ترامپ نمایه

آمریکا برای اینکه امتیازاتی در محافل سیاسی به نفع خود رقم بزند، نیازمند دستاوردهای نظامی و میدانی است تا بتواند در تعیین آینده سوریه تاثیر گذار بوده و ضعف خود در پرونده‌های مختلف را بپوشاند.

سرویس جهان مشرق - بسیاری از کارشناسان مسائل امنیتی و راهبردی منطقه با نزدیک شدن به سالهای پایانی بحران سوریه به  بررسی موازنه‌های قدرت به وجود آمده در نتیجه درگیری‌های گذشته در این کشور می‌پردازند. یکی از مهمترین ابعاد معادله‌های موجود، درگیریها بین محور مقاومت با محور آمریکایی- صهیونیستی است که از حمایت ارتجاع عربی برخوردار است. آنچه در این مقاله  مورد بررسی قرار می‌گیرد، بررسی بخشی از این معادله‌های فراگیر است که به صورت ویژه بعد از حملات موشکی صورت گرفته در ارتفاعات جولان به وجود آمده است. 

** معادلات بازدارندگی بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی

حملات موشکی انجام شده اخیر به ارتفاعات جولان اشغالی بخشی از روند درگیریهای گسترده و مستمر بین سوریه و رژیم صهیونیستی بود. نه حملات موشکی رژیم صهیونیستی که قبل از عملیات جولان انجام شد، قادر به ریشه‌کن کردن موجودیت محور مقاومت در عرصه سوریه است و نه حملات موشکی محور مقاومت به سرزمین‌های اشغالی به صورت مطلق می‌تواند تجاوزهای رژیم اسرائیل را متوقف کند. 

اختصاصی مشرق:
تصویر هوایی از محل تقریبی اهداف حمله اخیر موشکی ارتش سوریه به مواضع صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی از طریق حملات موشکی خود تلاش داشت معادله‌های مورد نظر خود را به منطقه تحمیل کرده و طرف مقابل را تسلیم مطالبات خود کند. درمقابل حملات موشکی محور مقاومت پیام سختی به این رژیم داد و نسبت به عبور تل‌آویو از خطوط قرمز مشخص شده در چارچوب درگیری‌های مستمر منطقه‌ای هشدار داد. البته این بدان معنا نیست که رژیم صهیونیستی تجاوزهای خود در عرصه سوریه را به صورت مطلق متوقف کند. 

حمله اسرائیل به سوریه

در پی عملیات صورت گرفته در بلندی‌های جولان می‌توان میزان شکست رژیم صهیونیستی در نتیجه پیام‌های ارسال شده از سوی محور مقاومت را مشاهده کرد. تل‌آویو به جای اینکه بتواند از این حملات موشکی برای باز نگه داشتن دست خود در تجاوزهای مکرر به سوریه استفاده کند، اما  به نظر می رسد به پیام های ارسال شده از سوی محور مقاومت گوش داده و آن را در  سطح پاسخ‌های خود به این حملات به کار گرفته و تلاش کرد محور مقاومت را تحریک نکند تا جلوی اجرای تهدیدات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را بگیرد. 

سید حسن نصرالله از طریق یک میانجی بین المللی به رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده بود که عبور تل‌آویو از خطوط قرمز مشخص شده به واکنش محور مقاومت در عمق فلسطین اشغالی منجر خواهد شد. 

شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه اعلام کرد که ارتش و وزرای کابینه امنیتی رژیم اسرائیل تصمیم گرفتند در واکنش به این حملات، عملیات جدی از خود نشان ندهند تا حزب الله را وارد جنگ نکنند،  چرا که این روند می‌تواند به تنش فراگیر در منطقه منجر شود. 

طی ساعت‌های پس از حملات موشکی،  گفتمان تبلیغاتی رژیم صهیونیستی تنها منحصر به مطالبی بود که از سوی مقامات رسمی این رژیم منتشر می‌شد و حتی کارشناسان نظامی اسرائیل نیز همین مطالب را تکرار می‌کردند. از جمله مهمترین مقامات سیاسی اسرائیل که نسبت به این حمله واکنش نشان داد، ‌اسحاق هرتسوگ رهبر مخالفان دولت در کنیست اسرائیل بود که تاکید کرد واکنش اسرائیل به این حملات گسترده‌ نخواهد بود.  وی اعلام کرد که کابینه به تهدیدات خود که قبل از حملات موشکی به جولان  مطرح کرده بود، عمل نخواهد کرد. 

وی در عین حال خواستار پایان دادن به حضور ایران در منطقه شد و هشدار داد که در صورتی که در شرایط کنونی که حضور ایران اندک است، این اتفاق نیفتد، در آینده قطعا امکان آن وجود نخواهد داشت. 

یوسی میلمان تحلیلگر مسائل امنیتی در روزنامه صهیونیستی معاریو نیز به پیامدهای شکست بازدارندگی اسرائیل اشاره کرده و گفت یکی از مهمترین پیام‌های موجود در عملیات موشکی محور مقاومت این بود که تمامی بزرگنمایی های اسرائیل باعث بازدارندگی این حمله نشد.

وی ابراز داشت که قدرت نظامی اسرائیل و تهدیدات نخست وزیر و وزرا و رئیس ستاد ارتش و سایر افسران ارتش نتوانست بازدارندگی مطلوبی در برابر ایران ایجاد کند و تهران مصمم به واکنش و انتقام جویی بود و در این راه  موفق عمل کرد. 

اوفیر هعبری رئیس آکادمی هرتسل به بررسی پیامدهای تحولات عرصه سوریه در موقعیت استراتژیک اسرائیل در منطقه پرداخته و تاکید کرد که بسیاری از چالش‌های امنیتی و سیاسی اسرائیل طی  دهه‌های آینده در نتیجه تحولات سوریه مشخص خواهد شد. وی ادامه داد که با افول کشورهای عربی، سوریه به نوک پیکان جنگ ضد اسرائیل تبدیل ‌شده است. همچنین فعالیت‌های ایران در این کشور ضد اسرائیل از حمایت از گروه‌های مقاومت به ادامه توسعه توانمندی‌های بالستیک در این کشور گسترش پیدا خواهد کرد. وی در خصوص مناطق مرزی نیز معتقد است که ایران در حال حاضر در عرصه سوریه حضور دارد.  

نتانیاهو

هعبری نقطه آغاز بحث در رابطه با تحولات سوریه را اعتراف به شکست رژیم صهیونیستی در موازنه‌های منطقه‌ای می‌داند و معتقد است نشانه‌های این شکست خود را نمایان کرده است. او می‌گوید که پیروزی‌های تاکتیکی از طریق نیروی هوایی اسرائیل در تخریب بخشی از مراکز موجودیت ایران در سوریه شکل گرفت، اما تمامی این پیروزی‌ها بخشی از اعتراف به شکست استراتژیک اسرائیل در این عرصه است. 

وی در  تشریح این موضوع می‌افزاید که حملات موشکی اسرائیل دلیل روشنی بر این موضوعی است که چالش‌هایی که ایران در سوریه ضد اسرائیل ایجاد کرده، به مرحله تثبیت رسیده است. این در حالی است که تل‌آویو در کناری ایستاده و نمی‌تواند در این روند مداخله کند. 

این کارشناس صهیونیست مسائل راهبردی منطقه معتقد است که حملاتی که اسرائیل طی سال‌های اخیر انجام داده موضعی بوده و اهداف دارای محتوا نبوده است، به همین علت نتوانسته ایران و متحدانش را از تثبیت موجودیت خود در عرصه سوریه باز دارد.  وی در این رابطه هشدار داده هر اندازه که ایرانی‌ها موجودیت خود را در سوریه تثبیت کنند، توانمندی‌های آنها برای آسیب زدن به اسرائیل  گسترده‌تر و متنوع‌تر خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه تل‌آویو باید خود را برای ورود به درگیری‌های طولانی و مرکب در عرصه سوریه آماده کند، ابراز داشت که ترسیم خطوط قرمز تاکتیکی در این زمینه کافی نیست، بلکه باید دیدگاه استراتژیک مشخصی تدوین شود. 

** اهداف ادامه حضور آمریکا در سوریه

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های راهبرد آمریکا در سوریه تلاش مجدد برای ابقای نیروهای آمریکایی در این کشور است که طی هفته‌های گذشته در تمامی دیدارهای این کشور در سطوح سران و مسئولان ارشد منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح بوده است. آمریکایی ها تلاش دارند با کمترین هزینه‌های ممکن، راهکار ادامه مدیریت طولانی خود در سوریه را محقق کنند. 

تازه‌ترین تلاش‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جهت رسیدن به این راه حل، پیشنهاد ارسال نیروهای مشترک عربی به سوریه به جای نیروهای آمریکایی است. ترامپ می‌داند که کشورهای عربی بنا به ملاحظات مختلف سیاسی و امنیتی و نظامی و تجربه‌های میدانی قادر به این کار نیستند. او با طرح این معادله سعی می‌کند خود را به دنبال خروج از سوریه نشان دهد، اما در صورتی که بتواند جایگزینی برای خود در این کشور دست و پا کند.  وی در عین حال گفته بود که اگر عربستان به دنبال ادامه موجودیت نیروهای آمریکایی در سوریه است، باید هزینه‌های حضور نیروها را بپردازد. 

ترامپ  به این ترتیب در درجه اول به دنبال کسب مشروعیت عربی نسبت به حضور طولانی مدت خود در سوریه است و در درجه دوم می‌خواهد از رژیم‌های مرتجع عربی برای انجام این موضوع که بخشی از اهداف راهبردی واشنگتن است، باج‌گیری کند. 

تاکنون هیچ اطلاعاتی در رابطه با تشکیل ائتلاف عربی جایگزین آمریکا در سوریه مطرح نشده است، با این وجود ترامپ همچنان از بازگشت نیروهای خود از سوریه سخن می‌گوید. به نظر می‌رسد این اتفاق در آینده نزدیک انجام نخواهد شد و ترامپ  با روحیه کاسب‌کارانه خود به دنبال بازاریابی بیشتر برای تامین هزینه‌های موجودیت نظامی در سوریه است. 

دلیل این مدعا آن است که رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا در ژانویه گذشته در سخنانی، راهبرد این کشور در سوریه را مبتنی بر 5 موضوع دانست. این مسایل عبارتند از: 

1) حفظ نیروهای آمریکایی در مناطق متشنج سوریه. وی مدعی شد که جنگ ضد داعش به پایان نرسیده است. 

2) برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه. 

3) خالی کردن سوریه از تسلیحات شیمیایی.

4) جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه.

5) بازگرداندن آوارگان سوری به کشور.

پشت پرده تصمیمات ترامپ درباره خروج نظامیان از سوریه

۷۰ روز بعد از اعلام این راهبرد، ترامپ به صورت ناگهانی از عزم کشورش برای خروج نیروها از سوریه خبر داد و مدعی شد که  داعش را شکست داده و در آینده نزدیک از سوریه خارج خواهد شد.  بعد از طرح این اظهارات، برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی تلاش کردند ترامپ را از تصمیم خود منصرف کرده و آن را تصمیمی در راستای منافع ایران ارزیابی کنند.  به این ترتیب بود که ترامپ بلافاصله موضوع تامین هزینه‌های نظامیان آمریکایی در سوریه را مطرح کرد. 

ادعاهای آمریکا مبنی بر حمایت از سوریه و بازگرداندن امنیت به این کشور در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن بیشترین آسیب و ضرر را به ملت سوریه زده و غیر از کشتار و حملات موشکی غیرقابل توجیه چیزی برای این کشور نداشته است. بسیاری از اسناد و دلایل نشان می‌دهد که با وجود ادعای آمریکا مبنی بر تلاش برای ریشه کن کردن داعش، این کشور بارها در حمایت از داعش و تعامل با آن نقش آفرینی کرده است. تازه ترین اسناد، مربوط به اطلاعاتی است که سایت آمریکایی بیزینس اینسایدر چند روز پیش در رابطه با عملیات پلید نیروهای ویژه آمریکایی در سوریه و عراق منتشر کرده بود. 

نکته دیگر اینکه آمریکا برای کنترل نفت منطقه شرق رود فرات به دنبال القای موجودیت خود در این منطقه است و ادعاهای مطرح شده مبنی بر حمایت از کردها برای از بین بردن داعش به عنوان پوششی برای اهداف اصلی این اقدام مطرح می‌شود. 

دونالد ترامپ در این رابطه مدعی شده که آمریکا ۷ تریلیون دلار در غرب آسیا هزینه کرده، بدون اینکه بتواند به سودی دست پیدا کند. وی در سال گذشته نیز موضوع بازسازی عراق در مقابل دستیابی به نفت این کشور را در برابر کنگره آمریکا مطرح کرده بود. سوریه نیز به دور از این اهداف طمع‌کارانه آمریکا و شخص ترامپ قرار ندارد. 

آمریکا در حال حاضر توسط کردهای سوریه بر منابع نفتی سوریه خیمه زده است. دیوید آدسنیک رئیس بخش مطالعات در موسسه دفاع از دموکراسی آمریکا می‌گوید ما ۳۰ درصد از مساحت سوریه را در اختیار گرفته‌ایم که ۹۰ درصد از تولیدات نفتی این کشور قبل از جنگ را در خود جای داده است. 

البته تحولات میدانی و موازنه‌های نظامی موجود در جبهه‌های مختلف نشانه ضعف و عقب‌نشینی متحدان آمریکا و سایر گروه‌های تروریستی دارد. در حالی که تلاش‌های سیاسی در بخش های مختلف نظیر نشست‌های آستانه و سوچی و ژنو دنبال می‌شود تا هر یک به نحوی بتواند بحران سوریه را  از راهکارهای سیاسی حل و فصل کند، اما  آمریکا برای اینکه امتیازاتی در محافل سیاسی به نفع خود رقم بزند، نیازمند دستاوردهای نظامی و میدانی است تا بتواند در تعیین آینده سوریه تاثیر گذار بوده و ضعف خود در پرونده‌های مختلف را بپوشاند. البته این اتفاق با توجه به سطح ضعف و ناپایداری متحدان واشنگتن و عدم توانایی این کشور در عملیات مستقیم در سوریه بعید به نظر می‌رسد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 19
  • آی لاو یو یو اس آ NL ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    بنده در صورت حمله اسرائیل به ایران فورا به ارتش اسرائیل خواهم پیوست .
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      33 18
      داداش چیزی زدی .؟؟؟؟
    • US ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      49 31
      bahayee mozdoor
    • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      52 20
      بسم الله دستمون رو ماشه است تا تقدیر تاریخ رو تغییر بدیم ... مرد باشین جلو بیایین/// ما تا آخر ایستادیم ...الله اکبر والعزة لله
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      47 21
      اونوقت پول میگیری یا مفتی میجنگی؟ میدونی گزینش ارتش تل آویو اینقدر محکم هست که کاسه لیسان وطن فروش جایی در اون ندارن؟ حتی اگه از طرف خصم باشند
    • حمید US ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      36 29
      تو میتونی تلاش بکن ، چون باید از کشور جعلی خودت دفاع کنی، فکر کردی باور میکنیم ایرانی هستی
    • قاسم IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      43 12
      شما همین الان هم در ارتش صهیونیستی و ضد مملکتت کار می کنی.فقط آگاه باش جنگ بشه تو هم با اربابت نابود میشی.
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      35 11
      و فورا همراه آنها وارد جهنم خواهي شد...
    • حاصلی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      31 36
      خاک تو سرت
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      14 4
      الکی میگه (با لهجه بابا پنجعلی)
    • AE ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      27 10
      خیلی هم خوب ایرانیها هم شما را فورا به هلاکت خواهند فرستاد با کل ان ارتش
    • ناشناس IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      20 6
      جنابعالي غلط مي فرماييد.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      6 8
      .. منظورم گلوله بود.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      20 7
      قبل از اینکه از خونت خارج بشی به درک واصل شدی.
    • سید قاسم IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      15 9
      آخه جرات این کارم ندارین ، شما بهتر دنبال سوراخ موش باشین
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      18 21
      این گوگل جاسوس و یا پیام رسان جاسوس امریکایی است همانی که با 11000 مطلب دروغ در فیس بوگ کشتار بی رحمانه مسلمانان میانمار را رقم زدند و حالا نوبت ایجاد جنگ داخلی میان ایرانیان است هر کس ابله باشد به این اراجیف که بیشتر در سایت های اصلاح طلبان عرضه می شود گوش می کند ؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      10 6
      منم میرم عبری یاد میگیرم باهات میام شناسایی.
    • روشن IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      14 8
      تو از اونایی که با سوت به دامن شیطان میری ونیاز به طناب نداری!!!!
    • ایرانی GB ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      15 26
      در این صورت من هم قبل از کشتن اسرائیلی ها تو رو به جهنم میفرستم.
    • گریگوری IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      10 10
      :)))))حالا نمیشه نپیوندی؟ قول می دیم باهات خوب رفتار کنیم؟ لطفا نرو سمیه نروووووووووووووووووووووووووووووووو
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      4 7
      خاین ها را بهتره زودتر مجازات کنیم
    • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      5 3
      جون مادرت نرو. از وقتی این حرف را زدی دلار شده ده هزار تومان. کلا داریم بدبخت میشیم. بیا و مردونگی کن و نرو. تو رو خدا نروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
    • محمد IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      6 11
      مشکل اینجاست جنگ شروع نشده ارتشی ازشون باقی نمیمونه تا کاسه لیسایی مثل شما بتونی کاسه لیسیتون رو شروع کنید.
    • مسعود IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      9 4
      ناراحت نشین اینا همیشه تو طول تاریخ بودن شما از دوره جنگ اریو برزن با اسکندر و خیانت یک عده خاین بهش بگیر تا همین ریس علی دلواری در جنگ با انگلیس و خیانت بهش و میرزا کوچک خان و خیانت بهش و همین جنگ ایران و عراق و خیانت منافقین بهمون ما همیشه کشورمون خاین و مزدور داشته فقط دعا می کنیم ایران از شر این خاین ها محفوط باشه
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      8 51
      اینها اسرائیلیهای خائن هستند که با این ترفند میخواهند نشان دهند در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارند اسرائیلی خائن دهانت را خرد میکنم
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      2 1
      شما خیلی وقته پیوستین این همه جاسوسی میکنین خبر ندارید کدوم طرفید؟
    • شیرازی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      4 1
      تو همین الان در ارتش اسراییل هستی و سرباز اسراییل محسوب میشوی
  • مسعود IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    73 38
    انشالله حضرت مهدی فرماندهی جبهه مقاومت رو بزودی به دست بگیرند و با اقتدار طور امریکا رو در هم بپیچند
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      8 10
      ببخشید اشتباهی منفی زدم
  • US ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    58 12
    به خاطر اینه که بی عرضه گیر آورده میزنه
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      9 31
      پس اون 70 موشک رفت تو گوش تو ابله
  • F35 GB ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    39 81
    وای اگر دونالد ترامپ حکم جهادم دهد ، ارتش ایران نتواند که جوابم دهد ، ترامپ جان خاک پاتم ، سرور کل دنیایی . . .
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      16 8
      ترامپ خره گاو منه
    • ناشناس IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      8 5
      به ... ات خنديدي.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      2 4
      .... گلوله رو میگم
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      17 32
      اون که حکم جهاد داده . تو کجایی موش ترسو؟ جگر دار تر از تو (داعش) رو توی سوریه و عراق مثل پشه نابود کردیم. تو که عددی نیستی نکبت مجازی
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      7 8
      ابله.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      7 11
      منظورت حکم جهاد نکاح هست میخوای از ترامپ بگیری ! ای شیطون !!
  • US ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    70 36
    میگی ضعف وناتوانی واشنگتن در عملات نظامی در سوریه بس عمه من است که هر روز شما را در سوریه بمباران میکنه وشما جرات هیچ اقدام نظامی را ندارید لاف هم حدی دارد
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      16 18
      پس اون 70 موشک رفت تو گوش تو ابله
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      17 50
      جرات هیچ اقدامی نداریم. 68 موشک به مواضع اسرائیل زدیم حتی جرات نکرد یکی رو جواب بده. چی میزنی شما اینطور جواب میدی؟
  • US ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    شما یک متر به تنف نزدیک میشید امریکا طوری بمبارانتون میکنه که یک نفر زنده نمیمونه ولی شما راکه اسراییل میزنه هیچ هزینه براش درست نمیشه
    • آریو سوئد IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      17 44
      حالا تو چرا زنجیر پاره میکنی؟ ابله اگه تو ایرانی هستی که من شک دارم خوب باید رفتارت طور دیگه ای باشه درمقابل دشمنان ایران. اگه هم ایرانی نیستی خوب اون یک حرف دگه است.
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      16 53
      آمریکا 7 ساله نتونسته هیچ غلطی در سوریه بکنه
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      13 13
      برو ابله جاسوس برو
  • آریو سوئد IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    19 25
    الان بهترین وقته که ایران ریشه خودفروختگان غربگرای داخلی را بخشکاند.
  • US ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    53 19
    دیروز اسراییل اعلام کرد که جنگنده اف سی پنج را در سراسر خاورمیانه با موفقیت به پرواز در اورده تاکید میکنم در سراسر در سراسر بله در سراسر خاورمیانه نه فقط در سوریه ولبنان اف سی پنج علاوه بر بدنه پنهانکار سوپر کامپیوتری دارد که دها ملیون محاسبه را در یک ثانیه انجام میدهد ودر شرایطی.که تصمیم به پنهانکاری کامل بگیرد با فرستادن سیگنال های فریب بدون اینکه اخلال ایجاد کند در رادار دشمن که اوپراتور رادار متوجه جنگ الکترونبک شود ومتوجه جنگنده در اسمان شود خود را از دید رادار پنهان میکند ورادار زمینی اگر آرایه فازی فعال هم باشد به دلیل قدرت سوپر کامپیوتر در محاسبه کمتر از یک ثانیه فریب میخورد وجنگنده در اسکوپ رادار دیده نمیشود وهدف هایی مثل هواپیمای مسافربری وغیره دراسکوپ رادار دیده میشودواپراتور رادار هم به هیچ عنوان چون اخلالی در رادار نمی بیند فکر حظور جنگنده در اسمان راهم نمیکند
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      14 18
      خخخخ فیلم هالیوودی زیاد می بینی. حالا چرا منبع خبر رو نگفتی؟ فاکس نیوز؟ بی بی سی؟ خخخخخ ترسیدی کسی باور نکنه؟
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      16 11
      فقط حدس، گمان و تخیل …! بس کنید دیگه شمام.
    • ایرانی GB ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      20 18
      یرو سوره فیل و قضیه ابرهه رو یک بار مرور کن. واقعه طبس رو هم یکبار بخونی بد نیست. درب خیبر هم یادت نره. و ... در ضمن خداوند گفته : «ان الله یدافع عن الذین آمنوا.» یعنی فقط کافیه ما به خدا ایمان داشته باشیم در تمام مراحل زندگی در باور و عمل اون وقت کارها درست میشه. از این رجز خوانی ها هم نمیترسیم. یا علی
    • گریگوری IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      14 7
      داداچ ایرانو نابود کردن برگشتن به آشیانه ماهم الآن از قبرستتان داریم کامنت می دیم:/
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      6 45
      اگر خداوند قادر بخواهند همین تجهیزات پیشرفته هدف یک تیر اسلحه کلاشینکف قرار گرفته نابود میشه
  • US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    25 15
    رادار با طول موج بلند هم نمیتواند اف سی پنج را کشف کند چون جلوی سیگنال فریب را نمیتواند بگیرد
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      15 13
      در باره مرکابا هم همین خزعبلات رو سر هم می کردن و امثال تو نشر میدادن. یادش بخیر توی جنگ سال 2006 حزب اله این تانکهارو مثل قوطی کبریت منهدم می کرد.
    • گریگوری IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      14 14
      یادمه قبل2006کلیپ مرکاوا رو می ذاشتن و کلی جفنگ می گفتن دربارش اما تو جنگ33روزه96تاش با دوش پرتاب های ایرانی به فنا رفت واسه ما قپی نیا عزیزم ما خودمون زغالیم
  • محمد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    15 36
    انشاالله حساب تروریست هاروکه رسیدیم حساب امریکا و همپیمانانش رو هم خواهیم رسید
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    50 9
    مشرق من خودم کارشناس مسائل رسانه هستم نظرات مخالف که با ای پی خارج هستو پخش میکنی و نظرات موافق با ای پی ایران رو هم پخش میکین که بگی مخالفا همشون خارج نشین هستن ولی کور خوندی هموشون با فیلتر شکن از داخل ایرانن خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • گریگوری IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      5 13
      دوغتو بنوش کارشناس هستشم تف کن که خخ نکنی
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    13 15
    آمریکا+رژیم صهیونیستی+انگلیس+منافقینداخلی وخارجی< پشه
  • مقامی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    35 5
    برای تولید دکمه داخلی فکری کنید ملیونها دلار هرسال برای ورود دکمه از کشور خارج می شود
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      11 9
      دولت لیبرالهای وابسته و نجومی بگیر خودفروخته جواب دهد. دولت دست انقلابیون بود اینطور نبود
  • IT ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    92 13
    متاسفاه میزنه و در میره. هیچکس هم هیچ کاری نمیکنه. حتی نتونستیم یه اسرائیلی رو به درک واصل کنیم.
    • گریگوری IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      9 56
      برو فیک مجازی فیلم نیا واسه ما به عمو بنیامینت بگو کیفیت موشکا و راکتا چطور بود؟
  • مسعود IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    15 54
    یه عده ادم بی هویت و بی ناموس اومدن با ای پی های امریکایی و انگلیسی حمایت می کنن از حمله امریکا به ایران واقعا خاک بر سر مزدور بی ناموس و پستتون کنن واقعا با امثال شما ها دشمنهای تو خاک خودمون خیمه زدن این ها از بس دنبال فساد رفتن مغزشون کپک زده شما ها نه مسلمان هستین نه وطن پرست شما ها یه مشت خاین پست فطرت هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس