جهان ارا

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شنبه شب 28 بهمن و به مناسبت چهارمین سال ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، به بررسی کارنامه عملکرد مسئولان در این مدت پرداخت.

به گزارش مشرق - قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «چهار سال پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کجای مسیر هستیم» ‌شنبه شب 28 بهمن ماه سال 1396 روی آنتن این شبکه رفت. عوامل برنامه جهان‌آرا به بهانه چهارمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر آن شدند تا پیرامون عملکرد چهارساله در این خصوص و ضرورت‌های اجرای این سیاست‌ها با حضور دو تن از کارشناسان عرصه اقتصاد به این مهم بپردازند.

میرهادی رهگشای پژوهشگر حوزه تجارت و ارز و محمد امینی رعایا دبیر همایش ملی اقتصاد مقاومتی مهمانان این برنامه بودند و محمدحسین بدری هم مجری کارشناس این برنامه بود.رهگشای علت مشکلات حوزه ارزی کشور را دو مسئله دانست و برای حل آن گفت: باید با توجه به تورم موجود نرخ ارز را با شیب ملایم افزایش و با تبادلات دوجانبه و چندجانبه ارزی با کشورها و حذف دلار وابستگی اقتصادمان به دلار را کاهش دهیم. وی توضیح داد: بانک مرکزی عرضه‌کننده اصلی و واردکنندگان کالا تقاضاکنندگان ارز هستند.

این پژوهشگر حوزه تجارت و ارز در پاسخ به این سئوال که «اصلاً چرا باید ارزش پول ملی ما چه به‌تدریج و چه یکباره کاهش یابد؟» گفت: کاهش ارزش پول ملی به سیاست‌های پولی و کنترل تورم، نظام بانکی و مدیریت نقدینگی برمی‌گردد و چنانچه حجم ریال منتشرشده توسط بانک مرکزی و تخصیص داده شده به فعالیت‌های مختلف به‌درستی مدیریت و به بخش‌های مولد جهت‌دهی نشود با سوداگری در بازار مسکن، ارز و... هر سال شاهد افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود. وی اشکالات ساختاری مدیریت نرخ ارز را در تعیین قیمت ارز و تشدید وابستگی به دلار مؤثر دانست.

امینی رعایا اقتصاد مقاومتی را مجموعه سیاست‌ها و اقدامات مقاوم‌سازی اقتصاد با تغییر رویکرد برای کاهش ضربه‌پذیری اقتصاد کشور تعریف و از جمله این سیاست‌ها را ایجاد سرمایه و ثروت جدید از درآمد حاصل از فروش نفت، به‌جای درآمد نفت در هزینه‌های جاری، کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار و مدیریت مصرف انرژی مطرح کرد.

رهگشای گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خوب هستند، اما در عمل باید تبدیل به قانون و آیین‌نامه شوند تا نمود عینی یابند. وی سه عامل را در بسته شدن کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و رکود تولید داخلی مؤثر دانست و آنها را این‌گونه برشمرد: اشکال در نظام بانکی و فقدان نقدینگی لازم برای تولید، عدم کنترل بازارهای غیرمولد از طریق مالیات و فقدان جذب سرمایه به سمت تولید و نبود مدیریت واردات از معبر قاچاق و خریدهای دولتی.

امینی رعایا تزریق پول به اقتصاد و دادن وام به تولیدکننده را بدون ایجاد بازار فروش تولیدات داخلی راهکار شکست‌خورده در ایجاد اشتغال و حمایت از تولید بیان کرد و افزود: با حمایت از پیشران‌های اقتصادی صنایع مختلف وابسته بدان‌ها راه می‌افتند و چرخ تولید می‌گردد. از دیگر راهکارها حل مشکلات فضای کسب و کار و بازارسازی و اختصاص دادن بخشی از بازار داخلی به تولیدات تولیدکنندگان داخلی است. دبیر همایش ملی اقتصاد مقاومتی شرح داد: ما همایش را با هزینه کم و هدفمند برای رصد و پایش اقتصاد مقاومتی و به حرکت در آوردن اقتصاد کشور و مطالبه پاسخگویی از مسئولین و ارزیابی عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کنیم. وی یکی از دستاوردهای این همایش سالانه را طی چهار سال اخیر شفاف‌سازی کم‌کاری دستگاه‌های مربوطه و وادار ساختن مسئولین آنها به تحرک و فعالیت دانست.

رهگشای برای امیدوارسازی جامعه به اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: چنانچه دستاوردهای واقعی اقتصاد را در کنار ضعف‌های آن در این سی و چند سال به مردم نشان دهیم قطعاً امیدواری ایجاد خواهد شد.

امینی رعایا در پایان اشاره کرد: مسئولین ضمن اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جلوی نقد و بررسی آگاهانه را نگیرند و هنگامی که از آنها خواسته می‌شود پاسخگو باشند به صورت تحلیلی پاسخ دهند و صحبت‌های یاری‌رسان به آنها را بشنوند و در مقابل شنیدن و پیگیری حرف‌های درست گارد نگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس