آمریکا

دولت آمریکا به دلیل عدم موافقت نمایندگان کنگره این کشور بر سر لایحه بودجه در آستانه تعطیلی قرار دارد.

به گزارش مشرق، در آمریکا این روزها بحث بر سر یک چالش همیشگی و یک موضوع قدیمی داغ است: اگر کنگره نتواند تا پایان ساعت 24:00 جمعه به وقت واشنگتن بر سر لایحه بودجه توافق کند، دولت تعطیل خواهد شد. 

  • دولت ترامپ در آستانه تعطیلی

مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب لایحه‌ای را با 230 رأی موافق و 197 رأی مخالف به تصویب رساند که خواستار ادامه تأمین هزینه‌های دولت تا چهار هفته آینده است، به نحوی که نمایندگان کنگره بتوانند اختلافاتشان را ظرف این چند هفته  حل کنند.

اما هنوز مشخص نیست که مجلس سنا هم بتواند لایجه مشابهی را تصویب کند. بعضی رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند امیدهای چندانی برای اینکه سنا بتواند این لایحه را تصویب کند وجود ندارد. 

نمایندگان کنگره به دنبال رسیدن به توافق بر سر یک قانون دوران اوباما به نام «قانون داکا»، ساخت دیوار در نزدیکی مرز مکزیک، توافق بر سر سقف هزینه‌کرد کنگره در حوزه‌های نظامی و داخلی هستند. 

  • تعطیلی دولت چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تعطیلی دولت زمانی اتفاق می‌افتد که رئیس‌جمهور آمریکا و کنگره این کشور نتوانند قانون مربوط به تخصیص اعتبارات نهادهای دولتی را در موعد مقرر به امضا برسانند.  

  • چطور می‌توان از تعطیلی دولت جلوگیری کرد؟

اعضای کنگره آمریکا می‌توانند با تصویب قطعنامه‌ای به نام «قطعنامه ادامه فعالیت» از تعطیلی دولت جلوگیری کنند. توافق بر سر این قطعنامه به معنی این است که دولت فدرال می‌تواند به فعالیتش ادامه دهد و نمایندگان کنگره فرصت بیشتری برای مذاکره درباره لایحه بودجه دارند.

  • کدام بخش‌ها تعطیل می‌شوند؟

هنگام تعطیلی، بخشی از کارکنان نهادهای رده بالای دولتی بر سر کار باقی می‌مانند، اما از اکثر کارمندانی که مشاغلشان اهمیت حیاتی ندارد خواسته می‌شود به منزل بروند. 

به عنوان مثال، کارکنان پارک‌های ملی، موزه‌ها و اماکن تفریحی سر کار حاضر نمی‌شوند. چهار سال پیش که دولت آمریکا تعطیل شد به ۸۵۰ هزار کارمند دولتی مرخصی اجباری داده شد.  

به کارمندانی که به آنها مرخصی اجباری داده می‌شود، حقوق پرداخت می‌شود، اما مشکل آنجا است که آنها اغلب نمی‌دانند پولشان را کی دریافت می‌کنند. تصمیم‌گیری درباره این موضوع که حقوق مدت زمان مرخصی اجباری چه زمانی پرداخت شود به نهاد استخدام‌کننده کارمند بستگی دارد. 

  • دولت، چند بار تعطیل شده است؟ 

از سال ۱۹۷۶، دولت فدرال آمریکا ۱۸ بار تعطیل شده است. آخرین باری که دولت فدرال تعطیل شد در سال ۲۰۱۳ بود که فعالیت‌های دولت اوباما برای ۱۶ روز معلق شد. 

  • ضرر تعطیلی دولت برای کشور آمریکا 

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلی ۱۶ روزه دولت در سال ۲۰۱۳ باعث زیان ۲۴ میلیارد دلاری به فعالیت‌های اقتصادی آمریکا شد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس