کد خبر 864046
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
استهلال

مسئول ستاد استهلال قم با بیان اینکه در کشور ۱۳۰ گروه رصد استهلال ماه شوال را انجام می‌دهند، گفت: بر اساس محاسبات علمی به این نتیجه رسیدیم که روز جمعه عید فطر است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سهرابی در نشست بررسی رویت‌پذیری هلال ماه شوال اظهار داشت: برخی اوقات هلال با تلسکوپ قابل رویت نیست اما با یک دستگاهی که متصل به تلسکوپ می‌شود و حکم دوربین را دارد، قابل مشاهده است اما برای مراجع شیعه قابل تأیید نیست. رصد هلال ماه با هواپیما نیز از بحث‌هایی است که دارای اختلاف است، رویت هلال قبل از غروب خورشید نیز از جمله مسائل اختلافی است.

مسئول ستاد استهلال قم با بیان اینکه در کشور 130 گروه رصد، استهلال ماه شوال را انجام می‌دهند، بیان کرد: شهادت شهود درباره رویت هلال قبلاً شیوع بیشتری داشت اما هم‌اکنون با توجه به گسترش فن‌آوری‌ها شاهد کاهش این مسئله هستیم.

بیشتر بخوانید:

اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب

سهرابی ادامه داد: گروه‌هایی که در سراسر کشور استهلال ماه شوال را انجام می‌دهند نتایج آن‌ها توسط مسئولان استان‌ها به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و پس از بررسی اینکه با موازین علمی منطبق است یا نه در اختیار ایشان قرار گرفته می‌شود و ایشان براساس ادله اعلام قطعی می‌کنند.

مسئول ستاد استهلال قم تصریح کرد: براساس محاسبات علمی به این نتیجه رسیدیم که روز جمعه عید فطر است اما پس از بحث‌های رویت و دریافت گزارشات به نتیجه قطعی در این زمینه می‌رسیم.

سهرابی با اشاره به عوامل مؤثر در اثبات اول ماه گفت: فاصله زمین از ماه، مدت مکث، زمان غروب خورشید، عوامل جوی نظیر دما، فشار و رطوبت، غبار و شفافیت آسمان، وضعیت جغرافیایی از نظر طول و عرض و ارتفاع، عوامل انسانی مثل قدرت تفکیک چشم از جمله این عوامل است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس