خبر ویژه

رئیس بانک مرکزی می‌گوید نباید درباره نرخ ارز بزرگنمایی شود و این نرخ، بهمن و اسفند کاهش خواهد یافت.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

ولی‌الله سیف در توییتر نوشت: با کمال تعجب بعضی از افراد به محض مشاهده تغییرات در قیمت ارز شتابزده‌تر از دلال‌ها و سوداگران نسبت به بزرگنمایی آن اقدام می‌کنند به طوری که این واکنش کمتر از خوشحالی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیست.


به گزارش ایلنا، وی در ادامه این توییت ابراز اطمینان کرد: این شادی‌ها طولانی نخواهد بود و بر اساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند مسیر کاهشی پیدا می‌کند.


یادآور می‌شود قیمت دلار در ۲ ساله، پس از اجرای برجام، ۱۱۰۰ تومان افزایش یافته است که به مفهوم کاهش ۳۵ درصدی ارزش پول ملی است.


رئیس بانک مرکزی پیش از این عایدی برجام را «تقریبا هیچ خوانده بود» اما به نظر می‌رسد عایدی برجام، «خسارات محض» بوده است.


همزمان با اظهارات رئیس بانک مرکزی، سایت اصلاح‌طلب «بهار» در گزارشی نوشت: همزمان با خواب آسوده مقامات، دلار ۴۵۰۰ تومان شد. دلار آنقدر در حدود سه ماه اخیر جولان داد و رکورد زد تا اینکه خود را به کانال ۴۵۰۰ تومان رساند. رئیس کل بانک مرکزی که بارها وعده تعدیل قیمت‌ها را داده بود این بار می‌گوید شادی گرانی دلار به زودی تمام می‌شود!


به گزارش ایسنا، جریان افزایش قیمت دلار در چند ماه اخیر اتفاق تازه‌ای نیست و این روزها شاید بیش از آنکه متضرران گرانی این ارز پرحاشیه انتظار ارزان شدن آن را داشته باشند، خواسته خود را بر گران نشدن بیش از نرخ‌های موجود قرار داده‌اند.


گرچه نوسان بازار و افزایش قیمت دلار در فاصله بین آبان تا پایان دی‌ماه در هر سال تا حدی طبیعی شده و بنا به دلایلی همچون تقاضای فصلی، کاهش عرضه ارز پتروشیمی‌ها و یا تسویه حساب‌های خارجی رخ می‌دهد، ولی برای سال جاری روال به گونه‌ای متفاوت بود. جریان رشد قیمت دلار از شهریورماه شروع شد و از کانال ۳۸۰۰ حرکت کرد و در نیمه مهرماه خود را به ۴۰۰۰ تومان رساند، این زمانی بود که ظاهرا دلار در بازار ارز ایران کانال ۴۰۰۰ تومان و قیمت‌های رنج ۳۰۰۰ را برای همیشه ترک کرد و وارد کانال ۵۰۰۰ تومان شد. این موضوعی است که روال قیمت‌های اخیر نرخ‌های تا ۴۵۰۰ تومان بازار و البته اظهارات سیاستگذار ارزی آن را به گونه‌ای تایید می‌کند.


قیمت دلار در دو هفته اخیر به ۴۴۰۰ تومان رسید و تا آخر هفته‌ای که سپری شد حتی تا ۴۴۹۰ تومان هم قیمت خورد. این نرخ نشان می‌دهد که قیمت این ارز در پنج ماه اخیر یعنی از شهریور تا پایان دی ماه تا ۷۰۰ تومان و در کمتر از چهار ماه گذشته تا ۵۰۰ تومان گران شده است.

این نوسان قابل ملاحظه ارزی همان‌قدر که برای بخشی از فعالان اقتصادی به ویژه واردکنندگان و در نهایت مصرف‌کنندگان داخلی با ضرر نسبت به قبل همراه است، رانت موجود در آن برای برخی گروه‌ها بسیار هم خوشایند است؛ از دلالان و فعالان بازار ارز گرفته تا افراد سودجویی که در میان نوسان بازار به هر طریقی خود نیز بر اوضاع ناآرام آن افزوده‌اند.


مسئله مهم این است که اقتصاد ما در چند ماه اخیر، رشد قیمتی ۷۰۰ تومانی را تجربه کرده است. حتی از تعدیل قیمت دلار با ۴۲۰۰ تومان سخن گفتند اما اکنون نرخ دلار ۴۵۰۰ تومان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس