ناو سپر

کار سامانه ESM آن است که با جستجو در فضای نبرد، هرگونه سیگنال مخابراتی، امواج ماهواره ای یا راداری دشمن را شناسایی کرده و اقداماتی مثل کشف و رهگیری، ضبط و آنالیز و کشف منبع تشعشع را انجام دهد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ناوچه موشک انداز سپر به عنوان چهارمین ناوچه ایرانی از کلاس پیکان یا پروژه سینا در ناوگان شمال تحویل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد تا حفاظت از مرزها و منافع کشورمان در این منطقه مهم، با آسودگی خاطر بیشتر و تجهیزات مدرن تر انجام شود.

منطقه دریای خزر به صورت معمول حاوی تهدیدات نظامی برای کشور ما نیست اما به هر حال در این منطقه کشورهای دیگری نیز حضور دارند که این حضور به شکل نظامی نیز وجود دارد پس در نتیجه بر اساس تدابیر فرماندهی کل قوا تصمیم بر این گرفته شد که در دریای خزر نیز حضور نظامی مشخصی توسط ایران وجود داشته باشد. در عین وجود منابع مختلف اقتصادی و تجاری در این دریا و لزوم حفاظت از آنها نیاز به حضور یگان های رزمی در این منطقه را بیش از پیش توجیح می کند.

ناو سپر در دریای خزر - به رادار ثامن در محفظه گرد بالای ناو دقت کنید

پروژه سینا : حرکتی بومی بر اساس تجربه موفق سالهای جنگ

پروژه سینا بر اساس تجربه بدست آمد از شناورهای سبک موشک انداز در زمان جنگ تحمیلی طراحی و ساخته شده است. در حقیقت باید به این نکته اشاره کرد که شناورهای سبک موشک انداز در محیط های عمدتا کوچکی مثل خلیج فارس و دریای خزر از قابلیت های بهتری در مقایسه با به شناورهای بزرگتر برخوردار هستند. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از شناورهای موشک انداز کلاس La Combattante از فرانسه توسط ایران خریداری شد که البته با موشک های ضد کشتی هارپون ساخت آمریکا مسلح شده بودند. ناوچه پیکان از جمله شناورهای این کلاس بود که در جریان عملیات مروارید در آذر ماه 59 موفق شد با کمک نیروی هوایی ارتش بخش عمده ای از نیروی دریایی عراق را به اعماق خلیج فارس بفرستد.

حدود 15 فروند از این شناورها از فرانسه تحویل گرفته شده که در سالهای جنگ مورد استفاده زیادی در جریان ماموریت های مختلفی در خلیج فارس و تنگه هرمز قرار گرفت. در سالهای بعد روند ارتقاء این ناوچه های موشک انداز نیز در جنوب کشور به انجام رسید و بخشی از سامانه های الکترونیکی و تسلیحاتی این شناورها تعویض و به روزرسانی شد.

ایران به دنبال شناوری جدید

اما صنایع دفاعی ایران صرفا به ارتقاء شناورهای قدیمی بسنده نکرده و به دنبال طراحی و ساخت نسل جدیدی از شناورهای سبک موشک انداز بر پایه طرح اولیه فرانسوی رفتند. در این طرح شاهد نصب موشک های کروز ضد کشتی ، سامانه های راداری و اپتیکی به همراه توپ های 40 و 76 میلی متری بر روی این شناورها هستیم. در عین حال در برخی از این مدل های از موشک های ضد هوایی نیز استفاده شده است. در حقیقت می توان از این شناورها در یک حالت ترکیبی استفاده کرد که برخی از آنها دارای موشک های ضد هوایی و برخی نیز دارای موشک های ضد شناور باشند. موشک ضد کشتی به کار رفته در این شناور همچنان نامشخص است اما از روی ظاهر می توان به سری موشک های ضد کشتی نور اشاره کرد.

ناو گرز در حال شلیک موشک ضد هوایی

در شناورهای جدیدی که در ایران ساخته می شود سیستم جدید اپتیکی روی پل فرماندهی ناو نصب شده که می تواند در شرایطی که به هر دلیل امکان استفاده از رادار نیست برای شلیک توپ ناو از آن استفاده کرد. ارتقاء مهم دیگری که در ناو سپر برای اولین بار رخ داده است ، استفاده از رادار کنترل آتش ثامن است. این رادار اولین بار بر روی ناو دماوند نصب شده است. راداری در باند ایکس که برای امر کنترل آتش موشک های به کار رفته در این شناور مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله قابلیت های این رادار را می توان قابلیت ESM ، فشرده سازی پالس، استفاده از تکنیکهای ضدجمینگ و مقابله با تسلیحات ضدتشعشع، ارسال موج پیوسته و پالس داپلر، کد گذاری پالس، قابلیت تغییر متناوب و نامنظم فرکانس و تغییر پولاریزاسیون بمنظور مقابله با اقدامات جنگ الکترونیک، تفکیک در برد 30 متر و دقت در برد 5.7 متر اشاره کرد .

درباره سامانه ESM باید این توضیح را داد که به زبان ساده کار سامانه های ESM این است که با جستجو در فضای نبرد، هرگونه سیگنال مخابراتی، امواج ماهواره ای یا راداری دشمن را شناسایی کرده و اقداماتی مثل کشف و رهگیری، ضبط و آنالیز و کشف منبع تشعشع را انجام دهد و در صورتی که این امواج به عنوان متخاصم شناسایی شده و قرار به نابودی آنها باشد، اطلاعات مورد نظر به سرعت در اختیار سامانه های سلاح قرار گرفته و به سمت منبع امواج، اجرای آتش می شود.

ناو سپر در دریای خزر

آنچه که در مجموع در شناور سپر دیده می شود تجمیع قدرت آتش در یک پلتفرم کوچک به همراه استفاده از رادار کنترل آتش ایرانی ثامن برای اولین بار در پروژه سینا است که در کنار ناو دماوند و سایر شناورهای سبک موشک انداز و دیگر عناصر دفاعی ایران در این منطقه حافظ منافع کشور در دریای خزر خواهند بود.

با الحاق «سپر» به عنوان جدید ترین ناو موشک انداز ایرانی از کلاس سینا در خزر، تعداد شناورهای رزمی نداجا در دریای شمال به 6 فروند می‌رسد و "سپر" که جدیدترین ناو موشک انداز ایرانی از کلاس سینا و چهارمین ناو از این کلاس در دریای شمال است، در مدت زمان 2 سال و نیم ساخته شده تا امکان صیانت از مرزهای کشورمان در دریای صلح و دوستی بهتر و سریع تر انجام شود. با توجه به اینکه این شناور از 4 پرتابگر موشک کروز از کلاس نور یا قادر (با برد 120 تا 250 کیلومتر)، بهره می‌برد می توان این کلاس را از جمله دستاوردهایی دانست که هم امکان استفاده در آبهای جنوب و هم شمال کشور را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    79 5
    انشا الله زیر دریایی اتمی و ناوشکن با تناژ 12 هزار تن بسازیم
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      7 48
      غرب زده
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      26 8
      ان شاالله به امید حق و همت متخصصان عزیز میهن
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    37 5
    اگر 8 کشتی دیگر از این کلاس در آب های شمال بیاندازیم می توانیم دومین نیروی دریایی منطقه باشیم
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    22 5
    انگار موشک پدافندی نداره متاسفانه
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    50 1
    خوب است اما کافی نیست. قدرت و توانایی ما بیشتر از اینهاست
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    9 6
    دریای کاس
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    45 3
    باید تجهیزات بیشتری ساخت و فرستاد شمال برای حفاظت از حق 20 درصدی. بعد از پارس جنوبی که مشترک به قطره ما باید الویت بعدیمون استخراج از دریای شمال باشه.به کمتر از 20 درصد کسی راضی بشه خائن به مملکته.توی اون 20 درصد حق ما نفت و گاز هست.
  • مهدی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس