کد خبر 823769
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵
گسترش فولاد پرسپولیس

بسیاری پرسپولیس را قهرمان فصل می‌دانند و گمانه‌زنی‌ها درباره زمان، کیفیت قهرمانی و رکوردهایی که ثبت خواهد شد، آغاز شده اما عقب ماندن رقبا، پرسپولیس را از تکاپو برای بهتر شدن باز نگه داشته است.

سرویس ورزش مشرق، پرسپولیس حتی در صورت از کف دادن امتیاز هم آن بالا ایستاده و عجیب اینکه اختلاف دورقمی با رقبا کمتر نمی‌شود و هراسی به دل مجموعه این تیم شامل بازیکنان و کادر فنی و البته هواداران‌شان نمی‌افتد. در نگاه اول این اتفاقی بزرگ و غرورانگیز برای تیمی است که سطح فنی خود را نسبت به رقبا ارتقا داده و حتما ایجاد این اختلاف امتیاز در کری‌های هواداری حرف اول را خواهد زد اما تداوم چنین شرایطی اصلا به سود پرسپولیس و بازیکنانش نیست.

این درست که از همین حالا بسیاری پرسپولیس را قهرمان فصل می‌دانند و حتی گمانه‌زنی‌ها درباره زمان، کیفیت قهرمانی و رکوردهایی که ثبت خواهد شد، آغاز شده اما عقب ماندن رقبا، پرسپولیس را از تکاپو برای بهتر شدن باز نگه داشته است. امروز هر آنچه درباره فولاد و پارس‌جنوبی و حتی ذوب‌آهن گفته می‌شود نشانه‌هایی مشترک از نگاه بدبینانه به روند صعودی آنها دارد و هیچ‌کس روی آنها به‌عنوان تیمی صاحب توانایی تبدیل شدن به رقیب شرط نمی‌بندد. این فرضیه تا حدود زیادی درباره استقلال پرمهره و پرطرفدار نیز مطرح می‌شود و نوسان این مجموعه نیز آنقدر بالا بوده که درباره سیر صعودی آنها نمی‌توان با قطعیت نظر داد.

این ذهنیت غالب البته در بین بازیکنان پرسپولیس به‌عنوان مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین نفرات در این مجموعه مستولی شده و به نوعی در حرکت صعودی تیم برانکو اصطکاک ایجاد کرده است. حالا احساس درونی بازیکنان به آنها می‌گوید نیازی به بازی فوق‌العاده پرفشار در هر مسابقه نیست و با اختلافی که ایجاد شده حتی عقب افتادن از خود نسبت به فصل گذشته و نیم‌فصل نخست نیز نمی‌تواند چندان نگران‌کننده باشد. هر چند هنوز مسائلی بنیادین مثل تاثیر بازی‌های پرفشار و استراحت بسیار کمتر پرسپولیس نسبت به سایر تیم‌ها در افت مقطعی این تیم تاثیر گذاشته اما امروز آنچه خطرناک‌تر و نگران‌کننده‌تر به نظر می‌رسد همین ذهنیت بازیکنان و احساس عدم نیاز به تکاپوی بیشتر است که می‌تواند پرسپولیس را از خودش عقب‌تر نگه دارد و تیمی که با کلاس فنی بالاترش زبانزد شده را از این حیث دچار آسیب کند.

عقب ماندن رقبا البته نباید بازیکنان پرسپولیس را خوشحال و خشنود کند، چرا که هر آن کس که در این باشگاه کار می‌کند باید بداند زیر نظر میلیون‌ها نفر رفتار و کردارش آنالیز و تحلیل می‌شود. در پرسپولیس سرمربی همواره بشدت تحت فشار است همانطور که مربی بدنساز، آنالیزور، بازیکن و حتی لیدر روی سکوها تحت فشار است و رفتارش روزانه توسط صدها روزنامه‌نگار تحلیل می‌شود و البته توسط میلیون‌ها هوادار قضاوت خواهد شد. فشار در پرسپولیس تمام نمی‌شود وقتی بدانیم در این تیم چیزی برای مخفیکاری وجود نخواهد داشت و درصد فریب دادن افکار عمومی همیشه در عدد صفر یا حول و حوش آن باقی مانده و تکان نمی‌خورد. ممکن است شما روزی پای صحبت مربیان تیم‌های متوسط و کوچک‌تر لیگ بنشینید و آنها درباره مسائل ریز و جزئی تیم‌شان با شما صحبت کنند و از آنجا که شما نه مسابقه تیم‌شان را دیده‌اید و نه نسبت به اتفاقات آن مجموعه اشراف دارید همه حرف‌های آن مربی را باور کنید اما در پرسپولیس هیچ وقت این اتفاق رخ نخواهد داد و جایی برای فریب رسانه‌ها و افکار عمومی وجود ندارد، چون لحظه لحظه مسابقات این تیم با میلیون‌ها چشم و دوربین آنالیز و تحلیل می‌شود؛ حتی کوچک‌ترین رفتارها در تمرینات و اردوهای این تیم زیر نظر است. این همان نکته‌ای است که بازیکنان پرسپولیس باید درک کنند و نگاه‌شان به ادامه راه باید طوری باشد که از بیشتر و بهتر کار کردن شانه خالی نکنند و پرفشار پیش بروند.

بگذارید یک مثال ساده بزنم؛ همه می‌دانیم که مالکیت 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس یکی است، بنابراین نظام ساختاری این دو باشگاه نیز کاملا همسان و شبیه بوده و 2 تیم با برخورداری حامی مالی مشترک و حتی بعضا لباس‌هایی با نشان تجاری یکسان فقط از نظر رنگ تفاوت دارند. در چنین شرایطی قاعدتا باید دریافتی پرسپولیس با باشگاه رقیب برابر و یکسان باشد اما آنچه باعث می‌شود مجموعه سرخ رقم بیشتری از حامی مالی مشترک دریافت کند مشخصا بیانگر تفاوت‌هاست؛ تفاوت‌هایی که باعث می‌شود تا بزرگ‌تر بودن و مهم‌تر بودن این باشگاه یک مثال عینی پیدا کند و البته آنچه درباره «همواره تحت فشار بودن تک تک اعضای مرتبط با مجموعه پرسپولیس» گفتیم با این مثال تحقق یابد. با این نگاه هرگونه وادادن و شل آمدن در پرسپولیس تعریف نشده و باطل خواهد بود و این تیم با این میزان از اهمیت باید تبدیل به قدرت مطلق فوتبال ایران شود؛ تیمی که از 10 فصل، 8 فصل در راس قله باشد و بازیکنانش با یک قهرمانی به سقف خواسته‌های‌شان سر نساییده باشند. مثال عینی که می‌تواند بازیکنان پرسپولیس را برای نگه داشتن در این مسیر ترغیب و تشویق کند بایرن‌مونیخ آلمان است، تیمی که با وجود آگاهی از قدرت بیشتر نسبت به رقبای خود و قهرمانی هر ساله در بوندس‌لیگا هیچ وقت از رسیدن به این عنوان سیر نمی‌شود و بازیکنانش هر فصل در زمان شیرین بالا بردن جام به یک اندازه مغرورند و شادمان.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس