روزنامه

برجام به عنوان یک تجربه مهم و البته پرهزینه پیش روی ماست؛ اما برخی افراد همچون تاج زاده اصرار دارند که یک رویکرد خسارت آفرین باز هم تکرار شود!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: شهرت پیامبر و ائمه در این نبوده که به کسی تذکر دهند که حجابت را رعایت کن

در روزهای گذشته فیلمی از برخورد مأموران گشت ارشاد با زنان کشف حجاب کرده منتشر شد. در این فیلم-که در روز ۲۰ فروردین اتفاق افتاده است ولی به صورت سؤال برانگیزی ۱۰ روز بعد منتشر می‌شود- در حالیکه دوربین ازمدتها قبل کاملاً به حالت مخفی درحال فیلمبرداری برای ضبط درگیری است، زنان کشف حجاب کرده با لحن توهین آمیز با مأمور مرد بحث می‌کنند و مأمور با آرامش به آنها پاسخ می‌دهد. در ادامه، زنان که آشکارا قانون را زیر پا گذاشته‌اند، در اقدامی غیراخلاقی مأمور زن را با الفاظ زشتی همچون «بیشعور»! و «بی شرف»! خطاب قرار می‌دهند. پس از این بی قانونی و بی اخلاقی، مأمور زن با افراد قانون شکن برخورد می‌کند.

این ویدئو بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. متاسفانه روزنامه‌های اصلاح طلب و برخی از مقامات دولتی همصدا با رسانه‌های معاند، به نیروی انتظامی حمله کرده و به تبرئه افراد قانون شکن پرداختند.

روزنامه‌های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «فیلتر زنان پاسخ نمی‌دهد!»، «ارشاد یا نقض حقوق شهروندی؟!»، «ضرب ارشاد؛ این گزارش درد دارد، عکس ندارد»، «نعل وارونه ارشاد»، «موج محکومیت علیه مأمور متخلف»، «برخورد با مأمور متخلف» و...به هیاهو و جنجال درباره این اتفاق پرداختند.

در همین رابطه «معصومه ابتکار» معاون رییس‌جمهور درامور زنان و خانواده در مصاحبه با روزنامه اعتماد در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:

«شهرت پیامبر و ائمه ما و دینداری‌شان در این نبوده که به کسی تذکر دهند که حرف نزن یا حجابت را رعایت کن».

ابتکار در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:

«قرآن کریم مساله حجاب را با پوشش شروع نکرده، با حظ بصر مردان شروع کرده است. چرا ما این مساله را فقط با خانم‌ها مطرح می‌کنیم آن هم با برخوردهای سلیقه‌ای؟ چرا سراغ آقایانی نمی‌رویم که در بسیاری موارد کار را از حد گذرانده‌اند و با ادبیات سخیف نسبت به خانمها صحبت می‌کنند؟ این ادبیات سخیف وهن زن است، چرا با اینها برخورد نمی‌شود؟».

در اینباره گفتنی است، تردیدی نیست که حجاب یکی از ضروریات دین اسلام و بی حجابی جزء منکرات شمرده می‌شود و آیات و روایات فراوانی که در زمینه فریضه امر به معروف و نهی از منکر آمده، بر این تأکید دارند که باید با تظاهر گناه و فساد با شرائطش مبارزه شود. یکی از آن‌ها پدیده بی حجابی است. در حقیقت حجاب، یکی از ضروریات دین اسلام و قانون ملی است و همگان را در گستره خود قرار می‌دهد.

آنچه مسلم است اینکه چه در عصر حضرت محمد (ص) و چه در عصر ائمه اطهار مسأله امر به معروف ونهی از منکر اجرا می‌شده است که یکی از موارد آن حفظ حجاب بوده است.

در شأن نزول آیه ۳۱ سوره نور در روایت حضرت امام باقر (ع) آمده است: «یکی از جوانان مدینه با یکی از زنان مدینه روبرو شد. در آن زمان زنان روسری خود را به پشت گردن می‌انداختند. وقتی که آن زن از کنار این جوان گذشت، به آن زن خیره شد و از پشت سر به او نگاه می‌کرد. این جوان در پی او راه افتاد و داخل کوچه‌ای شد و در حال راه رفتن، استخوان یا شی ای که از دیوار بیرون زده بود، به او اصابت کرد و زخمی شد. او پیش خود گفت: باید خدمت پیامبر اسلام (ص) برسم و داستان را برای او بگویم. آن جوان نزد پیامبر آمد و پیامبر فرمود: چه شده است؟! در این حال جبرئیل نازل شد و این آیه را برای پیامبر آورد». (وسائل الشیعه ۷ ج ۱۴، ص ۱۳۸، باب ۱۰۴، ح ۴، مقدمات نکاح، تفسیر صافی، ج ۲، ص ۱۶۵، چاپ دو مجلدی، تفسیر برهان، ج ۳، ص ۱۲۹، چاپ رحلی، المیزان، ج ۱۵، چاپ بیروت، عربی، طبع دوم، ص ۱۱۶ و تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۴۳۵.)

متاسفانه اظهارات تأمل برانگیز مقامات ارشد دولت بارها مورد سوءاستفاده رسانه‌های معاند قرار گرفته است.

** تاج زاده: دولت باید در سوریه و یمن بازی برد- برد را دنبال کند

«مصطفی تاج زاده» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«در سیاست خارجی باید به دولت کمک کرد در منطقه و به خصوص در سوریه و یمن بازی «برد- برد» را دنبال کند. دولت آقای روحانی باید تا آنجا که امکان دارد از میزان تخاصمات بکاهد و سایه شوم جنگ را از منطقه دور کند. هرچه در خاورمیانه آرامش بیشتر برقرار شود و از تنش و جنگ فاصله بگیرد، علاوه بر جنبه‌های انسانی، در وضعیت اقتصادی ایران تأثیر مثبت خواهد گذاشت».

تاج زاده- از محکومین فتنه ۸۸- و همقطاران وی، مدعی هستند که با امتیازدهی یکطرفه به آمریکا و صرفاً با چشم دوختن به نقطه‌های خیالی و بدون توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی، باید اقتصاد کشور را سامان دهیم.

اصلاح طلبان بارها اعلام کرده بودند که حضور نظامی ایران در سوریه منطقی و قابل قبول نیست! و در نهایت راه و روش دیپلماسی جواب می‌دهد. بر همین اساس، افرادی همچون تاج زاده مدعی بودند که «سوریه هم برجام می‌خواهد»! و کرباسچی- از اعضای شاخص حزب کارگزاران- با وقاحت به مدافعان حرم حمله کرد.

در آبان ۹۶ پس از مقاومت و مجاهدت‌های شبانه‌روزی و نثار خون هزاران شهید مدافع حرم از ایران و زینبیون پاکستان، فاطمیون افغانستان، حیدریون و حشدالشعبی عراق و حزب‌الله لبنان، «وعده صادق» نابودی شجره خبیثه داعش محقق شد و فرزندان مقاومت پس از ۷ سال، در نبرد دشوار و پیچیده‌ای پیروز شدند که هنری کیسینجر و موشه یعلون (وزیر جنگ اسرائیل) آن را جنگ جهانی سوم خوانده بودند

سردار قاسم سلیمانی در سال گذشته- در مراسم اربعین شهادت شهید نصیری- گفته بود: «برخی اوقات ما از راه دیپلماسی اقداماتی می‌کنیم که اقدامات خوبی هم هست اما برخی گره‌ها و مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی‌شود و آنجا اتفاقات دیگری است که از همه رفتارهای دیپلماسی معمولی عبور می‌کند، درها را می‌گشاید، پیوندها را ایجاد و یخها را ذوب می‌کند و اخوت و صمیمیت ایجاد می‌کند و خون شهید نصیری از این خونها بود».

قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آنگونه که آقای رروحانی به صراحت اعلام کرده بود، لغو شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود ولی طرف مقابل  و مخصوصاً آمریکا به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرد و این واقعیت تلخ را مقامات ارشد دولت به دفعات اعلام کرده‌اند.

حال برجام به عنوان یک تجربه مهم و البته پرهزینه پیش روی ماست؛ اما برخی افراد همچون تاج زاده اصرار دارند که یک رویکرد خسارت آفرین باز هم تکرار شود!

** مشاور آخوندی: تجربه نداشتیم، مذاکرات خرید هواپیما به مشکل برخورده

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «تجربه نداشتیم، مذاکرات به مشکل برخورد» نوشت:

«ترامپ...راه ترساندن سرمایه‌گذاران برای همکاری با ایران را در پیش گرفت و برهمین‌اساس بود که تقریباً تمامی مبادلات بانکی و مالی ایران با بانک‌های جهانی تحت‌الشعاع قرار گرفته و به حالت تعلیق درآمد؛ همان موضوعی که بارها از سوی کارشناسان در قامت نبود یک فرد مذاکره‌کننده آشنا به مسائل مالی و اقتصادی در تیم مذاکره‌کننده مطرح شده بود.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«چالش فاینانس برای خرید هواپیماهای ایرانی و نبود تضمین دولتی برای این هواپیماها، سبب شد تا از مشاور وزیر راه درباره چرایی اشکال در روند مذاکرات فاینانس بپرسم. سلامی در پاسخ، به نکته مهمی اشاره می‌کند: "از آنجا که در ایران تجربه زیادی در این زمینه وجود نداشته و دولت هم قرار نیست تأمین فاینانس را تضمین کند و بناست ایران‌ایر، فاینانس‌ها را تضمین کند، کمی با مشکل روبه‌رو شده‌ایم"...ایرباس و بویینگ...بانک‌هایی را می‌خواهند که از اعتبار بین‌المللی برخوردار باشند و واسطه شوند و پیداکردن چنین بانک‌هایی در شرایط کنونی سخت است».

چندی پیش «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».

چندی پیش «احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات در سرمقاله روزنامه شرق نوشته بود: «با روی‌کارآمدن دولت یازدهم و توافق برجام که بند مشخص برای خرید هواپیماهای نو داشت، این امیدواری ایجاد شد که نیاز کشور یعنی حدود ۲۵۰ فروند هواپیمای جدید در مسیرهای کوتاه، متوسط و طولانی به کشور وارد شود».

خرم در ماههای گذشته در اظهارنظری دیگر گفته بود: «مسیر فعلی که دولت برای خرید هواپیما پیش گرفته مسیر درستی نیست...این روش، روشی است که مورد پسند دلالان و سوداگران خرید هواپیماست».

بر طبق ماده ۲۲ برجام و پیوست‌های ۲ و ۵ برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگ اندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند؛ اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد.

** اذعان به همراهی اروپا با آمریکا در موضوع برجام

روزنامه ایران در سرمقاله امروز نوشت:

«انتظار می‌رود به‌دلیل حجم گسترده مبادلات اقتصادی اروپا با امریکا درصورت خروج این کشور از برجام و اجرای تحریم‌های ثانویه، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای طرف ایران، از ادامه همکاری اقتصادی با ایران خودداری کنند».

گفتنی است راهبرد دولت ترامپ در ادامه سیاست‌های دولت اوباما، دست بالا گرفتن در قبال ایران برای اعمال سختگیری، آغاز مجدد مذاکره برای امتیازگیری و باجگیری، فزون طلبی و تحمیل برجام جدید (موشکی، منطقه‌ای و...) است. در این ارتباط، تمدید تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‌ها و بالا نگه داشتن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اعلام عدم پای‌بندی ایران به برجام از ارکان این راهبرد است. در این راستا، اروپا در نقش پلیس خوب و آمریکا در نقش پلیس بد در پی امتیازگیری مجدد و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان هستند.

مقامات ۳ کشور فرانسه، انگلیس و آلمان طی ماه‌های اخیر بدون اعتراض عملی به عهدشکنی‌های واشنگتن، با شانتاژهای آمریکا درباره توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران اعلام همراهی کرده و اعلام کرده‌اند که برای راضی کردن ترامپ و حفظ برجام، ایران را تحریم خواهند کرد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    12 73
    نباید درباره حجاب سخت گیری کرد :)
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
      1 0
      عجیبه که برخی حجاب را سخت می بینند! چرا چنین احساسی؟ زن باحیا از حجاب اکراه دارد؟
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
      2 0
      البته حجاب بر چشم چرانهای هرزه سخت می گیرد
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    130 1
    خانم ابتکار، بجای این اظهارات جنجالی و بدون سند، درباره تیم جاسوسی محیط زیستی پاسخگو باشید.
  • جنبش بنفش IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    درود بر تاجزاده . باید در کنیم . #درود_بر_اصلاحات #درود_بر_روحانی
    • سید IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      34 0
      فراموش کردی بگویی اصلاح طلبان تهوع آور!! خوب نیست، فراموش مکن!
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      30 0
      با این اظهار نظر تاج زاده بازهم بوی خیانت و مظلوم فروشی از بساط افساد طلبان به دماغ می رسد خدا وند این ها را با اعمال خود گرفتار بگذارد تا وقت فتنه و خیانت پیدا نکنند انشاالله
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    32 2
    با این فرمونی که مسئولین اصلاح طلب دارن جلو میرن امسال یا نهایتا سال آینده حجاب رو اختیاری و محیط خیابونها رو از فساد و فحشا فاجعه آمیز میکنن . با وجود این نفوذیها احتیاجی به توطئه های آمریکا و اسراییل نیست خیلی آشکار دارن از داخل براندازی رو انجام میدن
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    5 0
    «غضّ بصر» نه «حظّ بصر»!
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    2 17
    زنده باد دختران خلافکار تهران که آبروی حکومت را می برند و در دبی و کشورهای عربی هم پول خوبی به جیب میزنند و زرنگ هستند
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      0 11
      اتفاقاً تماماً شهرستانی هستند.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    76 1
    درود بر حافظان امنیت و نظم در کشور
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    58 2
    جنجال آفرینی برای به حاشیه رفتن بحران ارز، مدیران دوتابعیتی، جاسوسی موشکی در پوشش فعالیت محیط زیستی و کارنامه ضعیف دولت
    • US ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      25 0
      دقيقا همين طور است. اصلاح طلب ها اين شگرد را مرتب تكرار مي كنند اما هنوز عده اي گول مي خورند. اقتصاد كشور رو به نابودي است اما با مطرح كردن بحث حجاب كه يك قانون است و لازم الاجرا افكار عمومي را منحرف مي كنند.
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    63 1
    خانم ابتکار امر به معروف و نهی از منکر را خدا در قران واجب کرده است!
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      15 1
      باید بهش گفت اون چادر رو که الکی سرت کردی در بیار بجاش مانتو بالا ی زانو بپوش.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    1 102
    و باز هم #عقل_ناقص_مشرقی_ها.
  • US ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    26 0
    بايد پليس ايران مثل پليس آمريكا عمل كند. آن وقت مردم ديگر جرأت نمي كنند خلاف كنند چه برسد فحش دهند. پليس آمريكا يك جوان ايراني را با شليك مستقيم به سر كشت به دليل اين كه به ايست پليس توجه نكرده بود. او هيچ جرمي مرتكب نشده بود. فقط به ايست پليس توجه نكرد و با ماشين فرار كرد. در آمريكا اگر به پليس توهين كني كارت تمام است.
  • حمید ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    9 0
    متاسفانه کسانی که توانایی کاری ندارند بیشتر از همه وراجی میکنند ، راجع به همه مسئله ای اظهار نظر میکنند نمونه بارزش همین اصلاح طلبان که منتظرند که یک خری توی خیابان جفتک بزند ، بلافاصله سر و کله این آدمها هم پیدا میشه و شروع به طرفداری از اون خره میکنند اصلاً هم برایشان مهم نیست که علت جفتک پراکنی الاغه چی بوده اصلاً شاید خود الاغه خاک خورده دل درد گرفته و کسی بهش تعرض نکرده ،
  • دانا IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    15 1
    خدا در قرآن برای تمیز دادن افراد مومن و منافق هم آیاتی فرموده حکمت خدا در این ماجرا این بوده که مسلمان واقعی مشخص می شه خانم ابتکار شما از اسلام چی می دونید ؟ در موقع معراج پیامبر شاهد مجازات زنان بی حجاب بوده جالبه حتی از ظهور افراد بی حجاب در آخرالزمان خبر داده، امام صادق (ع) از حجاب و حدود حجاب فرموده لابد دینی که شما مسلمانشید با ما فرق می کنه داستان جالبی گفتید ولی تو آیات تاکیدی بر آوردن روسری بر سینه اشاره شده یعنی علاوه بر سر بر سینه اشاره شده( جلباب) خانم محترم شما وظیفه خودت رو در محیط زیست به نحو احسن انجام دادی لطفا اگر خواستی اجتهاد کنی حتما و حتما با ملکه انگلستان مشورت کن ایشون هم از نسل امام حسن( ع) هستن البته نعوذبالله *
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    0 0
    حتما مثل برجام که برد-برد بود
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    0 0
    ببنید عزیزان من با بی حجاب و یا با حجابی نظر خواص خودم برای خانواده ام را دارم - اما اینرا بگویم آخر بی حجابی چیست آیا فقط برداشتن روسری است ؟ ایا کوتاه کردن لباس و مانتو و پوشیدن دامن و شلوار تنگ و استریچ و ... است ؟ یادم می اد وقتی خارجی ها در زمان رژیم شاه به ایران می آمدند و دخترهای ایرانی را با مینی ژوب می دیدند می پرسیدند این دیگر چگونه دامنی است شما که همه چیز را بیرون انداخته اید ! خلاصه اگر تنها همین هایی است که گفتم وزیاده روی نمی شود مانعی ندارد --اما بدانید خانواده ها از هم می پاشد - جوانها روز به روز قوه مردانگی یشان را بدلیل مشکلات ناشی از خود ارضایی از دست می دهند - لذتها به سمت چشم چرانی می رود و ناسالم می شود - دخترها تجر به چند همسری و دیگر خواهی با وجود داشتن همسر را رواج می دهند و خلاصه غیرت که رفت دیگر چیزی نمی ماند
  • علی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    0 0
    این فیلم بازیها و این حرفهای ابتکار فرار رو به جلو و عدم پاسخگویی برای استخدام جاسوسان مثل امامی و مدنی......... می باشد سپاه و اطلاعات باید حواسشون جمع این ادم باشه خیلی مرموزه میزنه
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    0 0
    خدایا فتنه گران رو لعنت کردی که فتنه گر شدن ... خدایا بحق آقا امام حسین سلام الله علیه اگر قابل اصلاح نیستن، هرچه زودتر هلاکشون کن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس