حسن عباسی

حسن عباسی،داور هشتمین جشنواره عمار گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار از ۲ ویژگی بسیار مهم، مردمی و عماری برخوردار است.اگر ویژگی مردمی بودن به نخبه‌گرایی منتهی شود، بسیار برای این رویداد سینمایی خطرناک است.

به گزارش مشرق، حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین و از داوران جشنواره مردمی فیلم عمار که هشتمین دوره آن به تازگی به کار خود پایان داد، درباره این جشنواره گفت: فیلم‌هایی که برای حضور در این دوره از جشنواره عمار به دبیرخانه رسیدند به لحاظ فرم و محتوا رشد کیفی داشت. اما بیشتر از هرچیزی ایده هایی که مبنای ساخت آثار بود، از رشد بهتری برخوردار بود.

مشکل اصلی سینما؛ از شکل گیری ایده تا خلاقیت

وی افزود: مرحله شکل گیری ایده تا خلاقیت در سینمای کشور دچار سکته است و این موضوع مشکل اصلی آثار تولید شده در سینمای کشور را شامل می شود. متاسفانه این موضوع موجب می شود تا فیلم های ساخته شده ضعف های اساسی داشته باشند.

انتظار هیات داوران برآورده نشد

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: از جوانان فیلمساز انتظار داریم با توجه به بهره مندی از تجربه اساتید گذشته خود آثار بهتری را تولید کنند. اما متاسفانه بخش زیادی از آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، انتظار هیات داوران را برآورده نکرده است.

عباسی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی سینمای ایران به طور اعم و داستان نویسان ما به صورت اخص، عدم احاطه بر دیرین گونه‌ها است. زیرا نخستین مسئله ای که در حوزه هنر با آن روبرو هستیم تخیل بوده که این پدیده نیز با خمیرمایه‌ای به نام دیرین‌گونه رشد و توسعه پیدا می کند.

وی اضافه کرد: فیلمسازی که قصد دارد ماجرایی امروزی را به تصویر بکشد برای دراماتیزه کردن کار خود باید تعداد زیادی دیرین گونه را بشناسد و از آنها در اثر سینمایی خود استفاده کند. این درحالی است که عدم تسلط و اشراف بر این دیرین گونه ها در میان فیلمسازان در زمان قدیم وجود داشته و به امروز نیز منتقل شده است.

دانش فارغ‌التحصیلان سینما نسبت به شناخت محتوایی کم است

رئیس اندیشکده یقین یادآور شد: سینماگران جوانی که بعد از انقلاب، فارغ التحصیل دانشکده های سینمایی هستند و وارد عرصه هنر شده اند بیشتر آموزش های تکنیک سینما را گذرانده اند. اما در حوزه مبانی نظری و محتوایی بویژه شناخت دیرین گونه ها آموزش های چندانی را ندیده اند.

بحران در قصه نویسی مشکل اصلی سینمایی است

عباسی اظهار داشت: مشکلی مهم و اساسی که در سینما کشور با آن روبرو هستیم بحران در حوزه قصه نویسی است. بنابر این اگر فیلمسازان کشور قصد دارند بر این پدیده چیره شوند ابتدا باید به صورت کامل و دقیقه با دیرین گونه های سینما آشنا شوند و به علت اینکه واقعیت ندارند از آنها عبور کند و به سراغ دیرین گونه های واقعی از قبیل زندگینامه انبیا بروند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه سینما و فیلمسازی برای اینکه یک ایده به نتیجه برسد باید فرآیند رسیدن خلاقیت به فعالیت هنری به خوبی سپری شود. البته این روند بسیار پیچیده است و از کوچه پس کوچه های دیرین گونه ها می گذرد. بنابر این اگر فیلمسازی اسطوره های یونانی، رومی، مصری، ایرانی، چینی، هنری و ژاپنی را نشناسد قطعا در حوزه محتوایی خلق اثر سینمایی به مشکل برمی خورد.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: فیلمسازان اگر دیرین گونه های صالحین جهانی، همانند انبیا و مصلحین بشری را در عرصه واقعی نشناسد، قطعا قادر به انجام تخیلی مناسب در خلق اثر خود نخواهند بود. البته اگر هنرمندی داشته باشیم که توانایی ابداع و خلق دیرین گونه را داشته باشد اتفاق بسیار خوبی است.

عباسی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی سینمای ما در حوزه داستان قرار دارد و تا زمانی که این موضوع حل نشود بعید است در این حوزه و حتی در حوزه تئاتر به موفقیتی دست پیدا کنیم. بنابر این برخوردار بودن از مسائل و مشکلات فیلمسازان حاضر در سایر جشنواره های سینمایی، اشکالی هست که به شرکت کنندگان بخش داستانی جشنواره مردمی فیلم عمار وارد است.

وی اضافه کرد: مدیران جشنواره مردمی فیلم عمار باید به سینماگران بخش داستانی تذکر بدهند تا ذخایر دیرین گونه های خود را بهتر بشناسند. بر این اساس اگر این رویداد فرهنگی و سینمایی در دادن این تذکر به جامعه سینمایی کشور بخصوص جامعه سینمایی انقلاب بدهد موفق عمل کند آن وقت است که به اهداف خود نزدیک می شود.

رئیس اندیشکده یقین یادآور شد: هر سینماگری اگر حداقل 150 دیرین گونه را نشناسد و نتواند ردپای آنها را در آثار سینمایی، انیمیشنی و سریالی تشخیص بدهد نباید به سمت ساخت فیلم برود. زیرا فیلم سازی فقط کنار هم قرار دادن 60 تا 70 دقیقه راش برای تعریف کردن داستان و ماجرایی نیست. بلکه منظور از فیلمسازی انتقال مضمون و محتوایی است که در قالب فرمی مشخص به نتیجه برسد.

جشنواره عمار باید در بخش محتوایی به جریان سینمای انقلاب تذکر دهد

عباسی عنوان کرد: بر این اساس جشنواره مردمی فیلم عمار باید در بخش محتوایی به جریان سینمایی انقلابی این تذکر را بدهد تا اطلاعات خود را در حوزه دیرین گونه ها افزایش بدهند. در حقیقت امیدوارم جریان انقلابی، حرکتی انقلابی در سینمای کشور رقم بزند و اقدام به خلق اسطوره و دیرین گونه جدید کند. اگر هم نمی تواند این مهم را انجام بدهد باید از ظرفیت تاریخ و میراث بشری در فرهنگ های مختلف بخصوص ادیان الهی استفاده کند و نسبت به بومی کردن آنها اقدام کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در سینمای کشور شاید بتوان با تلاش فراوان تعداد بسیار اندکی دیرین گونه به روز شده، مشاهده کرد. زیرا در آثار حال حاضر سینمای کشور، با ضعف محتوا در این حوزه روبرو  است. بر این اساس ما داوران این ضعف را در قالب تذکری از طرف هیات داوران، انتقال دادیم و امیدواریم که این مشکل اصلاح و برطرف شود.

آینده روشن عمار با ادامه حرکت مردمی است/ عمار از سلبریتی بازی فاصله بگیرد

رئیس اندیشکده یقین خاطرنشان کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار از دو ویژگی بسیار مهم، مردمی و عماری برخوردار است. اگر ویژگی مردمی بودن به نخبه گرایی منتهی شود و از حرکت های مردمی عبور کند سم خطرناکی برای عمار است. اما تا زمانی که این جشنواره از حرکت مردمی برخوردار است آینده روشنی را برای آن می‌بینم. جشنواره عمار باید از این سلبریتی بازی و نخبه گرایی که در برخی جشنواره ها به چشم می خورد فاصله بگیرد.

وی در پایان با اشاره به نقش حضرت عمار یاسر در روشنگری و بصیرت بخشی در زمان جنگ صفین تصریح کرد: در حقیقت جشنواره مردمی فیلم عمار هم باید نقش مردمی و بصیرت بخشی خود را حفظ کند، اگر از این مسئولیت، فاصله بگیرد، دیگر جشنواره مردمی فیلم عمار نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس