مهدی نصیری

در سال 1370 برخی از گزارش ها مبنی بر انتشار کتبی با مضامین به شدت مبتذل و غیر اخلاقی که برخلاف موازین دینی و اخلاقی و ناقض قوانین کشور بود، به روزنامه کیهان واصل شد.

به گزارش مشرق، مهدی نصیری مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در کانال تلگرامی خود نوشت:

 به دنبال مصاحبه تصویری ای که اخیرا بنده با سایت مباحثات در مورد فعالیتهای مطبوعاتی و پژوهشی ام تاکنون داشتم و در آن به حوادث دوران مدیریتم در روزنامه کیهان اشاره کردم و از جمله در باره بولتن هایی حرف زدم که کیهان با محتوای نقد سیاستها و عملکرد وزارت ارشاد دوران آقای خاتمی (در دولت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی) در عرصه نشر کتاب منتشر و به صورت محرمانه و محدود برای برخی از مسئولان و مقامات کشور ارسال کرد، برخی از کانالهای اصلاح طلب با تقطیع این بخش از مصاحبه من، سخن از اعتراف من به یک گناه بزرگ (به زعم آنان) گفته اند که عبارت است از بولتن سازی علیه سید محمد خاتمی.


و اما اصل و فرع ماجرا چه بوده است؟:

 در سال 1370 برخی از گزارش ها مبنی بر انتشار کتبی با مضامین به شدت مبتذل و غیر اخلاقی که برخلاف موازین دینی و اخلاقی و ناقض قوانین کشور بود، به روزنامه کیهان واصل شد. در پی این گزارشها، بعد از سیر و بررسی ای که در بازار نشر داشتیم، به زودی روشن شد که گزارش های مزبور حقیقت دارد. لذا بلافاصله با انتخاب نمونه هایی از این کتب که اغلب ترجمه رمان های خارجی و عموما در زمره رمان های دست چندم و نه رمان های مشهور و کلاسیک (به جز یکی دو مورد) بودند، بررسی ای اجمالی در مورد وضعیت بازار نشر آغاز شد و حاصل آن که به هیچ وجه قابل نشر عمومی نبود (چرا که از مصادیق اشاعه فحشا بود و خود جرم محسوب می شد)، در قالب چند شماره بولتن به صورت محرمانه برای تعدادی از مسئولان و مقامات عمدتا فرهنگی کشور ارسال شد.

البته پیش از ارسال بولتنها برای مقامات، اولین شماره بولتن را با پیوست نامه ای برای شخص آقای خاتمی ارسال داشتم و بیش از یک هفته منتظر پاسخ و واکنش آقای خاتمی ماندم تا اگر دستوری برای برخورد با متخلفان صادر کرد، از ارسال بولتن ها به دیگر مقامات مسئول کشور خودداری کنم اما پس از یاس از پاسخ آقای خاتمی، بولتنها با عنوان «جولان پوچی و ابتذال در بازار کتاب» برای تعدادی از مقامات ارسال شد.


مطالعه این بولتنها و آگاهی از انتشار کتابهای فراوانی که آکنده از مضامین غیراخلاقی و مبتذل بود، برای بسیاری از مسئولان شوک آور بود و همین امر موجب اعتراض هایی اغلب غیرعلنی نسبت به وزارت ارشاد شد و آقای خاتمی برای پاسخ به عملکرد معاونت فرهنگی خود در بخش نشرکتاب مورد پرسش قرار گرفت.


اکنون سئوال این است که آیا این اقدام کیهان جز دفاع از رعایت ارزشها و اخلاق و قانون در عرصه نشر کشور و نقد سیاستها و عملکرد غلط وزارت ارشاد وقت، معنایی دیگر داشته است؟ آیا اگر این سیاستها و عملکرد آن قدر غیر قابل دفاع بوده است که منجر به استعفای آقای خاتمی از وزارت ارشاد شده باشد، گناهی متوجه کیهان بوده است که امروز اصلاح طلبان از توضیحات بنده در باره انتشار این بولتنها با عنوان اعتراف یاد می کنند؟

اما بخش مهم و قابل توجه ماجرا اینجاست که نهاد ریاست جمهوری وقت (مرحوم هاشمی رفسنجانی) و مسئول بالاتر آقای خاتمی، از این اقدام کیهان طی دو نامه استقبال می کند:


1. نامه آقای میرمحمدی، رییس دفتر آقای هاشمی رفسنجانی خطاب به آقای خاتمی با این متن که آقای رییس جمهور در حاشیه بولتن ارسالی از سوی کیهان نوشتند: «جناب آقای خاتمی توجه کنند»


 2. نامه تند آقای حمید میرزاده معاون اجرایی آقای هاشمی خطاب به آقای یونسی دادستان وقت تهران که خواستار برخورد قاطع دستگاههای مسئول با تهاجم فرهنگی خطرناک دشمن و ترویج فساد و فحشاء در بازار نشر کتاب می شود. (تصویر دو نامه در پایین مطلب قایل مشاهده و مطالعه است.)

بنا براین خوب است اصلاح طلبان از جار زدن در مورد دستیابی به یک اعتراف مهم که به زعم آنان دفاع از سانسور و تلاش برای محدود کردن آزادیها در عرصه نشر کتاب توسط جناح مقابلشان بوده، دست بردارند، چرا که قبل از بنده باید به مرحوم آقای هاشمی و معاونش آقای میرزاده پرخاشگری کنند که از این حرکت، پشتیبانی و استقبال کردند؛


و این به نفع جبهه اصلاح طلبان  نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    12 25
    سند هم دارند . معلوم است دروغ نمی گویند
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      3 0
      بعد از مدتی خاتمی و رفسنجانی ماسیونرهای دوقلو شدند
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    24 15
    همچون امروز کیهان کیهان تأثیرگذار و قوی بود
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      3 2
      البته اگر کسی بخونه!!
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    2 0
    یعنی هنوز هم به اسناد محرمانه کشور دست رسی دارید؟
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    1 1
    آقای نصیری چرا این خاطره را در زمان حیات آقای هاشمی نگفتند؟
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    1 0
    تحلیل رفتارهای هاشمی برایم خیلی سخت است.
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    1 0
    ریشه اختلاف هاشمی و خاتمی چه بوده است؟
  • مهماندار هواپیما GB ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    29 16
    اقای خاتمی یکی از فاسد ترین افراد حکومت می باشند که حتی اعتقادی به اسلام ندارد و سرویس های جاسوسی از این مورد خوب استفاده کرده اند مثل 1 میلیارد دلاری که از ال سعود برای براندازی گرفته و یا نامه مشترک با هاشمی برای تحریمهای بیشتر به امریکا
    • US ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      1 0
      شما وقت ذره‌ای از ماجرا خبر داری. اصل ماجرا خیلی فراتر و نفوزی تر بود و است و هنوز هم جریان دارد
    • یوسف IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      2 3
      آره بابای خدابیامرزش حضرت آیت الله روح الله خاتمی هم گفته بود که محمد ما نون فرنگ خورده و آرزو کرده بودند که هیچوقت تو نظام مسئولیتی نگیره!!؟ بنده خدا نمیدونست این پسر ناخلف روزی رییس جمهور میشه متأسفانه!؟
  • علیرضا IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    5 2
    جناب اقای نصیری ...به عنوان یک بسیجی از شما سنگر دار دفاع از ارزشها ممنونم....دمت گرم
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    5 2
    خاتمی و دیگر سران فتنه باید در این دنیا پاسخگوی جنایات زیادی باشند که علیه ملت و انقلاب مرتکب شدند. در اون دنیا که به اندازه ذره ای هم از اعمال نادیده نخواهد ماند این بیچاره ها چه جوابی خواهند داشت.
  • امهران کچو رستاقی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    2 2
    سلام بر سردار فرهنگ حسین شریعتمدار که در برابر تهاجم فرهنگ لیبرال ایستادگی نمود و وابستگی انها را به فرهنگ استکبار نشان داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس