دونالد ترامپ

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. این اعلام، با واکنش مقامات مختلف در سراسر جهان همراه بوده است.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود قدس را رسما به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وی در این سخنرانی تاکید کرد که من به این قطعیت رسیدم که باید سفارت مان را از تل آویو به اورشلیم منتقل کنیم.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه ما به دنبال توافقی عالی هستیم که هم به سود اسرائیلی ها باشد هم به سود فلسطینی ها، ادامه داد: ایالات متحده از طرح دو دولت حمایت می کند در صورتی که دو گروه نیز نسبت به آن به توافق برسند.

ترامپ تصریح کرد: تصمیم ما برای انتقال سفارت آمریکا به معنای دور شدن آمریکا از تعهداتش نسبت به تسهیل صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی ها نیست.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خصوص راهکار نهایی میان فلسطینیان و اسرائیلی ها تصمیم گیری نمی کنند، افزود: رادیکالیسم و افراط گرایی نسل های آتی را تهدید می کند و ما می خواهیم با آن مقابله کنیم.

رئیس جمهور آمریکا افزود: وقت آن فرا رسیده تا صداهای جوان در خاورمیانه آینده ای بهتر برای این منطقه بسازند.

وی تأکید کرد که در نهایت باور دارد که صلح در خاورمیانه ایجاد خواهد شد و گفت: روسای جمهور پیشین آمریکا از اعتراف به پایتخت اسرائیل خودداری کرده بودند اما امروز ما قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسیم.

ترامپ در واکنش به کسانی که تصمیم او در خصوص قدس را بر خلاف منافع ملی واشنگتن توصیف کرده بودند هم گفت که او معتقد است که این اقدام به سود منافع آمریکا و روند صلح است.

رئیس جمهور آمریکا گفت که مایک پنس معاون او هم به خاورمیانه سفر خواهد کرد تا در خصوص پایبندی آمریکا به تعهداتش در خصوص روند صلح در خاورمیانه صحبت کند.

ترامپ از مسئولان فلسطینی، اسرائیلی، اسلامی و مسیحی و یهودی خواست که باهم برای تحقق صلح پایدار همکاری کنند.

وی در پایان برای بقای آمریکا و اسرائیل و فلسطین هم دعا و فرمان اجرایی انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را امضا کرد.

واکنش ها به اعلام به رسمیت شناختن پایتختی قدس از سوی ترامپ

وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بیت المقدس اشغالی و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس با صدور بیانه ای آن را محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه آمده است:

تصمیم تحریک آمیز و نابخردانه آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهر قدس بعنوان پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی نه تنها به صلح و ثبات این منطقه کمک نخواهد کرد بلکه ضمن رسواسازی نیّات شوم دولت آمریکا و بی اعتبار کردن بیشتر این کشور نزد آن دسته از طرف هایی که هنوز به بیطرفی این کشور در روند سراب گونه مذاکرات صلح باور دارند، باعث تحریک مسلمانان و شعله ور شدن انتفاضه جدید و تشدید تندروی و رفتارهای خشم آلود و خشونت آمیز بیشتر خواهد شد که مسئولیت آن متوجه دولت این کشور و رژیم صهیونیستی است.

منابع دیپلماتیک در مسکو به شبکه خبری المیادین گفتند که روسیه هرگز قدس را به عنوان پایتخت اسرئیل به‌رسمیت نمی‌شناسد. این منابع گفتند که روسیه معتقد است که هیچ جایگزینی برای تشکیل دو دولت وجود ندارد و قدس شرقی پایتخت فلسطین است. بنابراین گزارش، روسیه از خواسته‌های ملت فلسطین برای تشکیل دولت حمایت می‌کند.

**ترامپ حکم انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به قدس را امضا کرد**

به گزارش بی بی سی، تنها چند دقیقه پس از اعلام رسمی این تصمیم ترامپ، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: "از لحظه اول بر عهده گرفتن دبیر کلی سازمان ملل متحد، مخالفتم را با هرگونه تصمیم یک جانبه که مساله صلح میان اسرائیل و فلسطینیان را به خطر بیندازد اعلام داشته‌ام."

"اکنون در این لحظه التهاب‌آور، یک بار دیگر می خواهم تاکید کنم که هیچ راه حلی به غیر از تشکیل دو کشور مستقل وجود ندارد. راه حل جایگزینی وجود ندارد."

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرده است: "موضوع بیت‌المقدس آخرین موضوعی است که باید در جریان مذاکرات میان دو طرف طرح شود و هرگونه تصمیمی درباره آن باید با مشارکت و مداخله شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و قطع‌نامه مصوب این نهاد صورت گیرد."

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی فوری ضمن تشکر از "سخنان شجاعانه" رئیس جمهوری آمریکا از این تصمیم او قدردانی کرد اما همچنان تاکید کرده است که این تصمیم "هیچ تغییری در وضعیت اماکن مذهبی در بیت‌المقدس" به وجود نخواهد آورد.

در برابر این واکنش نخست وزیر اسرائیل، جنبش حماس در واکنشی تند نسبت به این تصمیم اعلام کرد: "این اقدام به مثابه باز کردن جهنم به روی منافع آمریکا در منطقه است."

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در برابر خبرنگاران تلویحا اشاره کرد که وزارت خارجه تحت امر او نقش محوری در این تصمیم‌گیری نداشته است.

او ضمن حمایت از این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: "از لحظه ورود دولت جدید به کاخ‌سفید یک تیم ویژه مجدانه روی این مسئله کار کرده است. آنها با اعتقاد جدی به صلح خاورمیانه در تلاشند که رویکرد جدیدی برای برون رفت از بن بست موجود ایجاد کنند و من را هم در جریان کار خود قرار داده‌اند..."

برخی از تحلیل‌گران سیاسی در رسانه‌های آمریکا، این سخنان وزیر خارجه را فاصله گرفتن او از تصمیم انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس تفسیر کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    77 9
    احمقانه ترین کار ممکن بود ترامپ گند زد صلح به فنااااااا رفت.تا هزار سال دیگه هم صلح نمی شه جنگ بزرگ سرنوشت را تعین می کند.
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
      11 0
      اتفاقا صلح واقعی از این به بعد به وجود خواهد آمد چون تا زمانی که نجاستی به اسم رژیم صهیونیستی در منطقه وجود داشته باشد صلح معنایی ندارد،
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    35 8
    ترامپ گفت که به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به نفع روند سازش است. حالش خوبدنیست فکر کنم.میگه باعث صلح میشه.فکر کنم از افعال معکوس استفاده کرده
  • سیدرسول IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    41 27
    اسرائیل سال آینده را نخواهد دید.
  • صادق IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    56 20
    الان بهترین زمانه که مسلمانان باهم متحد بشن و اسرائیل رو برای همیشه از صحنه تاریخ حذف کنند.
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
      26 29
      مسلمانها حال این کارها رو ندارن
    • حضرت IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
      22 29
      مسلمانها یعنی 4 کشور تاثیر گذار : ایران عربستان ترکیه مصر... و این چهار کشور در هیچ دوره ای از تاریخ اسلام با هم جمع نشده اند و با هم وحدت نداشته اند.. بنابراین وحدت مسلمانان در عصر امروزی چیزی شبیه یک افسانه است
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    42 21
    مرگ بر امریکا
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    28 53
    بسیار عالی، مرگ بر دشمن فلسطین.
    • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      2 14
      مرگ بر منافق دریده روی بی حیا
    • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      4 2
      ترامپ میگه وقت آن رسیده تا صداهای جوان در خاورمیانه آینده ای بهتر برای این منطقه بسازند. راست گفته صدای جوان در منطقه صدای مقاومت و غیرت دینی است و ان شالله به نابودی صهیونیسم می انجامد
  • US ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    31 8
    مبارک کشورهای عربی‌ و اسلامی که همه هم و غمشون مبارزه با ایران و حزب‌الله و سوریه است.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    38 21
    مرگ بر دشمن فلسطین
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    25 9
    تف به ذات شیوخ عرب فاسد در کشورهای اسلامی
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    22 13
    ولی خودمونیم این مرد لاف زن نیست مثلی بعضیا
  • US ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    32 5
    وقتی‌ جوانان مسلمان گمراه میشوند و در خدمت داعش و القاعده و النصره و.... به جان محور مقاومت می‌افتند، وقتی‌ عرب‌ها حزب‌الله را تروریست مینامند و ایران را محکوم میکنند، وقتی‌ مصر و سعودی به آمریکا التماس میکنند به ایران حمله نظامی کند، وقتی‌ ترکیه شریک اسرائیل و حامی‌ داعش میشود، وقتی‌ فلسطینی‌ها هم به مقاومت پشت میکنند، وقتی‌ وهابیون شیعیان را در پاکستان و افغانستان قتل عام میکنند... دیگر چه انتظاری از صهیونیست‌ها دارید؟
    • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
      0 1
      همه این گروه ها و خائنان، از سوی صهیونیسم جان میگیرند و آموزش میبینند. مرگ بر صهیونیسم
  • RO ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    16 13
    خاک به گور خودش کرد.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    21 16
    وقتش رسیده که هر آمریکایی را در قدس دیدند مثل سک بکشند تا این مردک را سر عقل بیاورند
  • + IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    21 15
    منتظر نبرد آرماگدون باشید. رژیم صهیونیستی فرو خواهد پاشید. منتظر دستور سردار سلیمانی برای انتقال نیروها هستیم ان شاء الله..
  • مسلم IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    38 17
    ما دولت که هیچ ، پایتخت که هیچ ، قریه که هیچ ، مزرعه که هیچ ، حتی طویله ای به اسم اسرائیل را هم به رسمیت نمی شناسیم. با نصرت الهی آزادسازی بیت المقدس نزدیک است .
    • M.sh IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
      3 4
      ان شاءاللّه
  • محمود IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    20 4
    این مردک دیوانه باصرفه هست نه دیوانه خل وچل. عربستان امارات بحرین کاملا راضی هستن و از اول درجریان بودن
  • حسین IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    24 17
    ما که میزنیم تو سر هم فقط اونا کار خودشونو میکنن
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    1 10
    مسمانان در ایران و در جهان هرگز این زورگویی و ظلم را نمی پذیرند. دیگه آمریکایی ها روز آرام نخواهند داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس