کد خبر 850104
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
مومیایی

پیدا شدن جسد مومیایی در شهر ری و حواشی پس از آن، روایت‌های مختلفی را در رسانه‌ها به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق، ساعت 5 عصر یکشنبه، کارگرانی که در «باغ طوطی» در پروژه توسعه حرم مشغول کار و حفاری بوده‌اند جسد مومیایی شده را در عمق 5 متری زمین در یک محفظه بتونی کشف کردند چون جسد در حوالی محل دفن رضاخان پیدا شد کارگران گمان کردند این جسد رضاخان است بلافاصله با نیروی انتظامی تماس گرفتند.

اما انتشار عکس سلفی راننده ماشین حفاری با جسد مومیایی شده در فضای مجازی  تا حدودی ابتکار عمل را از منابع رسمی گرفت چون هنوز مشخص نبود که مرجع رسمی تایید خبر کدام سازمان یا نهاد است. اعضای شورای شهر، شهرداری، فرمانداری، میراث فرهنگی و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی هر کدام اخباری را در این خصوص منتشر کرده اند. به گوش رسیدن اخبار متفاوت از مراجع رسمی باعث شد روایت‌های مختلف در فضای مجازی شکل گیرد.

بیشتر بخوانید:

بوی کبابی که مومیایی را زنده کرد!

عبدالله شهبازی مورخ و نویسنده در کانال تلگرامی خود به این خبر واکنش نشان داد و نوشت «مومیایی» شبیه به تصویر جسد رضا شاه در تابوت بازسازی شده است و لباس به تن دارد. در حالی که رضا شاه را طبق مراسم اسلامی و بدون لباس و با کفن دفن کردند.

خسرو معتضد نیز در گفت‌وگوی دیگر با رسانه‌ها گفت معتقدم که جنازه رضاشاه به مسجد الرفاعی قاهره برده شده است جایی که مقبره محمد رضا شاه هم آنجا است. اما برای اطمینان کامل ابتدا باید آزمایش  DNA گرفته شود چرا که در آزمایشگاه دانشگاه پزشکی تهران خون پسررضا شاه  و دخترش اشرف پهلوی وجود دارد و می توانند از آن استفاده کنند.

رئیس پزشکی قانونی کشور هم گفت: احتمال شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشک قانونی وجود دارد اما امکان آن به شکل صدرصدی نیست.

این گمانه زنی‌ها در فضای مجازی در حالی ادامه دارد که کشف جسد مومیایی‌شده تقریبا بیش از 90 سال بعد از تاج‌گذاری رضاشاه در 4 اردیبهشت 1304 در تالار سلام کاخ گلستان روی می‌دهد. رضاخان که با کمک انگلیسی‌ها بر تخت نشست 16 سال در ایران حاکم مطلق بود سرانجام توسط انگلستان از سلطنت کنار گذاشته شد سرانجام در سال 1323 در ژوهانسبورگ از دنیا رفت. افکار عمومی نسبت به اقدامات او در ایران بسیار منفی بود به همین دلیل امکان انتقال جسد رضاخان عملا منتفی شد چون با واکنش شدید مردم مواجه می شد. محمدرضا پهلوی بعد از تبعید پدر با کمک محمد علی فروغی بر تخت سلطنت نشست مجبور شد دستور دهد جسد پدرش را مومیایی کنند و در مسجد الرفاعی مصر به امانت بگذارند. تا شش سال فضا تغییر پیدا کرد جسد به ایران انتقال داده شد و در مقبره ‌ای در شهرری دفن شد. 

انتقال جسد همان زمان با انتقاد نیروهای سیاسی از جمله محمد مصدق روبرو شد. اعضای مجلس خواستند علیه برگزاری مراسم رسمی برای تشییع او، در مجلس نطق کنند که با پادرمیانی حسین مکی منصرف می‌شوند.
بعد از انقلاب اسلامی افکار عمومی و گروههای مختلف سیاسی خواستار تخریب مقبره رضاخان شدند که حجت الاسلام خلخالی حاکم شرع وقت و حجت الاسلام مرادی عهده دار اجرای این خواست عمومی شدند.

اما در حین تخریب، جنازه رضاخان پیدا نشد و این طور شایع شد که محمدرضا، جنازه پدرش را مخفیانه در هنگام خروج از ایران با خود برده است. اما فرح دیبا، در یک مستند تلویزیونی در شبکه «من‌وتو»، این شایعه را که جنازه رضاشاه حین انقلاب از ایران خارج شده، تکذیب کرد.

با کشف جسد مومیایی در طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی هنوز مراجع رسمی صحت این موضوع را تایید نکرده اند اما به نظر می رسد باید منتظر ماند تا بررسی مراجع ذی صلاح در این زمینه کامل شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    62 10
    پ این مومیایی کی بوده؟!؟ صد در صد ادم مهمی بوده دیگه که مومیایش کردن وگرنه مردم عادی رو که مومیایی نمیکنن
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      0 0
      اسکل اسکلا بوده نه مهم
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      0 3
      باید این جنازه شیطانی آتش زده شود.
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      0 1
      دنبال گنج
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    67 10
    شکی نیست که خود رضا شاه است....! ازدست خلخالی در رفت حالاپیدا شده حالاباید چیکارش کرد؟
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      51 97
      اولا که رضاشاه با کفن دفن شده. ثانیا فرضا خودش باشد. همانکاری را با نعش پلیدش می کنیم که آلمانیها را جسد رودولف هس کردند. . به دستور مقام‌های آلمانی و در جهت جلوگیری از تجمع نئونازی‌ها در مجل قبر رودلف هس، قبر هس در کلیسای لوتری در شهر وونزیدل تخریب شد و استخوان‌های باقی‌مانده از هس سوزانده و به دریا ریخته شد. هس تنها بازمانده نازی‌ها بود که دارای مقبره مشخص بود.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      35 13
      اصلا چرااون منطقه رو میکندن دنبال چی بودن؟
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      3 0
      ما مسلمانیم و احترام به جسد واجبه ولو هر کسی میخواد باشه.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      3 0
      درجواب 15:55 تو غلط میکنی با هفتادنسلت عوضی
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    33 71
    کدام خواست عمومی؟ اگر خواست عمومی خلاف شرع بود چکار باید کرد؟ آیا نبش قبر حرام نیست؟ مجتهدین چکار می کردند؟ چه کسی دستور نبش قبر رضا شاه و فرزندش و دیگر سياسيون سابق را داد؟
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      0 4
      عزیزم امام زمان ما هم که بیاید قبر قاتلان حضرت زهرا علیها السلام را نبش خواهد کرد. رضاشاه هم عملا ناصبی و دشمن قسم خورده امام حسین علیه السلام بود.
  • هاشمی IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    2 0
    شما زیاد حرص نخور...تاریخ نشان خواهد داد کی باید گور بگور بشه....
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    6 0
    شکی نیست خود مرحوم رضا شاه می باشد... باید بر طبق قانون شرع اسلام ایشان را کفن کنند و به خاک بسپارند.
  • علی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    0 0
    عجب ماجرای پیش اومد... اوس کریم خودت به ما بفهمون منظورت چیه
  • DE ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    3 0
    خيلي جالبه ادعاي اسلامخواهي ميكنن بعد ميگن همونطور كه با آلمانها با جنازه هس رفتار كردن با پيكر رضاشاه رفتار مي كنيم، فقط تو اين موارد بلدين از غربيها تقليد كنيد؟
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    0 0
    به نظر میاد یکی از پسرای رضا خان باشه من یه جایی خوندم که همون جاها دفن شده ملعون
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    1 0
    چرا از یک جسد می ترسید؟؟ خوب راحت بیان کنید
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    1 0
    این موضوع نود درصد صحت داره که جسد مومیایی شده رضا شاه هست .و میخواهن ی جورایی ذهن مردم را منحرف کنن که این جسد مربوط به رضا شاه نیست.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
    0 8
    رضا پالانی ملعون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس