کد خبر 858229
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
وندی شرمن

قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای حفظ برجام با اروپا را دشوار دانسته و گفته که با وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

به گزارش مشرق، «وندی شرمن»، سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شده جزئیاتی را از این مذاکرات که به حصول «برجام» منتهی شد، بازگو کرده است.

«شرمن» در مصاحبه با «نیویورکر» تصریح کرد برای مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، مذاکراتی در داخل دولت آمریکا، با کنگره، با صاحبان اندیشکده‌ها در واشنگتن، اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و تمامی طرف‌های ذی‌نفع در مبادلات نفتی و تجاری با ایران داشته است. 

بیشتر بخوانید:

ظریف: اساس برجام بی‌اعتمادی به آمریکا بود

دیپلمات آمریکایی در  ادامه به بیان اظهاراتی پرداخته که هدف آن احتمالاً دفاع از «جان کری»، وزیر خارجه سابقه آمریکا در برابر انتقادات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا است. ترامپ معتقد است تیم مذاکره‌کننده دولت سابق آمریکا خود را بیش از حد برای رسیدن به توافق مشتاق نشان داده و هیچ‌گاه حاضر به ترک میز مذاکره، به قصد اخذ امتیازات بیشتر از ایران نبوده است. 

او در یک سخنرانی که بیش از دو هفته قبل انجام شد «جان کری» را مسخره کرد و گفت: « «جان کری، بهترین مذاکره کننده‌ای که ما تاکنون دیده ایم نبود. او هرگز از پشت میز بلند نمی شد بجز زمانی که به دوچرخه سواری رفت که آنجا هم از دوچرخه افتاد و پایش شکست. این تنها زمانی بود که از پشت میز مذاکره بلند شد.»

مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا در مصاحبه با نیویورکر در اظهاراتی که احتمالاً به همین انتقادات اشاره داشت گفت: «وزیر خارجه کری در جریان مذاکرات چندین بار آماده ترک میز مذاکره بود؛ خود من هم همین‌طور. در نهایت به توافق رسیدیم.»

«وندی شرمن»، به سوال مجری برنامه که پس از اشاره به مخالفت‌های نمایندگان کنگره با برجام پرسید که آیا دولت اوباما احتمالی برای لغو توافق توسط مخالفان آن متصور بوده، گفت: «ما مطمئنا می‌دانستیم که این هم یک احتمال است؛ همتایان ایرانی من، همواره به من می‌گفتند چطور ما بفهمیم شما توافق را باطل نخواهید کرد؟ من می‌گفتم راهی برای دانستن این وجود ندارد، همان‌طور که راهی وجود ندارد که من بفهمم آیا شما توافق را باطل خواهید کرد یا نه.»

قائم‌مقام اسبق وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «توافق باید تا آنجا که می‌تواند خوب باشد تا بتواند قابل حفظ و ماندگار باشد.»

مجری مصاحبه گفت: «جالب است. پس آنها همان موقع شما را تحت فشار قرار می‌دادند  و می‌گفتند که آمریکا ممکن است به حرفش پایبند نباشد. آیا آمریکا در پایبندی به حرفش خوب است؟»

شرمن در جواب گفت: «ما تا جایی در عمل به وعده‌هایمان خوبیم که حرفمان و سیاستمان اجازه بدهد. همین مسئله برای ایران و برای هر کشور دیگر هم صادق است.»

«وندی شرمن» درباره اینکه آیا تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام ثمر خواهد داد و آیا توافق هسته‌ای بدون مشارکت آمریکا قابل ادامه است گفت: «فکر می‌کنم انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود. آنها را بابت تلاش برای انجام آن تحسین می‌کنم چون معتقدم که این توافق در راستای منافع امنیت ملی ما است.»

قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا بعد از حصول برجام با مذاکره‌کنندگان ایرانی در تماس بوده گفت: «بله. می‌دانید، وقتی شما روابط دیپلماتیک ایجاد می‌کنید، آنها را رها نمی‌کنید. بنابراین، من، همانند بسیاری از آمریکایی‌ها، وزیر خارجه ایران ظریف را هنگامی که در ایالات متحده بود دیده‌ام.»

شرمن در جواب مجری برنامه که گفته بود ظریف قبل از اعلام تصمیم ترامپ در نیویورک بود گفت: «بله. ایشان در نیویورک بود و من هم ایشان را دیدم. هنگامی که او را می‌بینم، نماینده یک آمریکایی قهرمان هستم. [به او می‌گویم] که او باید هر کاری که می‌تواند برای متوقف کردن رفتار مخرب [ایران] در خاورمیانه بکند و اینکه این رفتارها کمکی به پایبندی به توافق نمی‌کند؛ اینکه او باید پایبندی به این توافق را ادامه بدهد-چیزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 11 بار تأیید کرده که چنین بوده است-. بنابراین هنگامی که ما با مقام‌های کشورهای خارجی ملاقات می‌کنیم، به منافع آمریکا در زمینه امنیت ملی پایبندیم. مسئله ارتباطی با سیاست ندارد بلکه به امنیت ملی ما مربوط می‌شود.»

مقام اسبق آمریکایی که یکی از مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای سال 1994 با کره شمالی هم بوده در بخش دیگری از این مصاحبه به مقایسه مذاکره‌کنندگان ایران و کره شمالی پرداخت.

شرمن گفت: «از نگاه من، سبک مذاکره‌ای کره شمالی، کاملاً مبادله‌ای است و از این لحاظ آنها کمی شبیه خود رئیس‌جمهور [ترامپ] هستند- و از این لحاظ که همه چیز را به معرض فروش می‌گذارند و آماده‌اند آن را به اهرم فشار تبدیل کنند. ایرانی‌ها، مذاکره‌کنندگانی بسیار پیچیده هستند.»

وی ادامه داد: «آنها مذاکره‌کنندگان "مقاومت" هستند که [مقاومت] سرلوحه کشور آنها است. در کره شمالی، شعارشان خوداتکایی است. برای مذاکره با این کشورها، باید این چارچوب‌های فرهنگی را شناخت. ایرانی‌ها، مذاکره‌کنندگانی عالی هستند که بسیار سرسخت و بسیار صبورند و به تمامی مسائل روی میز مذاکره توجه می‌کنند، بنابراین مذاکره با آنها بسیار پیچیده و تا حدی متفاوت از مذاکره با کره شمالی است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هاتف IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    15 7
    خدایا: هر فردی با آبروی این ملت بازی و ابهت نظام را زیر سوال می برد ، در این دنیا خوارش کن. تحقیرش کن . رسوایش کن. نادان ،،نمی داند فرزندان خردسال شهدا در نبود شهید سختی می کشند .
  • SE ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    5 1
    افریته چه شانه ای از ظریف گرفته
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    6 1
    این همون یه که میگفت ژن ایرانیها دروغ کو هست
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    یکی به این ظریف بگه بابا دست از التماس از پس موندهای دولت قبل امریکا بردارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس