برجام سراب

من به لبخند گرگ بدبینم/به دروغ بزرگ بدبینم/گرم‌تر می­‌شود مذاکره­‌ها/تنگ‌تر می­‌شود محاصره‌­ها/این چه بازی‌ست این چه شطرنج است /که نصیب پیاده‌ها رنج است

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - ویژه برنامه شعر و موسیقی «مرگ بَر جامِ سراب» با حضور هنرمندان انقلاب و با توجه به اتفاقات اخیر از جمله عهدشکنی و خروج آمریکا از برجام، و جنایات رژیم جعلی اسرائیل در فلسطین در محل لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد.ویژه برنامه «مرگ بَر جامِ سراب» با حضور چهره های شعر و موسیقی انقلاب و با توجه به اتفاقات اخیر از جمله عهدشکنی و خروج آمریکا از برجام، و تجاوز رژیم کودک‌کش اسرائیل در فلسطین در محل سالن بصیرت لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد.بنابر این گزارش در ابتدای این برنامه بعد از پخش کلیپی با عنوان فتنه رنگ ها علی زکریایی خواننده و طنزپرداز به عنوان مجری برنامه روی سن حاضر شد. با توضیحات او برگه هایی میان حاضران توزیع شد تا در این برنامه از میان کسانی که بهترین جملات را خطاب به ترامپ و نتانیاهو می نویسند جایزه ای اهدا شود.

در اولین قسمت این برنامه با دعوت مجری میلاد عرفان پور شاعر جوان و انقلابی برای شعرخوانی به روی سن آمد. او اولین شعر خود را با عنوان هتل کوبورگ که درباره توافق برجام به همراه محمدمهدی سیار سروده است قرائت کرد. ابیات آغازین این شعر را در ادامه می خوانید.

من به لبخند گرگ بدبینم/به دروغ بزرگ بدبینم/گرم‌تر می­‌شود مذاکره­‌ها/تنگ‌تر می­‌شود محاصره‌­ها/این چه بازی‌ست این چه شطرنج است

که نصیب پیاده‌ها رنج است

عرفان پور در ادامه شعر دوم خود را که درونمایه ای طنز داشت با عنوان «آمریکا خوب است» خطاب به امریکادوستان خواند. ابیات آغازین این شعر در ادامه آمده است.

آمریکا این روزها خوب است و سابق خوب بود/از زمان شاه این یار موافق خوب بود

بنابر این گزارش عرفان پور شعر سوم خود را نیز با عنوان دولت کاریکاتور درباره جنایت های رژیم صهیونیستی خواند. ابیات آغازین این شعر نیز در ادامه می آید.

بی بی سی دروغ سی ان ان فریب المنار بی پناه الجزیره نا نجیب/مجمعه حیاط وحش لابیه شغالها گرگهای امنیت سازمان لالها

قطعه‌ «جعبه سیاه» نخستین اجرای موسیقی امشب بود که توسط «حمیدرضا استادیان» به صحنه رفت، این اثر که به سیاست های خصمانه آمریکا و به یاد مسافران مظلوم پرواز  ۶۵۵ ایرباس اشاره داشت با ترانه‌سرایی حامد عسکری، آهنگسازی مهدی یغمایی و تنظیم پورزاد علایی اجرا شد. استادیان این قطعه را به شهدای هسته ای تقدیم کرد.

در بخش بعدی این برنامه قطعه ای برآمده از دل تاریخ اجرا شد که دردی به وسعت تاریخ استعمار انگلیس در آن شنیده می شد، قطعه ای بوشهری به نام «جاشوی بی پروا» درباره شهادت رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس که توسط ساسان نوذری خوانده شد، اثری که آهنگسازی و تنظیم آن بر عهده اکبر ابراهیمی بوده است.

در ادامه دکتر عباس احمدی برای شعر خوانی به روی سن آمد و شعر طنزی خود را که هجویه ای درباره رژیم صهیونیستی و حامیان مرتجع عربی بود خواند.

جمع اند در این فتنه بقرهای زیادی/بحرین و امارات و قطرهای زیادی/هی نعره کشیدند و همی نقشه کشیدند/و دادند نظرهای زیادی

بنابر این گزارش، احمدی دومین شعر طنز خود را که به گفته خودش در زمان امضا برجام سروده بود درباره وعده های برجامی قرائت کرد. بخشی از ابیات این شعر را در ادامه می خوانید.

کشور ما می شود مانند تایوان غم مخور/این بیابان می شود روزی گلستان/گفته بودیم در پسابرجام از عشق/دورتان می شود پر از حوری و غلمان غم مخور

قطعه «اسطوره» دیگر اثری بود که توسط محسن توسلی اجرا شد، این قطعه که تنظیمش توسط حامد براداران و شعرش به قلم صیامی و مهدی استخر آماده شد، درباره اقتدار کشور سروده شده بود. بعد از پایان این اجرا با دعوت محسن توسلی بیت آخر این قطعه که یک "اشاره کافیه تا سربندهامونو ببندیم" با همراهی حاضران همخوانی شد.

بر اساس این گزارش پیمان طالبی شاعر جوان دیگری بود که در ادامه برنامه جهت خوانش شعر خود روی سن حاضر شد.

ترسیده این قوم حقیر روبرو از ما/اینک که میدان شنیده های و هوی از ما/ما را بگو بیهوده از مستی نترسانند/می خانه های شهر می گیرد سبو از ما

طالبی شعر دیگر خود را که تقدیم به غرب زده ها و طرفداران آمریکا کرد.

تفنگ ها پی صید پرنده اند هنوز/تفنگ ها چه بگویم کشنده اند هنوز

در ادامه این برنامه محمدرضا شهبازی از طنزپردازان انقلابی استندآپ کمدی خود را با موضوع غرب زدگی و غرب پرستی اجرا کرد که با استقبال و تشویق های حاضران در سالن روبرو شد.

بنابر این گزارش، اجرای بعدی به قطعه "فرمان‌ده" اختصاص داشت که میلاد هارونی خواننده جوان و انقلابی موسیقی کشور برای اولین اجرای این قطعه روی صحنه آمد. موضوع این قطعه درباره حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه است.

بر اساس این گزارش احمد بابایی شاعر جوان دیگری بود که برای خوانش سروده خود به روی سن برنامه حاضر شد. بخشی از ابیات شعر او را در ادامه می خوانید.

خیانتت به مردم شهید یعنی چه/نشستنت سر راه یزید یعنی چه/کدخدای جهالت یعنی چه

رونمایی از قطعه «رجز حرمله» توسط مجتبی الله وردی، خواننده جوان جبهه انقلاب دیگر قسمت از برنامه شب شعر مرگ بر جام سراب بود که با شعری از مجتبی باغی اجرا شد، تنظیم آهنگ این شعر بر عهده مزدک عباسی و مستر علی نصیرنژاد بود.

در ادامه این برنامه از طریق ارتباط اینترنتی، ابراهیم احمد ابواشعر از فعالان رسانه ای فلسطینی در نوار غزه که اخیرا برخی از بستگانش را در اتفاقات اخیر  توسط  رژیم جعلی اسرائیل از دست داده است درباره اتفاقات اخیر فلسطین صحبت کرد.

ابواشعر گفت: من امروز از غزه صحبت می کنم جایی که تظاهرکنندگان صلح آمیز حضور داشتند و کشتار دیروزی که دیروز اتفاق افتاد.

او ادامه داد: امورز مردم غزه خود را در برابر توطئه های مختلفی میبینند با انتقال سفارت امریکا به قدس و خیانتهایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات، بحرین و عربستان انجام می دهند.

او با اشاره به تصاویری که پخش شد، روایتگر اتفاقاتی است که دیروز در غزه افتاده است. این تصاویر بخشی از اتفاقاتی است که رخ داده است. اسرائیل در درگیری های دیروز از گلوله های انفجاری استفاده کرد که بعد از اصابت به بدن فلسطینیها به شکل عجیبی به بدن آنها آسیب می زد و بافت بدن آنها را منفجر می کرد.

وی تصریح کرد: مردم فلسطین به کمک شما نیاز دارند این کمک ها نه فقط مادی بلکه معنوی شامل حضور در تظاهرات است. من و مردم فلسطین می دانیم که شما به خاطر حمایت از ما تحت فشار هستید. ما می دانیم امریکا نمی گذارد آزاده های جهان راحت زندگی کنند.

این فعال فلسطینی اظهار داشت: می دانیم شما همیشه از ما حمایت می کنید و پشتیبان ما هستید. مردم فلسطین هیچ امکانات و سلاحی ندارند و دست خالی به سمت مرزهای اسرائیل حرکت می کنند. من از اینجا می گویم مردم فلسطین و امت اسلامی  وحدت خود را باید نشان بدهند و در مقابل توطئه امریکایی و انتقال سفارتش به بیت المقدس مقاومت کنند.

ابواشعر با اشاره به تصاویری که از اتفاقات اخیر غزه روی پرده پخش می شد، بیان کرد: دوربین ها نمی توانند اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاده است ثبت وضبط کنند.

بنابر این گزارش بعد از این سخنان با دعوت علی زکریایی مجری این برنامه حاضران در این برنامه شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر منافق سردادند.

در بخش دیگر این برنامه سیدحمزه موسوی دیگر خواننده جوان موسیقی انقلاب قطعه "کجایند این سران" را اجرا کرد. این قطعه برای اولین بار اجرا می شود. شاعر این شعر یاسر قنبرلو، موسیقی آن برعهده گرانش عاشوری و تنظیم آن آقای را کاشی انجام داده است.

او در سخنانی گفت خوشحالم در جمع شما هستم و شعار مرگ بر آمریکا سر می دهم.

علی محمد مودب، شاعر دیگری بود که برای اجرای شعر به روی سن برنامه حاضر شد. او قبل از اجرای خود در سخنانی گفت: این روزها بخاطر شهادت مردم فلسطین، غمگین هستیم.  درنده خویی این کسانی که لبخندهای قشنگی هم دارند در چنین روزهایی بهتر مشخص می شود.

او با اشاره عنوان این شب شعر و موسیقی ادامه داد: جام سراب اصلی که مستی هایی زیادی هم دارد جنگ فکری فرهنگی است. ما امروز در حروف، زبان و تصاویر جنگ داریم. اگر ما روزی در جنگ نظامی شکست بخوریم قبل از آن به مرور زمان در جنگ کلمات و حروف شکست خورده ایم.

مودب در فرصتی که در اختیار داشت دو شعر قرائت کرد که در ادامه بخش هایی از ابیات آنها را می خوانید

پیامبر انسان را با پیام های بازرگانی به سوی ما می فرستند/ما بیهوده شما را زنده نمی گذاریم و زنده اید تا خرید کنید

او شعر دوم را به کودکان فلسطینی تقدیم کرد که بخشی از ابیات آغازین آن را در ادامه می خوانید.

ماه گلوله خورده است و هر ستاره ترکشی در آسمان/ابرها پیکرهای متلاشی اند و بادها کودکان سیلی خورده اند

کودکان بر ساحل گلوله می خورند و زن را می بینند که شوت می شوند/توفان شن می زند از آسمان ماهواره و بی سیم

«مرگ به تو آمریکا» اثر دیگری بود که توسط علی اسدی اجرا شد، اثری که به مرور جنایت های این سال های آمریکا می پرداخت، اثری که شعرش توسط محمد عرب نجفی سروده شده بود.

در ادامه این برنامه محمدحسین مهدویان شاعر جوان دیگری بود که شعر خود را که درباره برجام بود قرائت کرد. ابیات آغازین شعر او را در ادامه می خوانید.

آن هسته ای بی خود و اسباب بلا رفت/از کشور سایه هر جنگ و بلا رفت/گفتند که تحریم هم از کشور ما رفت

اثری بعدی قطعه روز فرجام بود که در روزهای واپسین سال ۹۵ توسط مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده بود، این اثر نیز که به ماجرای برجام و بدعهدی های آمریکا علیه جمهوری اسلامی می پردازد در این شب به یاد ماندنی بار دیگر توسط محمد جواد موحد اجرا شد. شاعر این شعر آقای جمشیدی و ملودی، تنظیم و آهنگ سازی آن برعهده امید رهبران است.

علی فردوسی شاعر دیگری بود که در ادامه برنامه برای خوانش شعر خود به روی سن حاضر شد. ابیات آغازین شعر او در ادامه می آید.

در دل مردم این خانه نه اینکه غم نیست/غمخور به یقین آدم نامحرم نیست

در ادامه این برنامه حجت الاسلام محمد حسینی شاعر طنزپردازی بود که جهت خوانش شعرش حاضر شد. او پیش از قرائت شعر خود درباره برجام ابیاتی درباره فلسطین خواند که در ادامه بخشی از آن می آید.

هم قدس رها می شود انشاءالله/هم عدل برپا می شود انشاءالله/از پیکر اسلام این غده جدا می شود انشاءالله

ابیات آغازین شعر دوم حسینی هم به صورت زیر است.

هم کل نیازهای ما تامین است

این حجم تلاش مایه تحسین است

دیدید که امضاء کری تضمین است

ملیحه رجایی شاعر دیگری بود که روی سن حاضر شد و با اشاره به اینکه شعر اول خود را که درباره جنایت های اسرائیل است به تازگی سروده است شعرش را قرائت کرد. بخشی از شعر او را در ادامه می خوانید.

مشتی از ابرهه هرچند در اسائیل است/مشت ما نیز تهی نیست پر از سجیل است/بمب ها از طرف سوریه و لبنان/کار ما نیست فرستاده عزرائیل است

ابیات آغازین شعر دوم رجایی نیز که درونمایه ظنز داشت به صورت زیر است.

آی جماعت چطوره احوالتون/انگاری که خورده توی حالتون/گردنتون خم شده بود راست شده

امین شفیعی دیگر شاعر ظنزپردازی بود که شعر خود را خطاب به ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این برنامه خواند. ابیاتی از شعر او را در ادامه می خوانید.

در مدح صفات تو به تفضیل فتاده/بوش و اوباما و کلینتون در تو خلاصه

مهدی کبیری دیگر شاعر جوانی بود که شعر خود را در این ویژه برنامه خواند.

می خوام امروز یه شعر تازه بگم واسه اونجای که ینگه دنیاست/دولتش روی ظلم رو کم کرده است اگر گفتی کجاست آمریکاست

بنابر این گزارش، در ادامه این برنامه از میان برگه هایی که حاضران خطاب به ترامپ و نتانیاهو نوشته بودند یک پرچم فلسطین که توسط خانواده شهید رضایی از شهدای حمله اسرائیل به فرودگاه تی ۴ سوریه و دیگر شهدای حاضر در این مراسم امضاء شده بود به میثم نیک گفتار از حاضران این برنامه اهداء شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس