کد خبر 824516
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
برجام

ظاهراً غربی‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند که در دو متغیر منطقه و برجام، همه ابزارها را همگرا و متحد کرده تا ایران را به عقب‌نشینی وادار کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

در حاشیه اوضاع و احوال دلار و مصاحبه تلویزیونی رییس‌جمهور و ریزگردهای خوزستان، تحولات عجیبی در منطقه و روابط بین‌الملل ایران در حال وقوع است؛ صدر آنها مداخله نظامی ترکیه در عفرین و در نزدیکی شهر راهبردی حلب در شمال سوریه است.

اتفاقی خلاف تفاهمات قبلی سه‌جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه و فعال کردن گسل‌های قومیتی ترکی، کردی و عربی در این کشور. این گسل‌ها گرچه زمینه‌ساز به‌هم ریختگی‌های نخستین در سوریهِ حدود هفت‌سال قبل بود اما رفته‌رفته با میدان‌داری تروریست‌های داعش و النصره محدود و متوقف شد، چرا که موضوع حفظ کیان کشور بود و معارضه داخلی نمی‌خواست سوریه را به‌طور کلی نابود کند، اما اقدامات کنونی ترکیه، می‌تواند به چنین فضایی دامن بزند.

از سوی دیگر، طرف اروپایی برجام که بعضاً تصور می‌شود ظرفیتی برای مقابله با یاوه‌گویی‌های دولت آمریکا دارد، از پس آخرین هشدار ترامپ، پرده‌ها را در انداخته و با صراحت از ضرورت بازنگری در برجام در نسبت با مسائل منطقه و توان دفاعی ایران سخن می‌گوید.

این گفتارهای دیپلماتیک احتمالاً همراه با کارشکنی‌های مالی و تجاری است که ثمره میدانی‌اش، کاهش عرضه دلار در بازار و بالارفتن نرخ ارز است.

ظاهراً غربی‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند که در دو متغیر منطقه و برجام، همه ابزارها را همگرا و متحد کرده تا ایران را به عقب‌نشینی وادار کنند؛ خوشبختانه تا این لحظه این هجمه با تقابل دولت مواجه شده، هرچند که ایدئولوگ‌های جناحی خاص مرتباً تعقیب سیاست‌های مورد نظر اروپا را مطالبه و تئوریزه می‌کنند و به فضل الهی سرشان به سنگ خواهد خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس