صحرایی 6.jpg

پوتین‌های سنگین دوران سربازی را پوشید و چند میله آهنی بیست سانتی را زیر جوراب به پاها بست و در جیبهایش سکه های ۲۵ و ۵۰ تومانی را جاسازی کرد تا وزنش را به وزن ایده‌آل سپاه برساند.

سرویس جهاد و مقاومت مشرق - قصه مدافعین حرم تمام ناشدنی است. حریم اهل بیت قرن‌هاست که فدایی دارد حتی اگر تنها حرمی از آن بزرگواران باشد... «اصلاً حرم ناموس ما شیعه‌هاست «آیا در زمان حیات شهید خود به این نکته توجه داشتید که آنها از اولیاء الهی به شمار می‌روند؟ شهیدی که در سوریه، عراق و در هر مکان و زمانی، شهید شده باشد همانند این است که جلوی در حرم امام حسین (علیه السلام) شهید شده است؛ چراکه اگر این شهیدان نبودند، اثری از حرم اهل بیت(ع) نبود.» این سخنان نقل قولی است از فرمایشات رهبری معظم انقلاب است در جمع خانواده‌های شهدای مدافع حرم که به تنهایی گویای منزلتی است که می‌توان برای این شهدا تصور کرد. همسر شهید صحرایی امروز گذری کوتاه از زندگی مشترکش با شهید را برای ما بیان کرده‌اند.

معرفی شهید

شهید روح اله صحرایی در تاریخ ۶۲/۱۰/۲۴ در روستای پلک سفلی از توابع شهرستان آمل متولد شدند. دو تا برادر بودند که روح اله فرزند دوم خانواده بود. در دوران کودکی پر جنب و جوش بودند و در نبود پدر که در جبهه‌های جنگ تحمیلی بودند، در خانه پدربزرگ زندگی می کردند.

دوران ابتدایی را در مدرسه دوازده فروردین و دوران راهنمایی را در مدرسه شهید بزرگی، سپری کردند و از اول راهنمایی شروع به نماز و روزه کردند و دوره متوسطه را در دبیرستان لسانی گذراندند و از همان زمان فعالیت خود را در مهدیه آمل شروع کردند و با علاقه در مراسمات مذهبی شرکت می‌کردند.

بعد از گرفتن دیپلم تجربی، با اینکه بخاطر جانبازی پدر از رفتن به سربازی معاف بودند ولی با علاقه به سربازی رفتند و در ارتش خدمت کردند، چون اعتقاد داشتند که با تحمل سختی‌ها باید مرد شد.

بعد از پایان سربازی به دنبال کار در چند جا مشغول شدند، اما هیچ کدام از این موقعیت‌ها نتوانست رضایتمندی ایشان را برآورده کند و دلش جای دیگری بود، هفته‌ای دو بار به سپاه آمل میرفتند و می‌پرسیدند: سپاه نیرو نمی گیرد، تا بالاخره پیگیری‌هایشان جواب داد و نام نویسی کردند و با سماجت و علاقه زیاد، چند ماهی طول کشید تا در سال ۸۶ وارد سپاه شدند.

ایشان همزمان با شروع خدمت در سپاه به تحصیل خود ادامه دادند و فوق دیپلم تربیت بدنی را از دانشگاه شمال و لیسانس حقوق را از دانشگاه فرهنگ و هنر آمل دریافت کردند. بعد از یکسال و نیم دوندگی برای پیدا کردن همسر مورد علاقه اش، بالاخره به آرزویش رسید و با دختری محجبه با خانواده‌ای متدین و فرهنگی، با معرفی یکی از همکاران در تاریخ ۸۹/۴/۳۱ مصادف با سالروز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام، عقد کرد و تقریبا نه ماه بعد عروسی گرفت و حاصل این پیوند آسمانی، دو پسر دسته گل بود که محمد رسول در تاریخ ۹۱/۴/۱۴ مصادف با نیمه شعبان بدنیا آمد و محمد جواد در تاریخ ۹۵/۳/۷ در حالی که شش ماه از شهادت بابا می‌گذشت، به دنیا آمد، در حالی که بابا در تاریخ ۹۴/۹/۱۶ آسمانی شد و با ذکر یا رسول الله دعوت حق را لبیک گفت و اسمش را با لقب مدافع حرم حضرت زینب سلام الله علیها تا ابد جاودانه کرد.

همسر شهید روزهای شیرین زندگی با روح الله را روایت می‌کند: من از دوران راهنمایی، بعد از نمازهایم که دعا میکردم، از خدا میخواستم یک همسری قسمت من بکند که به کمک هم بتوانیم هر چه بیشتر به خدا نزدیک شویم و با هم بتوانیم به کمال برسیم، وقتی گفتن خواستگارت پاسدار هست، تا حدودی خیالم راحت شد، چون میدانستم هر کسی لیاقت ندارد وارد سپاه شود و بعد از صحبتهایش در جلسه خواستگاری گفتم: این پسر همانی هست که همیشه از خدا میخواستم، در خواستگاری از شغلش گفت و از سختی هایی که ممکن است به جهت شغلش داشته باشیم، و مهمترین چیزی که گفت این بود که دوست دارم همسر آینده من راضی و راز دار باشد، اگر گاهی نان شب نداشتیم بخوریم، کسی نباید بفهمد و اگر برایمان مائده آسمانی از آسمان آمد هم کسی نباید بداند و باید به آن چیزهایی که داریم راضی باشیم و همیشه شکر گذار... بعد از صحبتهایش فهمیدم که معرفتش خیلی بیشتر از آن چیزی هست که همیشه از خدا میخواستم. مهریه ام ۱۱۴ سکه و یک جلد قرآن کریم بود.

پنج سال و نیم با هم زندگی کردیم، ولی از اول عقدمان ایشان در ماموریت بود. و به این ماموریت رفتن ها و سختی ها عشق می‌ورزید، در دوران نامزدی‌مان یک سال مرز زاهدان بود، بعد از عروسی دو سال مرز کرمانشاه و ۶ ماه، پیرانشهر بود و یکماه سوریه، که به شهادت ختم شد.

روح الله خوش اخلاق و شوخ طبع بودند، دائم الوضو و دائم الذکر بودند، شبها قبل از خواب سوره واقعه می‌خواندند و صبح ها دعای عهد ایشان ترک نمیشد، به نماز اول وقت و جماعت و به نماز جمعه اهمیت زیادی می‌دادند، عاشق و مطیع امر رهبری بودند.

روح الله مخلص بود، دوست داشت کارهایش طوری باشد که فقط خدا ازش راضی باشد و نظر عرف جامعه برایش مهم نبود.  

یکی از چیزهایی که خیلی بدش می‌آمد غیبت کردن بود، روی چشم و هم چشمی و سنتهای غلط حساس بود، اگر مهمانی میرفتیم که چند نوع غذا داشتند، ناراحت میشد و می‌گفتند: با یک نوع غذا هم سیر می‌شدیم. وقتی چیزی می‌خرید توجه می‌کرد که فروشنده فرد مومن و حلال خور باشد، از فروشنده بی‌حجاب خرید نمی‌کرد، هر چند ارزانتر هم میفروخت، در مورد خمس خیلی دقت داشت، تاریخ خمسی مشخص داشت و حسابی باز کرده بود و پولهایی که خمس به آنها تعلق نمی‌گرفت را به آن حساب واریز می‌کرد، در تاریخ خمسی به انبار میرفت و خمس برنج و مایحتاج سالیانه ای که اضافه کرده بود را حساب می کرد. وقتی به کسی قرض میداد سعی میکرد کسی متوجه نشود، حتی من.

زندگی نامه شهدا را میخواند و دوست داشت خودش و زندگیش را شبیه شهدا بکند، هر وقت شهیدی می آوردند، دوست داشت باهم و همراه محمد رسول در مراسمات شرکت کنیم، و به شوخی میگفتند: دفعه بعدی دیگه نوبت من هست که بروم. با اینکه زیاد در کنار هم نبودیم ولی زندگیمان پر از خاطره‌های شیرین بود، به مسافرت اهمیت زیادی می‌دادند و سالی دو بار به پابوسی امام رضا (ع) میرفتیم و شاید اولین باری که دو تایی،۲ ماه بعد از عقدمان به مشهد رفتیم، جزء شیرین ترین خاطرات زندگی ام باشد.

به همه ائمه ارادت داشتند، ولی اکثر شهدا به حضرت زهرا (س) ارادت خاصی دارند و به حضرت رسول(ص) هم ارادت زیادی داشتند و بخاطر همین اسم محمد رسول را برای پسرمان گذاشتند و به نقل از دوستانش در لحظه جان دادن یا رسول الله گفتند و عروج کردند.

عاشق و مطیع محض رهبری بودند، در وصیت نامه شان سفارش میکنند که دست از ولایت فقیه برندارید، می گفتند: هر وقت آقا اشاره ای بکنند برای جهاد حتی منتظر اجازه شما نمیشینم و میروم.  اگر همه مردم یک طرف رفتن و آقا یک طرف، به سمتی برو که حضرت آقا رفته است. یکبار وسط سخنرانی آقا که از تلویزیون پخش می شد، حضرت آقا سرفه ای کردن و آقا روح الله به زبان محلی خودمان گفتند: جان ته کلشه دا. یعنی: جان، فدای سرفه ات شوم.

وقتی می خواست وارد سپاه شود ۹ ماه طول کشید. و وزنشان نسبت به وزن ایده آل سپاه کم بود و ایشان چند وقتی شروع به خوردن زیاد غذا کردند، ولی باز وزنش آنقدر بالا نرفت و در روزی که باید برای تست وزن میرفت، چاره ای اندیشید؟ !

پوتین های سنگین دوران سربازی ارتش را پوشید و چند میله آهنی بیست سانتی را زیر جوراب به پاها بست و لباس زیاد پوشید و توی جیبهایش سکه های ۲۵ و ۵۰ تومانی را جاسازی کرد، تا وزنش را به وزن ایده آل سپاه برساند و بالاخره با زحمت زیاد در سپاه قبول شد.

روح الله هر کاری که میخواست انجام بدهد با پدرش مشورت میکرد، موقع تولد محمد رسول پدر شوهرم گفت: اسم بچه را محمد جواد بگذارید و روح الله هم که اسم محمد رسول را از قبل برای محمد رسول انتخاب کرده بود و به حضرت رسول هم خیلی ارادت داشتند. به شوخی به پدرشان گفتند: بابا اسم پسر دومم را شما انتخاب بکنید و همین طور هم شد و محمد جواد که شش ماه بعد از شهادت باباش به دنیا آمد، پدر شوهرم اسمش را محمد جواد گذاشتند.

دستخط شهید

اما روزهای آخر

چند روزی بود که از ماموریت پیرانشهر آمده بود و با اینکه در مرخصی بود و جزء گروه اول اعزامی برای رفتن به سوریه نبود، اما با علاقه و سماجت زیاد اسمشان را جزو گروه اول اعزامی قرار داد، تا زودتر به سوریه بروند.

چند هفته قبل از رفتن به سوریه یک روز با خوشحالی به خانه آمد و گفت: خانم خبر خوش دارم، حدس بزن چی شده؟ گفتم: اسممان در قرعه کشی تعاونی که داشتیم افتاده؟ گفت نه مهمتره؛ گفتم: ‌میخواهی ماشین بخری؟ گفت: نه بابا؛ پاسپورتم آمده. و با ذوق و شوق زیاد، بسته را باز کرد و پاسپورت را آورد بیرون. پاسپورت را چند روزی روی اوپن آشپزخانه گذاشته بود و میگفت: اینجا جلوی چشمات باشه تا دلت محکم شود که باید بروم.

شب قبل از رفتن شروع کردن به وصیت کردن، که خمس مالم داده شده، اگر نبودم بچه‌ها را خوب تربیت میکنی تا ان شاءالله باید سرباز امام زمان (عج) شوند. و اگر تا حالا در حقم کوتاهی کردند من ببخشمش. از گوشه چشمهایم بی اختیار اشک جاری شد.

فرزندان شهید : محمد رسول و محمد جواد

وقتی اشکهایم را دید گفت:حاضرم هر چی که در این دنیا دارم به شما بدهم، حتی ثواب جهادم مال تو باشد. فقط دوست دارم با رضایت کامل من را بفرستی که بروم. و بعد از دلایل رفتنش گفت: که پیامبر فرموده هر کسی صدای مسلمانی را بشنود که کمک میخواهد و کمکش نکند مسلمان نیست و اینکه اکثر کسانی که مظلومانه در سوریه کشته میشوند شیعه هستند و از جنایتهایی که داعش در سوریه انجام میداد برایم گفتند. و گفت اگر داعش دستش به حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) برسد مطمئن باش که به آنها جسارت میکنند. و وظیفه خودش می دانست که نگذارد این اتفاق بیفتد. میگفت: اگر خدایی نکرده این اتفاق بیفتد فردای قیامت پیش حضرت زهرا (س) جوابی نداریم که بدهیم. اگر یکی بگوید شوهر من نرود و یکی دیگر بگوید فرزند من نرود پس چه کسی باید دفاع بکند. امام زمان (عج) سرباز میخواهد و سرباز واقعی آقا در سختی‌ها مشخص می‌شود. و من گفتم: من کاره‌ای نیستم که بخواهم به شما اجازه بدهم یا ندهم. من راضیم، ان شاءالله که خدا از ما راضی باشد.

آخرین دیدار:

مثل همیشه که به ماموریت میرفت، این بار هم چند باری از زیر قرآن رد شد و اولین بار و آخرین باری شد که به ماموریت میرفت و با هم از خانه خارج شدیم و من و محمد رسول وسط راه از تاکسی پیاده شدیم، تا برویم خانه پدرم و چشمانی که با دلهره تاکسی را تا از تیررس نگاهم خارج شود، تعقیب میکرد و انگار دلم را با خودش میبرد و بغضی که در گلو نشست.

آخرین صحبت تلفنی مان شب قبل از شهادت بود که این اواخر هر وقت زنگ میزد، آخر صحبتهایمان میگفت: خانم! محکم و قوی هستی؟ و من هم که نمیخواستم با حرفهایم خللی در اراده محکمش در جهاد ایجاد بکنم می گفتم: آره عزیزم، مطمئن باش.

آدمها بدترین خبری که هر کسی ممکنه بشنود، خبر از دست دادن عزیزی هست که همه چیز آدم است، انگار دنیا روی سرم خراب شد و از آن زمان، بی ارزش بودن این دنیا را با تمام وجودم درک کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علي پاسدار IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    درود بر پاسداران اسلام
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
      58 10
      و لعنت خدا بر منفی دهندگان
  • جابر IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    84 8
    روحش شاد و یادش ماندگار
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    73 8
    روحش شاد... انشاءالله راه و رسم زندگی این شهیدان رو بیاموزیم و به جامعه نشر بدیم لبیک یا حسین(علیه السلام)
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    77 9
    افتخار ایران
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    56 4
    ای شهید بزرگوار ما را هم دعا کن شهید بشیم
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    38 5
    صلوات
  • رضا IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    44 4
    شهدا چه گفتندوماچه کردیم.شهدا افتخارایرانن
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    18 5
    فضیلتهای بر باد رفته..
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    34 2
    روحش شاد و یادش گرامی باد
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    37 2
    خداوندپشت و پناه همسران جوان و صبور و فرزندان معصوم شهیدان باشد.سختیی که این عزیزان میکشند ازشهادت بیشتراست.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    22 1
    خدا با اهل بیت محشورشان کنه. همراه خانواده های عزیزشان. شهدا ما را هم دعا کنید همراه شما باشیم. نه بیراهه.
  • صابر انصاری IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    22 1
    شهدا بخدا شرمنده شما و خانواده شما تا قیامت هستیم.شما جان خود را فدا کردید ولی ما چه کردیم؟فقط خدا به داد ما برسد.باشد که شفاعت ما گنه کاران را در روز محشر بکنید.به یاد شهدا باشیم با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
  • علیرضا IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    18 1
    واقعا ممنونیم.
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    21 1
    من ازجنوب ایران میفرستم صلوات بر روح پرفتوح این شهیدعزیز.روحت شادشهیدبزرگ.ایشالله همسرت محکم واستوار بچه هاشوباروحیه بزرگ کنه.
  • FR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    16 1
    بِسْمِ اللهِ الرحمن الرَّحيِم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا .صدق الله العلی العظیم"
  • FR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    17 1
    بِسْمِ اللهِ الرحمن الرَّحيِم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا .صدق الله العلی العظیم"
  • امیرعلی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    22 1
    انشاالله که خداوندبه حرمت این شهیدان ماراهم درمسیررضای خودش قراردهد
  • AE ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    5 0
    امنیت کشور را مدیون شهدا هستیم
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 0
    اگرچه سیستم گزینش سپاه پاسداران انقلاب نهایت تلاش را برای جذب نیروی مخلص انجام می دهد ولی این باید سرلوحه کارش باشد که برای جذب نیرو بیشتر دنبال معرفت باشد نه وزن افراد که چنین شهید مخلص و بزرگواری را مجبور به میل گذاری و سکه گذاری کند!
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    4 0
    خدایا ما رات ببخش واقعاً من یکی که شرمنده شهدایم برای شادی تمام شهدا صلوات
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    4 0
    سرباز امام زمان
  • ناشناس IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    5 0
    روحش با سیدو سالار شهدا محشور
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 0
    واقعا شهدا انسانهای خاصی هستند و روش زندگیشون از ابتدا جور دیگری بوده و با انسانهای عادی و روزمره فرق داشته اند - گویا نماز و روزه و خمس و زکات و اعتقاد واقعی به اصول دین جزو عوامل اصلی رسیدن به این فیض عظیم است و اینطور نیست که هر کسی در طول عمرش هرجوری خواست گناه بکند و نگاه و دوستی به نامحرم داشته باشد و در روزی دیگر تبدیل به شهید بشود
  • فرزان فر IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام خدا بر شهيدان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس