کد خبر 808985
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات اخیر مستکبران در منطقه گفت: اشغالگران نسبت به هیچ‌یک از قراردادهای خود پایبند نیستند.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی عصر امروز در همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی اظهار کرد: امیدوارم دغدغه‌های مطرح‌شده در جلسه شورای اداری در خصوص حوزه آب و پسماند گیلان مورد توجه لایحه بودجه دولت قرار بگیرد و در قانون بودجه تدابیری در این خصوص صورت بگیرد.

وی میرزا را شخصیتی تأثیرگذار و جذاب برای تاریخ معاصر خواند و تصریح کرد: در تاریخ، تمام ابعاد نهضت جنگل روشن نشده است و احتیاج به تحقیق بیشتر دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی برخی خلأها را عامل قرائت‌های گوناگون نهضت جنگل خواند و افزود: در چند دهه قبل جریان‌هایی در ایران تلاش می‌کردند بزرگان دینی را طور دیگری تفسیر کنند.

لاریجانی با بیان اینکه برخی منابع و اسناد مربوط به نهضت جنگل هنوز از جاهای مختلف جمع نشده است، گفت: میرزا در شرایط حساس تاریخی قیام کرد، برخی می‌خواهند قیام میرزا را مارکسیستی نشان دهند، چراکه وی به لنین نامه نوشته بود اما این دلیلی بر چپ‌گرا بودن میرزا نیست.

وی با بیان اینکه در جنگ جهانی دوم ایران تحت سلطه اجانب قرارگرفته بود، تصریح کرد: برخی کشمکش‌های داخلی موجب ایجاد آشفتگی در داخل کشور شد، بنابراین عدم تحقق جنبش مشروطه‌خواهی را رقم زد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میرزا شخصیت ساخته‌شده‌ای داشت، بیان کرد: میرزا بسیار از خود گذشته بود یکی از علل عدم موفقیت مسؤولان پرداختن به القاب صوری است که تمایل آنها موجب مفاسد کثیره ای خواهد شد.

 لاریجانی از دعوت شهید مدرس از میرزا کوچک‌خان جنگلی برای حضور در تهران خبر داد و گفت: این دعوت برای مبارزه با استکبار از سوی شهید مدرس نشان می‌دهد شخصیت میرزا بسیار خودساخته و تأثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه وطن‌پرستی میرزا کوچک‌خان بسیار کمیاب بود، خاطرنشان کرد: 8 هزار شهید گیلانی که تقدیم انقلاب اسلامی شد نشان‌دهنده این است که گیلانیان شاگردان میرزا کوچک‌خان جنگلی هستند و به‌خوبی تربیت‌ یافته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روحانیت جلودار اکثر نهضت‌های اسلامی بوده است، اظهار کرد: در یک‌صد سال اخیر نهضت‌هایی که در ایران شکل گرفت با رهبری و جلوداری روحانیت بود، نهضت تبریز، نهضت تنباکو و نهضت جنگل با محوریت روحانیت و علما شکل گرفت.

لاریجانی اسلامی بودن را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های نهضت جنگل دانست و تصریح کرد: درست است که نهضت جنگل با شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی پایان یافت اما یک جریان فکری را برای گیلان و ایران به وجود آورد.

 وی با اعتراض به رفتار شنیع صهیونیست در مسئله فلسطین گفت: اشغالگران نسبت به هیچ‌یک از قراردادهای خود پایبند نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه غرب باید زندگی میرزا کوچک‌خان را بفهمد، افزود: امروز میرزاهای دیگری تکثیر شده‌اند و بر عقیده خود خواهند ایستاد و اجازه تعرض به کشورشان را نخواهند داد.

لاریجانی با بیان اینکه محبان اهل‌ بیت (ع) در برابر ظلم مستکبرین آرام نخواهند نشست، بیان کرد: در راه مبارزه گاهی افراد از ایدئولوژی خود دور می‌شوند و راه خود را تغییر می‌دهند اما محبان اهل‌ بیت (ع) در عقیده خود خواهند ماند.

وی افزود: میرزا کوچک‌خان جنگلی پای حرف‌های خود ایستاد اما ایجاد تفرقه در این نهضت موجب شد نهضت میرزا دچار ضربه‌های زیادی از داخل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نفوذ و توانمندی ایران در منطقه قابل قیاس با گذشته نیست، اظهار کرد: به میزانی که توانمندی ایران در منطقه بیشتر شود دشمنان برای توسعه و دسیسه‌چینی اقدام می‌کنند تا قدرت ایران را متزلزل کنند.

لاریجانی از تمایل میرزا کوچک‌خان جنگلی به اتحاد کشورهای اسلامی خبر داد و گفت: اگر کشورهای اسلامی باری را که به غرب می‌دهند به کشورهای اسلامی همسایه می‌دادند رژیم صهیونیستی جرأت تعرض به کشورهای اسلامی منطقه را پیدا نمی‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی روحانیت را نهادی ریشه‌دار خواند و تصریح کرد: اگر جریان روحانیت درست فهمیده شود می‌توان فهمید این جریان در بین شیعیان جریانی ریشه‌دار است و میرزا این مطلب را به‌درستی درک کرده بود و راه دیانت را در پیش گرفت.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس