برجام

اطمینان از باقی ماندن در برجام برای بسیاری احتمال بالایی دارد اما صدور بخشنامه ای با قید خیلی فوری از سوی وزیر صنعت خطاب به 6 معاون خود ارسال شده، نشان می دهد سناریوهای دیگری نیز درمیان است.

به گزارش مشرق، پس از کش و قوس های فراوان، نهایتا در ۱۸ اردیبهشت امسال، دولت آمریکا رسما از برجام خارج شد و با اعلام بازگشت تحریم ‌های هسته ای گذشته علیه کشورمان، نشان داد نمی توان به این کشور در هیچ معاهده مکتوب یا قول شفاهی، اطمینان و اعتماد کرد.

بیشتر بخوانید:

ظریف: اساس برجام بی‌اعتمادی به آمریکا بود

پس از این اتفاق، دولت آمریکا به تمامی شرکت‌ ها و تجار فرصت داد ظرف مدت ۱۸۰ روز از فعالیت در ایران خارج شوند که این زورگویی، بلافاصله با حمایت عربستان سعودی و بحرین و رژیم اشغالگر قدس همراه شد. البته مسئولان دولتی کشورمان اعلام کردند، فعلا در این معاهده باقی خواهند ماند به شرطی که طرف های دیگر بویژه اروپایی ها، تضمین هایی را به ایران برای استفاده از منافع آن بدهند.

اگرچه اطمینان از باقی ماندن ایران در برجام برای بسیاری در داخل و خارج، احتمال بالایی دارد اما صدور بخشنامه ای مهم که با قید "خیلی فوری از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به 6 معاون خود ارسال شده، نشان می دهد سناریوهای دیگری نیز برای دولت کشورمان فرض شده است.

بخشنامه مهم و خیلی فوری وزارت صنعت درباره احتمال «خروج ایران از برجام» +سند

طبق این بخشنامه، با درج دستور کامل محمد شریعتمداری، اینچنین بیان شده است که "کلیه قراردادهایی که بایستی ظرف 90 یا 180 روز آتی نهایی شود، و اگر نشود در مخاطره است، لیست گردد و برنامه عملیاتی برای به فرجام رسیدن آن پروژه ها فورا ارائه شود"

نکته مهم در این نامه وزارت صنعت آن است که از قول وزیر مربوطه، اینگونه بیان شده: "کلیه قراردادهایی که ظرف 90 یا 180 روز باقی مانده، با عملیاتی شدن تحریم ها یا احیانا «خروج کشور از برجام» بایستی به فوریت به دنبال انجام یا تنظیم و انعقاد آنها در حوزه های ساخت، معدن و تجارت باشیم نیز جداگانه معلوم و ارائه شود"

 به نظر می رسد این اولین بار است که یک مقام مسئول مهم در کشورمان، خبر از احتمال خروج ایران از برجام پس از اقدام غیرقانونی ترامپ می زند که بر این اساس، باید توجه خاصی به آن داشت.

منبع: صبحانه آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    0 0
    برجام عامل توهین و تهدید ملت ایران شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس