رونالدو / علی دایی

کریستیانو رونالدو بزرگترین تهدید برای جایگاه علی دایی است اما اسطوره فوتبال ایران همچنان اختلافی معنا دار با رقبا دارد.

به گزارش مشرق، گلزنی کریستیانو رونالدو و صعود به رده دوم جدول برترین گلزنان ملی جهان سبب شده تا در فاصله ۸۰ روز به مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، بار دیگر بحث و گمانه زنی در این خصوص شدت پیدا کند. علی دایی همچنان با اختلافی معنادار آقای گل ملی جهان است و فرانس پوشکاش، در رده دوم است، کریستیانو رونالدو هم به تازگی ۲ رده در جدول، صعود داشته اما آیا ۲۵ گلزن برتر ملی جهان را می شناسید؟

۱. علی دایی (۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی از ایران)

برترین گلزن ملی جهان، بالاتر از همه کسانی که توپ های طلا، کفش های طلا و هزار و یک عنوان دیگر را دشت کرده اند، یک ایرانی است. کسی که سابقه بازی در تیم بایرن مونیخ را هم دارد و سال ها در خط آتش تیم ملی ایران قدرت نمایی کرده است. دایی میانگین ۰.۷۳ گل در هر بازی را ثبت کرد و باوجود گذشت ۱۲ سال از آخرین بازی ملی اش، همچنان با فاصله در صدر جدول گلزنان ملی جهان قرار دارد.

۲. فرانس پوشکاش (۸۴ گل در ۸۹ بازی ملی از مجارستان و اسپانیا)

در روزهای یکه تازی مجارستان در فوتبال اروپا، فرانس پوشکاش یکی پس از دیگری دروازه تیم ها را باز می کرد و افتخارات را به موزه فوتبال مجارستان می رساند. پوشکاش در سال ۱۹۶۲ آخرین بازی ملی اش را انجام داد و حالا در آستانه از دست دادن رده دوم نیز هست.

۳. کریستیانو رونالدو (۸۱ گل در ۱۴۸ بازی ملی از پرتغال)

رونالدو حالا جدی ترین تعقیب کننده علی دایی محسوب می شود. او ۳۳ سال دارد و اگر بتواند ۲۸ گل دیگر بزند، به تنهایی برترین گلزن ملی جهان نیز خواهد شد.

۴. کونیشیگه کاماموتو (۸۰ گل در ۱۱۱ بازی از ژاپن)

اسطوره فوتبال ژاپن دومین آسیایی این لیست است. او ۴۱ سال پیش آخرین بازی ملی اش را در ترکیب تیم ملی ژاپن انجام داد و پس از آن نیز ۷ سال در رده باشگاهی بازی کرد. کاماموتو در رده باشگاهی بیش از ۲۰۰ گل به ثمر رساند.

۵. گودفری چیتالو (۷۹ گل در ۱۱۱ بازی از زامبیا)

چیتالو یکی از مهاجمان افسانه ای فوتبال آفریقا و مهم ترین بازیکن تاریخ زامبیا به حساب می آید. او میانگین ۰.۷۱ گل در هر بازی را ثبت کرد و فعلا کسی جایگاهش را تهدید نمی کند.

۶. حسین سعید (۷۸ گل در ۱۳۷ بازی از عراق)

حسین سعید نیز دومین نماینده غرب آسیا در لیست برترین گلزنان است. او در سال ۱۹۹۰ آخرین گل ملی اش را به ثمر رساند؛ گلی که سبب شد تا بالاتر از پله قرار بگیرد.

۷. پله (۷۷ گل در ۹۲ بازی از برزیل)

به اعتقاد بسیاری از اهالی فوتبال، او بهترین بازیکن تاریخ محسوب می شود. جوان سیه چرده ای که با برزیل، افتخارات بسیاری را به دست آورد و با میانگین ۰.۸۴ گل در هر مسابقه، رکوردی جاودانه از خود به جای گذاشت.

۸. بشار عبدالله (۷۵ گل در ۱۳۳ بازی از کویت)

بشار عبدالله یکی از مهاجمان هم دوره با علی دایی است. او تا سال ۲۰۰۷ در میادین ملی حاضر می شد و در طول تاریخ فوتبالش ۴ مرتبه نیز به ایران گلزنی کرد.

۹~۱۲. کیناه فیری، ماجد عبدالله، کیاتیسوک سناموآنگ، میرسلاو کلوزه (۷۱ گل از مالاوی، عربستان، تایلند و آلمان)

این ۴ بازیکن به طور همزمان در یک رده هستند. کیناه فیری گمنام ترین بازیکن و میرسلاو کلوزه نام دار ترین هستند و باتوجه به خداحافظی همه این بازیکنان، تا ابد در کنار یکدیگر در این لیست خواهند ماند.

۱۳ و ۱۴. استرن جان و حسام حسین (۷۰ گل از ترینیدادوتوباگو و مصر)

جان و حسین نیز از برترین بازیکنان کشور خود و حتا قاره به حساب می آیند. استرن جان میانگین ۰.۶۱ گل و حسام حسین میانگین ۰.۳۸ گل در هر بازی را ثبت کردند و از این حیث، ستاره تیم ترینیدادوتوباگو عملکرد بهتری داشته است.

۱۵ و ۱۶. کارلوس رویز و رابی کین (۶۸ گل از گواتمالا و ایرلند)

رابی کین نیز یکی از بازیکنان نام آشنای این لیست به حساب می آید که در کنار یک گواتمالایی در این رده هستند. رابین کین با ۱۴۶ بازی، ۱۴ بازی بیشتر از کارلوس رویز دارد.

۱۷. دیدیه دروگبا (۶۵ گل در ۱۰۵ بازی از ساحل عاج)

او بالاتر از ستارگانی چون زلاتان و مسی قرار دارد و برترین گلزن تاریخ فوتبال ساحل عاج است. دروگبا آخرین بازی ملی اش را ۴ سال پیش انجام داد اما همچنان در فوتبال باشگاهی فعال است.

۱۸. زلاتان ابراهیموویچ (۶۲ گل در ۱۱۶ بازی از سوئد)

زلاتان سال ها مرد سال فوتبال سوئد بود اما به نظر می رسد دوران افول او نیز آغاز شده است. ابراهیموویچ پس از یورو از تیم ملی خداحافظی کرد اما همچنان در لیست ۲۰ گلزن برتر جهان است.

۱۹. لیونل مسی (۶۱ گل در ۱۲۳ بازی از آرژانتین)

اعجوبه آرژانتینی برخلاف درخشش بسیار زیاد در تیم بارسلونا، در پیراهن تیم ملی ناکامی های بسیاری داشته که یکی از آن ها، ناکامی در گلزنی بوده است. او باوجود ۱۲۳ بازی ملی تنها ۶۱ گل زده تا میانگین کمتر از نیم گل در هر بازی را به ثبت برساند. حالا مسی یک جام جهانی دست نخورده و چند سال دیگر فرصت دارد تا آمارش را بهبود بخشد.



۲۰. داوید ویا (۵۹ گل در ۹۸ بازی از اسپانیا)

ویا فوتبال ملی را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و همین حالا هم گاها به تیم ملی دعوت می شود اما به درخشانی گذشته نیست. ویا در جریان قهرمانی های ماتادورها در جام جهانی و یورو گل های بسیاری را به ثمر رساند اما بعید است جایگاه بیستمی را بتواند حفظ کند.

۲۱. چا بوم کئون (۵۸ گل در ۱۳۴ بازی از کره جنوبی)

او بهترین گلزن ملی کره جنوبی است. وی هم اکنون ۶۴ سال سن دارد و تا همین چند سال پیش در تیم های فوتبال کره مربیگری می کرد.

۲۲، ۲۳ و ۲۴. کارلوس پاون، دمپسی و داناوان (۵۷ گل از هندوراس و ایالات متحده آمریکا)

حضور ۳ بازیکن از قاره آمریکا در این جایگاه جالب به نظر می رسد خصوصا این که داناوان و دمپسی، به عنوان برترین های فوتبال ایالات متحده نیز همین تعداد گل زده اند. در این بین تنها پاول میانگین بیشتر از نیم گل را دارد.

۲۵ و ۲۶. سانیل چتری و ساموئل اتوئو (۵۶ گل از هند و کامرون)

اتوئو نیز جزو ستاره های نامدار این لیست است. آخرین بازی ملی این بازیکن در سال ۲۰۱۴ بود و هم اکنون نیز در لیگ ترکیه بازی می کند. سانیل چتری نیز به عنوان یکی از نمایندگان آسیا و برترین گلزن تاریخ فوتبال هند در این جایگاه است.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد هادی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    10 7
    یاشاسین آذربایجان یاشاسین علی دایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس