پرونده اف 35

بعد از انقلاب، ناوگان بزرگ جنگنده‌های ساخت آمریکا در ایران تا سال‌ها در خدمت باقی ماندند ولی آمریکایی‌ها در جنگنده جدید خود کاری کرده‌اند که در صورت لزوم، این سلاح‌ها به طور کامل از دسترس خارج شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، هواپیمای جنگنده پنهانکار اف ۳۵ به عنوان ستون فقرات آینده نیروهای مسلح آمریکا و متحدان این کشور شناخته می شود. اما طی سالهای اخیر ماجراها و حواشی مختلفی درباره تحویل و کارایی اف ۳۵ به وجود آمده؛ از تاخیر در زمان عملیاتی شدن تا افزایش هزینه ها، مشکلات عجیب نرم افزاری و بسیاری اشکالات دیگر که در پروسه توسعه و تحویل این هواپیما ایجاد شده است. البته اخیرا بحث های امنیتی چالش برانگیزی درباره این هواپیما مطرح شده که به نظر می رسد ناشی از تجربه تلخ آمریکا در فروش هواپیماهای جنگنده به کشورهایی چون ایران بوده که با انقلاب مردمی در آنها، این سلاح ها اجازه ادامه دخالت آمریکا را در کشورهای مذکور نداده اند.

این موضوع به نحوی دیگر در یمن نیز رخ داده چراکه در دوران حکومت موافق و همراه با آمریکا و سعودی ها، ارتش این کشور به تسلیحات مختلفی از جمله موشک مجهز شد اما با انقلاب مردمی، این سلاح ها در اختیار نیروهای انقلابی و ارتش حامی مردم قرار گرفت و علیه تجاوزات متحدان آمریکا به کار گرفته شد.

ALIS چیست و چرا مشکل ساز است؟

هواپیمای جنگنده اف ۳۵ به نوعی یک ابر کامپیوتر پرنده است که همه امور تا حتی شلیک توپ هواپیما هم نیاز به نوعی نرم افزار و برنامه کامپیوتری دارد. یکی از پیچیده ترین نرم افزارها در این جنگنده "سامانه ALIS " است. این عبارت مخفف  Autonomic Logistics Information System یا سامانه خودمختار اطلاعات لجستیکی است. این سیستم به زبان ساده ستون فقرات این جنگنده از نظر اطلاعات است. از اطلاعات مربوط به عملیات تا تعمیر و نگهداری، تامین قطعات و پشتیبانی از مشتری های این جنگنده در سر تا سر جهان بر پایه سامانه ALIS است. تمام این اطلاعات به شرکت سازنده یعنی لاکهید مارتین رفته و آنها بر اساس آن به ایجاد تغییرات لازم در سامانه ها یا تعمین نیاز های عملیاتی کاربر اف ۳۵ اقدام می کنند.

این مسئله ای است که باعث نگرانی برخی از دارندگان اف ۳۵ شده چراکه نروژ و ایتالیا به طور مشترک در حال کار کردن بر روی یک سیستم امنیتی هستند که به شکل یک فیلتر، اطلاعات ارسال شونده از طریق ALIS نظارت کرده و از ارسال اطلاعات محرمانه به شرکت لاکهید جلوگیری کند. استرالیا نیز به چنین سیستمی ابراز علاقه کرده است. نکته جالب اینجاست که در صورتی که آمریکا بخواهد، اولا با قطع این سیستم می تواند دسترسی کشور مورد نظر به بسیاری از نرم افزارها و اطلاعات مورد نظر را مختل کند و حتی در صورت لزوم اقدام به حمله سایبری و از کار انداختن ناوگان اف ۳۵ کشور مورد نظر نیز کند.

مورد جالب اسراییل و اف ۳۵

اما وقتی به تحویل اف ۳۵ به ارتش صهیونیستی می رسیم، داستان بسیار جالب می شود. اف ۳۵ های اسراییل تقریبا این توانایی را دارند که بدون سامانه ALIS و بدون پشتیبانی آمریکا، خصوصا در زمان جنگ به پشتیبانی از ناوگان خود بپردازند. بر اساس آنچه مشخص است اسراییل نرم افزارهای بومی خود را در اف ۳۵ های تحویلی به این رژیم نصب کرده و تقریبا کلیه امور تعمیر و نگهداری اف ۳۵ ها نیز در سرزمین های اشغالی انجام می شود.

برخی از بحث های پشتیبانی و تعمیرات دوره ای این جنگنده در کشورهایی مثل ترکیه یا خصوصا ایتالیا برای اکثر مشتریان انجام می شود ولی اف ۳۵ های اسراییلی نیازی به خروج از سرزمین های اشغالی نداشته و همه کارها در اسراییل انجام می شود.

ترکیه؛ معجون عجیب غربی و شرقی

اما ترکیه هم اخیرا در بحث اف ۳۵ خبر ساز شده است. ترکیه از جمله شرکاء اولیه طرح اف ۳۵ بوده و بخش هایی از این جنگنده در ترکیه ساخته می شود اما دو نکته اخیرا درباره ناوگان اف ۳۵ این کشور رخ داده است. نکته اول اینکه ترکها نیز به سمت یک سیستم مستقل و امن برای انتقال اطلاعات جنگنده های اف ۳۵ خود رفته اند و به دنبال نظارت بر این مسئله هستند که چه چیزی توسط اف ۳۵ ها منتقل می شود. ذکر این مسئله هم بسیار مهم است که در شرایط فعلی ترک ها به جنگنده اف ۳۵ رضایت نداده و با همکاری شرکت انگلیسی BAE طرح های مقدماتی مربوط به توسعه و ساخت یک جنگنده بومی مستقل نسل ۵ را نیز شروع کرده اند.

مسئله مهم بعدی درباره ترکیه، قرارداد اخیر آنها با روسیه برای خرید موشک های ضد هوایی اس ۴۰۰ است. این سامانه بخشی از توان دفاع هوایی و موشکی ترکیه خواهد بود. این سیستم هم در قالب شبکه دفاع هوایی قرار خواهد گرفت، یعنی همان شبکه ای که اف ۳۵ های ترک نیز در آن قرار خواهند داشت. این شبکه شدن همه اطلاعات و داده ها باعث می شود که اطلاعات مربوط به سامانه های هواپیمای اف ۳۵ و وضعیت پنهانکاری آن نیز در این شبکه ذخیره شده و احتمال رسیدن این اطلاعات به دست روسها بسیار جدی است.

این مسئله آنقدر جدی بوده که از زمان آغاز بحث خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه، ماجرای مذکور اعتراضات شدیدی را در ناتو برانگیخته و بسیاری از فرماندهان و مسئولین در ناتو را در برابر رسانه ها به حرف آورده است. این مسئولین صراحتا تاکید کرده اند وصل شدن یک سامانه در کلاس اس ۴۰۰ به شبکه دفاع هوایی و موشکی ترکیه که بخشی از سیستم ناتو است، می تواند اطلاعات نه فقط جنگنده ای مثل اف ۳۵ بلکه اطلاعات بیشتری از ساختار کلی دفاعی ناتو را برای روسها آشکار کند.

با توجه به اینکه شرایط سیاسی و بین المللی فعلی نشان از سرد شدن روابط آنکار و واشنگتن دارد و مشخص نیست آینده آمریکا و ترکیه به چه سمتی خواهد رفت، این سوال برای کشورهای فعال در ساخت یا خرید جنگنده مذکور مطرح است که با توجه به نقش پررنگ ترکیه در برنامه تولید اف ۳۵، آیا می توان به راحتی آنها را از این برنامه حذف کرد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    71 5
    مقاله خوبی بود
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      28 57
      برید از کره شمالی جنگنده فوق مدرن نسل 6 بخرید.جنگنده های امریکایی که آشغاله! مال روسیه هم خوبه تو جنگ راحت جنگنده های ایرانی ساخت امریکا رو میزدن.
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    35 26
    اگه اینطوری باشه که هیچ کشوری از آمریکا و روسیه خرید نظامی نمیکنه
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      62 3
      نیاز باعث میشه بخرن. البته معمولا اونهایی از یه کشور سلاح میخرن که متحد اونها باشه و از طرف اون خیالشون راحت باشه. مثلا چین از آمریکا هواپیما نمی خره ولی از روسیه میخره چون از سلاح های الکترونیکی روسی میشه جلوی آمریکا استفاده کرد ولی تجهیزات الکترونیکی آمریکایی ممکنه جلوی آمریکا غیر فعال باشن یا حتی خود بخود منهدم بشن.
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    18 71
    اصلا چنین چیزی صحت نداره خود ترکیه وقتی از اسرائیل پهباد گرفت تمام بخشهای الکترونیک و دوربینشو خودش نصب کرد
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      76 16
      ترکیه مال این حرفا نیست! امکان ندارد صهیونیستها به نوکرشون همچین اجازه ای بدن
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      23 19
      خیلی ها نمی توانند پیشرفت ترکیه ای ها را ببینند
  • محمد از اردبیل DK ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    14 34
    همانطور که اشاره شده ترکیه در حال ساخت تی . اف. ۲۰۰ هست که با انگلستان همکاری میکنند که قرار است در آینده جای اف ۳۵ را بگیرند البته در سال ۲۰۳۰ و راکت های سام ساخت ترکیه فقط برای اف ۳۵ طراحی شده و راکتهای قوی تری که قادر است بتنهایی چند متری را هم بشکافد در ترکیه توسط شرکت راکتسان تولید میشود ولی هم اکنون ترکیه ۱۰۰ عدد اف ۳۵ سفارش داده و قرار است در آینده تا ۲۰۰ عدد هم برسد
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      63 17
      پولشم هموطنان عزیزم با سفر های مکرر به ترکیه براشون تهیه میکنند. خدا بده برکت...
    • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      18 3
      ترکیه پول خریدشو ازاون 18 تن شمش طلا داده
  • مغرب IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    38 49
    غلط کرده اسراییل ما کاتیوشا و نارنجک دستی داریم مگ بگ اسراییل
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    50 19
    ما باید سوخو 35 بخریم .
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    34 7
    مرگ بر جمیع شیاطین جن و انس
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    26 19
    F35 هایی که امریکا میفروشه گنجشکی هستند نه لباس عقاب، اون F35 که امریکا در اختیار خودش هست ،چیزی دیگه است.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    25 46
    اینارو ولش کنین ما تانک ساختیم که تو حرکت شلیک میکنه ، این یعنی شکست ستون فقرات امریکا
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      7 8
      کو؟
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      6 12
      کو؟
  • مغز متفکر جعلی IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    13 8
    جالب که پرواز آواکس نیاز به مجوز امریکا نداره
  • مغز متفکر IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    20 14
    مرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    48 37
    مستشاران آمریکایی موقع رفتن از ایران ، اف 14ها را تخریب کردند ازطرفی حتی اجازه بازکردن کیت تعویضی هر سورتی پرواز که چهارتا سیم پیچه را هم پیش خود محفوظ نگه داشته بودند نبوغ ایرانی ها ، معجزه وار دوباره اف 14ها را پراند نبوغی که هرکشوری ندارد در مورد اف 35 ، حتی اگر سیستمی که گفتید هم توسط کشورها بومی سازی شود بلاشک سیستم دیگر مخفیانه به کار می افته و جایگزینش می شه اف 18 و 22 هم همینه تا هیچ وقت علیه خود غرب استفاده نشه ارزشمند بودن جنگ افزاری مثل جنگنده به بومی بودنشه اینجاست که ارزش قاهر باوجود ابتدای کار بودن مشخص می شه .
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      26 10
      احسنت بهترین نظری بود که خوندم درست مثل موشکهایمان باید جنگنده ، کشتی ، زیردریایی ، تانک هلی کوپتر و حتی سلاح های انفرادی بومی ساخته بشن تا دشمن جرات حمله نکنه الیته تو اکثر موراد فعالیتهای خوبی شده به جز جنگنده که فقط چندتا طرح و ماکت بودن
  • در جستجوی خقیقت IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    27 25
    کاری نداره ماهم با یه فیلتر میتونیم از ارسال اطلاعات به امریکا جلوگیری کنیم !
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      29 0
      تو اول اف 35 رو بخر، بعداً خواستی ارسال اطلاعاتش رو فیلتر کن.
  • US ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    17 7
    خخخخ این از اون، اون از این، هردو از یکی دیگه و .... میترسن
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    46 11
    این روسیه که ظاهرا رفیق شیش ماست چرا اس چهارصد به ترکیه ومصر وپاکستان میده ولی به ما نه؟!
    • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      12 4
      شما می گین رفیقتونه خودش چنین چیزی گفته؟
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      10 10
      چون خودمون نخواستیم
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      4 20
      مگه ایران چیش از عربستان وترکیه کمتره تازه اونا متحد آمریکا هستند وما خیر سرمون با اونا متحد هستیم. پس باید هوای مارو بیشتر اونا داشته باشه تازه جنگنده راهبردی باید به ما بده
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    13 14
    این یعنی از کار افتادن تجهیزات اف ۳۵ در موقع حمله به اسرائیل یا جایی شبیه به اونجا... برای امثال امارات و عربستان متاسفم... خخ
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    33 3
    یعنی با f35 فقط به جایی میتونیم حمله کنبم که آمریکا اجازشا بده!!!!
  • DE ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    34 22
    يعني با اين وضعيت ما ١٠٠ سال از تركيه عقب تر هستيم
  • US ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    18 25
    من فقط از اسراييل نگراني دارم چون واقعا نميشه هوايي باشون جنگيد
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      27 21
      فضایی میجنگیم. موشکا از فضا رو سرشون خراب میشه
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    20 3
    ما کجائیم ؟
  • ناصر IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    33 56
    امریکا واقعا ابر قدرته باید قبول کنیم , نوکری آمریکا رو بکنیم تا نان بده بخوریم
    • پویا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      26 16
      برو بخور ،انداخته جلوتون ، خیلی وقته
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    41 10
    امریکایی ها قدرت دارند و می توانند و براساس منافع و مصلحت خودشان هر کاری بخواهند می کنند شما هم به جای نق زدن اگر می توانید جنگنده بومی بسازید و نرم افزار آن را در انحصار خودتان بگذارید بماند
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    36 6
    همه اف 35 دارن که ... خب تکلیف ما چیه ؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    18 4
    به اینا میگن دولت قدرتمند و توانا که واقعا پیشرفته اند نه ما که هنوز سگ پا وارد می کنیم چون نفغ خیلی ها در ان است
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      11 1
      سنگ پا نیست، احتمالا ظروف و کریستال باشه خواستن پول گمرگی کمتر بیوفته!
  • محمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    17 40
    بترس از انکه سر به تو دارد نه آنکه های وهوی دارد،عزیزان ماهم سلاح پیشرفته داریم به موقعش رو میکنیم اگه الان نشون بدیم پادزهرش رو میسازن
    • آوا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      27 8
      کلا اف 35 یکسری عیب ایراد و نقص فنی داره که فقط کارشناسای مشرق لیستشو دارن هر چند وقت یکبار یکی شو رو می کنن! مشرق جان از دماوند چه خبر چرا اخبارش منعکس نمیشه
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      22 6
      اون چیزی که معلومه اینه که ما هنوز تو ساخت موتور توربو فن مشکل داریم قرار بر این بود که این موتور ظرف دو سال ساخته شه که هنوز نشده.به هر حال تو بخش هایی واقعا خارج از تصور کار شده اما تو بخش هایی هم افتضاح و موازی کاری و ایرانخودرو کاری شده. به هر حال ما هنوزم منتظریم.
  • مغز متفکر اصلی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 12
    فقط باور 373لازم داریم تمام
  • پویا IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    24 24
    باید دست زد به زانو و بلند شد ، و به هیچ کشوری التماس هم نباید نکرد ، همین جنگنده قاهر را با دادن بودجه و درگیر کردن نخبگان کشور خیلی بهتر از f35 ميتوان ساخت، جوانان اين مرز بوم توانايي هر كاري را دارند
  • قاسم IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    11 15
    تو خود مقاله هم ذکر شد که کشور های خریدار یا نرم افزار جانبی روش میذارن یا کاملا عوضش میکنند یعنی این کشور ها چشم و گوش بسته نیست و سیستم اطلاعاتی خوبی دارن ترک ها تو بحث نظامی حاضر به اعتماد به هیچ کس نیستند
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    26 4
    خاک تو سرت مشرق اینقدر حقیر هستی که یه نظر بدون توهین و فقط انتقاد رو از ترس پخش نمیکنی
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    10 7
    مردم در چه فکری هستند و مشرق در چه فکری است . وقتی حقوق یا مفت باشه همین بازی ها هم بازی میشه
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    24 3
    از قاهر چه خبر؟؟
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      19 7
      سلامتی شما خوبین؟
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 3
    باید سوخو 35 بخریم
  • مغز متفکر اصلی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    2 5
    فقط باور373لازم داریم شدیدا
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    0 12
    حالا که اونا اف 35 دارن ما باید اف 36 رو بسازیم
    • جانم فدایی رهبرم امام سید علی خامنه ای IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      دهنت و اسفالت F36 خوب امدی 😂🤣😒

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس