برگزیت

یک هفته نامه آلمانی با توجه به روند کند پیشرفت مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از نگرانی پارلمان اروپا درباره نهایی نشدن این مذاکرات در مهلت مقرر خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از هفته نامه "اشپیگل"،  مذاکرات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به صورت سخت و طاقت فرسا ادامه دارد. البته در نشست هفته آینده اتحادیه اروپا در بروکسل هم انتظار هیچ گونه  پیشرفتی نمی رود.

به نوشته هفته نامه "اشپیگل"، در پارلمان اروپا نگرانی‌ها در این باره افزایش می یابد که اعضای پارلمان دیگر به موقع و قبل از انتخابات پارلمانی سال آینده نتوانند درباره توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای گیری کنند.

"دانتا هوبنر"، رئیس کمیسیون قانون اساسی پارلمان اروپا و از سیاستمداران حزب لیبرال محافظه کار لهستانی در این باره به هفته نامه "اشپیگل" گفته است که برای انگلیسی ها باید این مسئله آشکار شود که ما تقریبا هیچ فرصتی برای تمدید تاریخ رای گیری در این باره نداریم.

بیشتر بخوانید:

اقتصادهای آزادی که دیوار کشیدند

آخرین نشست پارلمانی اروپا در 18 آوریل سال 2019 برگزار می شود و بعد از آن انتخابات اروپایی در اواخر ماه می برگزار می شود. بعد از آن برای چندین ماه دیگر هیچ پارلمانی وجود نخواهد داشت که درباره توافق خروج انگلیس رای گیری کند و و در این صورت توافق برگزیت برای مدت زمان طولانی امکان تصویب را ندارد.

 به نوشته هفته نامه اشپیگل و به زعم نمایندگان پارلمان اروپا نباید چنین شرایطی به وجود آید و توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید تا اواخر ماه مارس سال 2019 شکل گیرد. تا آن زمان نه تنها انگلیس باید با آن موافقت کند بلکه پارلمان  و شورای اروپایی هم باید به آن رای مثبت دهند. از آنجایی که پارلمان اروپایی برای بررسی توافق خروج شکل گرفته به حدود 3 ماه زمان نیاز دارد، ماه اکتبر برای شورای اروپایی به عنوان آخرین تاریخ ممکن برای نصویب این توافق اعتبار دارد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، تا آن زمان نه تنها توافق خروج باید شکل گیرد بلکه بیانیه سیاسی درباره مناسبات آینده دو طرف هم باید تنظیم شود. روند هر دوی این ها در حال حاضر پیشرفتی ندارد.

در این شرایط همچنین به دلیل وضعیت مبهم و نامشخصی که در لندن درباره مسئله خروج وجود دارد حدس و گمان هایی درباره تمدید تاریخ دو ساله برای شکل گیری توافق خروج زده می شود. تمدید این تاریخ البته به اتفاق آراء امکان پذیر است اما از نظر سیاسی از طرف اتحادیه اروپا همچنان مطرود است.

به گفته دیپلمات های اتحادیه اروپا در بهترین حالت اگر همچنان چند مسئله باز وجود داشته باشد که در هفته‌های آینده بتواند حل شود اما چنین سناریویی همچنان قابل تصور است. همان گونه که هشدار "دانتا هوبنر" نشان می دهد اما برای چنین سخاوتمندی زمانی به دلیل انتخابات اروپایی پیش رو محدودیت هایی وجود دارد و زمان واقعا کوتاه است.

بهر حال در نشست اواخر هفته آینده اتحادیه اروپا در بروکسل نیز انتظار هیچ گونه پیشرفت قابل ملاحظه ای در این راستا نمی رود. در پیش نویس قطعنامه برای این اجلاس 27 عضو اتحادیه اروپا بخصوص درباره اینکه هیچ گونه پیشرفت قابل ملاحظه ای در مسئله مرزهای شمال ایرلند وجود نداشته است ابراز نگرانی کرده اند. اتحادیه اروپا برای حفظ روند صلح شکننده در این جزیره اصرار دارد که در صورت لزوم ایرلند شمالی در اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا باقی بماند.

بیشتر بخوانید:

وکیل مدافع ترامپ در اتحادیه اروپا کیست؟

در این شرایط اتاق صنایع و بازرگانی آلمان (DIHK) هم این انتقاد را وارد کرده است که همچنان دو سال بعد از رای گیری خروج در انگلیس مسائل مهمی باز هستند.

"اریک اشوایتسر"، رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان در این باره اظهار داشته است که بالاخره باید شرکت ها خود را برای بدترین سناریو آماده کنند. اگر برگزیت سخت اتفاق بیافتد تمام مزایای بازار داخلی مشترک از بین می رود.

وی همچنین به ناامنی های جدی در زمینه کارآفرینی در این شرایط اشاره کرد.

در تاریخ 23 ژوئن سال 2016 ، 51.8 درصد انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. بر اساس برنامه ها و تاریخ زمانی پیش بینی شده در 30 ماه مارس سال 2019 ؛انگلیس اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که بعد از خروج یک مرحله عبور برای انگلیس در نظرگرفته شود که در 31 دسامبر 2020 پایان می یابد. در این دوران انگلیس از نظر سیاسی به اتحادیه اروپا تعلق ندارد اما از نظر اقتصادی انگلیس باید به صورت موقت با عضویت در اتحادیه گمرکی و بازار داخلی این اتحادیه در شرایط سابق باقی بماند. اما اینکه آیا این موفقیت به دست می آید که به موقع یک توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و انگلیس منعقد شود مشخص نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس