کارلوس پویول

واکنش ها نسبت به لغو حضور مدافع سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا در برنامه ۲۰۱۸ شبکه سه ،حاشیه‌هایی را در چند روز اخیر در فضای ورزشی و حتی سیاسی کشور به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق، در پی لغو حضور "کارلوس پویول" در برنامه زنده شبکه سه سیما، نوک پیکان انتقاد برخی از رسانه‌ها، شخصیت‌های ورزشی و حتی یکی از نمایندگان مجلس به سمت مدیریت رسانه ملی چرخید، اما در همین حال، بسیاری اعتقاد دارند در شرایط کنونی اقتصاد کشور، صرف هزینه‌های هنگفت برای حضور میهمانان برنامه‌های تلویزیونی چندان عاقلانه نیست.

دعوت از مدافع سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا و لغو حضور او در برنامه ۲۰۱۸ شبکه سه حاشیه‌هایی را در چند روز اخیر در فضای ورزشی و حتی سیاسی کشور به راه انداخت، اما بسیاری از صاحب نظران در امور کلان کشور می‌پرسند "هزینه این میهمانی‌های تلویزیونی به نفع کیست؟ مخاطب یا ... ".

علی مطهری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اخیرا در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما از رویه‌ای که در این ماجرا در پیش گرفته شده انتقاد کرده است، اما همکاران وی در مجلس شورای اسلامی معتقدند برخورد صدا و سیما با این موضوع درست بوده و نیاز به پرداخت‌های میلیونی برای حضور بازیکنان خارجی در برنامه‌های ورزشی نیست.

تبلیغ تیم ملی اسپانیا به جای روحیه دادن به مردم ایران

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده برای رسانه ملی به خاطر جلوگیری از دعوت از کارلوس پویول، بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا در برنامه ۲۰۱۸ گفت: رسانه ملی، رسالت انقلابی بر عهده دارد و وظیفه‌اش این است که ارزش‌های انقلاب اسلامی و اعتقادات مردم مسلمان را در داخل و خارج از کشور تبلیغ و ترویج کند، اما درست در شب بازی ایران و اسپانیا، دعوت از بازیکن سابق این تیم برای حضور در برنامه ۲۰۱۸، بیشتر تبلیغ تیم ملی اسپانیا بود تا اینکه به مردم و بازیکنان تیم ملی ایران، روحیه بدهد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار خبر پرداخت رقم ۹۰ هزار یورویی برای حضور نیم ساعته بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا در برنامه تلویزیونی در شرایط خاص اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: این روزها در حالی که بیماران صعب العلاج به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند داروهای مورد نیاز خود را تامین کنند، خروج ارز از کشور با این بهانه، منطقی و عقلانی نیست.

پورمختار به نامه علی مطهری به دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی برای جلوگیری از حضور کارلوس پویول واکنش نشان داد و این اقدام نایب رئیس اول مجلس را غیرمنطقی عنوان کرد.

حاشیه سازی‌های غیرمنطقی برای رسانه ملی

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نامه انتقادآمیز علی مطهری به رئیس رسانه ملی برای جلوگیری از حضور کارلوس پویول، بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا در برنامه ۲۰۱۸ گفت: اقدام شایسته رئیس، معاونین و مدیران ارشد رسانه ملی برای جلوگیری از حضور کارلوس پویول و پرداخت هزینه میلیاردی برای حضور نیم ساعته او در این برنامه، تصمیم مبنایی و راهبردی بود و جای قدردانی دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به هجمه‌های سنگین علیه رسانه ملی برای ممانعت از حضور کارلوس پویول به بهانه‌های نظیر تنگ نظری مدیران و یا ظاهر بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا اشاره کرد و افزود: بررسی‌های نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که هزینه‌های کلان میلیاردی و غیرضروری برای حضور این بازیکن اسپانیایی، مانع اصلی حضور او در رسانه ملی بود.

آزادی خواه سپس به بودجه ناچیز و عملی نشدن تعهدات دولت در قوانین برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۷ برای تامین هزینه‌های رسانه ملی اشاره و تصریح کرد: رسانه ملی موظف شده است که ۵۰ درصد از بودجه سالانه خود را از محل آگهی‌های بازرگانی و برنامه‌های مشارکتی تامین کند و بر همین اساس، ضروری است تا مدیران ارشد صداوسیما از اقدامات پرهزینه و غیرضروری، اجتناب کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: در هر موضوعی باید قضاوت‌ها در مورد رسانه ملی منصفانه باشد.

اقدام منطقی رسانه ملی برای پرداخت نکردن هزینه‌های میلیاردی به بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به نامه علی مطهری به رئیس رسانه ملی در این خصوص گفت: دعوت از بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا برای شرکت در برنامه ۲۰۱۸ و پرداخت رقمی معادل نود هزار یورو بابت حضور نیم ساعته او در این برنامه، اقدامی غیرمنطقی و به دور از عقلانیت است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه صدا و سیما در بودجه ۹۷ ملزم به تامین نیمی از مخارج خود از طریق آگهی است گفت: در حالی که در کشور، بازیکنان و کارشناسان مطرح بین المللی داریم، بهتر است به جای دعوت از بازیکنان و کارشناسان خارجی و صرف هزینه‌های کلان، از استعدادهای داخلی در این زمینه استفاده کنیم.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور و هجمه سنگین رسانه‌های معاند فارسی زبان، بودجه صداوسیما با داشتن شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی، استانی و برون مرزی، نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان است در حالی که رسانه‌های معاند فارسی زبان که از حمایت‌های مالی «رابرت مرداک» صهیونیست برخوردار هستند، سالیانه بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه دارند و ما با توجه به این میزان بودجه برای پرداخت‌های میلیاردی برای حضور چند دقیقه‌ای یک بازیکن خارجی چه توجیهی داریم؟

افزایش هزینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی علیه رسانه ملی

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز، لغو حضور کارلوس پویول، بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا در برنامه ۲۰۱۸ را اقدامی قابل تحسین از سوی دکتر علی عسکری و معاونین و مدیران ارشد رسانه ملی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در شرایط خاص اقتصادی در کشور قرار داریم، دعوت از بازیکنان سابق فوتبال کشورهای مختلف و هزینه میلیاردی بابت حضور آنها در برنامه‌های تلویزیونی، اقدامی غیرمنطقی بود و از همه مهمتر، تحلیل‌های ارائه شده توسط ساموئل اتوئو و یا سایرین، هیچگونه برتری‌ نسبت به تحلیل کارشناسان داخلی از فوتبال نداشت و اطلاعات جدیدی به مخاطبان ارائه نداد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه خروج ارز از کشور آن هم در شرایط فعلی اقتصادی به بهانه دعوت از فوتبالیست‌ها و یا کارشناس‌های بین المللی فوتبال، هزینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد تاکید کرد: بهتر بود مجری و کارشناس برنامه ۲۰۱۸ قبل از دعوت از بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا، تمامی جوانب را می‌سنجید تا مانع از حاشیه سازی علیه رسانه ملی شود.

اقدام قابل تحسین رسانه ملی برای جلوگیری از حضور پویول در برنامه ۲۰۱۸

عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در واکنش به نامه علی مطهری خطاب به رئیس رسانه ملی برای جلوگیری از حضور کارلوس پویول گفت: هزینه اعلام شده برای حضور نیم ساعته بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا در برنامه تلویزیونی ۲۰۱۸ بسیار بالا بود و هزینه کردن این مبلغ در شرایط کنونی اقتصاد کشور مناسب و توجیه پذیر نیست.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: بهتر است به جای صرف هزینه‌های کلان برای دعوت از یک فوتبالیست خارجی این هزینه‌ها صرف دعوت از فوتبالیست‌های موفق داخلی شود.

اکبریان، اقدام رسانه ملی برای جلوگیری از حضور کارلوس پویول، بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا در برنامه ۲۰۱۸ را به موقع و ارزنده توصیف کرد و گفت: اینکه در رسانه‌ها عنوان شده بود که هزینه‌های حضور فوتبالیست سابق تیم ملی اسپانیا قرار بود از طریق اسپانسرها تامین شود، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین موضوع خروج ارز، قابل قبول نیست.

اکبریان، هزینه‌های میلیاردی بابت انتخاب و تمدید قرارداد کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی فوتبال را یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در کشور تا به امروز عنوان کرد افزود: کارلوس کی روش یکی از بهترین مربی‌های فوتبال دنیاست و حاصل هزینه کردن برای مدیریت و موفقیت تیم ملی فوتبال کشورمان را در موفقیت‌های اخیر تیم ملی فوتبال مشاهده می‌کنید. این در حالی است که هزینه کردن ارقام میلیاردی برای دعوت از کارشناسانی که هیچ اثری در موفقیت تیم ملی فوتبال ندارند، اساساً درست و منطقی نیست.

رفتار درست صداوسیما در مواجهه با موضوع حضور کارلوس پویول در ویژه‌برنامه ۲۰۱۸

محسن کوهکن در واکنش به نامه علی مطهری در انتقاد از رسانه ملی در ماجرای لغو حضور پویول در برنامه ۲۰۱۸ اظهار کرد: این حرکت رسانه ملی اقدامی کاملاً درست و بجا بوده و با صراحت از آن دفاع می‌کنم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر صداوسیما برخلاف این عمل می‌کرد حتما از سوی نمایندگان مجلس و مردم هدف انتقاد قرار می‌گرفت.

این نماینده مردم در مجلس با یادآوری این نکته که در شرایط کنونی مردم تحت فشار اقتصادی هستند و هزینه میلیاردی برای حضور یک میهمان در برنامه برای آنها جای سوال دارد، گفت: این روزها فوتبال برای مردم یک اولویت روانی و ملی است و ما نیز همراه مردم برای ورزشکاران آرزوی موفقیت می‌کنیم، اما خود مردم نیز دوست ندارند بابت حضور یک بازیکن خارجی هرچند مطرح و سرشناس رقمی هزینه شود که توجیه پذیر نیست و در صورت صرف این هزینه مردم صداوسیما را زیر سوال می‌بردند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در زمانی که یک اداره دولتی در شهرستان برای تعمیرات ضروری اش مجبور است به جای بودجه، اوراق قرضه دریافت کند هزینه میلیاردی برای حضور یک بازیکن فوتبال خارجی توجیه پذیر نیست.

وی با تأکید مجدد بر اینکه صحبت‌های علی مطهری در شأن جایگاه وی نبود، تصریح کرد: من در اغلب اوقات نظرات ایشان را تایید کرده‌ام و به دیدگاهشان احترام می‌گذارم، اما موضع گیری اخیر وی در جایگاه نایب رئیس مجلس درست نبود و انتظار می‌رفت با دقت بیشتری رفتار صداوسیما را بررسی می‌کرد و دلیل آن را متوجه می‌شد.

با رفتارهای تبلیغاتی لذت و شیرینی جام جهانی را برای مردم تلخ نکنیم

عبدالرضا مصری دیگر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اتخاذ رفتاری متقابل در فضای بین الملل اظهار کرد: حضور بازیکنان فوتبال خارجی در برنامه‌های تلویزیونی همواره مورد توجه مخاطبان بوده است و ممکن است یک برنامه تلویزیونی برای جذب مخاطب دست به این اقدام بزند، اما در صورتی این رفتار قابل قبول است که این اتفاق یک طرفه نباشد و طی یک تفاهم نامه هر دو طرف از حضور بازیکنان و ستاره‌های فوتبال بهره ببرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با دعوت از پیشکسوتان فوتبال خودمان در برنامه‌های تلویزیونی به جای صرف هزینه‌های گزاف، مخاطب را شاد کنیم.

وی تاکید کرد: صداوسیما همواره تلاش کرده تمهیدات منحصر به فردی داشته باشد و در این دوره از پخش بازی‌های جام جهانی نیز توانسته به بهترین شکل بازی‌ها را پخش کند، اما اقدام به موقع این رسانه در مواجهه با عدم حضور کارلوس پویول در یک برنامه تلویزیونی ارزشمند و شایسته قدردانی است.

نماینده مردم کرمانشاه با اشاره با اینکه در رده بندی جهانی، ایران از بازیکنان مطرحی، چون علی دایی برخوردار است گفت:چرا در ویژه برنامه‌های تلویزیونی کشورهای مقابل با صرف هزینه‌هایی اینچنین از این بازیکنان دعوت نمی‌شود، اما در مقابل انتظار می‌رود پرداخت دستمزدهای هنگفت برای حضوری نیم ساعته در برنامه‌های رسانه ملی توجیه پذیر باشد؟

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر توجه رسانه ملی به فوتبال بانوان بیان کرد: مطمئن باشید اگر آن حامی مالی و صداوسیما در مقام برگزار کننده، این هزینه را برای فوتبال بانوان که اکنون با مشکلات و سختی‌ها توانسته اند افتخار آفرینی کنند، صرف کند هم زمینه رشد این ورزش را در کشور مهیا کرده است و هم مورد توجه و رضایت مردم و مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مصری یادآور شد: به نظرم این اتفاق در فضای افتخار آفرینی بازیکنان فوتبال ایران در روسیه چندان پررنگ نیست و نباید با این رفتارهای تبلیغاتی یکدیگر را تضعیف و شادمانی مردم را تحت تاثیر قرار دهیم؛ چراکه برای مردم موفقیت ایران در جام جهانی اولویت بیشتری دارد تا جنجال‌های تبلیغاتی درباره حضور یک بازیکن خارجی.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با یادآوری به رفتار فدراسیون‌های اروپایی با ایران و تلاش آنها برای تضعیف ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ افزود: در شرایطی که ایران پیش از شروع بازی‌های جام جهانی هزینه حضورش را پرداخت کرده بود و انتظار داشت در بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های قوی اروپایی بازی کند، با رد درخواست بازی با آنها روبه‌رو شد که این موضوع گامی برای تضعیف تیم ایران بود.

وی ادامه داد: در حالی که شرکت‌های اروپایی حتی حاضر نشدند کفش و پیراهن تیم ملی را تامین کنند و به تیم ایران امکانات لازم را بدهند، چرا باید با صرف هزینه گزاف از جیب مردم ایران و از بازیکنان آنان دعوت کنیم چند جمله که شاید به درد فوتبال کشور هم نخورد جلوی تلویزیون ایران بیان کنند و هزاران یورو دستمزد بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس