اخبارویژه

نایب رئیس مجلس می‌گوید به دلیل تخصصی بودن برجام زیاد متوجه قضایا نشدم. پزشکیان در عین حال ادعا کرد قبل از برجام، هر روز هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردیم!

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

نقیض‌گویی‌های نایب رئیس مجلس درباره برجام
نایب رئیس مجلس می‌گوید به دلیل تخصصی بودن برجام زیاد متوجه قضایا نشدم. پزشکیان در عین حال ادعا کرد قبل از برجام، هر روز هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردیم!
به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در اردبیل گفته است: اگر برجام 20 دقیقه‌ای در مجلس مصوب شد، به دلیل آن بود که تمام قراردادهای بین‌المللی در صورت طرح در مجلس به سرعت و بدون بحث خاص رای‌گیری شده به طوری که یا مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا رد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم.
نایب رئیس مجلس گفت: بنده فوق تخصص جراحی قلب هستم و 17 سال در دانشگاه در این حوزه درس خوانده و صاحب تجربه شدم اما هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم؛ در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند.
پزشکیان تصریح کرد: همین غیرتخصصی عمل کردن ما کشور را به این شرایط عجیب و غریب رسانده است؛ به طوری که هیچ‌کس نیز نمی‌خواهد اشتباه خود و ورود غیرکارشناسی‌اش را در چنین موضوعاتی بپذیرد.
وی در عین حال با ادعای اینکه هر روز از بابت تحریم‌ها قبل از برجام هزار میلیارد تومان متضرر می‌شدیم، اضافه کرد: اگر برجامی تصویب شد قطعا ما توانستیم در آن مقطع جلوی ضرر و زیان‌های بسیار زیاد را به این کشور بگیریم.
عضو فراکسیون امید همچنین در مراسم بزرگداشت هاشمی رفسنجانی در قزوین گفته است: نباید فاصله درآمدها این‌قدر زیاد باشد تا جایی که برخی از افراد با اخذ دستمزد 200 میلیون تومان، برخی یک میلیون تومانی و بعضی از افراد نیز از بیکاری رنج ببرند با آنکه همه ما بارها اعلام می‌کنیم این فاصله دستمزدها غلط است، تاکنون چاره‌ای نیندیشیده‌ایم.
پزشکیان افزود: وحشی‌ترین حیوانات را در دنیا رام می‌کنند، چگونه است که ما نمی‌توانیم با جوانانمان بنشینیم و از مشکلاتشان جویا شده و راحت با آنها ارتباط برقرار کنیم زیرا عدم توان ما در مدیریت و رفتارهای نامناسب منجر به ایجاد مشکلاتی می‌شود.
درباره اظهارات آقای پزشکیان،‌ نکاتی قابل توجه است: اولا تصویب 20 دقیقه‌ای برجام توسط حامیان دولت در مجلس نهم، در حالی انجام شد که کمیسیون ویژه بررسی برجام پس از 40 روز بررسی کارشناسی با حضور صاحب‌نظران اقتصادی و حقوقی، ایرادات و آسیب‌ها و خسارت‌های بزرگ متن توافق را هشدار داده بود. اما وکیل‌الدوله‌ها برخلاف نظر کارشناسی متخصصان، برجام را تصویب کردند. آقای پزشکیان نیز جزو همین طیف بود که برخلاف نظر جمع‌بندی شده متخصصان در کمیسیون بررسی برجام، رای داد.
ثانیا ایشان اگر در خود صلاحیتی نمی‌دیده، چرا پذیرفته که عضو کمیسیون ویژه شود؟! و چرا وقتی متوجه قضایا نشد، از متخصصان و صاحب‌نظران نپرسید؟ یا نگفت که من متوجه نشده‌ام؟!
ثالثا اگر بعد از 40 روز حضور در کمیسیون، از برجام سر در نیاورده، پس از کجا متوجه شده و با اعتماد به نفس عجیبی می‌گوید «قبل از برجام هر روز هزار میلیارد تومان متضرر می‌شدیم»؟!
رابعا در پایان دومین سالگرد اجرای برجام با حساب سرانگشتی آقای پزشکیان باید 730 هزار میلیارد تومان پول به کشور آمده باشد. آیا ایشان می‌داند این رقم انبوه کجا رفته که بیکاری شدت یافته، تورم دو رقمی شده، قیمت دلار 35 درصد(1100 تومان) افزایش پیدا کرده، رکود تشدید شده، تراز تجاری منفی‌تر شده و...؟!
خامسا ایشان چند دوره وزیر و نماینده مجلس بوده و اکنون نیز 2 سال است نایب رئیس مجلس  است. برای چه از موضع منتقد درباره فاصله‌های طبقاتی ناشی از درآمدها حرف می‌زند؟! چرا هرگز از یک وزیر و مقام دولتی یا رئیس‌جمهور در این باره طرح سوال نکرده یا خواستار استیضاح نشده است؟ چرا یک طرح موثر در این باره- وی یا فراکسیون متبوع وی- ارائه نکرده‌اند؟ با «باید و نباید» که نمی‌شود مسئولیت نمایندگی مجلس را به سرانجام رساند.
و بالاخره اینکه جوانان نیاز به رام شدن ندارند؛ آنها توقع دارند مدیران دولتی و نمایندگان مجلس همسو با آنها به جای حرف‌درمانی و حاشیه‌سازی و اولویت‌تراشی‌های دروغین، به اولویت‌هایی مانند اشتغال و ازدواج و مسکن رسیدگی کنند. اگر می‌توانند بسم‌الله؛ اگرنه مشروعیت مسئولیتی که متصدی آن هستند، از بین می‌رود.

انکار مدیران دو تابعیتی و اختلاس 100 میلیاردی در وزارت نفت
وزیر اطلاعات باید توضیح دهد که اگر به تعبیر ایشان مدیر دو تابعیتی نداریم، چگونه خزانه‌دار مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت 100 میلیارد تومان را غارت کند و از کشور بگریزد؟!
روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: وقتی مجلس تأکید بسیاری بر تعیین تکلیف مدیران دوتابعیتی داشت، وزیر اطلاعات به میان آمد و گفت با بررسی‌های انجام شده و برکناری مدیران دوتابعیتی، دیگر مدیران دوتابعیتی نداریم.
 وقتی دادستان کل کشور نسبت به این گفته وزیر واکنش نشان داد باز هم وزیر اطلاعات از نبود مدیران دوتابعیتی گفت، حتی کار به آنجا کشید که علوی در حاشیه یکی از نشست‌های هیئت دولت عنوان کرد: اگر مدیر دوتابعیتی سراغ دارید به وزارت اطلاعات معرفی کنید.
فارغ از اینکه رسانه‌ها مسئول شناسایی مدیران دوتابعیتی با محدودیت‌های حاکم بر آنها نیستند، پرسش اصلی این است که آیا واقعاً مدیر دوتابعیتی نداریم؟ مدیرانی که اغلب کانادا را انتخاب کرده و مانند آن فرد مشهور- خاوری- راه را به خوبی
پیدا کرده‌اند.
بیش از 100میلیارد تومان از منابع شرکت ملی نفت ایران توسط خزانه‌دار مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت به یغما رفته و آقای خزانه‌دار با خیالی راحت راهی کانادا شده است. بر اساس گفته‌های دادستان تهران و اطلاعات موجود، این فرد از سال گذشته اختلاس را آغاز کرده است و توانسته در این مدت چنین پولی را به خارج از کشور منتقل کند. آیا ناپسند نیست که یک مدیر میانی بتواند دست به چنین فساد بزرگی بزند و به راحتی از کشور خارج شود؟ واکنش مردم چیست؟ حتماً مردم می‌گویند فرد مفسد تنها نبوده و در یک سیستم خودمانی توانسته از اداره‌ای بیش از 100میلیارد تومان اختلاس کند که بودجه‌اش محدود است.
ماجرا بسیار ساده است، وقتی نهادهای نظارتی و اطلاعاتی نتوانند به وظایف ذاتی خود عمل کنند و با وجود آنکه مشخص است که مدیران دوتابعیتی در بدنه مدیریت کشور و به ویژه نفت رسوخ کرده‌اند، همه چیز را انکار می‌کنند وضعیت همینی است که می‌بینیم. همین امروز مدیران دوتابعیتی بسیاری در وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت وجود دارند که نمی‌خواهیم بگوییم آنها متهم هستند یا خواهند شد بلکه اصل ماجرا این است که وقتی از یک نقطه و بزنگاهی بارها ضربه خورده‌ایم باز هم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.
 توجه کنید بیش از 100میلیارد تومان طی دو سال از بیت المال خارج شده است و وزارت نفت زمانی پی به این مسئله می‌برد که متهم از کشور فرار کرده و برای ارائه آدرس غلط، می‌گوید این فساد از سال 88 آغاز شده است.
حراست وزارت نفت و شرکت ملی نفت و حسابرس داخلی برای چه حقوق می‌گیرند؟ حراست وزارت نفت چرا هیچ تحقیقی درباره سوابق افراد و تابعیت آنها انجام نداده و در اتاق شیشه‌ای خود به گذر ایام مشغول است؟
مسئله دوتابعیتی‌ها در نفت چیز چندان عجیبی نیست، کم نیستند از این جنس مدیران ولی به بهانه‌های مختلف هنوز بر مسند کار هستند؛ مدیرانی که خانواده‌شان در دانمارک، هلند، سوئیس، کانادا و... زندگی می‌کنند بدون تردید هیچ علاقه‌ای به ایران ندارند که اگر داشتند حداقل خانواده‌شان در کشور زندگی می‌کردند. مدیری که ایران را برای زندگی خانواده‌اش انتخاب نکرده و در تهران به تنهایی زندگی می‌کند، آیا حاضر است برای منافع ملی ریسک کند؟

علیزاده طباطبایی: «نکبت آزادی» طرفدار هاشمی شده بود!
وکیل خانواده هاشمی می‌گوید هاشمی رفسنجانی از اول منتقد تیم اقتصادی دولت بود.
محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با «راه دانا» اظهار داشت: کمتر از یک ماه قبل از فوت مرحوم هاشمی خدمت وی رسیدم و با مرحوم هاشمی در خصوص انقلاب و آینده انقلاب صحبتی داشتم. مرحوم هاشمی به من گفت که از یک جهت خیلی امیدوارم چون سطح فهم و شعور مردم خیلی بالا رفته است، مردم فهمیده‌اند که تصمیم‌شان را کف خیابان نمی‌توانند اجرا کنند و باید به پای صندوق رای بیایند و به این باور رسیده‌اند که با صندوق رای خیلی چیزها را می‌توانند تغییر دهند.
 علیزاده طباطبایی ادامه داد:  ابراهیم یزدی به من می‌گفت که هنر هاشمی این است که در داخل نظام و در مرکز قدرت، رهبری اپوزیسیون را بر عهده گرفته است. یعنی از درون نظام اپوزیسیون را اداره می‌کرد و نمی‌گذاشت این تبدیل به جریانی علیه نظام اسلامی شود.
وی با بیان اینکه مرحوم یزدی می‌گفت که ما به عنوان نهضت آزادی دل خوشی از هاشمی نداریم و ما را نکبت آزادی خطاب کرده است، عنوان کرد: ولی امروز به عنوان کسانی که به ایران و تمامیت ارضی آن فکر می‌کنیم به آقای هاشمی بگویید که در بین مردم، معتقدین و معترضین! نظام محبوبیت پیدا کردید و از این موقعیت می‌توانید برای حفظ ایران استفاده کنید و ما از شما حمایت می‌کنیم. من این پیام را به آقای هاشمی رساندم و ایشان گفت که من آگاهانه کارها را انجام می‌دهم و می‌دانم چه می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه حسن روحانی، هاشمی نبود و نیست، بیان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی مواضعش را صریح بیان می‌کرد، چه در دوران انقلاب و دفاع مقدس اگر مواضعشان با امام(ره) اختلافی داشت سریعا به محضر ایشان می‌رسیدند و نگاه خود را مطرح می‌کردند و در ارتباط با مقام معظم رهبری نیز همین رویه را داشتند و صادقانه عاشق آقای خامنه‌ای بود و این را همیشه می‌گفت. وی می‌گفت که رهبر انقلاب را دوست دارم ولی خیلی از نظراتم با ایشان متفاوت است و بعد از بحث حتی اگر قانع نشوم به ایشان گفته‌ام که شما بر بنده حجت دارید و من باید از نظر شما تبعیت کنم علیرغم اینکه مخالف نظر شما هستم.
علیزاده طباطبایی در ادامه با اشاره به انتقادات هاشمی به تیم اقتصادی دولت روحانی تصریح کرد: هاشمی از ابتدا نسبت به تیم اقتصادی حسن روحانی منتقد بود و یکی دوبار به من گفتند که این روشی که دولت یازدهم به کار بسته نتیجه‌ای نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه می‌گفتیم که در دولت اول حسن روحانی اولویت اول سیاست خارجی است، افزود: امروز می‌بینم که دولت دوازدهم نیز بر پایه سیاست خارجی کارها را پیش می‌برد و من به عنوان کسی که حدود 10 سال در سازمان برنامه و بودجه مدیریت کردم و با اقتصاددان‌ها در ارتباط بودم آینده خوبی برای اقتصاد پیش‌بینی نمی‌کنم.
درباره بخش اول سخنان علیزاده طباطبایی باید خاطرنشان کرد که اتفاقاً آقای هاشمی در دام ضدانقلاب افتاد و با جریان فتنه‌گری همراه شد که زیر میز جمهوریت (رأی مردم- صندوق) و اسلامیت زدند اما مردم با فهم و شعور بالای خود، نقشه ضد انقلاب را در قیام الهی 9 دی 88 نقش برآب کردند. در آن فتنه حتی شعار انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است سر داده شد که از هویت جریان ضدانقلاب متظاهر به همراهی و حمایت از امثال هاشمی حکایت می‌کرد؛ هر چند که امثال هاشمی به اعتبار گرفتاری‌های خود نتوانستند حتی پس از ماجرای حرمت‌شکنی عاشورای 88، از آنها اعلام برائت کنند.
سخنان ابراهیم یزدی نیز نوعی فریبکاری بوده است؛ چه اینکه آقای هاشمی اپوزیسیون را به رئیس نظام نکشاند بلکه جریان معارض انقلاب و اسلام و نظام و مردم‌سالاری، موفق شدند هاشمی را به بازی شوم خود بکشانند و حیثیت چند ده ساله هاشمی در همراهی با انقلاب را نابود کنند.

گرانی 35 درصدی ارز و خواب خوش مدیران اقتصادی دولت
رئیس بانک مرکزی می‌گوید نباید درباره نرخ ارز بزرگنمایی شود و این نرخ، بهمن و اسفند کاهش خواهد یافت.
ولی‌الله سیف در توییتر نوشت: با کمال تعجب بعضی از افراد به محض مشاهده تغییرات در قیمت ارز شتابزده‌تر از دلال‌ها و سوداگران نسبت به بزرگنمایی آن اقدام می‌کنند به طوری که این واکنش کمتر از خوشحالی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیست.
به گزارش ایلنا، وی در ادامه این توییت ابراز اطمینان کرد: این شادی‌ها طولانی نخواهد بود و بر اساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند مسیر کاهشی پیدا می‌کند.
یادآور می‌شود قیمت دلار در 2 ساله، پس از اجرای برجام، 1100 تومان افزایش یافته است که به مفهوم کاهش 35 درصدی ارزش پول ملی است.
رئیس بانک مرکزی پیش از این عایدی برجام را «تقریبا هیچ خوانده بود» اما به نظر می‌رسد عایدی برجام، «خسارات محض» بوده است.
همزمان با اظهارات رئیس بانک مرکزی، سایت اصلاح‌طلب «بهار» در گزارشی نوشت: همزمان با خواب آسوده مقامات، دلار 4500 تومان شد. دلار آنقدر در حدود سه ماه اخیر جولان داد و رکورد زد تا اینکه خود را به کانال 4500 تومان رساند. رئیس کل بانک مرکزی که بارها وعده تعدیل قیمت‌ها را داده بود این بار می‌گوید شادی گرانی دلار به زودی تمام می‌شود!
به گزارش ایسنا، جریان افزایش قیمت دلار در چند ماه اخیر اتفاق تازه‌ای نیست و این روزها شاید بیش از آنکه متضرران گرانی این ارز پرحاشیه انتظار ارزان شدن آن را داشته باشند، خواسته خود را بر گران نشدن بیش از نرخ‌های موجود قرار داده‌اند.
گرچه نوسان بازار و افزایش قیمت دلار در فاصله بین آبان تا پایان دی‌ماه در هر سال تا حدی طبیعی شده و بنا به دلایلی همچون تقاضای فصلی، کاهش عرضه ارز پتروشیمی‌ها و یا تسویه حساب‌های خارجی رخ می‌دهد، ولی برای سال جاری روال به گونه‌ای متفاوت بود. جریان رشد قیمت دلار از شهریورماه شروع شد و از کانال 3800 حرکت کرد و در نیمه مهرماه خود را به 4000 تومان رساند، این زمانی بود که ظاهرا دلار در بازار ارز ایران کانال 4000 تومان و قیمت‌های رنج 3000 را برای همیشه ترک کرد و وارد کانال 5000 تومان شد. این موضوعی است که روال قیمت‌های اخیر نرخ‌های تا 4500 تومان بازار و البته اظهارات سیاستگذار ارزی آن را به گونه‌ای تایید می‌کند.
قیمت دلار در دو هفته اخیر به 4400 تومان رسید و تا آخر هفته‌ای که سپری شد حتی تا 4490 تومان هم قیمت خورد. این نرخ نشان می‌دهد که قیمت این ارز در پنج ماه اخیر یعنی از شهریور تا پایان دی ماه تا 700 تومان و در کمتر از چهار ماه گذشته تا 500 تومان گران شده است. این نوسان قابل ملاحظه ارزی همان‌قدر که برای بخشی از فعالان اقتصادی به ویژه واردکنندگان و در نهایت مصرف‌کنندگان داخلی با ضرر نسبت به قبل همراه است، رانت موجود در آن برای برخی گروه‌ها بسیار هم خوشایند است؛ از دلالان و فعالان بازار ارز گرفته تا افراد سودجویی که در میان نوسان بازار به هر طریقی خود نیز بر اوضاع ناآرام آن افزوده‌اند.
مسئله مهم این است که اقتصاد ما در چند ماه اخیر، رشد قیمتی 700 تومانی را تجربه کرده است. حتی از تعدیل قیمت دلار با 4200 تومان سخن گفتند اما اکنون نرخ دلار 4500 تومان شده است.

خراسان

هشدار به بانک ها درباره ارائه خدمات بانکی به شهرداری ها
بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول اقتصادی در دولت به همه نهادهای نظارتی، اعلام شده است حسب تصمیمات گرفته شده، تمامی حساب های بانکی اعم از ریالی و ارزی برای شهرداری ها و نیز موسسات و شرکت های زیرمجموعه که بیش از 50 درصد سهام آن ها متعلق به شهرداری ها باشد، باید صرفا نزد بانک مرکزی افتتاح و نگهداری شود و بانک ها و موسسات اعتباری مجاز به افتتاح یا نگهداری حساب های بانکی برای این نهادهای عمومی غیردولتی نیستند.


شورای نگهبان بخشنامه کدام وزیر را خلاف شرع تشخیص داد؟
بر اساس نامه روزهای اخیر یک مقام مسئول مهم قضایی به وزارتخانه رفاه، کار و تامین اجتماعی، با اشاره به دو بخشنامه صادر شده از سوی علی ربیعی در آبان سال 1392، اعلام شده است با توجه به درخواست شاکی مبنی بر بررسی خلاف شرع بودن مفادی از این دو بخشنامه، موضوع به شورای نگهبان ارجاع شد که بر این اساس، فقهای این شورا، بخشی از این ابلاغیه را خلاف شرع تشخیص داده اند که بر همین اساس، این مواد از تاریخ تصویب، ابطال می شود.

ایران

تکذیب دو ادعا درباره تجمع‌های اخیر
فرمانده انتظامی شهرستان میناب گفت: فیلم پخش شده منسوب به تیراندازی و درگیری پلیس با مردم این شهرستان در شبکه‌های اجتماعی کذب محض است. سرهنگ محمدرستمی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در تاریخ 27 دی‌ماه طی تعقیب و گریز نیروی انتظامی با قاچاقچیان بیش از دو هزار قوطی مشروبات الکلی در روستای گبرانی کشف و ضبط شد. وی افزود: دو دستگاه خودرو توقیف شده در این عملیات، زانتیا و پژو 405 که حامل مشروبات الکلی بود هر دو سرقتی بودند. این توضیحات در پی آن مطرح شد که روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید که در آن صدای تیراندازی در محیطی روستایی به گوش می‌رسید؛ در توضیح این فیلم توسط افرادی که آن را بازنشر می‌دهند،‌ آمده بود: «درگیری و تیراندازی پلیس در میناب با مردم.» همزمان با تکذیب این ادعا، رئیس کل دادگستری استان مرکزی هم خبر داد: جسد کشف شده در یک منزل متروکه در حاشیه شهر اراک ارتباطی با ناآرامی‌های اخیر ندارد و این فرد به دلیل تزریق مواد مخدر جان باخته است. به گزارش ایرنا، قاسم عبداللهی افزود:  بلافاصله جسد وی به پزشکی قانونی اراک اعزام و عملیات کالبدشکافی انجام شد و در نهایت فوت به دلیل تزریق مواد مخدر تأیید شد.

فشار صهیونیست ها برای اخراج سفیر ایران از آلمان
کمیته امریکاییان یهودی از دولت آلمان خواست تا بنابر ادعای آنها مبنی بر «جاسوسی عوامل ایران از سفارت رژیم صهیونیستی و یک مهدکودک یهودی»، سفیر ایران را از آلمان اخراج کند. به گزارش ایسنا به نقل از اورشلیم پست، دیدره برگر مدیر دفتر این کمیته اظهار کرد: «ما انتظار داریم تا دولت آلمان گام‌های سیاسی روشنی را در این باره بردارد و نباید به گفت‌وگوی دیپلماتیک راضی بود. باید یک اقدام علنی مثل اخراج سفیر ایران در آلمان انجام شود.»

دفاع ممدوحی از ادبیات صدیقی درباره اعتراض های اخیر
حجت‌الاسلام حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین از «آشغال» خواندن معترضان دفاع کرد. او به خبرآنلاین گفت: با کسانی که یک هفته کشور را اشغال کنند با بدترین برخوردها و خشونت‌ها عین داعش عمل کنند، چه خواهید کرد؟ شما به داعشی‎ها چه می‌گفتید؟ نمی‎گفتید که این اغتشاشگران آشغال هستند؟داعشی‎ها چه کار می‎کردند؟ این افراد هم همان کار داعشی‌ها را انجام داده‌اند. حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های دو هفته پیش نماز جمعه تهران در واکنش به ناآرامی‌های اخیر گفته بود:«اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد».در واکنش به این سخنان حسن روحانی گفته بود:«در خیابان عده‌ای اعتراض می‌کنند. خواهش می‌کنم به همه مردم ما احترام بگذارید. معترض یا خس و خاشاک است، یا گاو، یا گوساله، یا آشغال است؟! چرا توهین می‌کنید و بی‌ادبانه با جامعه برخورد می‌کنید؟ دقیق حرف بزنیم، مخصوصاً در تریبون‌های مقدس. ملت ما ملت بزرگی است.» صدیقی نیز بعدها توضیح داد: «وقتی بنده می‌گویم مردم جمع شده‌اند، معاذالله نمی‌توانم بگویم که مردم چه هستند و روشن است که اگر دریایی به‌وجود آمده و موج این دریا «آشغال» را برده، همان فضای فتنه بوده است و اصلاً کاری به اشخاص ندارم.»

آرمان

زمان انتقال پیکر جانباختگان سانچی

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: پیکرهای سه تن از جان باختگان کشتی سانچی پس از مشخص شدن آزمایش DNA به کشور انتقال می‌یابد. سیروس کیان ارثی در حاشیه مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشتی سانچی که دراین شرکت برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: اولویت ما گرفتن نمونه DNA خانواده های شهدای نفتکش و ارسال آن به چین است. وی اظهار داشت: پس از دریافت این نمونه ها با هماهنگی کنسولگری کشورمان در چین پیکرهای سه تن از جان باختگان به میهن انتقال خواهد یافت.

واکنش سردار سلیمانی به آتش زدن پرچم

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام به آتش زدن پرچم ایران در ناآرامی‌های اخیر واکنش نشان داد. سرلشکر قاسم سلیمانی با اشاره به آتش زدن پرچم ایران در این ناآرامی‌ها گفت: ای کاش به جای پرچم، من را ده بار آتش می‌زدند؛ چرا که ما برای نشاندن پرچم بر هر قله‌ای ده‌ها شهید داده‌ایم.

باید فضای مجازی را مدیریت کرد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: باید این فضای مجازی را مدیریت کنیم، تا کی باید در این اسارت باشیم؟ ما نمی‌گوئیم آن ‌را ببندید اما باید آن را مدیریت کنید. آیت‌ا... علم الهدی افزود: آمریکا درصدد است مردم عقاید و باورهای دینی خود را از دست بدهند و این مردم از نظام جدا شوند و این اهدف سوء چگونه باید اجرا شود؟ تنها راه برای این مهم جنگ نرم است و ابزار اجرایی جنگ نرم، شایعه‌پراکنی است زیرا در این‌صورت افکار عمومی مردم و جوانان را به هم می‌زند و اگر دشمن در افکار عمومی با شایعه پراکنی نفوذ کند به اهداف جنگ نرم خود خواهد رسید و امروز فضای مجازی در کشور میدان جولان شایعه پراکنی است.

تلگرام منبع فساد است

امام جمعه موقت تهران گفت: دولت حاضر نشد تلگرام را محدود کرده و شبکه ملی را سراسری کند تا ما روی پای خودمان بایستیم و فرمان‌بردار بیگانگان نباشیم. کاظم صدیقی پیام‌رسان تلگرام را منبع فساد برای جوانان دانست و گفت: درست است بعضی‌ها در راستای ارتقای روند تجاری و اقتصادی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند؛ ولی این تبادلات بدون هیچ نظارت و کنترل داخلی انجام می‌شود. وی تصریح کرد: پس جوانان باید در فضای مجازی مواظب باشند که وقتی به بهشت می‌اندیشند، باید با مشکلات و سختی‌ها، تحریم و شدائد بجنگند و خداوند متعال در راستای رویارویی با شدائد تأکید مؤکد کرده است.

ترامپ باید به درمانگاه برود

معاون فرهنگی، اجتماعی سپاه اظهار داشت: حوادثی که در گذشته در دو دهه رخ می‌داد در شرایط فعلی به‌جایی رسیده که ظرف دو ماه رخ داده است، به‌طوری‌که استکبار و صهیونیسم بین‌الملل و ایادی آنها در ظرف این 2 ماه در عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین، ایران و آفریقا و آمریکای لاتین شکست خورده‌اند، به‌طوری‌که افکار عمومی علیه آنها شده است، ضمن اینکه رئیس‌جمهور آمریکا هم با اظهارات خود باید به‌دلیل بیماری‌های روانی‌اش به درمانگاه برده شود. سردار محمدرضا نقدی بابیان اینکه شکست‌های مختلف استکبار جهانی منجر به پیروزی مستضعفین شده است و پیروزی‌های بزرگی در آینده به‌دست خواهد آمد، خاطرنشان کرد: باید امروز بدانیم که پیروزی‌های درخشانی پیش روی ما قرار دارد که این پیروزی‌ها به دلیل صبر، بیداری و در صحنه بودن ملت ایران بوده است.

کاهش هزار میلیاردی بودجه صداوسیما

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از کاهش ۹۰۰ تا یک‌هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۷ صدا و سیما در لایحه پیشنهادی دولت خبر داد و خطرات این مسئله را تشریح کرد. سیداحسان قاضی زاده هاشمی افزود: محل جایگزینی هم برای این کاهش بودجه صدا و سیما پیش‌بینی نشده، در حالی که دولت باید برای این مساله تدبیر عاجلی داشته باشد؛ در غیر اینصورت، اگر در صحن مجلس اعتراضی نسبت به این مساله شود نیازمند دوسوم رأی نمایندگان خواهد بود، چرا که مغایر برنامه ششم است.

حضور آمریکا درخاک سوریه غیرقانونی است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران تاکید کرد که حضور آمریکا در خاک سوریه کمکی به صلح در این کشور نمی کند و جمهوری اسلامی ایران این حضور را غیرقانونی می‌داند. کمال خرازی در حاشیه دیدار با علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه خاطرنشان کرد که دولت سوریه هم تاکید دارد که آمریکا باید هرچه سریعتر خاک این کشور را ترک کند. وی اظهارداشت: آمریکا باید اجازه بدهد مردم سوریه خودشان با یکدیگر گفت‌وگو کرده تا صلح برقرار شود و بتوانند از این مشکلات عبور کنند. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت که وزارت آشتی ملی سوریه تلاش دارد بین عشایر و گروه‌های مختلف از جمله گروه‌های مسلح در خاک سوریه آشتی ملی برقرار کند و تلاش‌های خوبی هم در این زمینه انجام داده است.

تاکید نمایندگان مجلس بر رسیدگی به وضعیت زنان بازداشتی

۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به وضعیت زنان بازداشت شده هستند. حسینعلی امیری درباره شکایت خانواده‌های برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر مبنی بر بدرفتاری با آنان و طرح این شکایات با نمایندگان مجلس گفت: آن چیزی که از طریق نمایندگان به دست من رسیده این است که ۴۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از طیف‌های مختلف هم هستند نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور نوشتند و به من دادند که تحویل داده شد. وی در خصوص این درخواست گفت: نمایندگان خواستار رسیدگی به وضعیت بازداشتی‌ها مخصوصا خانم‌ها هستند تا هرچه زودتر تعیین تکلیف و آزاد شوند. درباره مطلبی که درخصوص بدرفتاری با بازداشتی‌ها گفته شده من در جریان نیستم و از آقای وزیر دادگستری بپرسید، ایشان به شما پاسخ می‌دهند. امیری خاطر نشان کرد: آقای رئیس‌جمهور بارها در جلسات دولت تاکید کردند بین کسانی که به قصد بی‌نظمی، تخریب، آتش زدن اموال عمومی و بیت‌المال و ایجاد مزاحمت برای شهروندان آمدند با آن کسانی که به دنبال این هستند که حرف‌هایشان شنیده شود باید تفکیک‌هایی را قائل شویم و نباید همه را با یک نگاه ببینیم. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این تاکید رئیس‌جمهور است و طبیعتا آن مقداری که در اختیار دولت باشد مسائل مربوط به افراد بازداشت شده را پیگیری می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان خواستند کسی از دولت هنگام بازدید از بازداشتگاه‌ها و اوین همراه آن‌ها باشد، گفت: چنین درخواستی را نمایندگان به وزیر دادگستری داده بودند، وزیر هم در حال پیگیری موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    26 5
    آقای پزشکیان از همه خوبی هایی که خداوند به انسان عطا کرده است برخوردار است الّا بصیرت، که ظاهراً در موقع تقسیم به او نرسیده است و وقتی بصیرت نداری، چه داری؟!؟!؟!
    • سلام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      12 3
      آقای پزشکیان شما که فرمودید جوانان را مثل حیوانات وحشی میتوان رام کرد چرا نتوانستید ترامپ را رام کنید تا برجام را عملا پاره نکند؟
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    5 3
    حجت الاسلام ممدوحی؟! ایشان از مجتهدین بنام هستند و لقب آيت الله زیبنده ایشان است و بیش از 20 سال است به تدریس درس خارج مشغولند. وی از شاگردان مبارز امام خمینی و علامه طباطبایی است.
  • AE ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    0 24
    افزایش قیمت دلار به نفع اقتصاد است برجام فواید زیادی دارد
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    6 18
    کاش در مجلس 50 نماینده متغکر و آگاه به مسائل کشور و دنیا مانند پزشکیان و مطهری داشتیم
    • سید IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      12 1
      و دلسوز سیاست و فرهنگ غربیها!!!!!
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    12 2
    آقای پزشکیان همانطور که فامیلتون با رشته تون تخصص داره پس چرا رفتید توی مجلس
  • امید IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    4 0
    آقای پزشکیان جوانان ماهیچ مشکلی ندارند فقط دوتا 1- بیکاری 2- تبعیض والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس