کد خبر 832643
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۱
13961116000753_Test_PhotoA.jpg

منابع طبیعی در جنوب یمن تحت سلطه ابوظبی در آمده و امارات عربی متحده به هیچ چیز رحم نکرده. از بنادر جنوبی گرفته تا انواع گیاهان و حیوانات و سنگ‌های نادر در مجمع‌الجزایر جنوبی یمن.

به گزارش مشرق، قبل از آغاز جنگ عربستان علیه یمن، این کشور تحت نفوذ وابستگان ریاض بود. آن زمان، منابع یمن به یک شکل تاراج می‌شد و امروز که نزدیک به سه سال است، جنگ علیه یمن آغاز شده، به شکل شکل دیگر.

اگر تا قبل از بحران، شرکت نفتی «توتال» از طریق قراردادهای ارزان‌قیمت نفت و گاز مایع یمن را زیر قیمت بازار جهانی می‌برد، اکنون می‌شود تصور کرد که این تاراج به چه‌ها و کجاها در یمن رسیده است. 

دنبال‌کنندگان تحولات یمن از نقش مخرب امارات در جنوب یمن آگاهند که چه اتفاقاتی رخ داده و ساحل جنوبی و بنادر و دیگر ظرفیت‌های یمن چطور در معرض سوءاستفاده قرار گرفته است.

در سطحی دیگر از تاراج منابع یمن، بتازگی تصاویری از درخت‌های نادر و معروف جزیره «سقطرا» در آب‌های جنوبی یمن منتشر شده که از ریشه درآورده و بسته بندی شده و آماده انتقال است. 

کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که «امارات در حال سرقت درخت‌های نادر جزیره سقطرا یمن است. پیش از این هم صخره‌های (یا آب‌سنگن‌های)‌ مرجانی و برخی پرندگان نادر از این جزیره به سرقت برده و قاچاق شده بود». 

صخره‌های (یا آب‌سنگن‌های)‌ مرجانی

در زمانیکه یمن در محاصره نظامی است و هزاران بیمار نمی‌توانند از این کشور خارج شوند تا درمان خود را در خارج از این کشور دنبال کنند، جزیره سقطری در آب‌های جنوبی یمن، حیاط خلوت امارات شده و اماراتی‌ها هیچ مشکلی در رفت و آمد به این جزیره ندارند. هتل «سامرلند» جزیره (Summerland Hotel)، تقریبا از گردشگران اماراتی خالی نمی‌شود. 

جزیره سقطرا الان تحت اشغال کامل امارات است. اواخر سال 2015 امارات کار سلطه بر مجمع‌الجزایر سقطرا را آغاز کرد. بعد از دو توفان «چابالا» و «میگ» که زیرساخت‌ها در جزیره را تخریب کرد، امارات تحت پوشش اقدامات خیرخواهانه وارد جزیره شد و با استفاده از ضعف دولت مرکزی در یمن، سلطه خود را بر آن محکم کرد.

موقعیت جزیره سقطری یمن

از دیرباز سقطرا محل طمع امارات بوده است. قبل از تشکیل جمهوری یمن، سفرهایی از سقطرا به امارات و عمان و بالعکس برای غواصی و کشف مروارید انجام می‌شده است. برخی از این مردم محلی در سقطرا مانده‌اند و برخی از مردم سقطرا و جنوب یمن به امارات رفته و مقیم شده‌اند. هم‌اکنون تعداد مردم سقطرا که در امارات مقیم شده‌اند، حدود 20 هزار نفر تخمین زده می‌شود که در امارت عجمان ساکنند.

طمع امارات، حدود ده سال پیش آغاز شد؛ زمانیکه تاجری به نام «محمود فتح آل خاجه» کار را تحت پوشش اقدامات خیریه و توزیع مبالغ مختلف پول، میان محلی‌ها آغاز کرد و در ادامه حتی برای ایتام خانه‌سازی می‌شد و کار به جایی رسید که به علت فقر مردم محلی و نیازمندی آنان، کم‌کم برخی اراضی از جانب اماراتی‌ها خریداری شد و برخی سران محلی از طریق دریافت رشوه‌هایی در قالب خودروهای لوکس، جذب شدند. بعد از توفان‌های اخیر در اکتبر 2015، ابوظبی بار دیگر نفوذ در جزیره را از سر گرفت و شماری از نظامیان را تحت پوشش اقدامات خیریه از جمله از طریق «بنیاد خلیف» متعلق به «خلفان مبارک مزروعی» معروف به «ابو مبارک» مرد اول امارات در جزیره، به این منطقه اعزام کرد. 

بیشتر بخوانید:

«درخت دزدی» اماراتی‌ها از یمن!

اکنون بعد از دو سال از گذشت ورود اولین نظامیان اماراتی، زمام امنیتی و خدماتی جزیره تحت کنترل ابوظبی است و این جزیره به اماراتی متعلق به ابوظبی تبدیل شده. سران جزیره هم با چند دستگاه «لکسوس استیشن» خریداری شده‌اند از جمله «سعید باحقیبه» (استاندار سابق) وسالم السقطری و همچنین احمد عبدالله السقطری استاندار جدید.

ساکنان محلی می‌گویند، خلفان المزروعی اکنون همه‌کاره جزیره است. او حتی یک کارگاه مربوط به صید و آماده‌سازی محموله‌های ماهی را با قیمتی ناچیز از صیادان خریداری کرد و همه آن را با هواپیما به امارات انتقال داد.  المزروعی مساحت گسترده‌ای از جزیره را در نزدیکی بندر و همچنین در منطقه نوجد در جنوب جزیره تصرف کرده و اراضی وسیعی در منطقه محافظت شده «دکسم» را در اختیار گرفته است. 

کار به اینجا ختم نمی‌شود. امارات پنج هزار نیروی نظامی تحت نام «نیروهای ویژه» را در جزیره مستقر و حداقل 20 ایست بازرسی ایجاد کرده است. مناطق امنیتی و اداری جزیره هم از طریق دادن رشوه‌های کلان به مسئولان محلی تحت کنترل امارات در آمده است.  سعید الکعبی یکی از معاونان المزروعی است که پرونده امنیتی جزیره را در دست دارد. الکعبی بر ورود و خروج محموله‌های پلمپ‌شده در فرودگاه نظارت دارد؛ محموله‌هایی که بر آن نظارتی نمی‌شود.

ابوظبی همچنین در کنار فرودگاه، پایگاهی هوایی احداث کرده که تاکنون چندین بار فرمانده عالی‌رتبه نیروهای مسلح امارات وارد جزیره شده تا بر روند کار نظارت کند. تاکنون عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن که مقیم ریاض است، بارها خواستار توقف کار احداث این پایگاه هوایی شده است. 

علاوه بر این، امارات عناصر گارد ساحلی را هم تغییر داده است تا کار ورود و خروج افراد، کالاها و محموله‌ها به مشکل نخورد. کشتی‌ها و قایق‌های زیادی محموله‌هایی را می‌آورند و محموله‌هایی را می‌برند بدون اینکه نظارتی بر آن باشد. 

یک منبع مطلع در کادر محیط زیست جزیره به وبگاه خبری «العربی جدید» گفته که همه این اقدامات خلاف دستور ریاست جمهوری به شماری 295 مورخ سال 2000 است. هیچ چیزی اجازه خروج از جزیره را ندارد.

اکنون ابوظبی علاوه بر اقدامات سیاسی و امنیتی، در حال تاراج منابع این جزیره است. از پرندگان و گیاهان نادر گرفته تا حیوانات نادر. بتازگی تصاویر انتقال درخت‌های موسوم به «خون اژدها» یا «خون برادران» (دم الاخوین) در فضای مجازی درز کرد. درختهای نادری که فقط در یمن است و فقط در این جزیره. اکنون امارات در حال انتقال آنان به خاک خود و احتمالا از آنجا به دیگر نقاط است.

گفته می‌شود در سال 2016 امارات با نماینده دولت مستعفی یمن، قراردادی بی‌سروصدا امضا کرده تا این جزیره تا 99 سال در اجاره ابوظبی باشد.

نمونه درخت خون اژدها
نمونه درخت خون اژدها

ناصر باقزقوز وزیر گردشگری دولت نجات ملی در ماه گذشته (ژانویه) اعلام کرد که امارات در حال سرقت منابع طبیعی جزیره مثل انواع گیاهان و گلها و درختان و پرندگان و حیوانات و حتی سنگ‌های نادر است. برخی کاربران در فضای مجازی به ابوظبی کنایه‌زده‌اند که تاریخ را نمی‌شود بار کشتی کرد یا آن را خرید و فروش کرد؛ میراث یمن در حال تاراج است. 

مجمع‌الجزایر سقطرا شامل چهار جزیره اصلی مرجانی سقطرا، عبدالکوری، سمهه، درسه و همچنین چندین جزیره کوچک‌تر است، که روی هم رفته 3٬625 کیلومتر مربع وسعت دارند. فاصلهٔ این جزایر تا کرانه‌های خاک اصلی یمن 340 کیلومتر و تا کرانه‌های کشور سومالی250 کیلومتر است. دو جزیرهٔ سمهه و درسه به جزایر برادر (الإخوان) نیز مشهور هستند.

میزان بارندگی ناچیز است، به همین سبب کشاورزی به سختی انجام می‌گیرد. درخت خون اژدها که بومی سقطری است در جای دیگری یافت نشده. جزایر سقطرا، زیست‌بومی بسته‌است، به همین دلیل گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فردی دارد. نزدیک به یک سوم جانداران این جزایر، تنها در همان‌جا یافت می‌شود. درخت خون اژدها فقط در این منطقه فراوان دیده می‌شود اما در جایی دیگر دیده نشده است.

موضوع به این جزیره ختم نمی‌شود. امارات علاوه بر ساحل جنوبی یمن و سقطرا، به جزیره میون در نزدیکی باب المندب (جنوب غرب یمن) نیز چشم دارد. این جزیره نیز گام بعدی ابوظبی است که کار تأسیس یک پایگاه نظامی در آن را آغاز کرده است. 

گزارش‌های خبری نشان می دهد که امارات در فوریه 2017 گام بلندی برای حضور در میون برداشته و در حال تأسیس باند فرودگاه در آن است. تحلیلگران سیاسی می‌گویند، لقمه‌ بزرگتر از دهان امارات است و قطعا این گام در قالب طرحی منطقه‌ای و بین‌المللی برای حامیان ابوظبی یعنی آمریکا است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    8 1
    امارات ثروت زیاد دارد و خاک کم . به همین دلیل همش در آرزوی کشورگشایی و بزرگ کردن مملکتش است .
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    8 4
    امارات فنگلی ببین چه اتشی به پشتوانه امریکاه می سوزونه.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      5 0
      از اونجایی که هزار میلیارد سرمایه ایرانی هم اونجا هست شما می تونید در این کار شریک باشید
  • رسول ترک IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    9 2
    امارات اونجارو خالی دیده و داره چپاول می کنه اما مطمئن باشید اگر انصارالله بهش فشار بیاره و خاکشو هدف بگیره دمشو می ذاره رو کولش و می ره چون اماراتی ها اغلب زنباره و بیزنس من هستن نه مرد جنگ و سختی
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    3 1
    مرگ بر متجاوز
  • جمشید IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    2 1
    خیلی نامردی که به یمن بی صاحب طمع دارین ، با پول مفت دم در آوردید؟ دارید ادای کشورای قدرتمند رو در میارید؟ اگه یمن الان صاحب داشت که جرات همچین غلطی رو پیدا نمی کردید
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 5
    اینارو بیخیال ، شهرستان امارات به کشور ایران اجازه ساخت پل خلیج فارس بین قشم و سرزمین اصلی ایران را کی می دهد ؟
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      1 0
      اگه با این مزخرفات خنک میشی مشکلی نیست ولی سعی کن سرتو از زیر برف بیاری بیرون
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    1 4
    دمشون گرم میتونن میکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس