روزنامه شرق

اختلافات شورای شهر اول و شهرداری تهران در ‌نهایت به آنجا ختم شد که اولین شورای شهر پایتخت با اعضای اصلاح‌طلب به‌دست وزارت کشور دولت اصلاح‌طلب منحل شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** آنچه روحانی را به سکوت واداشته، پی‌بردن به ناکارآمدی سخنرانی های تند است

روزنامه شرق در سرمقاله امروز نوشت:

«خبری از حسن روحانی نیست، سکوت، لب‌فروبستن و سخن‌نگفتن گاه بهترین استراتژی است. باید از سکوت رئیس‌جمهور استقبال کرد و بر این نکته تأکید داشت که سخنرانی‌های مدام و گاه تند و بی‌محابا از هر جنمی که باشد، رفته‌رفته توان خود را از دست می‌دهد و بی‌مقدار خواهد شد. سیاست‌ داخلی ایران چنان دگرگون شده و روبه‌افول می‌رود که با شوک‌های موردی نمی‌توان آن را احیا کرد. شاید آنچه روحانی را به سکوت واداشته، پی‌بردن به ناکارآمدی همین شوک‌درمانی است. حسن روحانی سالیانِ باقی‌مانده بیش از هرکس دیگری باید تلاش کند تا نگذارد فضای خمودِ موجود به بن‌بستی سیاسی منتهی شود. شاید تدبیرِ سکوت برای بیرون‌رفت از وضعیت نامساعد اقتصادی و سیاسی بهترین راهکار باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«دشواری‌های دولت روحانی روزبه‌روز افزون‌تر می‌شود. معلوم نیست تغییرات و تحولات ضدایرانی در کابینه ترامپ چقدر اثر سوء بر عملکرد دولت دارد و آیا بیش از این هژمونی ناشی از برجام را در ایران و جهان تضعیف خواهد کرد. ناگفته پیداست که در این منازعه حسن روحانی به‌دلیل جایگاهش در مسائل جهانی و منطقه‌ای دست بالا را ندارد و به‌یقین ابتکار عمل در دست او نیست».

«سیدحسین موسوی تبریزی» دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «کم عقل خواندن مخالفان دولت از سوی آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت:

«این تعبیری که از سوی آقای دکتر روحانی به‌کار رفت، اصلا تعبیر خوبی نیست؛ حتی اگر مخالفان ایشان بی‌منطق هم حرف بزنند، ایشان نباید به این شیوه حرف می‌زدند. من واقعا این سخن را نپسندیدم و خیلی هم ناراحت شدم. قطعا هر مخالفتی با دولت، از روی بی‌عقلی نیست و ممکن است بعضی مخالفان دولت هم وجود داشته باشند که منصفانه رفتار کنند و برخی هم البته مغرض هستند که حتی مغرض بودن هم با بی‌عقلی یک فرد فرق می‌کند. آقای روحانی باید بداند که هر انسانی با ورود در دنیای سیاست، مخالف مغرض هم دارد و پیدا می‌کند. بالاخره وقتی آقای رئیس‌جمهور گفته بود از همه می‌توان انتقاد کرد و همه قابل نقد هستند، نباید بگویند هر که من را نقد کند، دیوانه است».

بنابر مستندات متعدد،عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم،قابل قبول نیست. اما متاسفانه بجای اقدام و عمل همچنان شاهد انداختن تقصیرها به گردن دولت های قبل و ایجاد دشمن فرضی و خیالی و درگیری مستمر با آن و در نهایت تشدید فضای دوقطبی و حاشیه سازی از سوی برخی از مقامات ارشد دولت هستیم.

اما تکرار این حاشیه سازی ها و امتناع از پاسخگویی درباره عملکرد و کارنامه، حتی صدای حامیان دولت را نیز درآورده است.

** همراهی اروپا با آمریکا برای امتیازگیری از ایران

روزنامه ایران در سرمقاله امروز نوشت:

«کمتر از یک ماه پیش آقای گابریل وزیر امور خارجه وقت آلمان در مصاحبه با اشپیگل اعلام کرد که کشورهای اروپایی سه پیشنهاد را پیش روی ایران قرار می‌دهند. پیشنهادهایی که به گفته او عبارت بودند از «متوقف کردن آزمایش‌های موشکی»، «عدم دخالت در کشورهای منطقه» و «رعایت حقوق بشر». مجموعه‌ای که گویا به اعتبار این کشورها از نظر استراتژیک با ارزش برجام برای ایران برابری می‌کند و اگر از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته نشود، اروپا می‌تواند از زیر بار تعهد خود به برجام شانه خالی کند...این پیشنهادها باوجود خارج بودن موضوعات مطرح شده‌اش از توافق برجام که بر موضوع فعالیت ایران در حوزه فناوری هسته‌ای متمرکز است، نهایت تلاش اروپا برای نگاه داشتن طرف امریکایی در برجام و حفاظت از این توافق بین‌المللی در مقابل تبعات ناسازگاری کاخ سفید با آن است. زیرا تصور اروپا بر این است که در صورت پذیرش این پیشنهادها از سوی ایران قادر خواهد بود در برابر هرگونه بهانه‌جویی امریکا از جمله خواست امریکا مبنی بر برداشتن تقید زمانی برجام بایستد».

از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز با عنوان «ترامپ از برجام خارج نمی شود،زیرا...» نوشت:

«خروج ایالات متحده از برجام هیچ دستاوردی جز بدنامی و ابلاغ پیام آشکار عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی از سوی این کشور به جهان نخواهد داشت و ترامپ این را به خوبی می‌داند، اما هربار به شیوه‌ای جدید باوری عمومی را ایجاد می‌نماید مبنی بر اینکه قصد جدی بر خروج از برجام دارد و در مسیر این هدف، شرکای غربی و منطقه‌ای ایالات متحده نیز او را همراهی می‌نمایند تا علاوه بر ایجاد نگرانی بین‌المللی...به بهانه راضی کردن ترامپ به ماندن در برجام امتیازاتی را بگیرند».

همانطور که منتقدان دولت از همان ابتدای مذاکرات نیز تاکید داشتند، بهانه های آمریکا و شرکای اروپایی اش هیچگاه پایان نمی یابد. آمریکا و اعضای اروپایی 1+5 با اجرای بازی «پلیس خوب،پلیس بد» به دنبال امتیازگیری مجدد از ایران است.

با امضای برجام، محدودیت های گشترده ای در صنعت هسته ای ایجاد شد و قرار بود به ازای آن تمامی تحریم های ضد ایرانی لغو شود. اما نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه با طرح هایی همچون تحریم آیسا و تحریم کاتسا 2017(مادر تحریم ها) ساختار گسترده تری پیدا کرد.

حالا آمریکا و اعضای اروپایی 1+5 در پی اجرای این ترفند در توانایی موشکی کشورمان هستند. به نظر شما باید دوباره تجربه پرهزینه برجام را تکرار کرد؟!

** شبح شورای اول بر سر اصلاح طلبان

روزنامه روزان در گزارشی با عنوان «شبح شورای اول بر سر اصلاح طلبان» نوشت:

«آنچه این روزها موجب نگرانی هایی در بدنه اجتماعی و سیاسی اصلاح طلبان شده است،خطر تکرار منازعات شورای شهر اول است. جایی که اختلافات میان گروه های مختلف اصلاح طلب، شهرداری تهران را به بن بست رساند و در نهایت به انحلال شورای شهر توسط وزارت کشور اصلاح طلب رسید و حاصل آن هم شکست سخت اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر دوم بود».

گفتنی است در شورای شهر ]منحله[ اول،در دوره مدیریت الویری-شهردار اصلاح طلب و عضو فعلی شورای شهر- اختلافات شورای شهر بر سر اختیارات شورا شدت گرفت. اعطای غیرقانونی کاربری مسکونی و تجاری به زمین‌های باغی شمال شهر از جمله اتهامات الویری بود. علاوه بر این، تعدادی از نمایندگان شورای شهر، اعلام کردند که شهردار تهران در منطقه اقدسیه، یکی از بزرگ‌ترین مناطق مسکونی را به نام همسرش خریداری کرده است. با شکایت متقابل اصغرزاده (از نمایندگان معترض به اقدامات شهردار) و مرتضی الویری، در نهایت شهردار تهران از سمت خود استعفا داد.

اختلافات شورای شهر اول و شهرداری تهران در ‌نهایت به آنجا ختم شد که اولین شورای شهر پایتخت با اعضای اصلاح‌طلب به‌دست وزارت کشور دولت اصلاح‌طلب منحل شد و به تعبیر یک روزنامه اصلاح‌طلب بزرگ‌ترین خودکشی سیاسی در دولت اصلاحات انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    29 3
    و باز هم شنیدن لاطائلات اصلاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    8 0
    کسانی که به اصلاح طلبان رای دادند با دست خود نابودی کشور و ملت را امضا کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس