زنگنه

شب گذشته جلسه کمیته نظارت بر بیانیه اوپک با حواشی همراه بود که مهمترین آن ترک جلسه توسط بیژن زنگنه به نشانه اعتراض به دلیل تصمیم اعضا بر افزایش تولید نفت است.

به گزارش مشرق، جلسه کمیته نظارت بر بیانیه اوپک شب گذشته به وقت وین با حضور وزرای عضو این سازمان اقتصادی در دبیرخانه اوپک با حاشیه‌هایی برگزار شد.

ایران به شدت نسبت به تصمیم افزایش تولید نفت که برخی از اعضای اوپک دنبالش هستند، گلایه مند است، به همین دلیل بیژن زنگنه پیش از ترک هتل محل اقامتش به خبرنگاران گفت: «یکی به من بگوید چرا باید در بازاری که متعا‌دل است، تولید نفت را افزایش دهیم؟!»

بیشتر بخوانید:

زنگنه: ایران مخالف افزایش تولید نفت است

ظاهرا تاکنون چهار سناریو به منظور افزایش تولید نفت از سوی اعضای عضو و غیر عضو مطرح شده است، پیشنهاد روسیه، افزایش 1/5میلیون بشکه ای نفت، پیشنهاد عربستان، افزایش 1 میلیون بشکه ای نفت، پیشنهاد الجزایر 600هزار بشکه‌ای و کویت پیشنهاد 900هزار بشکه ای را مطرح کرده است، اما ایران معتقد است وقتی بازار نفت متعادل است لزومی به افزایش تولید نفت نیست و این پیشنهادات همگی به دلیل تحریم‌های نفتی است که قرار است به ایران اعمال شود.

با آغااز این نشست خالد الفالح، وزیر انرژی و منابع طبیعی عربستان گفت: تقاضا در نیمه دوم امسال نسبت به نیمه اول سال 2 میلیون بشکه روز بیشتر می شود و از زمان شروع توافق کاهش تولید نفت، تقاضای جهانی نفت بیش از 3 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

به گفته وی بر اساس گزارش کمیته فنی، عرضه جهانی نفت بیش از 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

وزیر نفت عربستان  تصریح کرد: تحلیل اوپک نشان‌ می‌دهد که در نیمه دوم امسال کمبود عرضه‌ در بازار می‌تواند به 1 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسد و این قابل قبول نیست.

هنوز دقایقی از جلسه نگذشته بود که بیژن زنگنه به نشانه اعتراض نشست کمیته نظارت بر بیانیه اوپک را ترک کرد.

ظاهرا علت ترک زنگنه اعتراض به تصمیم اعضای اوپک است که قصد دارند، تولید نفت را برای 6 ماه دوم سال میلادی افزایش دهند.

گرچه زنگنه این نشست را به دلیل اعتراض ترک کرد، اما هیات عامل ایران در اوپک در جلسه بودند که نشان می‌دهد، ظاهرا تنها بیژن زنگنه مخالف افزایش تولید نفت است!!!

در پایان این نشست «کمیته مشترک وزارتی نظارت بر بیانیه اوپک و غیر اوپک» اعضا تصمیم گرفتتند پیشنهاد افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک و غیر اوپک را فردا به کنفرانس وزرای اوپک‌ ارائه کند.

 پیش از برگزاری جلسه 174 اوپک، برخی از کارشناسان بازار انرژی گفته بودند، این جلسه سیاسی‌ترین جلسه اوپک در چند سال اخیر است و تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ خواهد شد، اقتصادی نیست.

در واقع اعضای اوپک قصد دارند، بعد از تحریم نفتی ایران که از آبان ماه صورت خواهد گرفت، جای نفت ایران را در بازار پر کنند و با این تصمیم چراغ سبزی را به طرف آمریکایی به منظور اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران نشان دهند.

این گزارش حاکی است، جلسه 174 اوپک از دقایقی قبل در محل دائمی این سازمان با حضور اعضا آغاز به کار کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس