه‌های تک جنسیتی به عمل می‌آورد.

هم اکنون دو دیدگاه در‌خصوص تأسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی وجود دارد، برخی از مخالفان معتقدند در دانشگاه‌هایی که تک جنسیتی نیستند شاهد رقابت علمی میان دانشجویان دختر و پسر هستیم اما در دانشگاه‌های تک جنسیتی فضای رقابتی وجود ندارد؛ از این رو کمتر شاهد رشد علمی خواهیم بود از سوی دیگر موافقان تأسیس دانشگاه‌های تک جنسیتی معتقدند در این محیط‌ها چون کلاس درس دختر و پسر از یکدیگر جداست برخی از سؤالات و ابهاماتی که ممکن است برای دانشجویان ایجاد شود ولی از بیان آن شرم دارند، حل می‌شود و دانشجو تمام سؤالات و ابهامات خود را سر کلاس درس رفع خواهد کرد.

وزارت علوم برای ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی باید تحقیق و پژوهشی میدانی را انجام دهد تا متوجه شود که در دانشگاه‌های تک جنسیتی رشد علمی بیشتر است یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    دانشگاه تک جنسیتی تاسیس بشه خیلی هم خوبه... ولی اینکه بیان دانشگاههای مادر کشور مثه علم و صنعت رو تک جنسیتی (مردانه) کنن ظلمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس