سینما حقیقت

دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: فیلم «خرامان» ۴۰ دقیقه رقص دارد و امکان نمایش نداشت. در ۴ دقیقه از فیلم یک خواننده لس آنجلسی می‌خواند و یک رقاص در حال رقص است.

به گزارش مشرق، نشست خبری یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صبح امروز یکشنبه ۱۲ آذر ماه با حضور محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر این جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در ابتدای این نشست رسانه ای طباطبایی نژاد دبیر جشنواره گفت: این جشنواره در شرایطی دومین دهه از حیات خود را آغاز می کند که با حمایت مستندسازان یک دهه شکوهمند را پشت سرگذاشته است و این جشنواره تبدیل به نقطه عطفی در سینمای ایران شده است. سینمای مستند در کشور ما شروع خوبی داشت و تا به حال مستندهای قابل توجهی تولید شده است اما سینمای مستند در مسیر خود فراز و فرودهای متعددی دارد که با جشنواره «سینماحقیقت» سطح تازه ای در سینمای مستند شکل گرفته است.

وی ادامه داد: تلاش کردیم در این دوره شعار آغازین سینمای مستند را که «مستند برای همه است» نام دارد، دنبال کنیم. «سینماحقیقت» توانسته است مخاطبانی جدا از سینمای مستند را به سمت این نوع از سینما جذب کند. سازمان سینمایی کشور افق و چشم انداز تازه ای را برای سینمای مستند تعریف کرد که شامل گسترش سهم ما از سینمای جهان است و ما در مرکز و در بخش بین الملل برنامه های مختلفی را در این زمینه دنبال کردیم.

طباطبایی نژاد متذکر شد: در این دوره بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ فیلم روز جهان بازبینی شد که ۲۵ فیلم به بخش بین الملل جشنواره راه یافت. در بخش ملی نیز بیش از ۷۰۰ عنوان فیلم به جشنواره راه پیدا کرد که ۸۰ فیلم به بخش مسابقه راه یافت. همچنین ۶۰ مهمان خارجی از چهره های تاثیر گذار سینمای مستند مهمان جشنواره هستند. امسال نیز بازار فیلم مستند برگزار می شود و نشست های متنوعی نیز در آن برپا خواهد شد. یکی از رویکردهای ما تولید مشترک است که در یکی از کارگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

 دبیر جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: این روزها در بین مستندسازان، سینمایی سازی مستند از اهمیت بسیاری برخوردار است و آثار مستند با هدف اکران تولید می شود. همچنین امسال بزرگداشت مستند آذربایجان شرقی برگزار می‌شود و از مصطفی رزاق کریمی و سعادتعلی سعیدپور نیز تکریم خواهد شد.

وی درباره حذف برخی از مستندها مانند «مثل یک زن» توضیح داد: وقتی با یک فیلمساز توافق می کنیم فیلمساز می پذیرد تابع شرایط و قوانین جشنواره باشد. ما نیز براساس قوانین مجبور شده ایم تا همه ساله تعدادی فیلم را کنار بگذاریم اما این جشنواره با کمترین ممیزی فیلم ها را نمایش داده است. به لحاظ عرضه فیلم جشنواره «سینما حقیقت» مستقل ترین جشنواره است و ما سعی کردیم یک فضای کاملا حرفه ای داشته باشیم. برخی از فیلم ها به واسطه نزدیک بودن به برخی از موارد حذف شده است و در همین راستا یک یا ۲ فیلم به این مساله نزدیک بود که بنا به دلایلی مجبور بودیم این آثار را کنار بگذاریم.

وی یادآور شد: از ۲ ماه قبل سازمان سینمایی سیاستی تعریف کرد تا از ورود اختلافات سیاسی جلوگیری شود و برای پرهیز از اختلافات جناحی و سیاسی فیلمی که چنین مضمونی دارد، حذف شود به خصوص اگر فیلم درباره شخصیت های زنده و فعال جناحی باشد و فیلم «مثل یک زن» نیز از همین دسته بود.

طباطبایی نژاد متذکر شد: ۲ فیلم «مثل یک زن» و «خرامان» از جشنواره کنار گذاشته شده اند. فیلم «خرامان» ۴۰ دقیقه رقص دارد و امکان نمایش نداشت. در ۴ دقیقه از فیلم یک خواننده لس آنجلسی می‌خواند و یک رقاص در حال رقص است، چگونه می توان چنین فیلمی را نمایش داد. این فیلم بر مبنای رقص است و من نمی توانم در جشنواه ۴۰ دقیقه رقص نشان دهم. به دوستان هیات انتخاب گفتم که بر اساس قوانین می دانید که این فیلم قابل نمایش نیست به همین دلیل فیلم حذف شد.

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: در مورد فیلم «ترور سرچشمه» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که برای حضور در جشنواره انتخاب شده است نیز باید بگویم که من در مورد این فیلم با هیات انتخاب گفتگو کردم و دلیل آن هم این بود که ۲ نفر از اعضای هیات انتخاب معتقد بودند باید فیلم دیده شود و ۲ نفر مخالف بودند که من پیشنهاد دادم فیلم در جشنواره حضور داشته باشد. تاکید می کنم که همه فیلم ها در این دوره توسط هیات انتخاب به جشنواره ورود پیدا کرده اند. در مورد فیلم «مثل یک زن» نیز دستور محمدمهدی حیدریان برای حذف این فیلم را تکذیب می کنم چرا که وی این فیلم را اصلا ندیده است. تلاش ما این است که نگاه و فضای دولتی در جشنواره نداشته باشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس