کد خبر 826961
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
ترامپ

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای که 12 ژانویه برای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد، رسما اعلام کردبرای آنکه از برجام خارج نشود شروطی دارد.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه ای شروطی را برای باقی ماندن در برجام اعلام کرد. در بیانیه‌ای که 12 ژانویه برای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد، رسما اعلام کرد برای آنکه به صورت رسمی از برجام خارج نشود باید محدودیت‌های هسته‌ای ایران مادام‌العمر شده و همینطور سیاست‌های منطقه‌ای بویژه برنامه دفاع موشکی ایران محدود شود.

 حالا دست راست رئیس‌جمهور آمریکا در مسائل مربوط به ایران یعنی «نیکی هیلی» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، رسما و صراحتا اعلام کرد اگر یک اجماع بین‌المللی علیه برنامه موشکی ایران ایجاد شود و این اجماع منجر به اعمال سیاست‌هایی علیه تهران شود، این کار دونالد ترامپ را تشویق خواهد کرد به صورت رسمی از برجام خارج نشود.

بر اساس این گزارش، سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه اظهارات عجیب خود مدعی شد برای تشویق ترامپ به حفظ برجام باید ایران را از بابت برنامه موشکی‎اش تنبیه کرد. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، نیکی هیلی می‌گوید دولت واشنگتن تلاش می‌کند با منحرف کردن توجه اعضای شورای امنیت از برجام، آنها را به تمرکز بر برنامه موشکی و دیگر خطاهای غیرهسته‌ای ایران(!) ترغیب کند. وی که روز دوشنبه سفرای شورای امنیت را به ضیافت کاخ سفید برد تا در نمایشی ساختگی ایران را متهم به فروش موشک به حوثی‌های یمن کند، مدعی شد تلاش‌های ملموس جهانی برای تنبیه ایران از بابت نقض قطعنامه‌های شورای امنیت پیرامون موشک‌های بالستیک، می‌تواند رئیس‌جمهوری آمریکا را برای ماندن در توافق هسته‌ای متقاعد و تشویق کند.

هیلی در ادامه به همراهی دولت فرانسه با آمریکا در موضوع فشار به ایران برای محدود کردن برنامه دفاع موشکی تهران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: فرانسه به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان کلیدی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، اخیراً ایران را به دلیل نقض قطعنامه‌های مربوط به موشک‌های بالستیک مورد حملات لفظی قرار داده است. وی در ادامه اظهارات خود گفت: این اقدام جواب می‌دهد. آنها رفته‌رفته درک می‌کنند اگر درباره موارد نقض شده صحبت نکنیم آن وقت این آمریکاست که می‌گوید همه چیز شرم‌آور است.
بر اساس این گزارش، اظهارات ضد ایرانی هیلی در حالی است که حالا سناریوی دولت آمریکا در قبال برجام کاملا علنی شده است. بر اساس این گزارش، در حالی که بر اساس مفاد برجام، دولت آمریکا باید به تعهدات خود در قبال برجام عمل کند، اکنون آنها با پیش کشیدن برنامه دفاع موشکی ایران، اجرای تعهدات خود را به دریافت امتیازات بیشتر از ایران بویژه در موضوع دفاع موشکی مشروط کرده‌اند.

دولت آمریکا این سناریو را یک سناریوی دوسر برد می‌پندارد. آنها معتقدند در صورتی که یک اجماع با حضور چند کشور دوست خود ایجاد کنند، این اقدام می‌تواند منجر به عقب‌نشینی دولت حسن روحانی شده و دولت ایران را وادار کند با تضعیف برنامه دفاعی خود موافقت کند. از سوی دیگر آنها تصور می‌کنند در صورت ایستادگی ایران مقابل زیاده‌خواهی جدید دولت آمریکا، آنها می‌توانند به بهانه برنامه موشکی، تحریم‌ها و فشارهای جدیدی علیه ایران اعمال کنند؛ تحریم‌هایی که پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند کارکرد آنها بی‌اثر کردن تعلیق تحریم‌های مندرج در برجام است.

بر اساس اظهارات هیلی، او فشار بر برنامه موشکی ایران را به قطعنامه 2231 مستند کرده است. این در حالی است که قطعنامه 2231 به هیچ عنوان الزام‌آور نیست و ایران در قبال اجرای آن هیچ تعهدی نداده است.  به هر حال اظهارات ضد ایرانی هیلی نشان می‌دهد آنها برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام را به عنوان اهرمی علیه برنامه دفاع موشکی ایران تلقی کرده‌اند. به عبارتی آنها از برجام به عنوان سندی علیه برنامه دفاعی ایران استفاده می‌کنند.

ناهار را با ترامپ خوردند!

اظهارات جدید نیکی هیلی بعد از آن انجام شد که او نمایندگان 15 کشور در سازمان ملل را به واشنگتن برد تا از لاشه‌های موشکی که ادعا شده از سوی ارتش یمن به عربستان سعودی شلیک شده، بازدید کنند. هیلی این اقدام را در ادامه «نمایش لاشه‌ای» چندی پیش خود علیه ایران انجام داد. آمریکا و پادشاهی سعودی مدعی شده‌اند این لاشه‌ها متعلق به موشکی است که ارتش یمن به سمت ریاض شلیک کرده است. هیلی سپس این نمایندگان را به ضیافت ناهار ترامپ برد. ترامپ در این ضیافت ناهار بار دیگر ایران را مورد تهاجم قرار داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا باز هم اتهام‌های ثابت‌نشده خود علیه ایران را تکرار و تهران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه متهم کرد.
ترامپ که در ضیافت ناهار با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت، وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید حضور داشت، تصریح کرد لازم است واشنگتن و جامعه بین‌المللی در زمینه‌های مختلف، از جمله مهار ایران با یکدیگر همکاری کنند.

وی گفت: «کارهای زیادی هست که ما باید با یکدیگر انجام دهیم. امروز سفیران [کشورهای عضو شورای امنیت]، موشک‌ها و تسلیحاتی را که ایران برای شبه‌نظامیان متحدش در یمن ارسال کرده، تماشا کردند».

واکنش پفکی ظریف!

محمدجواد ظریف که این روزها به خاطر تثبیت چارت جدید وزارت امور خارجه از تهران خارج نمی‌شود، در واکنش به تلاش‌های دیپلماتیک اخیر نیکی هیلی علیه ایران، باز هم یک توئیت منتشر کرد.

او در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها که علامت استاندارد ایران را روی برخی لاشه‌ها حکاکی کرده و بر اساس آن ایران را متهم به ارسال موشک به یمن کرده‌اند، در توئیتر نوشت: «مدتی قبل، آمریکا یک موشک ایرانی ارائه شده توسط سعودی‌ها را نمایش داد. باید به آنها گفته شده باشد موشکی که در آسمان توسط پاتریوت نابود شده کاملا سالم به زمین فرود نمی‌آید، لذا این بار قطعاتی از موشک را نشان دادند ولی با آرم مؤسسه استاندارد ایران که ما روی بسته‌های غذایی به‌کار می‌بریم.

دوباره تلاش کنید مدرک تولید کنید!»  ظریف در این نوشته گفته است آرم استاندارد ایران فقط روی صنایع غذایی استفاده می‌شود و نه روی جداره موشک‌های ایرانی. او در ضمیمه این نوشته خود، عکسی از یک پفک را منتشر کرده است!

*وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • RU ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    22 37
    امان از وطن امروز! می تونست به جای "واکنش پفکی" بنویسه واکنش ظریفانه به ادعای موشکی. وطن امروز کاملا مشرقیه دیگه!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    6 27
    چاره ای نیست باید پذیرفت
    • محسن IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      4 0
      چاره داره اونم حذف لیبرالها از اداره امور است به زودی در 1400 شاهد آن هساتیم. البته الان هم که هستند هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
  • رحمن IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    1 4
    اقایان هسته ای برجام دو حاضر است بفرمائید امضا،ء کنید اما دوسال طولش ندهید .به رهبر هم وصلش نکنید....
  • پویا IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    3 6
    باشه به همین خیال باشید، متوجه شدند ایران بعد از برجام با سرعت سرسام آور خواهد توانست تمام عقب افتادن از برنامه هسته اش را جبران کند به فکر مادام العمر کردن برجام افتادند ، رییس جمهور بعدی ان شاء الله همه این کاستی های این دو دوره را جبران خواهد کرد
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    6 5
    دمش گرم همینه باید پذیرفت.یا میپذیرید یا برمیگردید به همون 5 سال پیش تحریم و انزوا و ورشکستگی
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    0 0
    نگران نباشید اقای ترامپ درهرشرط یاشروطیکه شماها درنظر بگیرید تامدتی مسئولین شجاع ما قلقلکشون میاد اگه شما کوتاه نیائید درلحظات پایانی در3 دقیقه مسئو لین ومجلس ایران دربست با امضاهاشون دراختیار شمان .بستگی بشجاعت شماداره نترس هرچه دوست داری شرط درست کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس