نقشه مناطق کردنشین سوریه.jpg

اقدام تحریک آمیز سعودی و آمریکایی در مناطق تحت تصرف نیروهای کرد از زوایای مختلف قابل بررسی است اما به چالش کشیدن جبهه مقاومت هدف اصلی به شمار می آید.

سرویس جهان مشرق - حکام اسبق رژیم آل سعود در دهه های گذشته به جایگاه قدرتمند ایران در غرب آسیا واقف بودند و همین مسئله باعث شد آنان با یک خرد جمعی، احتیاط کامل را در راهبردهای منطقه ای خود اتخاد کنند و در برخی مقاطع زمانی به سوی تهران دست تعامل دراز کردند که البته بدون پاسخ نماند.

این رویکرد در یک دهه گذشته به تدریج تغییر کرد؛ پس از شکست آمریکایی ها در عراق و حضور قدرتمندتر ایران در منطقه، رژیم آل سعود تصمیم گرفت از انفعال منطقه ای خارج شود و نقش ویژه ای را در اجرای طرح خاورمیانه جدید ایفا کند.

سوریه، نخستین میدان برای شروع ماجراجویی های سعودی ها بود چرا که آنان به خوبی می دانستند توازن قدرت در غرب آسیا با سقوط دولت دمشق آغاز می شود؛ در سال های گذشته رژیم سعودی با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از گروه های تروریستی تلاش کرد به اهداف خود دست یابد.

**برای مشاهده بهتر جزییات، روی نقشه کلیک کنید**

اما با ورود ایران به تحولات میدانی در سوریه، معادلات ۱۸۰ درجه تغییر کرد و دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری خاندان آل سعود برای تغییر قدرت در غرب آسیا نتیجه نداد و این روند با شکست گروه تروریستی داعش در حال تکمیل شدن است.

در ماه های گذشته، سران رژیم عربستان سعودی دریافتند تمامی آرزوهایشان برباد رفته اما این مسئله باعث نشد آنان به تحرکات غیرسازنده خود پایان دهند؛ شمال شرق سوریه و مناطق تحت تصرف نیروهای دموکراتیک کرد مکان جدید ماجراجویی های آل سعود است.

استان های حسکه، رقه (شمال و مرکز)، دیرالزور (شرق رود فرات) و حلب (شمال شرق)، که در تصرف نیروهای کرد هستند، مناطقی به شمار می آیند که عربستان سعودی تلاش می کند با سرمایه گذاری های جدید، فتنه دیگری را در آنجا ایجاد کند.

**برای مشاهده بهتر جزییات، روی نقشه کلیک کنید**

بیست و پنجم مهرماه امسال پس از سیطره کامل نیروهای دمومراتیک کرد بر شهر رقه، نخستین نشانه ها از تحرکات برای ایجاد تنش در شمال شرق سوریه با حضور هیات های آمریکایی و عربستانی در حومه شهر رقه آشکار شد.

حضور «ثامر السهبان»، وزیر جنجالی سعودی ها (سفیر سابق در عراق) و «برایت مک گورگ»، نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش در شهر «عین العرب»، پرده از طرح جدید و مخرب در شمال شرق سوریه برداشت.

اقدام تحریک آمیز سعودی و آمریکایی در مناطق تحت تصرف نیروهای کرد از زوایای مختلف قابل بررسی است اما به چالش کشیدن جبهه مقاومت هدف اصلی به شمار می آید که بدون شک با پاسخ قاطع از سوی متحدین مواجه خواهد شد.

شهر رقه به دلیل بافت جمعیتی و قومیتی برای سعودی ها بسیار اهمیت دارد و این مسئله عطش آنان را برای تسخیر این شهر چند برابر کرده تا جایی که «ثامر السهبان» نشستی را با اعضای موسوم به شورای محلی رقه، سران عشایر و احمد الجربا (رئیس سابق ائتلاف به اصطلاح ملی ) برای آینده شهر رقه برگزار کرده است.

**برای مشاهده بهتر جزییات، روی نقشه کلیک کنید**

سران آل سعود به خوبی می دانند شهروندان شهر رقه علاقه ای برای پذیرش حاکمیت نیروهای کرد را در منطقه ندارند و با وجود تمام مشکلات به وجود آمده تمایل دارند به سوی دولت سوریه گرایش پیدا کنند و همین موضوع باعث شده سعودی ها درصدد برآیند تا از تکرار سناریوی کرکوک عراق در این محور جلوگیری کنند.

رژیم سعودی در گام نخست تلاش می کند نفوذ خود را در شهر رقه افزایش دهد و در ادامه شهروندان عرب را مجبور به همکاری با نیروهای کرد کند؛ تغییر بافت شهر رقه راهبرد دیگر سعودی ها است؛ آنان درصدد هستند با استقرار مهاجران کرد، شهروندان اهل سنت عرب را از شهر رقه بیرون برانند یا حداقل به انزوا بکشانند.

به گزارش مشرق، سیاستمداران خام سعودی با کمک دولت آمریکا در تلاش هستند شمال و شمال شرق سوریه را به محلی جدید برای رشد و تکثیر تروریسم تبدیل کنند تا سهمی از آینده سوریه  را به خود اختصاص دهند اما در مقابل جبهه مقاومت با راهبردهای دقیق، چند گام از شاهزاده های جاه طلب سعودی جلوتر است و با کمترین هزینه اجازه نخواهد داد توازن قدرت در غرب آسیا تغییر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
    45 25
    متاسفانه سعودی ها در تلاشند شمال سوریه را به یک اسرائیل و یا یک دوبی دیگر تبدیل کنند. اما غافل از آنند که ملت شهیدپرور سوریه به هیچ قیمتی، حتی به قیمت پروژه های عظیم ساختمانی و سرمایه گذاری های گوناگون سعودی ها و امریکایی ها در این دام نخواهند افتاد.
  • اكبر IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    2 7
    گروه داعش با حمايت امريكا و عربستان سره پا مانده بود . پيوسته به داعش اسلحه و مهمات ميدادند و همين امر باعث شده بود كه نابودي داعش به درازا بينجامد . ولي گويا فهميدند كه داعش براي خودشان هم خطرناك است و وقتي مهمات به داعش نرساندند داعش نابود شد . داعش در همان دو سه ماه نخست شكل گيري نابود ميشد اگر حمايت تسليحاتي نميشد . حالا كه داعش نابود شده بايد ببينيم اين بار روي كدام گروه تروريست سرمايه گذاري ميكنند . داعش هم براي دولت سوريه و هم براي ديگر گروه هاي درگير در سوريه مزاحم بود . پس آن را نابود كردند كه گروه هاي ديگر با تمركز بيشتري با دولت مركزي درگير شوند . تازه فهميده اند كه آشپز نبايد دو تا باشد كه غذا شور يا كم نمك نشود . احتمالا سناريوي بعدي اين است كه سلاح هاي بيشتر و بهتري در اختيار گروه هاي باقيمانده قرار دهند . شايد حتي پدافند هوايي و هلي كوپتر هم در اختيارشان بگذارند . وسايل و تجهيزاتي كه نميشد به داعشي هايي داد كه حتي به خود اربابانشان هم رحم نميكردند . اين بار امكاناتشان را در اختيار سگ دست آموزي ميگزارند كه براي خودشان تهديدي به حساب نيايد . در روايات آمده كه ابقع به دست سفياني نابود ميشود . شايد منظور نابودي داعش به دست اربابان عربي و غربي شان باشد . جالب است كه ابقع يعني موجود سياهي كه خال سفيد دارد . پرچم داعش هم سياه بود و يك دايره سفيد در وسط آن بود . حالا بايد با سفياني اصلي مبارزه كنيم . گروهي كه اكنون تنها رقيبش دولت مركزي است و از بابت داعش خيالش راحت است . دست مجاهدان ما درد نكند ولي هنوز بازي تمام نشده و تازه اصل ماجرا آغاز شده است . در روايات آمده سفياني قدرت عظيمي دارد . ولي اعراب اشتباه ميكنند چون سفياني از داعش هم غير قابل اعتماد تر است و مطمئنا به اربابانش هم حمله ميكند . همان طور كه در روايات آمده سفياني به سمت مكه و مدينه لشگر ميفرستد ولي زمين دهان باز ميكند و همه را ميبلعد .ولي نكته حيرت انگيز براي من همان ابقع بود كه موجودي سياه كه خال سفيد دارد را ابقع ميگويند . اگر پرچم داعش را ببينيد كاملا متوجه ميشويد كه همه ي اين ها را در پرچم داعش ميشود ديد . حالا ببين سفياني چقدر بي رحمه كه داعش در برابرش متمدن و با كلاس به حساب مياد . اون ديگه چقدر قراره جنايت كنه . همگي بايد خود را براي مبارزه نهايي حق وباطل آماده تر از هميشه كنيم و نترسيم .
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
      4 2
      آقای محترم از کجا فهمیدی که مهمات به داعش نرساندند که داعش نابود شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اتفاقا تا میتوانستند مهمات رساندند نیرو رساندند نیروهای مقاومت را حتی قبلا از این بمباران کردند تروریست ها را هلیبورن کردند اطلاعات و عکسهای ماهواره ای از محل تجمعات مقاومت به تروریست ها دادند و به مقاومت ندادند تا از سقوط و نابودی داعش جلوگیری کنند و به گفته فرماندهان مقاومت تنها کاری که آمریکایی ها در آزادسازی بوکمال نکردند به سوی نیروهای مقاومت شلیک مستقیم نکردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس