بورس کالا

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی می‌گوید درخواست بسیاری از فعالان اقتصادی این است که بورس کالا تبدیل به یک کانون غیرانتفاعی بی‌طرف شود.

امیرحسین کاوه تصریح کرد: بورس کالا باید ناظر بی‌طرف غیرانتفاعی میان خریدار و فروشنده باشد اما به دفتر فروش شرکت‌های خصولتی بدل شده است.

وی ادامه داد:‌ ماهیت بورس کالا شرکتی است و سازمان انتفاعی نیست اما پیوسته به دنبال منافع خود است و این شرایط موجب شده تا در بسیاری موارد نتواند داور بی‌طرف باشد و این شرایط موجب شده است تا بسیاری از فعالان اقتصادی که مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه می‌کنند، با دشواری‌هایی همراه باشند.

کاوه عنوان کرد:‌ درخواست بسیاری از فعالان اقتصادی این است که بورس کالا تبدیل به یک کانون غیرانتفاعی بی‌طرف شود و نقایص بازار عرضه را معین کرده و محلی برای کشف قیمت واقعی باشد نه محلی برای ساختن قیمت به میل عرضه کنندگان خصولتی.

وی درباره زمان بر بودن درخواست فعالان اقتصادی مبنی بر تغییر ساختار بورس گفت: اگر مسئولان یاری کنند کار به خوبی پیش خواهد رفت.

تولیدکنندگان مواد اولیه را بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران خاطرنشان کرد:‌ ادامه روند کنونی موجب می‌شود بسیاری از صنایعی که ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند همواره مواد اولیه خود را بالاتر از قیمت‌های جهانی دریافت کنند و قدرت رقابتی خود را از دست بدهند.

وی اظهارکرد:‌به طور دائم در بورس کالا با یک گرانی فروشی مواجه هستیم و در سال اقتصاد مقاومتی مسئولان ذی ربط دولتی ساختار معیوب بورس کالا را اصلاح کرده و بورس کالا تبدیل به یک بورس واقعی شود نه آنکه تنها کاریکاتوری از بورس کالا باشد.

به شرح وظایف ایجاد بورس کالا توجه شود

وی با اشاره به وظایف بورس کالا در کشور، اظهار کرد:‌ ایجاد بازار شفاف و آزاد سازی قیمت ها جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت عادلانه کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای، بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا از دلایل ایجاد بورس کالا بوده است .

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران خاطرنشان کرد: ایجاد ابزارهای مدیریت ریسک قیمت و تامین مالی بازار کالایی و تضمین تعهدات طرفین معامله، به منظور دستیابی به اثرات مثبتاز دیگر اهداف تشکیل بورس کالا در سالهای گذشته بوده است اما این هدف متاسفانه محقق نشده است.

مصوبات شورای رقابت در مورد کشف قیمت پایه رعایت شود

کاوه تاکید کرد:‌ مصوبات شورای رقابت در خصوص نحوه کشف قیمت پایه و عرضه ها در بورس کالای ایران باید رعایت شود.

وی عنوان کرد: عرضه کنندگان محصولات بالادستی که صادرات محصولات ومواد اولیه دارند باید محصولات و مواد اولیه خود را نیز در رینگ صادراتی عرضه کنند و این شرایط موجب می‌شود تا با شفافیت قیمت‌ها عرضه‌های صادراتی در رینگ صادراتی انجام شود.

کاوه با اشاره به تعریف عرضه مچینگ گفت: وقتی نمادی اولین لحظه در روز می‌خواهد باز شود عرضه و تقاضاها نیم ساعتی توسط کارگزاران وارد سیستم معاملات می‌شود.وقتی قیمت تعادلی بین این دو مشخص شد توسط ناظر بازار اجازه شروع معاملات داده میشود و این عملیات را مچینگ قیمت می‌گویند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران  عنوان کرد:‌ عرضه های مچینگ، که بصورت عرفی و بدون رعایت تشریفات قانونی انجام می‌شود باید قانونمند شوند. وقتی کالا در زمان کشف قیمت به اندازه تقاضای موجود عرضه نمی‌شود و کمتر از تقاضا عرضه صورت می‌گیرد مچینگ‌های بعد از عرضه ناکافی برخلاف رویه عرضه و تقاضا و نوعی قیمت سازی است و فقط برای معافیت مالیاتی در خارج از بورس فروخته و ثبت می‌شود.
 

منبع: پانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس