سیاستمداران عراقی

رایزنی و گفت‌وگوی جریان‌ها و تشکل های سیاسی عراق بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور برای تشکیل فراکسیون‌ها و دولت آینده همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه های عراقی، دیدار جداگانه مقتدی صدر رئیس جریان صدر و لیست سائرون با ایاد علاوی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف الوطنیه و سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی و رئیس جریان حکمت ملی، هشدار ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر کنونی به جریان های پیروز در انتخابات درخصوص بازگشت صف بندیهای طائفه ای، تعیین شروط تشکیل دولت از سوی سید عمار حکیم و دیدار سلیم الجبوری رئیس پارلمان و عضو ائتلاف الوطنیه با اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور و رئیس ائتلاف "القرار العراقی" از مهمترین تحولات و رایزنی های سیاسی عراق در طول 24 ساعت اخیر بود.

* ملاقات صدر و علاوی

مقتدی صدر رئیس جریان صدر و ایاد علاوی رئیس لیست ائتلاف الوطنیه عراق تحولات سیاسی و ضرورت دوری گزیدن از صف بندی ها و جبهه بندیها را بررسی کردند.

دفتر مقتدی صدر در بیانیه ای اعلام کرد: این دیدار در مقر اقامت مقتدی صدر برگزار شد و دوطرف آخرین تحولات سیاسی، اهمیت تلاش براساس اصل ملی گرایی واقعی و دوری گزیدن از جبهه بندیها و صف بندیها را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند و تمرکز در این دیدار روی همیاری در فرایند سیاسی و تسریع در تشکیل دولت برای ایفای مسئولیت هایش صورت گرفت.

مقتدی صدر در این بیانیه "بر اولویت ملت عراق در مبارزه با طائفه گری و فساد و تحکیم مبانی عدالت اجتماعی و برخورداری آنها از ثروت های عراق" تاکید کرد.

مقتدی صدر در طول روزهای اخیر با شمار زیادی از مسئولان دولتی از جمله حیدر العبادی، هادی العامری رئیس لیست الفتح و سید عمار حکیم درباره تشکیل دولت آینده و لزوم تامین خواسته های مردم دیدار کرده است.

بیشتر بخوانید:

راهبرد جدید یا رؤیاهای قدیمی؟

تحلیل نهایی از انتخابات عراق

* هشدار النصر درباره بازگشت صف بندیهای طائفه ای

ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی با صدور بیانیه ای درباره بازگشت صف بندیهای طائفه ای در حکومت عراق هشدار داد و از مردم و نیروهای ملی عراق خواست تا با هرگونه تلاش برای تشکیل دولت خواهان صف بندیهای طائفه‌ای مقابله کنند. 

حسین العادی سخنگوی ائتلاف النصر در این بیانیه آورده است: بعد از گذر از چند دستگی‌های طائفه‌ای و قومی در دفاع مقدس ما علیه داعش و بعد از موفقیت ما در برگزاری انتخابات با لیست‌های ملی فراتر از جبهه بندیهای طائفه ای، امروز شاهدیم که برخی از سیاستمداران برای تشکیل دوباره جبهه بندیهای طائفه ای براساس ائتلافها و جبهه بندیهای سیاسی به منظور تقسیم قدرت جهت بازگرداندن عراق به سبک و سیاق سهمیه بندی ساختار دولت تلاش میکنند.

وی به برخی نیروهای پیروز در انتخابات درباره تلاش برای بازگرداندن صف بندی طائفه ای برای تشکیل دولت و کل نهادها هشدار داد.

العادلی از ملت و نیروهای ملی عراق خواست تا در برابر هرگونه تلاشی در این مسیر بایستند.

وی تاکید کرد: ائتلاف النصر همچنان طرحی ملی باقی خواهد ماند که در برابر هرگونه تلاش برای سهمیه بندی قشری که عراق را براساس منافع و هویت اقشاری به زیان منافع و هویت عراق متحد تقسیم بندی می‌کند، خواهد ایستاد.

العادی پیشتر گفته بود که ائتلاف النصر رویکرد بازی نسبت به همه تشکلها برای تفاهم و گفتوگو به منظور تشکیل بزرگترین فراکسیون دارد. وی همچنین به نبود هرگونه شروطی در ارتباط با ماهیت مدیریت مرحله یا ویژگی های دولت آینده اشاره کرده بود.

* جزئیات دومین دیدار مقتدی صدر و سید عمار حکیم

دفتر جریان صدر در بیانیه کوتاهیاعلام کرد که مقتدی صدر و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند.

این بیانیه بدون اشاره به جزئیات بیشتری اعلام کرد که این دیدار در دفتر سید عمار حکیم در بغداد برگزار شد اما سپس دفتر سید عمار حکیم با انتشاربیانیه ای، جزئیاتی از این دیدار ارایه کرد.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار نقشه راه ائتلاف های سیاسی و تشکیل دولت آینده و لزوم اینکه دولت آینده، دولتی خدمت گذار و برخوردار از برنامه با سقف زمانی مشخص باشد، مورد بحث قرار گرفت.

دو طرف همچنین بر "اهمیت این نکته تاکید کردند که تصمیم گیری در عراق براساس منافع عراق باشد و لازم است که دیدارها بین سران مختلف و نیروهای سیاسی عراقی برای تشکیل اکثریت ملی ادامه یافته و افزایش یابد".

دیدار اول مقتدی صدر و سید عمار حکیم پنجشنبه گذشته در دفتر مقتدی صدر در شهر نجف اشرف برگزار شده بود و دوطرف سپس در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کردند که مذاکره آنها روی تشکیل یک دولت قوی و ملی گرا با تکیه بر اراده آزاد عراق متمرکز بود که این دولت بتواند از قشربندی عبور کرده و نماینده همه ملت عراق باشد.

* تعیین شروط تشکیل دولت از سوی سید عمار حکیم

رئیس جریان حکمت ملی عراق در سخنانی شروط لازم برای تشکیل دولت آینده را تعیین کرد.

وی در جریان سخنرانی خود در مراسمی در دفترش با حضور شماری از وزیران، شخصیت های سیاسی و سفرا و گروهی از مردم با تشکر از مرجعیت عالی دینی در عراق در ارشاد، ارایه توصیه و هدایتگری در تمام شرایط و بزنگاههای حساس در این کشور گفت: ما امروز دو ماموریت بعد از پشت سر گذاشتن انتخابات داریم. نخست، تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی که نخست وزیر را معرفی خواهد کرد و دوم، تشکیل ائتلاف حاکم اکثریت ملی است. از این رو، باید ویژگی های این ائتلاف را مشخص کنیم. معتقدیم که این ائتلاف باید فراتر از قشری گری و در ساختار و محتوا ملی باشد و با تصمیم گیری مستقل عراق بدون دخالت های خارجی تشکیل شود. ما در چارچوب این ائتلاف از جبهه بندیها گذر خواهیم کرد. این ائتلاف باید یک نگاه و برنامه روشن در اداره امور کشور در مرحله آینده داشته باشد زیرا ما نیاز به برنامه ای مورد توافق نیروها به منظور مدیریت این ائتلاف هستیم.

وی افزود: ما همچنین نیاز به تیمی داریم که قادر به اجرای برنامه ها باشد. ما نیاز به وزیران متخصص در همه وزارتخانه ها داریم و خواهان تشکیل یک دولت فن سالار هستیم.

سید عمار حکیم گفت: مردم از شعار و وعده خسته شدهاند آنها خواهان تیمی هستند که کار و خدمت کنند. ائتلاف یاد شده باید متوازن باشد و توازن ملی را برقرار کند تا به شرکاء در کشور و خارج از آن اطمینان دهد. این ائتلاف باید قوی و قادر به تصمیم سازی و اجرای آن و پیگیری دولت داشته باشد که این تصمیمات را اجرا میکند. ما می خواهیم که این ائتلاف قادر باشد تا شعار را به عمل تبدیل کند.

وی افزود: ما با شرکای خود در عرصه ملی با لیست های پیروز در انتخابات برای ایجاد ائتلافی با این ویژگیها تلاش خواهیم کرد و در جریان آن یک دولت خدمتگذار و نه یک دولت بحران تشکیل خواهیم داد. ملت از دولتهای بحران خسته شدهاند و ما خواهان یک دولت پاسخگو هستیم نه وفادار به این و آن. این امر اکنون ایجاب میکند که با جدیت برای اعتماد مردم را دوباره بازگردانیم.

سید عمار حکیم گفت: ما خواهان دولت قانون هستیم؛ نه دولت فراتر از قانون. ما دولتی ملی می خواهیم که نماینده همه عراقی ها باشد؛ نه براساس مذاهب و قومیت ها. ما دولتی سالم می خواهیم؛ نه فاسد.

وی گفت: با صراحت میگویم که ما بخشی از هرگونه دولتی که این معیارها را نداشته باشد، نخواهیم بود. ما وتو یا خط قرمزی برای هیچ نامزدی برای هر پستی تعیین نمیکنیم.

سید عمار حکیم بر "لزوم پایبندی به مهلتهای قانونی برای تشکیل دولت آینده تاکید کرد".

* دیدار الجبوری و النجیفی برای گذر از اشتباهات گذشته

سلیم الجبوری رئیس پارلمان و عضو ائتلاف الوطنیه با اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور و رئیس ائتلاف "القرار العراقی" دیدار و درباره گذر از اشتباهات گذشته و تشکیل دولت آینده این کشور گفت‌وگو کردند.

در بیانیه دفتر الجبوری آمده است: در این دیدار تشکیل دولت و اهمیت تمرکز به وضعیت خدمات به شهروندان، توسعه بخش اقتصاد و سرمایه گذاری و توسعه، حل و فصل مشکلات استانها، راههای ایجاد یک نگاه مشترک برای اصلاح مسیر سیاسی، گذار از اشتباهات گذشته و لزوم همکاری و تلاش مشترک براساس اصول ثابت ملی و منافع کشور مورد بحث قرار گرفت.

این بیانیه افزود: در این دیدار مشکلات مربوط به مرحله شمارش آرا در انتخابات مورد بحث قرار گرفت که این اشتباهات باعث بی اعتمادی و راضی نبودن شهروندان از بسیاری از اقدامات و تصمیمات شد و درپی آن، نامزدها و شهروندان درباره نتایج شکایت کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    1 0
    اگر قانون انتخابات عراق اصلاح نشود، هیچ وقت دولت قوی در عراق تشکیل نخواهد شد. انتخابات باید در دو سطح ملی و استانی برگزار شوند. به طور مثال 10 نماینده برای هر استانی و باقی مانده نمایندگان به صورت لیستی و در سطح ملی انتخاب شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس