کد خبر 856688
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
آل اسحاق

یحیی آل‌اسحاق با بیان اینکه ۳ برابر مخارج ارزی درآمد داریم، گفت: دنیای اقتصاد در دست عده معدودی نیست که با خروج آمریکا از برجام لطمه بخوریم.

به گزارش مشرق، یحیی آل اسحاق در مورد تاثیر خروج آمریکا از برجام بر روابط اقتصادی و تجاری ما با سایر کشورها، گفت: رابطه ما با آمریکا بحث دیروز و امروز نیست و مجموعه نظام استکبار یک تغییر کلی را با به وجود آمدن انقلاب جمهوری اسلامی ایران احساس کرد، چنانچه همواره به دنبال برخورد با ما بودند و هر چه زمان می‌گذرد،‌چهره خودشان را بیشتر به ما نشان می‌دهد. 

بیشتر بخوانید:

سرانجام ۱۲ وعده انتخابات دوازدهم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیر برخی تحریم‌های مجدد با خروج آمریکا از برجام، افزود: برای اینکه تحریم علیه کشوری در حوزه اقتصاد سامان بگیرد، 11 شرط لازم است، به عنوان مثال موضوع مورد تحریم به صورت انحصاری باید در اختیار تحریم‌کنندگان باشد و از هیچ جای دیگر دنیا نتوان آن را تهیه کرد. 

* حداکثر ضریب تاثیرپذیری تحریم‌ها طی 50 سال گذشته 30 درصد بوده است

وزیر اسبق بازرگانی اظهار داشت: مجموعه تحلیلی که در رابطه با 50 سال گذشته کشورهایی که تحریم شده‌اند، نشان می‌دهد که حداکثر ضریب تاثیرپذیری تحریم‌ها در نقطه اوج بیش از 30 درصد نبوده است. 

آل اسحاق بیان داشت: امروزه شرایط تامین کالا و خدمات به گونه‌ای نیست که انحصاری در دست کسی باشد. 

وی با اشاره به توافق برجام گفت: باید بررسی کرد، از روزی که توافق برجام اتفاق افتاد آمریکا چقدر به تعهدات خود عمل کرده که اکنون خارج شدن آمریکا از توافق برجام تاثیری داشته باشد. 

آل اسحاق با بیان اینکه بحث روابط بانکی عمده بحث ما در رابطه با تحریم‌ها بود، بیان داشت: براساس توافق‌نامه برجام باید ایران می‌توانست از منابع و درآمدهایشان استفاده کند، اما از همان روز اول مشاهده شده که آمریکا با قانون یوترن و ترساندن بانک‌های بزرگ در مورد مبادلات با ایران و یا در مورد خرید هوایپما سنگ‌اندازی کرد. 

آل اسحاق با بیان اینکه با آمدن ترامپ فضای مخالفت آمریکا با برجام جدی‌تر شد، بیان داشت: وی می‌خواست که عدم رضایت خود را در مورد توافق‌نامه برجام به بقیه کشورهای گروه 1 + 5 تسری دهد و کشورهای عضو این گروه را با خود هماهنگ کند. 

وی با بیان اینکه آمریکا اکنون از برجام خارج شده است، گفت: اما این خروج نمی‌تواند تاثیر بسیار بزرگ و کارایی داشته باشد، زیرا این کشور خیلی توافقات برجام را مراعات نمی‌کرد. 

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه البته ممکن است برخورد و هراسی که ایجاد کرده، بر بعضی‌ها تاثیرگذار باشد، بیان داشت: در اینجا جایگاه اروپا و شرکای قبلی‌اش مهم است، یعنی اگر بتواند آن‌ها را همراه کند یک مقدار حلقه‌ را تنگ تر می‌کند، اما اگر آنها به هر دلیل زیر بار آمریکا نروند، باز  هم شرایط فرق می‌کند. 

آل اسحاق بیان داشت: در رابطه با اروپا دو دیدگاه مطرح است یکی اینکه اروپا و آمریکا یکی هستند و در خصوص برجام فقط تقسیم کار کرده‌اند و پلیس خوب و پلیس بد تبدیل شده‌اند و به عبارتی یکی موضوع را شل و دیگر سفت گرفته تا ما را بین زمین و آسمان نگاه دارند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بدترین وضع این است که ما را در این فضای خاکستری نگه دارند. یعنی از طرف بگویند، اروپایی در برجام باقی می‌مانند، اما در عمل به تعهدات خود عمل نکنند. 

وی با بیان اینکه استکبار با اصل جمهوری اسلامی ایران درگیر است، گفت: این دیدگاه معتقد است که با اقتداری که آمریکا در زمینه‌های مختلف بر اروپا دارد، اروپا را با همراهی با خود در مورد برجام همراه می‌کند، بنابراین بهتر است ما منتظر نمانیم و کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم و امید آنها را قطع کنیم.

آل اسحاق بیان داشت: اما دیدگاه دیگر این است که سه کشور اروپایی در مورد برجام در مقابل یکه‌تازی آمریکا می‌ایستند که دراین صورت وضع خیلی برای ما تغییر نمی‌کند، زیرا آمریکا تاکنون هر کاری که می‌خواسته کرده و فقط یک بدنامی برای خودش به جای می‌گذارد. 

وی افزود: البته هر دو دیدگاه شواهدی له و علیه هم دارد، طوری که مرکل می‌گوید ما باید در برجام بمانیم، اما وزیر اقتصاد آلمان اعلام می‌کند که نمی‌توانیم با ایران در مقابل آمریکا همکاری کنیم، زیرا شرکت‌های آلمانی که با آمریکا کار می‌کنند، تهدید می‌شوند و این شرکت‌ها از ما تضمین می‌خواهند که ما نمی‌توانیم به آنها تضمین دهیم و حتی برخی از شرکت‌های ما سهامدار آمریکایی دارند که سهامداران آمریکایی این شرکت‌ها اجازه کار کردن ما با ایران را نمی‌دهند. 

وی با اشاره به اعلام توتال برای خروج از ایران گفت: این مسائل یک فضای خاکستری را برای ما به وجود آورده است، اما  سیاست خوبی که دولت در این باره اتخاذ کرد این است که چند هفته‌ای فرصت داده تا اروپا در مورد ماندن در برجام تضمین‌های لازم را به ایران بدهد تا خودش در مقابل آمریکا بایستد. 

وی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام لطمه بزرگی را به ما نمی‌زند، گفت: به فرض اینکه اتحادیه اروپا با آمریکا در مورد برجام متحد شود، باز هم ما لطمه بزرگی در روابط اقتصادی نمی‌خوردیم بلکه تا حدودی هزینه‌هایمان گران‌تر می‌شود و یک مقدار مشکلات‌مان بیشتر می‌شود. 

وی افزود: البته در این سخت‌تر شدن‌ها نکاتی مثبتی مانند اینکه روی پای خودمان بایستیم هم هست و قطعا راه‌ جدیدی را می‌توانیم بیابیم، کما اینکه این اتفاق هم افتاد. 

* دنیای اقتصاد در دست عده محدود نیست

آل اسحاق با بیان اینکه اختیار دنیای اقتصاد در دست عده محدودی نیست، گفت: الان وضعیت به گونه‌ای نیست که آمریکا و اروپا به سایر کشورها دستور دهند که از یک کشوری کالا نخرند و مبادلات تجاری انجام ندهید و همه آن‌ کشورها هم بپذیرند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: الان به راحتی می‌توانیم بسیاری از نیازهای خود را از جمله بنزین در حوزه داخلی تامین کنیم. 

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه ایران در سخت‌ترین شرایط اقتصادی حدود 100 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته است، گفت: اما در شرایط تحریم ممکن است 10 تا 20 درصد هزینه‌ها گران‌تر شود. 

وی با بیان اینکه ترامپ و مخالفین ما به این نتیجه رسیده‌اند که ضربه زدن به ایران از طریق نظامی امکان‌پذیر نیست، گفت: اذعان اینها مبنی بر صرف 6 هزار میلیارد دلار در خاورمیانه برای از بین بردن صدام، نهایتا سودش را ایران برده از این همین موضوع نشات می‌گیرد. 

آل اسحاق گفت: مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیده‌اند که باید ضرباتشان را از داخل بزنند و بنابراین به دنبال ایجاد بی‌اعتمادی مردم به مدیریت کشور هستند و از طرق مختلف می‌خواهند به مردم القا کنند که این نظام کارا نیست.

وی افزود: آنها می‌خواهند به همه این اهداف از طریق جغرافیای اقتصادی مانند تحریم‌های اقتصادی، جنگ روانی اقتصادی دست یابند، البته برخی از عوامل هم در داخل دارند و به آن تکیه می‌کنند. 

وزیر اسبق بازرگانی اظهار داشت: لذا باید برای مردم تبیین کرد که این برخوردها برخوردهای دشمنانه قطعی و جدی است و در این میان برخی افراد که فکر می‌کنند، با کنار آمدن با آمریکا مسائل قابل حل است، نشان داد که این استدلالی درست نیست. 

وی با بیان اینکه تصور اینکه ما توانایی مقابله با این تهدیدات را هم نداریم اشتباه است، بیان داشت: همه مردم و هم عزیزان باید درک کنند که ما بدتر از این‌ها را در زمان جنگ تحمیلی گذرانده‌ایم. 

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه مشکل اقتصاد ما اکنون تقاضا است، گفت: اکنون مشکلی برای تولید داریم، اکنون محصول تولید می‌کنیم، اما مشتری نداریم.

وی افزود: هفت - هشت سال گذشته نشان داده که کل نیاز ما به ارز برای مبادلات تجاری و واردات کالا 50 میلیارد دلار بیشتر نیست و حدود 15 تا 20 میلیارد دلار هم در سال برای ارز دانشجویی، ارز مسافرتی و ... نیاز است. 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بنابراین مجموعا نیاز سالانه ما  به ارز حدود 70 میلیارد دلار است و صندوق بین‌المللی پول هم میزان ذخایر ارزی ما را 109 میلیارد دلار اعلام کرده به عبارتی حدود 30 میلیارد دلار ذخایر ارزی بیش از نیاز خود داریم.

* 3 برابر مخارج ارزی درآمد ارزی داریم

وی با بیان اینکه در بدترین شرایط امسال 100 میلیارد دلار صادراتی نفتی خواهیم داشت: بیان داشت: با حدود 100 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تا پایان سال، درآمد ارزی ما به حدود 200 میلیارد دلار می‌رسد، بنابراین 3 برابر نیاز ارزی درآمد از درآمد ارزی برخورداریم. 

آل اسحاق افزود: اکنون روابط دنیا با ما با زمان جنگ بسیار متفاوت است، در زمان جنگ همه دست علیه ما دست به یکی بودند، اما اکنون شرایط متفاوت است. 

وی با بیان اینکه آمریکا، آمریکا سابق نیست گفت: اکنون وضعیت ما به لحاظ اقتصادی خوب است و به لحاظ دانش و فناوری هم در سطح خوبی قرار داریم. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در این شرایط باید در بین تمام ارکان نظام یک اتحاد و همدلی وجود داشته باشد و باید با ایجاد امید در بین مردم ناامیدی دشمنان را رقم بزنیم. 

وزیر اسبق بازرگانی اظهار داشت: اگر در شرایطی قرار بگیرم که اروپا در مورد برجام با آمریکا همراه شود، باید بازخورد ما هم با آنها متفاوت باشد و برای این شرایط باید مجریان سیاست‌ها هم عضو شوند و باید کسانی که با سیاست‌های جدید آشنا و معتقد هستند به میدان بیایند. 

وی با بیان اینکه از زمانی که تاریخ در جهان نوشته شده است 24 ساعتی نبوده که کشوری به نام ایران وجود نداشته باشد،  افزود: با دست در دست هم دادن و درک شرایط توسط نخبگان، سیاسیون و مردم  از این شرایط هم گذر خواهیم کرد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    0 0
    اما سوء مدیریت دارید که درمانی غیر از چوب خدا ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس