صفوی

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت که امروز گفتمان انقلابی تبدیل به گفتمان برتر و غالب در جهان اسلام شده است.

به گزارش مشرق، مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره از انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم با سخنرانی  سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری برگزار شد.

سرلشکر صفوی در این مراسم در سخنانی با موضوع تاثیر نویسنده و کتاب بر  تعمیق اقتدار فرهنگی و تمدن نوین اسلامی با اشاره به مولفه های تمدن اسلامی گفت: فرهنگ و تمدن دو مولفه اساسی برای حفظ  هویت ملی و ارزشهای فرهنگی و اسلامی ملت بزرگ و تمدن ساز ایران است.

وی ادامه داد: هویت انسان‌ها و هر جامعه‌ای متاثر از فرهنگ، تاریخ و ارزشها و هنرهای آن جامعه است.

سرلشکر صفوی با اشاره به مفهوم هویت ملی گفت: هویت ملی یک مفهوم پویا و پیش‌رونده است و جوامع مختلف بر اساس دریافتهای فرهنگی و علمی و هنری و شعر و ادبیات هویت خود را می‌سازند.

بیشتر بخوانید:

سرلشکر صفوی: بشار اسد راه حل سیاسی را هم در کنار جهاد مسلحانه دنبال کند/ پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش

تقاضای رحیم صفوی از شرکت‌های دارویی

وی ادامه داد: پیدایش علوم مختلف و باورهای انسانی و اعتقادی در طول زمان دستمایه شکل‌دهی اندیشه و تبدیل آن  به سازه‌های انسانی و معماریهای بزرگ از طریق کتاب شده است.

سرلشکر صفوی افزود: مفاهیم اخلاقی و انسانی و تاثیر آن  بر فضای فکری جامعه و رشد ارزشها و فضائل اخلاقی جامعه متاثر از آثار مکتوب انسانهای متعالی و خردمند و عارفان بحق است که جامعه را بسوی دوری از رذایل اخلاقی  و تقرب به اخلاق و رفتار اجتماعی  توام با مهربانی،  گذشت و ایثار سوق می دهند و تولید کتاب  و آثار ادبی، هنری و شعر وحماسه درگذشت زمان باعث بهبود شاخص های  زندگی فرهنگی انسان ها می شود.

سرلشکر صفوی با اشاره به تاثیر متقابل  خدمات نشر کتاب و بعد فرهنگی جامعه گفت: اگر به تاثیر متقابل خدمات  نشر کتاب  و بعد فرهنگی هر جامعه و تاثیر آن بر هویت ملی اذعان داشته باشیم  بایستی بگوئیم اگر جامعه ای  فاقد تولیدات نشر (کتاب و مقالات و نشریات) باشد به نا چار از فضای فکری و مرجع فکری بیگانگان  تاثیر می پذیرد که در درازمدت مغلوب فرهنگی می‌شود.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با گریزی بر گفتمان های حاکم در بعد ملی و منطقه غرب آسیا و جهان اسلام طی دو قرن گذشته گفت: طی دو قرن گذشته  در مقیاس ملی در داخل کشور  و در مقیاس منطقه غرب آسیا و در مقیاس جهان اسلام سه نوع گفتمان فرهنگی سیاسی رایج شده است.

وی افزود: گفتمان غرب گرایی با این استدلال که غرب با برتری  اقتصادی ، فناوری و نظامی به قدرت برتر جهان تبدیل شده است چاره ای جز تسلیم شدن و یا پیروی از غرب  نمی دیدید. از سوی دیگر گفتمان دیگری به نام اصلاحات در جهان اسلام در پی به روز کردن نظام آموزشی و بهبود شرایط اقتصادی خصوصا در حوزه تولید و تکنولوژی و تعامل سازنده با بلوک غرب بوده است و در ایران مرحوم میرزا تقی خان امیرکبیر پیشتاز این طیف گفتمان  و در قرن حاضر امثال مرحوم مهندس بازرگان از  چهره های شاخص  گفتمان اصلاحات و تلفیق اسلام با علوم غرب بود.

سرلشکر صفوی با اشاره به شکل گیری گفتمان سومی در قرن حاضر با عنوان گفتمان انقلابی ، گفت: گفتمان انقلابی در جهان اسلام  در پی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی  و غربی و بر قراری عدالت  و قسط اجتماعی   شکل گرفت که خواهان  تغییر و تحول  اساسی  در ساختار سیاسی حکومتها  و مناسبات  فرهنگی اجتماعی  و روابط خارجی بوده است.

وی افزود: از چهره های پیشتاز این گفتمان انقلابی  سید جمال الدین حسینی اسد آبادی  و در قرن  معاصر  حضرت امام خمینی (ره)  و در حال حاضر مقام معظم رهبری  حضرت امام خامنه ای سکان دار این گفتمان هستند  و به واسطه این گفتمان انقلابی  تمدن نوین اسلامی را در بعد فرهنگی، فرهنگ مقاومت نهادینه کردیم. 

سرلشکر صفوی با اشاره به این مطلب که طی 40 سال حکومت ، ملت و کشورمان را حفظ کردیم، تصریح کرد: فرهنگ مقاومت اسلامی از ایران به سوریه، لبنان، یمن و عراق رسانده شد . به نحوی که دولت سوریه توانست 85 ماه در برابر دشمنان مقاومت کندو این فرهنگ از ایران وارد آن سوی مرزها شد و توانست سوریه را نجات دهد. هر چند مستشاران ما هم به سوریه رفتند ولی آنها باور کرده بودند فرهنگ مقاومت جواب می‌دهد و اکنون این فرهنگ وارد منطقه شده است.

سرلشکر صفوی در تشریح تمدن نوین اسلامی و الزامات آن گفت: در حقیقت تمدن نوین اسلامی به معنای  تاثیر پذیری فکری ملت ها از اسلام  است   و لازمه آن تربیت نسل انقلابی با ویژگیهای شجاعت، سواد،تدیّن و دارای ابتکار و  پیش‌گام، خودباور، غیور در هر کشوری است   که انگیزه کافی برای حرکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: جمعیت یک میلیارد و ششصد و بیست میلیون مسلمان  جهان اسلام با داشتن فرهنگ و تمدن اسلام پتانسیل عظیمی می باشد  و در حقیقت تمدن نوین اسلامی مورد نیاز و انتظار نخبگان و اندیشمندان از شرق آسیا از اندونزی تا شمال آفریقا است و آرزوی تمامی خردمندان جهان اسلام ، تمدن نوین اسلامی است که با عث قدرت و همگرایی ملت های مسلمان  و آینده سازی جهان اسلام  می گردد.

سرلشکر صفوی افزود: گفتمان انقلابی در نظام جمهوری اسلامی ایران و در بعد سیاسی  تبدیل به حکومت  مردم سالار دینی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود شده است و  جمهوری اسلامی ایران توانسته است الگوی عدالت خواهی و آزادی بخش برای جوامع اسلامی ارائه نماید و در بعد فرهنگی توانسته است فرهنگ مقاومت را بوجود آورد و گفتمان انقلابی که حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری به دنبال آن بوده اند، در مقابل دو گفتمان دیگر به گفتمان برتر و غالب در جهان اسلام  تبدیل شده است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه توانسته  در زمینه ارائه تمدن نوین اسلامی پیشتاز باشد ،در این زمینه الگویی برای  حکومت مردم سالار دینی  ارائه  کرده  و  در وحدت جهان اسلام گام های عملی را برداشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس