چراغ‌های روشنایی اتومبیل نمایه

چراغ‌های روشنایی در روز تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی جهان شده است و خودروهای جدید ملزم به داشتن آن‌ها هستند؛ اما سوال این جا است که دلیل آن چیست؟

به گزارش مشرق، چراغ‌های روشنایی در روز یا همان Daylight، چراغ‌های کوچکی در قسمت جلوی خودروها هستند که به محض شروع به کار پیشرانه خودرو روشن می‌شوند و تا خاموش شدن آن روشن می‌مانند.

Daylight به منظور مطلع کردن عابران پیاده و خودروهای دیگر، از وجود خودرو شما در خیابان یا جاده است. این چراغ‌ها معمولا از نوع "زنون" هستند تا بتوانند با داشتن نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند.

برای اولین بار این چراغ‌ها در در سال ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای شمالی کره زمین مانند نروژ و کانادا، که معمولا هوای برفی و مه گرفته دارند و همچنین نور کافی در روز وجود ندارد، بسیار رواج یافت. این چراغ‌ها کمک می‌کرد که در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، خودروها به راحتی تشخیص داده شوند.

برای مدتی در آمریکا، استفاده از این چراغ‌ها بر روی خودروها ممنوع شد اما در دهه ۹۰ شرکت جنرال موتورز بر روی خودروهای خودش از آن‌ها استفاده کرد. رفته رفته این چراغ‌ها در اروپا هم محبوبیت پیدا کرد و در سال ۲۰۱۱ تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی شد، به این صورت که تمامی خودروهای تولیدی بعد از سال ۲۰۱۱ ملزم به داشتن چراغ روشنایی در روز هستند.

اما انتقادهایی هم بر این تکنولوژی وارد است. برای مثال برخی کارشناسان اعتقاد دارند که روشنایی این چراغ‌ها در برخی خودروها حتی بیشتر از چراغ‌های اصلی خودروها است و در برخی موارد که این چراغ‌ها بر روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب می‌شوند، بر روی دید راننده رو به رو تاثیر می‌گذارد.

همچنین برخی دیگر اعتقاد دارند که این چراغ‌ها فقط در کشورهای شمالی مانند فنلاند و سوئد و غیره کاربردی است و در کشورهایی که در روز نور کافی دارند بلا استفاده است.

منبع: خودروکار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    23 4
    ... این چراغ در ایران بیشتر به نماد باکلاسی و سرمایه داری تبدیل شده است...بعبارتی مواظب من و ماشین من باش وگرنه بیچاره میشی!!!
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      4 3
      موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس