کد خبر 853232
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
حسین امیرعبداللهیان

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل گفت: امروز ثمره اقدامات حزب‌الله لبنان را می توان در نتایج انتخابات پارلمانی لبنان مشاهده کرد که مردم به پاس خدمات حزب‌الله لبنان از آنها حمایت کردند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران درباره اهداف ترامپ درباره برجام اظهارداشت: باید بررسی کرد که چرا آمریکا با هیاهو و سروصدا می گوید که می خواهد در برجام بماند یا خارج شود و یا اینکه برای مدتی آن را معلق کند، نخست این که اینکه پشتوانه آنها داعش است که متاسفانه تاحدودی برای نظام سلطه کارکرد داشته است.

بیشتر بخوانید:

۹ هشدار «روحانی» به «ترامپ»

وی افزود: اینکه شش قدرت برتر جهان حاضر شدند که پای میز مذاکره در موضوع هسته‌ای بایستند و برجام حاصل شود، به این دلیل است که ایران دست برتر را در منطقه دارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آنها با ایجاد ناامنی در منطقه عربستان، عراق، سوریه، ترکیه، ایران و یمن را به شکلی درگیر جنگ کردند که داعش در تشدید جنگ ها در منطقه برایشان کارکرد داشت.  

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل گفت: یکی دیگر از کارکردهای داعش نیز آن بود که دیگر شیعه جرات ورود به منطقه سنی در عراق را نکند یا اینکه یک مسیحی جرات نداشته باشد در منطقه سنی‌ها رفت وآمد کند، این باعث می شد که مسیحی ها، شیعه‌ها و سنی‌ها در عراق و سوریه جداگانه زندگی کنند، این بازی نرم افزارانه خطرناک را راه انداختند تا در نهایت این کشور را تجزیه کنند.  

وی تاکید کرد: البته دوستان ما در عراق و سوریه در حال مقابله هستند تا وضعیت به حالت قبل برگردد.

امیرعبداللهیان افزود: در تهران و برخی شهرستان ها آشوب‌هایی را به وجود آوردند تا بستری برای رهبران بیکار داعش ایجاد شود، چون به خوبی از نقش جمهوری اسلامی در شکستشان آگاه هستند.

وی اظهار داشت: در زمان اوج تحولات منطقه، ما هر روز جلساتی را با دستگاه های مختلف برگزار می کردیم که باید چه اقداماتی در راستای امنیت ملی صورت گیرد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل افزود: در این جلسات همواره رهبر معظم انقلاب به مسئولان نظام توصیه می‌کردند که درباره مسائل جهان عرب با نگاه و فکر ایرانی تصمیم نگیرید، بلکه از مشورت و نگاه دوستانمان در جهان عرب و آشنایان به مسائل جهان عرب استفاده شود تا تصمیم درستی گرفته شود.

امیرعبداللهیان با بیان این که ما در عراق به روند دولت سازی کمک کردیم، گفت: این در حالی بود که آمریکایی‌ها به دنبال منصوب کردن افراد مورد نظرشان در وزارتخانه‌های عراق بودند که البته این کار را کردند اما با نقش مرجعیت عراق و احزاب سیاسی این کشور شکست خوردند.  

وی تاکید کرد: ما در عراق به روند بازسازی کمک کردیم، اکنون ایران برق پنج استان عراق را تامین می کند و به یورو پول می‌گیرد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با داعش و خرد کردن استخوان های داعش در عراق کمک کرد، در مقابل آمریکایی‌ها از داعش پشتیبانی می کردند که این موضوع به خوبی در تصاویر هوایی مشهود است.  

امیرعبداللهیان ادامه داد: زمانی که کار داعش در موصل و حلب در حال تمام شدن بود، آمریکایی‌ها با فشار به سازمان ملل و برخی مقامات جهانی تمام رهبران داعش را از حلب و موصل نجات دادند، البته برخی از آنها را به شمال افغانستان و برخی دیگر را به شرق کشورمان فرستادند تا علیه امنیت ما اقداماتی انجام دهند.

وی گفت: برخی دیگر از رهبران داعش را به شمال عراق فرستاده تا علیه سوریه اقداماتی را انجام دهند و البته برخی دیگر به شرق عراق رفتند تا علیه چین کارهایی را انجام دهند، برخی دیگر را به جنوب عراق فرستادند تا علیه پاکستان آن هم به دلیل تعارضاتی که امریکا با این کشور دارد، اقداماتی را انجام دهند.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل گفت: این اقدامات آمریکا نشان می دهد همچنان با کارت داعش بازی می‌کند و این بازی تمام نمی شود.  

امیرعبداللهیان اظهار داشت: در آخرین دیدار با بشار اسد در سال گذشته به او یادآور شدم که دلیل آزادی زود حلب نسبت به آزادی دیرهنگام موصل این بود که در سوریه آمریکایی‌ها حضور نداشتند اما در عراق اقداماتی را انجام دادند.

وی گفت: آمریکایی ها در عراق عنوان کردند که پشتیبانی هوایی با آنها است اما از آن طرف رهبران داعش را نجات دادند تا مشکلاتی را برای عراق به وجود آورند، این یعنی آمریکا در عراق در طرف زشت قضیه بود از آن طرف عربستان نیز ‌آشکارا از تروریست ها حمایت می کرد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل ادامه داد: اخیرا بن سلمان با دیوانه بازی‌هایش تصمیم گیری‌هایی در حوزه سیاست خارجی عربستان همچون عراق انجام داده است که به او مشورت دادند که حمایت از تروریست‌ها در عراق فایده ندارد و به جای آن در این کشور سفارتخانه و سرکنسولگری بزند، نه اینکه از تروریست‌ها حمایت کند.

امیرعبداللهیان افزود: حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه در مقابل همه کشورهای عربی حامی تروریسم یک تنه ایستاد و معادله جنگ در لبنان را تغییر داد، از آن طرف در سوریه به موقع وارد شد که اگر این اتفاق رخ نمی داد، بنا به تاکید رهبران دنیا امروز لبنان برای برگزاری انتخابات و زندگی عادی امنیت نداشت.  

وی ادامه داد: امروز حزب‌الله تبدیل به جریان سیاسی مقاومتی که تجربه مبارزه موفق با رژیم صهیونیستی و تروریست‌های تکفیری را دارد، شده است.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل گفت: امنیت مرزهای لبنان با درایت حزب‌الله لبنان به وجود آمده است، اگر امروز لبنان امن است این کار را حزب‌الله لبنان انجام داده است، ما به حزب‌الله کمک کردیم و حزب‌الله لبنان به ما و سوریه برای خرد شدن استخوان‌های تروریسم و اسرائیل کمک کرده است.

وی افزود: امروز ثمره اقدامات حزب‌الله لبنان را می توان در نتایج انتخابات پارلمانی لبنان مشاهده کرد که مردم به پاس خدمات حزب‌الله لبنان از آنها حمایت کردند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: باید نقش عربستان را در لبنان بررسی کرد که نخست وزیر قانونی این کشور را به عربستان برد، عربستانی‌ها به سعد حریری گفتند که فکر نکن که با گذرنامه و تابعیت عربستانی تنها مورد حمایت ما قرار می گیری، بلکه هر زمانی نافرمانی کرده و اهداف ما را پیش نبری به عنوان یک فرد تبعه عربستان با تو برخورد کرده و دادگاه تشکیل خواهیم داد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل اظهار داشت: امروز نتانیاهو می خواهد ایران از سوریه بیرون رود چون او همان فردی است که تیم تروریستی را وارد ایران کرد و دانشمندان ما را به شهادت رساند.  

وی گفت: نباید انتظار داشت که او از حضور ما در سوریه استقبال کند، رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان نیز عرصه را تنگ کرد و نمی خواهد که ما در سوریه باشیم تا هر زمان که بخواهد با پرورش تروریست‌ها چهره‌های علمی و شخصیت‌های ما را ترور کرده و کشورمان را ناامن کند، لذا تا زمانی که نظام سوریه برای تثبیت خود به حضور ایران احتیاج داشته باشد، در سوریه می ماند.

امیرعبداللهیان در بخشی از این نشست گفت: در حوزه های استراتژیک اگر نگاه رهبر معظم انقلاب به مباحث کارشناسی و مباحث مطرح شده در شورای امنیت و مرتبط با تصمیم‌گیری‌های جدی سیاست خارجی نبود، ما باید وارد جنگ صدام با کویت می شدیم یا اینکه کنار آمریکایی‌ها در جنگ با صدام حضور داشتیم.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل افزود: آن زمان برخی توجیه می کردند که باید کنار آمریکا باشیم اما ایران با درایت و حکمت ورود کرده و صدام سرنگون شد.

امیر عبداللهیان اظهار داشت: اگر شهدای مدافع حرم در سوریه و عراق نبودند امروز داعش در ایران بود، زمانی که موصل سقوط کرد، عده‌ای می گفتند که داعش به دنبال حرکت به سمت کربلا و نجف است و عده‌ای دیگر تصور می کردند داعش می خواهد بغداد را بگیرد، اما در نهایت هدف داعش کربلا و نجف بود تا ریشه شیعه را بخشکاند چون هدایت داعش توسط انگلیس و آمریکا انجام می‌شود.

وی افزود: سپس اطلاع پیدا کردیم که هدف داعش حرکت به سمت ایران است، آنها تجهیزاتشان را آماده کرده و به سمت مرزهای عراق خیز برداشتند، آنها می خواستند ایران را به سمت ناامنی ببرند.  

امیرعبداللهیان ادامه داد: از سویی دیگر نیز اقداماتی در فضای مجازی با ایجاد نارضایتی داخلی و تشکیک در بین مردم انجام دادند، البته اعلام شد که اگر به ۴۰ کیلومتری مرز ایران برسند، برخورد قاطعانه‌ای با داعش می شود که همین برخورد نیز صورت گرفت.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: آن دوران با مذاکرات هسته‌ای همزمان شده بود که غربی ها و دشمنان به دنبال افزایش فشار اقتصادی و امنیتی بودند اما زمانی که مشاهده کردند ایران علیرغم تمامی مشکلات دست برتر را در منطقه داشته، چاره‌ای جز این ندیدند که سر میز مذاکره بنشینند، اینکه شش قدرت دنیا بپذیرند که باید با ایران مذاکره کنند، یعنی قدرت در دست ما است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    آمریکا یک بار بلاهت و سفاهت را در مسولین ما دیده الانم بعید نیست مسولین تو کارهاشون با جان کری مذاکره و مشورت کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس