کد خبر 832996
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵
 سیا

افسران اطلاعاتی سابق سیا در اظهار نظرهایی اذعان داشتند که این سازمان از بدو تاسیس تاکنون در انتخابات دیگر کشورها دخالت و اعمال نفوذ کرده است.

به گزارش مشرق، افسران سابق سازمان جاسوسی «سیا» در آمریکا اذعان کردند که این سازمان از آغاز فعالیتش در سال ۱۹۴۷ میلادی ، در امور داخلی و انتخابات دیگر کشورهای جهان با شیوه‌های مختلف دخالت کرده است.

به نوشته «روزنامه نیویورک تایمز» «استیون ال هال» افسر سابق سیا که بعد از سی سال خدمت در سال ۲۰۱۵ بازنشسته شد، در این زمینه گفت:

«آمریکا به طور کلی در انتخابات دیگر کشورها دخالت و اعمال نفوذ دارد و امیدوارم این امر را ادامه دهیم.»

«لاک کی جانسن» دیگر افسر اطلاعاتی سیا نیز با تایید سخنان همکار خود  اظهار داشت: «این گونه دخالت‌ها را از زمان تاسیس سیا در سال ۱۹۴۷ به این سو انجام می‌دهیم.»

جانسن به روزنامه نیویورک تایمز گفت:

«ما از پوستر، جزوه‌های اطلاعاتی، سامانه‌های پیام رسانی و غیره در این مسیر استفاده می کنیم و در روزنامه‌های خارجی اطلاعات غلط رواج می‌دهیم. ما از اصطلاحی که به آن "چمدان نقد" نامیده می‌شود، استفاده می‌کنیم.»

تظاهرات در جریان کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد


 

نیویورک تایمز سپس در تحلیلی نوشت: سیا، به سرنگونی سران منتخب در ایران (سرنگونی دکتر محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران)  و گواتمالا در دهه پنجاه میلادی کمک کرد و از کودتاهای خشن در چند کشور دیگر نیز در دهه ۶۰ میلادی حمایت نمود. آمریکا نقشه ترورها را ریخت و از دولت‌های ضد کمونیست در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا پشتیبانی کرد.»

«داو لویین» تحلیلگر اسناد تاریخی اندیشکده "کارنگی" نیز در این‌باره گفت که در تحقیق‌هایش پی برده است که آمریکا نزدیک به ۸۱ عملیات دخالت و کودتا را خلال سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۰ انجام داده است.

«اف. مارک وایات» افسر سابق سیا نیز در این زمینه به نیویورک تایمز گفت: «ما مقادیر زیادی پول را برای سیاستمداران منتخب در دیگر کشورها برای خرج کردن در عملیاتشان ارسال کردیم.»

این  افشاگری‌های در حالی صورت گرفته که مقام‌های سابق و کنونی موساد، از بازوهای سازمان جاسوسی آمریکا در غرب آسیا نیز بارها به طرح‌های تروریستی گذشته و حال خود علیه ایران و برخی سران منطقه اشاره کرده‌اند به طوری‌که رئیس پیشین سازمان جاسوسی موساد و سرپرست دفتر این لانه جاسوسی در تهران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در اظهار نظرهایی جدید  خواهان استفاده از بقایای گروهک منفور منافقین علیه ایران و ایجاد بستر سایبری برای مخالفان نظام شدند.

«دانی یاتوم» رئیس موساد بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ ، در گفت‌وگو با رسانه «مدیا لاین»اظهار داشت، با وجود محدودیت‌ها در حمله نظامی به ایران، تل آویو گزینه‌های غیرنظامی هم در اختیار دارد.

وی ادامه داد: «اسرائیل باید همه امکانات از جمله هدف قرار دادن ایران به طور مستقیم و به عنوان بخشی از راهبرد بزرگ را در نظر گیرد و من  استفاده بالقوه اسرائیل از عامل‌های نیابتی علیه ایران را رد نمی‌کنم.»

مدیا لاین در ادامه در تحلیلی نوشت: تجهیز مجاهدین (منافقین) که احتمالا در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از جانب اسرائیل نقش داشته و بنابر گزارش‌ها، تل آویو از آن‌ها حمایت‌های مالی، تجهیزاتی ،آموزشی و تسلیحاتی داشته ،می‌تواند شامل این طرح باشد.

وبگاه «این صربیا نیوز» نیز چندی قبل در گزارشی پیرامون «عملیات ترور مخفیانه جاسوسان رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف جهان» نوشت:

اسرائیل با سمی کردن خمیر دندان، انفجار تلفن‌های همراه و حمله پهپادها از سال ۱۹۴۸ بدین سو در عملیات ترور فعال بوده و تاکنون نزدیک به  ۲۷۰۰ عملیات ترور مخفی را در هفتاد سال گذشته انجام داده است.»

این وبگاه سپس به انتشار کتابی به نام «برخیز و بی‌درنگ او را بکش» به قلم «رونن برگمن» درباره تاریخچه‌ای ترورهای مخفی رژیم اسرائیل پرداخت.

بر این اساس، افسران موساد در گفت‌وگو با برگمن مدعی شدند با مسموم کردن خمیر دندان یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران را کشتند. یکی از این افسران ادعا کرده که دست‌کم ۱۲ دانشمند هسته‌ای ایران با شیوه‌های متفاوت کشته شدند به طوری‌که در یکی از این عملیات، یک دانشمند هسته‌ای ایران با کار گذاشتن مواد منفجره در چرخ یدکش کشته شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس