فیلم/ نوبخت: افزایش قیمت در بازار واقعیت دارد

سخنگوی دولت از جلسه صبح امروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با حضور سران سه قوه در دفتر رئیس‌جمهور خبر داد.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه از جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با حضور سران سه قوه در دفتر رئیس‌جمهور خبر داد.

وی تصریح کرد:‌ در این جلسه که امروز صبح برگزار شده  تصمیماتی اتخاذ شد که اطلاع‌رسانی می‌شود. می‌توانیم با این جلسات تحریم‌ها را کم و بی‌تأثیر کنیم، تصمیم امروز حمایت از بازار سرمایه و بورس بود، خوشبختانه هفته گذشته نقدینگی به جای اینکه تقاضای ارز و سکه را بالا ببرد به سمت تولید رفت.

نوبخت بیان داشت: تا امروز از لحاظ نیاز ارزی و ریالی کشور مشکلی ندارد، بر اساس گزارش بانک مرکزی از ابتدای سال تا ۲۷ خرداد بیست میلیارد و پانصد میلیون دلار برای واردات کالا با دلار ۴۲۰۰ تومان ارز تخصیص یافته که از این عدد ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز پرداخت شده است.

وی افزود: این اعداد نشان می‌دهد بر خلاف شایعاتی که می‌سازند به چه کسانی ارز تخصیص یافته است، ظلم به ملت است که کسی با دلار ۴۲۰۰ ارز بگیرد اما با مبلغ بیشتری کالا را به مردم بفروشد، ما همه باید به هم کمک کنیم، دولت فقط قوه مجریه نیست بلکه تمام ارکان حاکمیتی است، بدون مردم نمی توانیم، از این رو خودمان به خودمان باید کمک کنیم.

سخنگوی دولت یاد آور شد: دریافتی ما بیش از پرداخت هاست، اما احساس ناامنی و عوامل روانی موجب می‌شود که تقاضای غیرواقعی  و مصرف غیرواقعی شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: مقدار ارزی که دست مردم است مبلغ زیادی است، در این شرایط وظیفه برای حفظ استقلال ملی باید همه بیایند و ارزهای خودشان را ارائه کنند، بعد در این شرایط عده ای می آیند نامه می‌نویسند که با ترامپ صحبت کنیم،قابل قبول نیست که به آمریکایی که رئیس جمهورش قابل اعتماد و اطمینان نیست پیام بدهیم که می‌خواهیم مذاکره کنیم.

سخنگوی دولت در این‌باره تاکید کرد: اینکه عده‌ای در این زمینه نامه می‌دهند و چنین توصیه‌ای به این ملت مقاوم می‌کنند این نشان می‌دهد عقل سیاسی هم در این مورد کامل نیست؛ کشورهایی که مستقل و مقاوم بوده اند بعداً از موضع استقامتشان استفاده کرده اند.

نوبخت در ادامه این نشست گفت: گزارش رسمی خزانه از ابتدای سال تا 24 خرداد نسبت به سال گذشته 93/5 درصد افزایش یافته و در منابع نفت 77 درصد منابع فروش نفتمان افزایش یافته است. اعتبارات عمرانی سه ماهه اول سال 192 میلیارد تومان بوده اما امسال این رقم تا 24 خرداد 22هزار و 386 میلیارد تومان پرداخت کرده است، همه مجامع رشد اقتصادی ایران را بالای 4 درصد عنوان کرده است، از سرمایه گذاران برای بردن سرمایه به سمت تولید تشکر می‌کنم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در حالی که شاهد خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها توسط این کشور هستیم برخی افراد ضدانقلاب به همراهی عده‌ای از اصلاح طلبان داخل از جمله کرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جمیله کدیور، سحرخیز و غیره طی نامه‌ای به مقامات ارشد نظام خواستار مذاکره بی قید و شرط با آمریکا شده‌اند، که با واکنش فعالان سیاسی دو جناح کشور مواجه شده موضع رسمی دولت در این زمینه چیست؟ گفت: این نماد آزادی در کشور است اما نظام نشان داده هر وقت نیاز به مذاکره بوده پایش نشسته است.

نوبخت افزود:‌ برجام خودش یک مذاکره بود، در این شرایط کسی که مذاکرات قبلی از نظرش بی اعتماد است و زور می‌گوید قطعا هر کشور مذاکره‌گری با او مذاکره نمی‌کند، الان زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد، اما همین الان با اروپا در حال مذاکره هستیم، عمدتاً وزیر امور خارجه و معاونانشان در خارج در حال مذاکره هستند، ما هیچگاه در مورد امنیت ملی مذاکره نمی کنیم اما نفس مذاکره کنار سایر ابزار در جمهوری اسلامی است، ملت و هیچ منطقی مذاکره با چنین فردی را نمی پذیرد.

وی تصریح‌کرد: از دستگیری وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص جاسوسی برای ایران اطلاعی ندارم.

نوبخت در مورد کمپین یکی از ورزشکاران برای نخریدن کالا توسط مردم، ضمن تشکر از علی کریمی، گفت: یکی از صنایعی که همیشه سهم زیادی در رونق تولید ما داشته، صنعت خودرو است. به یاد دارم در گذشته و در شرایطی که تلاش می‌کردیم صنعت داخلی را تقویت کنیم، کمپینی برای نخریدن خودرو ایجاد شد. اما در این مورد خاص حرف منطقی است چراکه اگر کسی برای سودجویی خودرو یا هرکالای دیگری را گران عرضه می‌کند نباید از او خرید کرد و ما از این کار تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دیپلماسی بین‌المللی قهر و آشتی صددرصد متصور نیست، ادامه داد: الان هم می‌خواهند سهمیه ما را در اوپک بگیرند، یکی از مذاکرات ما با اروپا همین نگهداری سهمیه اوپک است، مذاکرات روسیه و رژیم صهیونیستی را به حساب دور زدن ایران نگذارید، ممکن است بین کشورهای شریک و همگرا واگرایی‌ها هم وجود داشته باشید.

وی اظهارداشت:‌ این سخن درست است که منتقدان دولت به دنبال این هستند که دستاوردهای دولت را کم جلوه ببینید، حتی اگر این اقدام موجب تضعیف نظام و زحمت مردم شود. ما باید در این مرحله این موضوع را اطلاع رسانی کنیم این جنگ روانی می‌تواند موثر بروی جامعه اثر کند، هر نوع سیاه نمایی؛ خط و گرا دادن به ترامپ است.

وی با اشاره به اینکه آنها تلاش می‌کنند دولت را در شرایط سختی قرار دهند که بتوانند بیشتر به دولت نقد وارد کنند، اظهار کرد: در شرایطی که خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ علیه ما تبدیل شده است، آیا ما نباید آرایش متناسبی با این شرایط بگیریم؟ آیا ستاد تبلیغات جنگ روانی نباید داشته باشیم؟

وی اظهار داشت: ما باید اطلاع‌رسانی درستی به مردم داشته باشیم و به این نیازمندی که نهادی را برای تبیین سیاست‌های دولت و تبیین تبلیغات علیه دولت داشته باشیم. هر نوع سیاه‌نمایی یک علامت مثبت برای ترامپ است. برخی به خاطر بغض نسبت به دولت به ترامپ گرا می‌دهند تا او با شجاعت بیشتر و انگیزه بیشتری به ملت ایران فشار بیاورد.

نوبخت همچنین در مورد عدم پاسخگویی وزاری دولت به مردم، گفت: رییس‌جمهور تاکید دارند که چرا کابینه کمتر با مردم صحبت می‌کند، حتی از افراد کابینه نام بردند که با مردم بیشتر صحبت کنند، صحبت کردن با مردم به نفع ماست زیرا دولت می‌تواند به شبهات پاسخ دهد. اعضای کابینه باید بیشتر با مردم صحبت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان است ادامه داد: واردات خودرو هم با همین ارز است.

سخنگوی دولت در واکنش به مصاحبه یک اصلاح طلب با روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه تیم دولت نه از دانش و بصیرت لازم برای شرایط پیچیده‌ای برخوردار است و نه از اراده لازم، گفت: نشان می دهد عرصه سیاسی چقدر فراخ است که همه می توانند اظهار نظر کنند، ما عادت به نظرات موافق و مخالف داریم

وی در مورد ورود کالاهای غیر ضروری و لوکس به کشور چون خاک گربه با ارز ۴۲۰۰ تومان خاطر نشان کرد: اتفاقا تمام اراده کشور این است که حتی با فرض برای وفور نباید ارز برایش تخصیص یابد
حتما من تاکید می کنم و بارها آقای رییس جمهور تاکید کرده اند که همه مسوولان با مردم گفت و گو کنند.

نوبخت در مورد بودجه اضطراری برای مواجهه با تحیم‌های احتمالی تصریح کرد: ما با توجه به تحولات مربوط به تحریم‌ها، بودجه اضطراری هم در نظر گرفتیم. ما در واقع چهار سناریو تعریف کرده و خود را برای شرایط تحریم‌ها آماده کرده‌ایم.آسیب های تمام دستگاه در شرایط تحریم و برنامه های لازم در آن شرایط بررسی شده و دستمان پر است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: بودجه اضطراری برای اداره کشور در دوران تحریم از مدت ها قبل تدوین شده و نیازی نیست در موقع تحریم تازه بگوییم چکار باید بکنیم، با تک تک دستگاه ها برای رفع مشکل تحریم در سازمان برنامه و بودجه جلسه داشته ایم، البته هنوز تحریمی رخ نداده است و تازه صدای شیپور جنگ است.

وی در مورد موضوع راهکارهای دولت برای برخورد با سوداگران در بازارهای موثر کشور گفت: تامین نیازهای واقعی و نظارت دو اقدام دولت برای برخورد با سودجویان است، اتحادیه های صنفی، دستگاه نظارتی ومردم برای رفع مشکل باید کمک کنند.

سخنگوی دولت در خصوص رفع مشکل حقوق بازنشستگان نیر خاطر نشان کرد: ما تخصیص اعتبار حقوق بازنشستگان و شاغلان را داده ایم و خزانه پرداخت کرده تنها حل مشکل احکامشان مانده که آنهم به سرعت انجام می شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس